handdator

Visa fullständig version : Mikrokopter, kompass och magnetfel under flygning



Sickan
2012-12-10, 10:36
Häromdagen var jag ute och fotade lite stillbilder med min Cinestar 8 och Mikrokopter FC. Hade placerat koptern på höjd och hade PH aktiverad. Efter ett antal foton så roterade plötsligt koptern 180 grader och drog i väg åt vänster. Flippade snabbt över till manuellt läge och landade helt utan problem.

Jag kan se i loggen att jag fick mängder av kompassfel så det förklarar beteendet men hur kan det ske? Någon?

- at least one error occurred! (116)
- 110 Error(s): Bad compass value
- 6 Error(s): Magnet Error

https://www.dropbox.com/sh/prrth0j9cx1ciga/_hkONp0NyX

--
S

metric
2012-12-10, 18:52
Kolla så att du inte har några kablar som bär hög ström i närheten av kompassen.
Del blir ett ganska stort magnetfält runt kablarna.

Sickan
2012-12-10, 21:16
Kolla så att du inte har några kablar som bär hög ström i närheten av kompassen.
Del blir ett ganska stort magnetfält runt kablarna.

Testade det idag men allt verkade vara ok. Kompassen var exakt oavsett throttle. Det har dessutom fungerat problemfritt innan, i alla fall sedan Nav-kortet vändes rätt men det var flera månader och många flygningar sedan.

Känns olustigt :(

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

slin
2012-12-13, 22:10
Tjena.

Jag fick samma problem med min Mk Hexa. Efter att ha flugit utan problem, dök plötsligt magnet error upp. Höll på som tusan med att försöka få rätt på det. Slutade med att jag satte distanser så att nav. controll kom längre från strömkablarna. Magnet error försvann, men med en Eos 550 ombord och lite över hovrings throttle ligger det på gränsen till att larma för magnet error igen.

Håller med om att det är jäkligt skumt att det bara dyker upp efter att ha fungerat felfritt. Man måste ju kunna lita på grejorna, men det är svårt när de beter sig så här.

Sickan
2012-12-13, 22:43
Jag pratade med Mikrokopter och det finns tydligen fler rapporter om detta och det har varit kopplat till kyla. Skulle skicka in Navi-kortet så tyskarna fick laga det.

Vet inte om det är så men jag har skickat in kortet i alla fall.

--
S