handdator

Visa fullständig version : Klä om en modell



haskell
2012-10-30, 15:58
Hej,

jag håller på att 'klä av' en modell som är ett riktigt 'pinnabygge'. Den var tidigare
klädd med en klädsel som var målad och den färgen blev ju inte så vacker när det
kom bränsle på den så nu tänkte jag klä den mednågon film som tål bränsle.
Jag skulle vilja ha en lite stabilare film men vet ej vilken jag skall använda. Tacksam
för råd. Jag tänker klä den i gult och blått.

Tobbepostis
2012-10-30, 16:51
Solartex tygvävburen klädsel som värms fast med klädseljärn eller vanligt strykjärn,kan målas eller klarlackas över
bästa klädselen enl mig
Tobbe

freddan_6
2012-10-30, 18:28
Jag gillar oracover. Den håller jättebra och sträcker bäst av alla. Jag köper i österrike om jag vill ha speciella färger, min lokala handlare har lite magert utbud. http://www.der-schweighofer.at eller http://www.lindinger.at.

På inte så dyra kärror går kinaklädsel förvånandsvärt bra. Den finns bla på http://www.airmedia.se

Fyhren
2012-10-30, 18:55
Hej

Min erfarenhet är att Solartex och Oratex( och sannolikt gäller detta för alla "---tex" typer som har en vävliknande yta) är bra om man behöver ha klädsel som ser "skalariktig" ut på en modell där förebilden har klädda ytor, men att på en vanlig sportmodell så rekommenderar jag solarfilm på mindre modeller och - som Fredrik ovan - oracover till modeller när man kommer upp över ca 1,5 m i spv.

Solartex går att måla och sannolikt även oratex men solarfilm och oracover målar man inte på så lätt utan man lägger annan film utanpå när man vill ha dekorationer i avvikande färg. Man kan då med fördel faktiskt använda solarfilm till dekorationer på oratex. Eftersom solarfilmen skall ha lite mindre värme än oracovern så rör sig inte oracovern när man lägger solarfilm utanpå med rätt värme. DVS man måste ju först ha slutligen spännt oracovern med värmepistol eller järn innan man lägger på dekorationfärgerna med solarfilm.

På ytor som inte har något trä under filmen ( som en vinge med bara spryglar) fäster man med järnet i alla kanter och sen sträcker man ytorna med en värmepistol med stor försiktighet innan man lärt sig hur mycket värme filmen tål.
Med ytor som har trä under filmen sträcker man bäst med järnet eftersom värmen från en värmepistol liksom absorberas av träet under filmen så filmen inte får tillräcklig värme för att bli sträckt.
De flesta filmer ändrar färg något när de sträcks med värme men färgen återgår när det svalnar. På så vis kan man ha färgskiftningen i åtanke som en varning om att nu börjar temperaturen bli rätt. Som nybörjare kan det gå hål på filmen av värmen om man är för nära med värmepistolen - jag tycker det går bäst när man med hög värme på pistolen håller denna en ca 20 cm från filmen och rör pistolen åt sidorna hela tiden så den varma luften sveper mot filmen sakta men säkert för då ser man tydligt när filmen sträcker sig.
Om man klär en vinges undersida och översida i ett svep genom att lägga filmen runt om vingen efter att man först fäst runt ena kanten så måste man dels värma lite på ena sidan och sen lite på andra så filmen sträcker sig lite på varje sida innan man sträcker slutgiltigt på först ena sen andra sidan. Man skall inte förvänta sig att sträcka helt på den ena sidan medan den andra inte är påbörjad.
Klär man i ett svep så börjar man fästa filmen i bakkanten och lägger filmen så att säga runt denna kanten så man sen kommer tillbaka i slutet och fäster filmslutet på den filmen man fäste först runt bakkanten. På detta sätt behöver inte filmen komma upp på ovansidan i bakkanten så den kommer "mot färdriktningen" utan den skärs av längs bakkanten och sitter då bra fast genom runtvikningen av filmen där man började (på bakkanten).
Film måste sitta fast i alla kanter innan man börjar slutlig sträckning. Använd "balsalock" på allt trä där klädseln skall fästa så fastnar filmen bättre eftersom balsadammet är borta

Lycka till, träning ger färdighet

Hälsar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

Björn S
2012-10-31, 18:39
Hej,
Jag hållere också på att klä om en modell (Great Planes Tiger Moth) jag har valt gul Solartex och det har fungerat jättbra.
Tanken är att jag skall måla den så att den skall likna den Tiger Moth som Pär Cederqvist brukar flyga på flygdagar.

Någon som har tips på någon bränsletålig färg man kan använda att måla på Solartex.


/Björn S

freddan_6
2012-11-01, 07:38
Billack sitter väldigt bra och tål bränsle. Spraya på då det blir tungt med för tjocka skikt.