handdator

Visa fullständig version : Accar och kontakter, puuh



evilaid
2012-10-13, 09:40
Fick hem ny accar igår, denna gången var det Zippy 4S 5800, nu sitter det någon typ av bullet kontakter på dessa, ser ut att vara fem milimeters.bullet kontakter På mina tidigare Turnigy 4S 5800 så är det 6mm bullet kontakter. Till 6mm lyckade jag hittar lite hanar och gjorde en adapter så det passade kontakter på coptern. Hur gör ni, brukar ni löda av dom är på och sätta på det ni önskar eller gör ni "adaptrar"?
Är det någon fara om man löder på nya kontakter, tänker för värmen som blir i kabel, inte så batteriet kan ta skada?

simonarvestrand
2012-10-13, 09:52
Löder om dom mesta accar som jag köper.
Har xt60 på alla accar som är till maskiner upp till 50A och ec5 på alla över.

Tror man får värma rätt bra för att skada accen. kablarna till accen kan bli rätt varma så man släpper nog automagiskt i tid om man håller i dom när man gör lödningen. värmer man kontakten tillräckligt så behöver det inte bli så varmt på kabeln till accen. det är på kontakten du har den stora svåra ytan att värma,

Och använd en rejäl lödkolv så du får ut rejält med värme fort.

frznlogic
2012-10-13, 15:39
Bra fråga råkade just ut för samma sak idag :-). 4s 3300 zippy compact, funderar på att sätta bullets på esc istället och helt enkelt köra på det så slipper man blanda ihop med 3s av misstag.

Finns det några negativa sidor med bullets som någon märkt/vet?

Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

simonarvestrand
2012-10-13, 16:37
Enda nackdelen är att du faktiskt kan koppla fel , och det kan skada prylar.

frznlogic
2012-10-13, 22:56
Helt klart en stor nackdel :-)

Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

Sickan
2012-10-13, 23:18
Enda nackdelen är att du faktiskt kan koppla fel , och det kan skada prylar.

De som jag har fått kan man inte sätta fel. Utan våld och lödkolv ;)

32821
32822328233282432825

Fast vanliga har ju den nackdelen, helt klart!

--
S

SteffeB
2012-10-14, 00:07
Har själv lyckats sätta ihop 2 st ackpaket med varandra med de där kontakterna! Nu har jag satt sladdarna på y6:an så att det blir svårare att förväxla. På så sätt är de kontakterna lite dumma.

Man gör det bara en gång,hehe...

SteffeB
2012-10-14, 00:10
Löder lättast de där stora kontakterna (kör även större) med en liten butangasbrännare. Mycket att värma med vanlig lödkolv.

Sickan
2012-10-14, 00:57
Har själv lyckats sätta ihop 2 st ackpaket med varandra med de där kontakterna! Nu har jag satt sladdarna på y6:an så att det blir svårare att förväxla. På så sätt är de kontakterna lite dumma.

Man gör det bara en gång,hehe...

Oops! Hur lyckades du med det? Var skillnaden mellan de två "rören" för små?

Det märks ganska snabbt att något är galet :)

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Sickan
2012-10-14, 00:58
Löder lättast de där stora kontakterna (kör även större) med en liten butangasbrännare. Mycket att värma med vanlig lödkolv.

Bra tips!

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

SteffeB
2012-10-14, 09:01
Sickan: Har dubbla ackpaket på y6:an. I början hade jag kablarna ifrån ackpaketen inåt mot varandra. Råkade ta fel kablar och koppla ihop paketen med varandra istället för att koppla in dem i multicoptern. Otäckt är ordet! :)

Kontakterna är ju gjorda så. Hade hellre haft nån slags xt60 kontakt. Har satt säkringar på mitt parallelladdningskort för att det inte ska kunna gå fel där också. Har långa sladdar med ovanstående kontakter monterade. Tar man två sådana sladdar kan man även göra bort sig där med! :)

simonarvestrand
2012-10-14, 09:07
Kopplar man fel kan det bli saftiga smällar, lipo är inte att leka med.

Tror dom där kontakterna heter hxt4 eller hxt6 dock sitter det väl bullets i dom tror jag.

Det är så olika vilka kontakter som dom olika batteritillverkarna använder så det bästa är att hitta något
som man tycker om och sen köra på det rakt över.
Skarvar/konverteringssladdar gillar inte jag, kan vara en yrkesskada från automationsvärlden men varje
skarv är en ny felkälla i min värld.

SteffeB
2012-10-14, 09:16
Helt rätt med skarvarna. Tycker även att dubbla ackpaket borde vara lite av ett standardmontage på en tyngre multicopter. Det är en extra livförsäkring.

simonarvestrand
2012-10-14, 09:52
Det är helt klart sant, men sen är ju frågan vad som händer med elektroniken om en acc brinner upp.
ligger dom paralellt så finns det ju en risk att dom kommer försöka jämna ut spänningen i accarna vilket bara gör saken ännu värre.
Jag ser ungefär 60-40 i fördelar dubbel/enkel acc. dock har jag inte så mycket belägg för mina teorier.

Sickan
2012-10-14, 11:14
Kopplar man fel kan det bli saftiga smällar, lipo är inte att leka med.

Tror dom där kontakterna heter hxt4 eller hxt6 dock sitter det väl bullets i dom tror jag.

Det är så olika vilka kontakter som dom olika batteritillverkarna använder så det bästa är att hitta något
som man tycker om och sen köra på det rakt över.
Skarvar/konverteringssladdar gillar inte jag, kan vara en yrkesskada från automationsvärlden men varje
skarv är en ny felkälla i min värld.


Sant!

Jag kommer från mjukvaruvärlden och där finns det bara felkällor :) Men den största är användarna ;)

--
S

Sickan
2012-10-14, 11:15
Sickan: Har dubbla ackpaket på y6:an. I början hade jag kablarna ifrån ackpaketen inåt mot varandra. Råkade ta fel kablar och koppla ihop paketen med varandra istället för att koppla in dem i multicoptern. Otäckt är ordet! :)

Kontakterna är ju gjorda så. Hade hellre haft nån slags xt60 kontakt. Har satt säkringar på mitt parallelladdningskort för att det inte ska kunna gå fel där också. Har långa sladdar med ovanstående kontakter monterade. Tar man två sådana sladdar kan man även göra bort sig där med! :)

Ah, förstår!

--
S