handdator

Visa fullständig version : FPV träffar 2014



Sidor : 1 2 3 [4]

neu
2014-08-30, 20:39
jag kenneth och elflygarn flyger alla på 1,2ghz. Man får turas om för det går inte att köra samtidigt även om man har olika kanaler.

Xermalk
2014-08-30, 21:16
Det är nästa helg jag planerar åka ut. Om ni fortfarande planerar att flyga i skåneområdet då.

Batterierna är laddade för en kort 20 minuters tur ute på mitt vanliga flygfält. Ifall att där skulle blivit en kort lucka i vädret.
Tyvärr verkar så inte bli fallet. Så imorgon får jag ta och tömma dom på något lämpligt vis, min ena laddare klarar 2A/12v urladdning så de får väll sitta i under uppsikt några timmar.

Och angående att turas om på 1.3. Vi har inga större problem med 3 flyg i luften samtidigt. På 1160, 1280 och 1340 på vårat fält.
Förutom just vid start och landning, om någon landar direkt framför ens markstation.
Vilket innebär att landningar måste annonseras i god tid, och videosändaren skall kopplas ut direkt när man landat.

Funderar på om man skulle införskaffa en 2.4 ghz videolänk vid senare tillfälle.

neu
2014-08-30, 21:30
Har provat flera olika 1,3ghz kanaler samtidigt och det funkar inte så fort man får lite avstånd. Kan flyga 10km med klockren bild själv men så fort där finns en till så blir det kass bild på en km

Xermalk
2014-08-30, 22:35
Låter lite konstigt då vi varit ute på ett par km med bra bild. Nåja, beror väll lite på vad man har för olika mottagare och sändare.

Kenneth E
2014-08-30, 22:47
Äh, jag har inga problem - alltid dålig bild!

Stiffe
2014-08-30, 22:58
Måste snart förvarings tömma dom med laddaren :(

Varför det , sommartid är mina alltid fulladdade , det tar ju flera timmar att ladda upp allt annars och det har man inte tid med

Xermalk
2014-08-30, 23:12
Varför det , sommartid är mina alltid fulladdade , det tar ju flera timmar att ladda upp allt annars och det har man inte tid med

Skaffa en bättre &/eller multiport laddare :)
Ackarna mår inte bra av att ligga fulladdade längre perioder. Utan bör förvaras runt 50-75%. Ligger de fulladdade hela tiden så kommer de slitas snabbare.

Kenneth E
2014-08-31, 09:02
Mina förvaras också fulladdade i väntan på nästa tur. Nu är dock cellerna slut men det tog tre år.

Stenkryparen
2014-08-31, 12:39
Mina laddas direkt vid hemkomst efter förra flygningen.

När tid finns och vädret medger vill jag flyga, inte ladda LiPo.

Min erfarenhet är att LiPo degradering pga av att de förvaras fulladdade är högst måttlig.

Som Kenneth säger varar de hur som helst närmare 3år, då har utveckling skett och det finns nya bättre att köpa, till ännu mindre kostnad.

Viktigare är nog att de förvaras svalt, kemisk degradering av LiPo accelererar med temperaturen.

LiPo dör med tiden oavsett om de används eller inte. Min strategi är att ha relativt få som används hårt (vid behov sker snabbladdning med fullt antal C som LiPo är stämplat för, eller mer), däremot sker laddning hemma vid mindre är 1C (man har ju hela natten på sig).

Kenneth E
2014-08-31, 15:16
Senaste flygningen: https://www.youtube.com/watch?v=s2z83K_-0z4

Vi skall vara glada att vi inte flög idag, vissa av oss hade nog inte kommit, pga översvämning.

Även om det bara tar 12 minuter att ladda mina 4S8000 så är det ett ovälkommet steg till att flyga och därför laddar jag mina direkt efter flygning för att alltid vara redo. Man vet aldrig vilka batterier som sväller och anledningen till varför, de bara gör det. Jag har även skött vissa batterier enligt alla rekommendationer och det slutade med kassa batterier, sedan har jag misskött dessa jag har nu och de har varit seglivade, alltid laddat med flera C alltid kört dem för lågt och alltid laddat dem när de var varma - men de har också varat längst, Turnigy 30C.
Man vet aldrig förrän efteråt om de var bra.

Någon som vet en bra gimbal för GH4 Lumix Panasonic?

Stiffe
2014-08-31, 15:45
Skaffa en bättre &/eller multiport laddare

Har en Hyperion EOS 0720i SUPER DUO 3 Digital så det är inget problem , tar ändå för lång tid att ladda 5-6 accar när jag vill flyga


Någon som vet en bra gimbal för GH4 Lumix Panasonic?

