handdator

Visa fullständig version : Kyla och LiPos?



Ålänning
2012-12-01, 22:45
Provade flyga när det var lite kallare häromdagen.
Motorn varvade först fullt men sen sjönk varvet efter en tredjedel av startsträckan och farten vart dålig.
Efter några försök så vart väl acken varmare (eller?) och motorn hade mer o mer ork och flyget kom till slut upp i luften.
Kan det vara så? Kall ack = ingen ork? Kall som i 0...+5 grader ungefär.

Efter lite nötande så vart väl acken varmare och kunde leverera?

Hade Eagle Tree eLogger ansluten och på den kurvan ser man strömmen:
Grönt = Throttle position
Rött = Ström

Vid ca 3,2 på X-axeln är första startförsöket, flyget orkade inte rotera.
Sen kommer ett gäng taxningar och försiktiga försök.
Vid ca 5,5 på X-axeln är andra startförsöket och då fanns det mer ork och flyget rotera och blev luftburet!
http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=8759

DennanHMFK
2012-12-02, 08:23
Har också märkt att ackarna inte levererar riktigt när det är kallt ute.

Vid flygning igår, så satte jag dit ett litet vindskydd för mina ackar.
Och det verkade funka bra, dock blev flygningen knappt 3min pga förfrusna fingrar. :-D



Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

simonarvestrand
2012-12-02, 09:22
Har inte haft några som helst problem , men då har det handlat om multirotorer och helikoptrar.
Fast man måste se till att hålla accen varm tills man börjar flyga, den när man väl varit i luften har dom skapat sin egen värme och levererat bra hela tiden .

Kanske kan bli skillnad med plan då man kanske inte belastar så hårt hela tiden. ( iofs beroende på vad man flyger)

McRegor
2012-12-02, 09:57
Hej,
Detta är ett ämne som kommer upp varje vinter. Har nyss avhandlats här - http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=284777&page=&CurrentMainTopic=2&replypage=99
Men i grunden håller jag med Simon - acken måste hållas så varm som möjligt till dess den skall börja användas. Följer man den regeln så brukar det fungera bra. Sen skall man nog ändå räkna med mindre användbar kapacitet och likaså lite mindre uttagbar maxeffekt. Och gärna försöka minska avkylningseffekten på acken på andra sätt.
Slutligen - till Dennan säger jag: Köp en "sändarsäck" från Hobbyking och stoppa in en handvärmare i den så håller du fingrarna varma och sändaren likaså. Det blir mycket trevligare med vinterflyg på det sättet.
Hälsningar
Roger

DennanHMFK
2012-12-02, 12:21
Roger: jo jag ska köpa mig en sådan, dock har det ju varit dåligt med flygning överhuvudtaget för min del dom senaste åren.. :I
men efter nyår så jääälar! =)

McRegor
2012-12-02, 13:28
Hej Dennan,
Jag har den gamla modellen utan muddar men jag har också en kompis som har båda modellerna. Muddar kan verka bra men det är struligare att få in händerna så med en handvärmare (t ex gamla kolstavs-drivna - finns på fisketillbehörsaffärer) är nog den "gamla" modellen att föredra i de flesta fall. Den nya har inte heller nåt hål för att kunna fästa nackremmen i sändaren så använder man nackrem så måste den i så fall modifieras lite.
Hälsningar
Roger

DennanHMFK
2012-12-03, 12:54
har väl en 3-4st såna av den kolstaviga-modellen. :)
blir perfa att använda isåfall.

Ålänning
2012-12-11, 22:15
Får nog börja med att hålla ackarna varma, vart int riktigt så senast. =)
Flyget (Bormatec Maja) lär ska tåla bara -5 så drar man gränsen vid 0 så är det bara ackarna man behöver oroa sig för.
Blir nog köpa ackar med högre C också så de orkar leverera fast kylan tagit lite ork ur dem.
Tack för svaren!

Timtimtim
2012-12-14, 21:37
Detta har ju inget med lipos att göra men tänkte på att jag fäster vingen med gummiband, hur klarar sig gummiband i minusgrader?

McRegor
2012-12-14, 23:05
Detta har ju inget med lipos att göra men tänkte på att jag fäster vingen med gummiband, hur klarar sig gummiband i minusgrader?
...bättre än dina fingrar...:)
Nåja - seriöst så har jag aldrig upplevt några bekymmer med gummiband i kyla.
Till Ålänning vill jag säga att läs det som Jocke skrivit om kalla ackar på det andra forumet - jag vill nämligen minnas att ackar med höga C-tal var minst lika känsliga för kyla - om inte ännu mera...
Roger

Ålänning
2012-12-15, 10:23
Gummi är färskvara så det håller dåligt hur man än gör. =) Använder de vita som säljs i RC-affärer och de håller nog bäst, man köper ju påsar i gången. När de börjar spricka upp eller inte klarar flex mer så slänger man dem. Ju kallare desto sämre håller dem, men tror inte iaf jag märkt av så mycket skillnad. Slitvara.

Ackarna, jo det är väl lite så med C-talet. Bäst hålla dem varma tills man ska ha dem, tror det är enklaste sättet bibehålla orken i dem, går ju åt en del energi att få dem varma också, och om man inte kör med mycket "gas" så lär dom väl bara bli ljumna.

bil sebbe
2012-12-15, 21:23
Har läst om detta lite överallt nu med lipo i kyla. Jag flyger med min quad på vintern i alla tänkbara grader. Lipot (3s 25c 5800mah) sitter helt oskyddat.

Tar mitt batteri skada så jag får sämre prestanda med det i sommar/bättre väder? Känns surt och behöva byta ut alla batterier man har efter en varje vinter....

Ålänning
2012-12-16, 13:49
Om laddaren gör som den ska så laddar den väl i det som behövs för att acken ska bli full. Så om jag laddar 1700mAh i min 2200mAh-ack så har jag laddat i 77%. Men vad är det som säger att acken klarar 2200mAh? Acken kanske bara klarar 1900mAh och då har jag laddat i 90% mitt i allt, dvs jag har tagit ur för mycket ur acken för att den ska må bra. ?

Och det där med C-tal. Står det på acken att den klarar tex 35C så kanske den gör det som ny och i rätt förhållanden. Men om det är kyla med i spelet eller att man laddat ur för mycket några ggr, eller överladdat (om laddaren gör fel?) så kanske C-talet sjunkit och man har mitt i allt bara en 25C-ack. ?

Iofs byter man ju ackar om man märker att de inte ger orken mer eller inte håller lika många minuter, har iaf hänt mig... om man ska göra det enkelt. =) Slitvara. Funkar det inte -> Vad har man gjort fel -> köp nytt -> flyg. ;-)