handdator

Visa fullständig version : Tänkt att införskaffa FrSky till Turnigy!



slaffe
2012-11-21, 09:08
Har införskaffat en DJI F450 Naza och har läst att Turnigy 9X 9CH inte har Fail-Safe, så jag tänkte köpa en FrSky och sätta i som har Fail-Safe.. Vad är skillnaden mellan dessa två olika moduler?
Lite osäker på vilken jag ska ha..
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14349__FrSky_DJT_2_4Ghz_Combo_Pack_for_JR_w_Tele metry_Module_V8FR_II_RX.html

och denna:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14355__FrSky_DF_2_4Ghz_Combo_Pack_for_JR_w_Modul e_RX.html

Vad jag förstår så är det plug n play moduler, och nyare än de tidigare som man var tvungen att löda fast.. Vore tacksam för lite hjälp!

SteffeB
2012-11-21, 09:28
Jag kör med den andra. Är det telemetri på mottagaren i den första länken?

slaffe
2012-11-21, 09:35
Jag kör med den andra. Är det telemetri på mottagaren i den första länken?

Första länken:
FrSky DJT 2.4Ghz Combo Pack for JR w/ Telemetry Module & V8FR-II RXAndra länken:
FrSky DF 2.4Ghz Combo Pack for JR w/ Module & RX
Vad står telemetry för? Eftersom det verkar vara det som skiljer dem åt.. :S

SteffeB
2012-11-21, 10:56
Med telemetri skickar mottagaren tillbaka signaler till sändaren. Det som är inbyggt är larm när mottagaren börjar tappa signal, det tjuter då i radion. Du kan även koppla på flera (billiga) sensorer för att mäta t.ex. accspänning, hastighet, höjd osv. Du måste då ha en liten extra display (också billig) som visar de värdena. Alternativet är att löda och greja i radion och få upp data direkt i displayen.

slaffe
2012-11-21, 11:01
Med telemetri skickar mottagaren tillbaka signaler till sändaren. Det som är inbyggt är larm när mottagaren börjar tappa signal, det tjuter då i radion. Du kan även koppla på flera (billiga) sensorer för att mäta t.ex. accspänning, hastighet, höjd osv. Du måste då ha en liten extra display (också billig) som visar de värdena. Alternativet är att löda och greja i radion och få upp data direkt i displayen.

Okej, tack! Så det är bara det som skiljer dem båda åt? Då borde Telemetry vara dyrare? :S jag får köra på Tele modulen då!

SteffeB
2012-11-21, 13:07
Inte vet jag. Du får väl kolla på frskys hemsida. Jag kör iallafall D8frII mottagaren. Modulen (som du stoppar i radion) är väl samma på båda.

dvogonen
2012-11-21, 15:13
Jag valde varianten utan telemetri och har ångrat mig lite i efterhand. Den fungerar i och för sig jättebra, men jag skulle vilja ha larm vid svag radio-signal.
Å andra sidan är det ju inget direkt livsavgörande beslut. Du kan ju alltid köpa till en telemetri-mottagare om du ångrar dig. De är inte särskilt dyra. Och det brukar alltid finnas ett nytt plan/helikopter/något-annat-som-flyger som behöver den gamla mottagaren.

Timtimtim
2012-11-21, 16:10
Jag valde utan telemetri då jag ändå tänkte använda mig av OSD med RTH.

markusb
2012-11-21, 19:08
Rth är klokare.
Har tyvärr inte det själv än utan har förlitat mig på telemetripipet. Blir svinnervös varje gång det piper till.
Nu när jag dessutom kör boostat är jag tillbaka på ruta noll. Måste skaffa rth relativt snart för att kunna slappna av under flygningen och kunna få hem mina flygande pengar den dagen något händer med länken.. den dagen närmar sig varje dag...

slaffe
2012-11-22, 00:03
Rth är klokare.
Har tyvärr inte det själv än utan har förlitat mig på telemetripipet. Blir svinnervös varje gång det piper till.
Nu när jag dessutom kör boostat är jag tillbaka på ruta noll. Måste skaffa rth relativt snart för att kunna slappna av under flygningen och kunna få hem mina flygande pengar den dagen något händer med länken.. den dagen närmar sig varje dag...

Ja RTH har jag tänkt att använda, men det förutsätter att jag har GPS, vilket jag ej har ATM, då jag är helt grön inom detta :) Men det kommer!


Edit: Det står förvisso Telemetry på dem båda delarna i båda länkarna, så jag fattar fortfarande inte vad skillnaden på dessa 2 är :)

PinDuke
2012-11-22, 14:58
Köp den med telemetri är mitt råd, mao den för $53.
Den andra har telemetri i modulen men inte i mottagaren som följer med. Kan iofs alltid komplettera med en D-mottagare.
V och VR är utan telemetri allt med D är med telemetri.

slaffe
2012-11-23, 00:30
Köp den med telemetri är mitt råd, mao den för $53.
Den andra har telemetri i modulen men inte i mottagaren som följer med. Kan iofs alltid komplettera med en D-mottagare.
V och VR är utan telemetri allt med D är med telemetri.

Stort tack, där fick jag svar på det :) Kanon!

Boopidoo
2012-12-05, 22:10
Telemetri innebär att man placerar ännu en radiosändare i närheten av andra komponenter. Mao kan man få störningar pga detta. Kan man undvika telemetri skulle jag göra det.