DJI Zenmuse om det ska funka med garanti på riktigt bra out of the box men den är väl inte aktuell med den prislappen :) finns väl en del andra sök på google

LeoR
2014-08-31, 21:42
Är det fortfarande aktuellt med hallandåsen nästa helg? Jag är på isåfall!
För ingen vill väl komma till mina trakter Kullavik?

Ett ställe ser ut så här: https://www.youtube.com/watch?v=Uh6UkN4rJyE

Kenneth E
2014-08-31, 22:43
Dji zenmus, vad jag vet går den endast till dji's kontrollers, jag vill ha den som en stand alone och kunna styra den med radion om så behövs.

Kenneth E
2014-08-31, 22:51
Kullavik, var det inte Göteborg?

Vi pratar skånska,
Du är välkommen, träffpunkt bestämmer vi i sista minuten. Det var tur vi inte tog denna helg, det hade blivit blött.

LeoR
2014-08-31, 22:58
Kullavik, var det inte Göteborg?

Vi pratar skånska,
Du är välkommen, träffpunkt bestämmer vi i sista minuten. Det var tur vi inte tog denna helg, det hade blivit blött.

Jo, kullavik i göteborg, eller kungsbacka om man ska vara petnoga ;)

Skåningar? Puh, nä då har jag nog något annat för mej ;)

Bor cirka två timmar ifrån hallandsåsen så det kan gå, beroende på vädret såklart, men vi får la se framåt helgen. Måste bara hitta nån slags transport ner dit...
Dags att damma av Twinstaren :)

Stiffe
2014-08-31, 22:58
Dji zenmus, vad jag vet går den endast till dji's kontrollers, jag vill ha den som en stand alone och kunna styra den med radion om så behövs.

Jo för att använda den fullt ut har du nog rätt ( jag kör inget annat än DJI själv ) , men det är inga problem att styra den från radion eller en 2 a radio , här är en som ser lovande ut och hade varit intressant om jag haft en GH 4 http://xproheli.com/products/silk-brushless-gimbal

provfilm här https://www.youtube.com/watch?v=8toPpVZd0To#t=38

LeoR
2014-09-01, 12:29
Tänkte bara fråga, om vi kan bestämma träffpunkt samt tid någon dag innan iallafall då jag troligtvis måste ta tåget ner, måste hinna hitta en resa som passar...

Kenneth E
2014-09-01, 13:08
Stiffe, den har precis det jag letade efter, stand alone, manuell, ex styrd, kopter eller handhållen, kan ta alla kameror upp till 1kg.

Xermalk
2014-09-01, 13:49
Finns där något yta, där man eventuellt kan landa en 2.6m stor glidflygare?

https://www.youtube.com/watch?v=vCKDn35eBDE
Detta var med en 3s6000ack+massa barlast, och den kräver rejält med plats för att sakta ner.


Skall se om jag hinner testflyga den med de två 8000 ackarna jag fått hem nu. Samt flytta in autopiloten+kringutrustning i "fraktrummet".

Jag har bara torsdag/fredag på mig så får se om jag hinner. Annars blir det som sagt bara min lilla armattan 250 som följer med.

Kenneth E
2014-09-01, 15:39
Den verkade inte behöva så stor plats.

Xermalk
2014-09-01, 17:00
Den tar bara lång tid att sakta ner, så behövs en bra sträcka för det. Speciellt nu när den är 600g tyngre än i den videon.
På marken behöver den inte särskilt mycket. Motorn var av och jag landade med "crow" i den videon.

Fast jag kör nog med luftbromsen om jag flyger med den, dvs kåpan av då videon blir urusel med den på.

Har vi bara någonstans med 30-50m gräs samt bra inflygning så skall det inte vara några problem. Skall se om jag kan öva på landningar i några ackar innan dess. Har bara hunnit flyga den en gång @ 7 min pga tentor.

Den lär behöva starthjälp dock om där inte finns någon bra väg att lyfta från. Lite för stor och tung för att kasta den själv.

neu
2014-09-01, 17:43
Jag röstar också på plats med landnings bana så jag kan ta med min epp-fpv. Ska bara orka fixa lite grejer.

LeoR
2014-09-01, 17:44
Jo det är ju gott med lite utrymme, tar som sagt gärna med mej min twinstar

Glycol
2014-09-02, 18:25
Jag är på, behöver bara en glänta i skogen för att få iväg Pingvinen. Landa gör man på några få meter Xermalk. Du har ju hela himlen på dig att blöda av fart. Sen är det inga problem att landa i tex högt gräs. Stannar direkt i princip. Jag har aldrig haft problem med min 3.2m glasfiber seglare och den var snabb. Det är teknik som gäller. Du får träna på onsdag !!

