handdator

Visa fullständig version : Dji naza nåt för mig?



Fredda
2012-10-31, 16:01
Börjar o se mig om efter nytt kontrollkort till mina multicoptrar.

Rth funktion bör va lämplig då jag flera gånger tappat kontakten och krashat med modeller pga jag flygit iväg på tok för långt eller flygit bakom föremål. (Nej, jag lär mig aldrig;-)

Sen är ju stabilisering önskvärt då jag gärna flygfotar.

Tycker naza är rätt dyrt, men fungerar det så kan det nog va värt det.
Eller finns det billigare kontrollkort med samma funktioner?

freno
2012-10-31, 17:23
Vanliga nazan kostar ju inte så mycket, men wokongen e onödigt dyr tycker jag. Du kommer bli supernöjd med nazan.

Börjar o se mig om efter nytt kontrollkort till mina multicoptrar.

Rth funktion bör va lämplig då jag flera gånger tappat kontakten och krashat med modeller pga jag flygit iväg på tok för långt eller flygit bakom föremål. (Nej, jag lär mig aldrig;-)

Sen är ju stabilisering önskvärt då jag gärna flygfotar.

Tycker naza är rätt dyrt, men fungerar det så kan det nog va värt det.
Eller finns det billigare kontrollkort med samma funktioner?

Defuncta
2012-10-31, 18:34
Jag köpte naza med gps för ett tag sen och ångrar det inte! Rth har funkat bra och "räddat" quaden mer än 1 gång. Blir väldigt stabil.

Fredrik_W
2012-10-31, 19:53
Nazan är den bästa och stadigaste kontrollern som jag har provat. Jag är grymt nöjd med den.

// Fredrik Wergeland

Fredda
2012-10-31, 20:26
Ser ut som man får öppna plånkan o handla.

Enda jag saknar lite är att den ej har stöd för tricopter.

Vart handlar jag detta system smidigt o billigt?

simonarvestrand
2012-10-31, 20:56
Readymaderc.com är smidigt och bra pris, man har prylarna på 3 dagar nästan jämt.
beställde från dom i måndags idag fanns det på posten.

Fredda
2012-10-31, 21:58
Brukar man åka på tull o när man handlar småprylar från staterna?

simonarvestrand
2012-10-31, 22:04
Det är slumpen som avgör. Oftast går Det bra

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Defuncta
2012-11-01, 05:29
Ja beställde ifrån http://quadcopters.co.uk/ var också väldigt nöjd!

Fredda
2012-11-01, 09:25
Tackar för svaren, nu är d beställt.
Blev från readymaderc.

Bara o bygga ihop nåt nudå som den kan sitta i :)

simonarvestrand
2012-11-01, 10:04
Glöm inte bilder på bygget :)

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

berthrsd
2012-11-02, 08:17
RTH är en ganska dålig ersättning för sunt förnuft... Om du regelbundet flyger så att du tappar kontakten med modellen så är nog inte ett nytt styrkort lösningen...

Naza har dessutom rykte om sig att med jämna mellanrum ersätta RTH med RTC (Return to China), har varit otäckt många rapporter om bortflugna multirotorer på sistone.

simonarvestrand
2012-11-02, 09:49
Tror inte det är just naza som är grejen där, hände samma för mig med eagletree, man kan inte lita blint på gps Tror jag svaret är

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2012-11-02, 10:56
Det största problemet är nog att naza är så pass nybörjarvänlig som den är.
Många har inte en aning om vad failsafe är och hur det ska ställas in. Med videolänkar och allt möjligt så kan man få störningar som kortar ner räckvidden till några meter bara. Utan korrekt inställd failsafe så får man då en kopter på rymmen.

berthrsd
2012-11-02, 12:01
Personligen tycker jag nog att RTH är ganska riskabelt att använda vid failsafe överhuvudtaget, såvida man inte alltid flyger ensam på ett öppet fält och inte har något emot att få en multikopter i ansiktet. Autolandning är eventuellt lite bättre, samma sak med Position Hold. Om man inte kan lita på dessa system till 100% (vilket man inte kan), så är det bästa (läs säkraste) nog att helt enkelt döda motorerna helt vid failsafe.

Timtimtim
2012-11-02, 12:08
Var kommer namnet naza ifrån? Varje gång jag läser det så blir det automatiskt näsa

Fredda
2012-11-09, 17:13
Startar inte en ny tråd för kommande fråga, utan hoppas nån ser den här :)

Har installerat allt o provflygit en del, kör på manuella, hovrar o kopplar sen över till GPS hold, och då vill modellen flyga iväg.
Ju längre bort den kommer desto mer ökar den i hastighet, precis som om den skulle kompensera åt fel håll.
Varför detta?

