handdator

Visa fullständig version : Klädsel-hjälp



Lundqvist
2012-10-17, 19:34
Hej.
Jag har köpt sebart,sebach 342 E30.
När jag nu ikväll skulle börja montera den,så började jag med vingen, som har en liten grej som skulle limmas fast sen ska man stryka fast klädseln över skarven.
Kan man stryka med ett vanligt strykjärn? och i såfall vilken temperatur ska man ha?
Jag har ingen klädselbit att prova på.
Tacksam för lite tips.
Mvh Håkan

pgrts
2012-10-17, 20:38
Börja med låg temp. Se hur det biter och krymper. 3 Prickar brukara vara alldeles för mycket. Närmare 2 prickar gissar jag att du hamnar på.
Tänk på att vanliga strykjärn ofta har yttersta delen ouppvärmd så att du får komma några mm in under järnet för att få vettig temp.

bem
2012-10-18, 00:03
Hej,

Sebarts modeller är klädda med Oracover.
Du kan använda vanligt strykjärn men det är betydligt smidigare med ett sånt där mindre stryckjärn avsedd för modellbruk som finns att köpa i de flesta hobbybutiker.

När jag var ung och klädde en del modeller med Top Flite Monocote och då använde jag morsans klädstrykjärn - det var väl sisådär poppis att jag använde det för det blev ju lite rester av klädselfärg och limrester från plastfilmen på strykjärnet efter ett tag. Men det gick utmärkt.
Nuförtiden har jag sånt litet strykjärn för modellplan.


Som nämts prova dig fram lite försiktigt så du inte har för varmt på strykjärnet i början. Du skall ha lagom värme så dels limmet på filmen fäster mot balsan om det skall ha kontakt direkt med balsan dels sträcker/krymper klädseln ordentligt där så behövs.

Oracovers instruktiioner för klädseln på engelska finns här (sidan 29 ->):

http://oracover.de/downloads/Product_Information/Product-Information_2010_engl.pdf


Jag har också några Sebart modeller, suverän kvalitet och mycket bra klädda, endast lite allmän uppsträckning av klädseln behövs, ju noggrannare man går över den desto mindre jobb senare med eftersträckning.

/Bo

Lundqvist
2012-10-18, 15:45
Hej.
Tack för svaren.
Jag får försöka med ett vanligt strykjärn.Bara att prova med lägsta temp alltså.
Håkan

freddan_6
2012-10-19, 13:51
Man kan skydda strykjärnet med en handduk eller sänglinne av bomull eller linne så blir det inte så mycket märken. Och 2 prickar är rätt lagom att börja, lite mer temp med skyddsduk'

-edit stavfel

Lundqvist
2012-10-19, 15:59
Hej igen.
2,5 prickar var nog lagom tror jag,det både fastnade och sträckte sig lite. det var lite nervöst när det var första gången jag skulle värma fast klädsel,vill ju inte att det ska gå hål i den.
Tack för hjälpen.
Håkan