handdator

Visa fullständig version : Val av radiostyrning?



Fredda
2012-11-10, 07:40
Då multirotorparken växer o jag vill ha mer o mer funktioner på dom så behöver jag en ny sändare.
Har kört med DX6i sedan den kom ungefär o har varit nöjd med det trots lite begränsade funktioner. (Men dom har ju varit tillräckliga för flygplan)

Jag kollar o prisspannet 0-4000:-

Är inte jätteuppdaterat på sändarfronten, så tipsa mig gärna. 9 kanaler bör jag ha, minst.
Har spanat lite på Hitec aurora och futabas motsvarighet, men man kanske törs skaffa en billigare Turnigyradio?

En fördel är ju om mottagare o andra tillbehör finns att få tag i billigt. Telemetri kan ju va nyttigt med.

Matsa
2012-11-10, 08:10
Hej Fredda

Om du ska minst ha 9 kanaler så går turnigy9'an bort då mottagaren till den har 8 kanaler.
Annars är det en bra radio. Du kan modda den och tex. köra med Svenska i menyerna osv.

Hitec Auroran är en trevlig radio tycker jag, jag kör med 2 cells lipo i min och med den
kan jag flyga en hel dag utan problem.

Matsa...

frznlogic
2012-11-10, 08:23
Futaba t8fgs är bra enligt alla som jag hört som äger den. Sitter lite i samma valet och kvalet som dig.

Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

simonarvestrand
2012-11-10, 08:33
t8fg är en mycket bra radio med mycket inställningsmöjligheter , vilket är riktigt bra för multi.
men är det så att du har en massa spektrummottagare idag så blir det en rätt mycket dyrare investering .

Dx8a kanske är ett bra val då.

Fredda
2012-11-10, 09:11
Visst har jag en massa spektum mottagare. Men dom är på 6 kanaler max, så dom har jag ingen nytta av till detta ändamål.
Men den utrustningen fungerar ju utmärkt till flyget, så jag behöver ju inte byta ut allt om jag väljer att byta märke, även om det är mer praktiskt att ha samma sändare till allt.

JR är väl fullt spetrum kompatibla?
En annan tanke är att man vill ha ett märke där det finns stort urval av eftermarknadsprylar. JR o futaba verkar ju finnas mycket till?

McRegor
2012-11-10, 10:01
JR kan vara Spektrum-kompatibla men numera har JR ett eget 2,4 GHz-system så det gäller nog att vara uppmärksam där. Dessutom finns det väl inte så många tänkbara JR-alternativ i ditt prisspann.
Är du nöjd med Spektrum så borde det väl finnas sändarmodeller inom det märket som fungerar för dig. Jag skulle nog fundera både en och två gånger över vad ett byte av system innebär om jag redan har många mottagare för det "gamla" systemet för jag ser det som ett klart plus att bara använda en enda sändare. Det var enklare förr på 35 MHz-tiden för då fanns det en annan kompatibilitet mellan sändare och mottagare av olika märken (ej PCM dock) så då var fabrikatbyte inget större problem.
Men om du kan tänka dig att byta system så är det nog Futaba T8FGS eller den nya T14SG antagligen de bästa alternativen i ditt prisspann (ja - T14 spränger väl spannet lite)...
Aningen längre upp i prisspannet har du ju Graupner MC-20 HoTT men min nuvarande favorit som tyvärr är "lite" dyrare är nog Jeti DS-16. Skulle jag av nån anledning byta system och köpa nytt så skulle jag nog tömma spargrisen och köpa en sån...:) Efter att ha sett lite filmer om hur den tillverkas och alla (onödiga kanske) funktioner den har så blev det "love at first sight".
Lycka till hälsar
Roger

simonarvestrand
2012-11-10, 10:03
Jr va fullt kompatibla, men inte längre, eller sålänge du håller dig ifrån xg serien från jr så går det nog bra.

Ska du byta och inte bryr dig om att du kommer få skaffa andra mottagare framöver så rekomenderar jag helt klart futabas t8fg , hade själv spektrum och jr innan men denna fastnade jag för helt klart.

Rubinrc har ett hyffsat pris på den nu http://rubinrc.se/product_info.php?cPath=12_48&products_id=1450

Sen finns det även en t8fg begagnad på rcheli.se såg jag för en stund sedan.

dvogonen
2012-11-10, 10:17
Ytterligare en variant är att köpa Turnigy 9x utan sändarmodul och köpa till den nya Spectrum-modulen från HobbyKing. Enligt uppgift skall den klara upp till 14 kanaler.
Dessutom kan du köpa en FrSky-modul till Radion. Det är ett jättebra radiosystem med telemetri etc. Mottagarna har dessutom vettigt pris och är små.
Radio med båda sändarmodulerna och frakt hamnar väl mellan 1000 och 1500.
Men det kräver ju lite egen arbetsinsats med att byta programvara och montera bakgrundsbelysning (ett måste)