Kan det ha något o göra med att jag reverserat kanalerna (ail o rudder) i sändaren och inte i Naza assistant?

berthrsd
2012-11-09, 17:25
Utan att ha stenkoll på Naza så borde ingångarna inte ha något med saken att göra... Om kontrollern var reverserad så skulle den kompensera åt fel håll även vid normal flygning, med omedelbar krasch som följd.

simonarvestrand
2012-11-09, 17:29
Låter snarare som du inte fått till kalibreringen något vidare.

metric
2012-11-09, 17:33
Låter mer som att pilen på gpsen pekar åt fel håll.

Fredda
2012-11-09, 17:45
Aaaaah, ja nu ser jag att gps:en sitter 180 grader fel. kan ju va lösningen på gåtan :)

Bara o vända på den o göra nya försök imorgon

Fredda
2012-11-29, 12:02
En fundering ang failsafe.
Ska failsafe fungera när man kör i manual mode? Iaf gör det inte det för mig.

Jag provade att hålla stadigt i quaden när jag hovrade, och stängde av sändaren, efter nån sekund stängde motorerna av sig. Ska det vara så?
Har ej provat i gps mode än, regnar ju jämt nuförtiden.

2012-11-29, 12:49
Har du ställt in failsafe korrekt både i assistant och mottagaren? Att bara stänga av sändaren har inget med failsafe att göra

Fredda
2012-11-29, 13:33
Förmodligen inte isf.
Menar du mottagaren till sändaren så har den inte någon sådan funktion.

2012-11-29, 14:05
Nazas failsafe ligger på samma kanal som flyglägena så man måste alltså tala om för Nazan att den ska gå in i failsafe. Testa i naza assistant så förstår du

Kenneth E
2012-11-30, 10:07
Kan någon förklara för mig varför trotteln skall ligga på 50%, är inte det hål i huvet med en sådan setting? Då kan man inte flyga (teoretiskt) i olika lufttryck/fuktväder/olika laster för då trottlar man olika.

På väg att beställa NAZA, men jag ser detta som ett problem eller?

Balsa regn

Stiffe
2012-11-30, 10:18
Kan någon förklara för mig varför trotteln skall ligga på 50%, är inte det hål i huvet med en sådan setting? Då kan man inte flyga (teoretiskt) i olika lufttryck/fuktväder/olika laster för då trottlar man olika.

På väg att beställa NAZA, men jag ser detta som ett problem eller?

Balsa regn

Den håller senaste höjd och position själv ( med GPS och come home funkt) vid failsafe tex sändaren tappas , den bryr sig inte om hur kontrollerna står så det är lugnt , man måste bara ställa in i Naza assistenten på den kanalen man använder till flightmoden så när sändaren stängs av flyttar pekaren sig till failsafe fältet som ska bli blått sen fixar FC det själv

Fredda
2012-11-30, 10:57
Den håller senaste höjd och position själv ( med GPS och come home funkt) vid failsafe tex sändaren tappas , den bryr sig inte om hur kontrollerna står så det är lugnt , man måste bara ställa in i Naza assistenten på den kanalen man använder till flightmoden så när sändaren stängs av flyttar pekaren sig till failsafe fältet som ska bli blått sen fixar FC det själv


Är just där jag har problemet. Den ställer sig inte på failsafe, den står kvar på senaste mode när sändaren försvinner.
jag läser o läser, men klurar ej ut hur jag ställer in.

SteffeB
2012-11-30, 11:33
Du läser väl i manualen för radion? För det är ju där problemet ligger. :)

Stiffe
2012-11-30, 13:01
Är just där jag har problemet. Den ställer sig inte på failsafe, den står kvar på senaste mode när sändaren försvinner.
jag läser o läser, men klurar ej ut hur jag ställer in.

På min sändare och den förra jag hade , fick man ändra mittläget ( subtrim ) så den flyttar sig till failsafe rutan , sen sparar du failsafeläget , sen kan du flytta tillbaka mittläget så det är rätt , stäng nu av sändaren och vips ska den hamna i failsafe rutan

Fredda
2012-11-30, 13:49
På min sändare och den förra jag hade , fick man ändra mittläget ( subtrim ) så den flyttar sig till failsafe rutan , sen sparar du failsafeläget , sen kan du flytta tillbaka mittläget så det är rätt , stäng nu av sändaren och vips ska den hamna i failsafe rutan

Har ingen failsafe på radion, Dx6i.
Trodde MC skötte detta själv vid förlorad kontakt, men så är det alltså inte?