Kenneth E
2014-09-02, 20:07
Det finns lite öppna partier på höger sida om motorvägen sett från Malmö, du har rastplatsen rasta på vänster om sida. Där kan vi börja.

Xermalk
2014-09-02, 20:18
Jag är på, behöver bara en glänta i skogen för att få iväg Pingvinen. Landa gör man på några få meter Xermalk. Du har ju hela himlen på dig att blöda av fart. Sen är det inga problem att landa i tex högt gräs. Stannar direkt i princip. Jag har aldrig haft problem med min 3.2m glasfiber seglare och den var snabb. Det är teknik som gäller. Du får träna på onsdag !!

Tentar imorgon, samt måste sätta in autopiloten i den & få hem gps'en (dhl frakt från rctimer). Förhoppningsvis är den klar för testning tills torsdag, annars blir det en testflygning på fredag.

@Kenneth E
Har du gps koordinater/google map länk? skulle vara trevligt om man hittade dit ;)

Kenneth E
2014-09-02, 21:19
Karta kommer senare, bara ett förslag just nu.

Glycol
2014-09-02, 21:30
Jag flög en sväng över sjön i saxtorpsskogen i helgen. Vågar man flyga över vatten är det riktigt sjysst där tyckte jag. Starta och landa på stranden, man kan grilla på plats och det finns bra möjligheter att stå med bilar. Kan vara ett tips för er i närheten.
Här ungefär var jag 55°49'25.4"N 12°56'51.0"E
Ser dock inte ut som på google maps nu längre utan sjön är större.

Kenneth , där du hade tänkt att vi kunde vara, är det möjligt att hålla sig i närheten av bilen för start och landning. Har alltid elverket med för att kunna ladda och det vill man inte släpa runt i onödan :)

Stiffe
2014-09-02, 22:12
Stiffe, den har precis det jag letade efter, stand alone, manuell, ex styrd, kopter eller handhållen, kan ta alla kameror upp till 1kg.

Den ser fin ut men inte helt gratis den heller , landar på 16-17 men det kan den vara värd om den håller vad den lovar , själv hatar jag att hålla på med gains hit och dit , denna är provad och klar innan leverans :) landningsstället ingår också


Jag flög en sväng över sjön i saxtorpsskogen i helgen. Vågar man flyga över vatten är det riktigt sjysst där tyckte jag. Starta och landa på stranden, man kan grilla på plats

Där är fint och bra plats parkera mm

Xermalk
2014-09-02, 23:15
Nämnde någon skog? Blev två ackar i skogen idag. Svårt att motstå när jag är i luften 5-6 min efter att jag gått ut ur huset :).
Mycket roligare i acro läget än i self level. Nu måste man bli av med ovanan att göra massvis med små korrigeringar. Videon blir inte särskillt mjuk då.

/varning för ljudnivå om redigeringen inte är klar än.

https://www.youtube.com/watch?v=Ttq_LnIbjgA

Så det blir runt landskrona stället för Hallandsåsen? Mig kvittar det.

Kenneth E
2014-09-03, 07:46
Vi har varit vid Saxtorpssjön, för min del får ni flyga vart ni vill. Hallandsåsen står kvar.

Stiffe
2014-09-03, 17:44
Vi har varit vid Saxtorpssjön, för min del får ni flyga vart ni vill. Hallandsåsen står kvar.

Javisst bara sa att det är Ok att flyga vid Saxtorpssjön om man vill när man vill , är det Lördag eller Söndag , på Söndag är jag upptagen till framåt 14 tiden iaf

Kenneth E
2014-09-03, 19:59
Positions angivelser:
WGS84
56°23'37.4"N 12°57'0.3"E
WGS84 DDM
56°23.623'N 12°57.005'E
WGS84 decimal (lat, lon)
56.393717, 12.950091
RT90
6255431, 1323702
SWEREF99 TM
6251786, 373465

Frestensfälleväg

Tänkte att Lördag blir bra, 11-12 sedan kan vi förflytta oss, 3-5m/s, lite molnigt. "Söndag mer blåsigt".
Min mobil om ni vill nå mig: 0703-80 97 80.

Ken

Stiffe
2014-09-04, 16:59
Ok man kör av vid rastplatsen uppe på åsen och sen till höger :)

Kenneth E
2014-09-04, 17:40
Ok man kör av vid rastplatsen uppe på åsen och sen till höger :)

Ja, det stämmer när man kommer från Malmö. Jag har fortfarande inte lärt mig infoga kartor till rcff, alltså motsatt sida om motorvägen som Rasta.

