handdator

Visa fullständig version : Redan 1954... stora radiostyrda...



bem
2012-11-30, 22:18
...modeller. Eller vad tycks? De kunde redan 1954 flyga riktigt stora radiostyrda modeller, se bilderna nedan. Flygpatrullbåt Convair XP5Y-1 i skala 1:10 med 4 st 1,5 hk bensinmotorer, fyrbladiga propellrar, vikt 57 kg. Fullstora planet hade en spännvidd på ca 145 fot = 44 meter, då hade alltså modellen en spännvidd på 4,4 meter.
Kolla gubben som styr planet - Yes, riktig "manöverpanel" med stol och allt, det kallar jag duga. Källa tidningen Looping nr 1 1954 (de två sista bilderna hitta jag på internet, den ena är tydligen en RC modell och den andra fullskala planet, hos San Diego Air and Space Museum Archive).

Det var allt för ikväll från radioflygets "barndom".

/Bo

henke2
2012-11-30, 22:27
Riktigt häftigt! Framgår det vem/när/var? (mitt betraktningsmedie ger inte full klarhet i bilderna) Påminner om spruce goose

Mr J
2012-11-30, 22:35
Coolt! http://en.wikipedia.org/wiki/File:Convair_XP5Y-1_1950.jpg

Thomas
2012-11-30, 23:09
Jesss!!
Undrar om SMFF var där och satte sina begränsningar om storlek på modeller, vikt, motorer osv??

Ja ja, jag vet att jag trampar vissa på tårna nu...
Men häftigt är det!

pgrts
2012-12-01, 12:51
Jesss!!
Undrar om SMFF var där och satte sina begränsningar om storlek på modeller, vikt, motorer osv??

Du kan nog sluta att undra - SMFF hade väl inte hunnit dra åt bromsen på den tiden - då var det KSAK som gällde ;-)

Men man kan nog vara glad att sändarna har blivit mindre. Den verkar väldigt imponerande.
Kan undra hur många kilo mottageriet med servon och allt vägde...

Men han hade ju gott om fotografer - i dag var det svårt att hitta någon som vill fota eller filma på fältet.