2012-11-30, 14:06
Om radion inte har failsafe så kan ju inte Nazan veta att du har tappat kontakten

Fredda
2012-11-30, 14:10
Det var vad jag behövde veta :)
Har aldrig haft något o göra med failsafe förut, så är ej insatt i det.

Bara att påskynka ett radiobyte nudå.

2012-11-30, 14:25
Det är alltid lika skönt när man hittar en bra ursäkt för att handla nya leksaker :-D

metric
2012-11-30, 17:19
Har ingen failsafe på radion, Dx6i.
Trodde MC skötte detta själv vid förlorad kontakt, men så är det alltså inte?
Failsafen finns i mottagaren.
Så tyvärr kan du inte byta radioanläggning pga. Den anledningen :)
Vad har du för mottagare?

simonarvestrand
2012-11-30, 20:36
Det finns väl failsafe på dx6an ? eller failsafe inställningar får man väl säga. finns det någon spektrum mottagare som du gör något på själva mottagaren för failsafeinställningar ?

Det va ett tag sedan jag hade spektrum så jag kommer inte ihåg hur man ställde in i dom

Fredda
2012-11-30, 20:38
Failsafen finns i mottagaren.
Så tyvärr kan du inte byta radioanläggning pga. Den anledningen :)
Vad har du för mottagare?

Självklart så ska jag byta mottagere med, idag kör jag med denna http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11965__OrangeRx_R610_Spektrum_DSM2_6Ch_2_4Ghz_Re ceiver_w_Sat_Port_.html

metric
2012-11-30, 21:12
Här står hur du ställer in failsafe på den mottagaren.
http://paulshobbyhangar.blogspot.se/p/binding-instuctions-for-orange-spektrum.html
Det du gör är att ställa in den kanalen som går till flightmode på nazan.
Så att den ligger på ett av failsafe fälten när mottagaren går i failsafe.

Fredda
2012-12-01, 07:59
Failsafen verkar inte gälla på dom 2 extrakanalerna, bara på 1-4.
Testade, men flightmoden står kvar på senaste läget, medan rodren ställer sig i läget som jag band i.

metric
2012-12-01, 08:04
Det var ju trist.
Har du ingen orginalmottagare?

Fredda
2012-12-01, 08:06
Det var ju trist.
Har du ingen orginalmottagare?

Jo, de sitter en i en annan modell.
Ska bli nästa steg att prova med den. Lär väl återkomma med resultat ;)

Fredda
2012-12-01, 08:55
Samma sak med orginalmottagare, som i detta fall är en AR6200.

metric
2012-12-01, 09:25
Konstigt, jag har en AR8000 och på den fungerar det??

metric
2012-12-01, 09:35
Har du verkligen switchen till flight mode så att nazan visar failsafe när du ställer in failsafe på mottagaren?
Om du sedan slår över switchen i tex atti, och sedan slår av sändaren.
Hoppar den inte över till failsafe då i nazan?

Fredda
2012-12-01, 10:55
Jag justerar med travel ajd på flightmodbrytaren så den står på failsafe.
Binder om mottagaren och återstälker sen travel adj så jag kan skifta mellan manuell och gps mode, dvs dom funktionerna jag vill ha på flightmod.

Stänger jag av sändaren så står flightmod kvar på samma läge i nazan, i mitt fall man eller gps.
Men kanal 1-4 hoppar till den position jag hade när jag band.
Tycker oxå det verkar skumt.

metric
2012-12-01, 11:00
Mycket skumt.
Jag har inga fler ideer

2012-12-01, 11:04
Jag har inte spektrum själv men jag tror inte att ar6200 har failsafe på alla kanaler

Fredda
2012-12-01, 20:37
Jag har inte spektrum själv men jag tror inte att ar6200 har failsafe på alla kanaler

Verkar helt klart vara så.

Skutte
2012-12-02, 11:10
Orange går inte att programmera failsafe fullt ut, funkar bara med ex ar8000.
Om det sen går med DX6:an vet jag ej.
Funkar klockrent på en DX8 med ar8000 om man läser hur man ska göra och använder sunt förnuft när det kommer till Naza funktioner