handdator

Visa fullständig version : En liten Cub-film att värma sig med i höstmörkret....



McLund
2012-10-14, 16:19
Hej.

Här har ni en liten Cub-film att värma er med i höstmörkret.... :)


http://www.youtube.com/watch?v=sGZm61EpAEo

Flygfälten i filmen är Ränneslätt och Risan i Eksjö.



//McLund

Thomas
2012-10-14, 18:04
Snyggt filmat! Ser lite mysko ut utan pilot... som helt plötsligt hade tagit plats på "Ränneslättsfilmen"!

B t w, Risan-fältet var jag med och planerade/etablerade i gamla avsomnade Eksjö RC-klubb nån gång på 70-80-talet!
Gammal fin miljö!

Michael
2012-10-14, 18:30
Snyggt fluget Mats! Trevligt att se mina gamla hemtrakter från ovan.
Teleportationerna mellan Risan och Rännet vid start och landning kan inte varit lätta att göra med en Cub. Jag trodde man behövde Starship Enterprise för att klara det :)

McLund
2012-10-14, 18:32
Snyggt filmat! Ser lite mysko ut utan pilot... som helt plötsligt hade tagit plats på "Ränneslättsfilmen"!

B t w, Risan-fältet var jag med och planerade/etablerade i gamla avsomnade Eksjö RC-klubb nån gång på 70-80-talet!
Gammal fin miljö!

Hej Thomas.

Piloten i en Cub sitter därbak och en ev passagerare sitter där fram, men det visste du säkert redan.... :) Men jag tänkte att jag skriver det ändå ifall det är någon som inte vet.

I "Rännet"-sekvenserna i filmen sitter piloten därbak och i "Risan"-sekvenserna är piloten ersatt med kameran som är monterad ungefär där piloten ska sitta.

Ang det du skriver om planeringen av Risan var intressant, då kanske du känner till en del "gamla" piloter i nuvarande Höglandets Modellflygklubb.


Länk: Höglandets Modellflygklubb (http://www.hoglandetsmfk.se/)


Ha dé bra och tack för kommentaren!


//McLund

McLund
2012-10-14, 18:39
Snyggt fluget Mats! Trevligt att se mina gamla hemtrakter från ovan.
Teleportationerna mellan Risan och Rännet vid start och landning kan inte varit lätta att göra med en Cub. Jag trodde man behövde Starship Enterprise för att klara det :)

Hej på dig Michael.

Du anar inte vad man kan göra med en Cub..... :cool:

Det var ju i Cubbarna redan 1946 som teleportationen utvecklades!


//McLund

Thomas
2012-10-14, 20:09
Ang det du skriver om planeringen av Risan var intressant, då kanske du känner till en del "gamla" piloter i nuvarande Höglandets Modellflygklubb.


Länk: Höglandets Modellflygklubb (http://www.hoglandetsmfk.se/)


Ha dé bra och tack för kommentaren!


//McLund

Jovars, Hagart, Bosse Reuterhed, Gunne, Bengt m.fl. har man tampats med, både på Slätten och på Risan.
Nestorn Hagart Fridell var den som lärde mig flyga i slutet på 60-talet. Jag (bokstavligen!) spikade ihop en friflygande "Cikada" med trägolvet på vinden i uthuset som "byggbord".
Jag fick 'Med Beröm Godkänt' av Hagart, och var stolt som en tupp!

McLund
2012-10-14, 20:24
Jovars, Hagart, Bosse Reuterhed, Gunne, Bengt m.fl. har man tampats med, både på Slätten och på Risan.
Nestorn Hagart Fridell var den som lärde mig flyga i slutet på 60-talet. Jag (bokstavligen!) spikade ihop en friflygande "Cikada" med trägolvet på vinden i uthuset som "byggbord".
Jag fick 'Med Beröm Godkänt' av Hagart, och var stolt som en tupp!

Ah, nu fattar jag vilken Thomas du är.... det är ju Thomas Bergren. :thumbup:

Va roligt att höra av dig.

Vi träffades ju på flygdagen i Eksjö där vi satt precis framför er jämte modellflygtältet.

Jag å Hagart brukar ta en sväng till Bibblan i Nässjö ibland och surfa på deras datorer, och då ska jag visa honom denna tråden.

På tal om de, så var både Hagart och Reuterhed med nu i helgen när jag filmade inifrån cockpit på Risan.


Ha dé!


//Mats McLund