McRegor
2012-11-10, 10:24
Om man vill ha många kanaler så se upp med att montera 2,4 GHz-moduler av annat fabrikat än sändarens för oftast är det PPM-läget man använder som interface och då ligger kanalbegränsningen på 8--9 kanaler så vill du ha mera så kan du åka "på pumpen" där. Jag vet inte hur det ligger till med Turnigy 9X och OrangeRX Spektrum-modul men antagligen är det samma förhållande som tidigare. Men oavsett - kolla innan du bestämmer dig.
Hälsningar
Roger

bem
2012-11-10, 10:28
Hej,

Är du uppe och nosar på 4000 kr nivån kan man kanske kolla vad det finns strax över den och där kommer den nya Futaba T14SG in som har tre 2.4 GHz system inbyggt - FASSTest (telemetri), FASST (som första fast utan telemetri) och S-FHSS (det lite enklare systemet) och 14 kanaler (12 proportionella+2 switchade on/off).
Du kan kika på den t ex här:
http://www.futaba-rc.com/systems/futk9410-14sg/index.html
http://www.robbe.de/t14sg-r7008sb-2-4-ghz-fasstest.html
http://www.rc.futaba.co.jp/english/

En sak har den inte, som Futabas dyrare anläggningar (12FG, 12Z, 14MZ, 18MZ) har, och det är s k Conditions för flygplan (finns dock för helikopter och segelplan i T14SG).
T14SG kostar ca 5300 i Sverige, säkert billigare utomlands om man letar.
Kommer ca december.

Nån stans får man förstås dra gränsen vad en radio får kosta men finns det nåt man tycker skulle passa som handen i handsken för ringa peng strax över den ribba man satt kan det kanske på sikt bli lite dumsnålt att inte välja det eftersom en radio har man oftast rätt många år.

/Bo

numnutchris
2012-11-10, 12:44
Futaba är ju på gång med 14GS och kan du tänka dej beg så lär nog en och annan 8FG(S) dyka upp bland annonser iom (anser jag) 14 är en direkt upppgradering av den.
8:an kostade c:a 3000 utan mottagare så beg-priset borde ju ligga inom din budget gott och väl. Och FrSkys (mfl) kompatibla mottagare bör ju fungera för din del om du inte köper passande orginal i nåt paket.
SBus lämnar jag därhän iom har inte själv behövt det, men FrSky har en 8-kanalare som kan användas i par för 14 kanaler, Corona har en 14kanalare och futabas 14kanalsmott. dyker upp emellanåt i annonserna .

Stiffe
2012-11-10, 22:12
Har en JR 7 kanalare med telemetri http://www.hab.se/jr-xg7-24dmss-med-telemetry-p-10901-c-778.aspx som jag trodde skulle räcka långt med 7 kanaler och är väldigt nöjd med men precis som du skriver ju fler funktioner på multicopterna så tar kanalerna slut och 3 lägesswitchar och vridswitchar behövs till både det ena och andra , och är i samma sits som du , jag är starkt inne på Graupner MX 20 Hott som HAB tar 4000kr för , 12 kanaler och telemetri som verkar väldigt prisvärd vad du får , gott om switchar och vrid som är fritt programmerbara om jag fattat det rätt

Michael
2012-11-11, 11:10
MX-20 Hott är definitivt mycket prisvärd. Jag tycker att Graupner har ett väldigt bra användargränssnitt och även om jag själv sedan många år använder JR och tidigare Futaba så måste jag tillstå att Graupner därvidlag generellt är ganska mycket bättre än bägge dessa fabrikat . Så var det faktiskt även på den tiden JR tillverkade radiosändarna åt Graupner. Sändarna kunde se identiska ut, men användargränssnittet var totalt annorlunda.

Ytterligare ett skäl till att välja Graupner Hott (eller Multiplex M-Link eller Jeti) är att man då kan ansluta nedanstånde finurliga manick som innehåller de flesta telemetrifunktioner man behöver som söndagsflygare.

Motorström, Drivackspänning, Effekt, Förbrukad batterikapacitet (mAh) och dessutom motorvarvtal (brushless), höjd och variometerfunktion. Modulen, som väger ca 14 g, finns att få med flera olika kontaktstystem, exv. XT60.

SM Modellbau Unisens-E (http://www.sm-modellbau.de/shop/product_info.php?products_id=137&cPath=18)

Elgstrand
2012-11-11, 12:18
Jag har läste en del om MX-16 som verkar suverän. Jag kommer att satsa på en sån. Tycker Graupner har kommit med ett kanon system verkar det som.

/Fredrik

Sickan
2012-11-11, 13:54
Motorström, Drivackspänning, Effekt, Förbrukad batterikapacitet och dessutom motorvarvtal (bushless), höjd och variometerfunktion. Modulen finns att få med flera olika kontaktstystem, exv. XT60.
Hela modulen väger 14g.

SM Modellbau Unisens (http://www.sm-modellbau.de/shop/product_info.php?products_id=137&cPath=18)

Det där såg intressant ut. Känner du till någon engelskspråkig sajt som säljer dessa? Min tyska är inte vad den borde vara och Google translate är inte riktigt där ännu ;)

--
S

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Fredda
2012-11-29, 13:26
Har bestämt mig för att hålla mig till spectrum.
Valet står nu mellan Dx8 och Dx18, båda har dom telemetrifunktioner jag önskar. men jag är inte helt säker på att Dx18 är värt prisskillnaden för min del.