Xermalk
2014-09-04, 21:53
Jag tar inte med min 2600fpv. Blir bara min mini quad.

Testade den idag, och insåg att jag behöver öva mer med den, samt fixa apm pids och en del andra inställningar.
Känns inte rätt att flyga där jag är ovan, när rth/fbw samt räckvidd är helt otestat.

Det positiva är iallafall att den utan problem lyfter från klippt gräs, med 3s16000(2x8) mAh + 3s1000 till videon.
Och verkar glida runt på 11A med motorn igång.

neu
2014-09-04, 22:17
meh du har ju hela morgondagen på dig att prova och ställa in.

Xermalk
2014-09-04, 22:29
Hade tänkt använda den tiden till att leka med pidsen till min miniquad. Skall byta till 6x3 proppar.

Eventuellt sticker jag kanske ut till fältet vid 5 snåret, och testar flyget lite mer. Med nuvarande utslag så får den en skolbuss att se ut som en f1 bil. Att den väger ~4kg (uppskatning) kan ha något med saken att göra också.

neu
2014-09-05, 09:18
Vad för tid säger vi? Den som har 5x4 proppar får gärna ta med vad dom har. Jag har dåligt med det och inte fått fler.

Kenneth E
2014-09-05, 15:32
Jag tänkte att vi kunde träffas vid koordinaten kl 11, tar en timme från malmö att köra.

sedan kan vi ta vallåsen, tunnelbygget eller öresund.

neu
2014-09-05, 17:19
Ta där det är roligt att flyga för dom som inte är efter bara är efter bilder. Kan försöka köra lite racing ;)

neu
2014-09-05, 18:16
Förövrigt vem kan vi förvänta oss att komma? Jag, Kenneth, xermalk och vem mer?

Xermalk
2014-09-05, 19:32
Jag håller på att laga för allt vad jag kan. Knäckte en 3mm kolfiberarm, och har sköljt ur en av motorerna och väntar på att den skall torka.

Testade lite flipar och rollar, och jag hadde vist inte spänt batteriet helt ok (bilden blir blå innan quad når marken).


https://www.youtube.com/watch?v=GW7CZ0EPeZw

Självklart flög jag med min ibcrazy cloverleaf, Normalt sätt flyger jag linjärt.
47574

På den positiva sidan så fick jag min nya gps med kompass (http://rctimer.com/product-1165.html) till apm. Så den är installerad i bommen. Dock behöver jag klura ut vad jag skall välja på dess orientering.

Edit: jag spräckte vist bottenplattan med :/ Den är styv nog att flyga med, men vet inte riktigt hur den kommer bete sig i luften.
Det är för mörkt för att kunna testa den ikväll.

Glycol
2014-09-05, 21:14
Jag och en till dyker upp, men vi har bara flygplan med. Quaden ligger på operationsbordet, Nazan skall bort till förmån för ett Apm kort jag har liggandes. Det blev mycket på jobb i veckan så jag hann inte få den färdig tyvärr. Men det går fint att slänga Pingvinen runt buskar och snår också :)

Glycol
2014-09-05, 21:16
Vad släpar ni andra med er för något flygetyg ?

Xermalk
2014-09-05, 21:21
Jag planerade både min 250 quad och min 2600fpv.
Tyvärr så behöver flyget ställas in mer, och det ser inte helt ljust ut för min quad.
Bottenplattan är spräckt i en kant, och en av mina cobra2204 1960 vibrerar en hel del :(
Har nog böjt axeln något på den.

Tom videosändaren flick stryk i kraschen, förlorat en rad i led displayen för kanaler.
Fungerar dock fint, men det är svårt att se vilken kanal man är på.

neu
2014-09-05, 21:25
EPP-FPV
LKTR250
3Dquad (inget fpv)
F5B surprise 12 ligger redan i bilen så den kommer med även om den förmodligen inte kommer flygas.
Har inget med som är färdigt och orkar inte sitta uppe till kl 3 som jag har gjort några gånger.

Glycol
2014-09-05, 21:28
Du kan väl passa på att mixtra med det när vi flyger. Bara Rth fungerar, att den sen inte flyger perfekt kan ju kvitta. Det är inte värt att missa en träff eller flygning för det. Det kan räcka med en liten ändring så blir allt perfekt, eller så håller man på i veckor och missar kul saker bara för det. Jag har aldrig haft några problem med att få Naza eller Apm att flyga bra. Det klarar man att ställa in på en laddning om man gjort rätt från början. Däremot har jag haft andra system jag aldrig blivit nöjd med.

Xermalk
2014-09-05, 21:42
Jag vågar inte lite på RTH. Har bara haft den i luften ca 14 min totalt.
Installerade en ny gps/kompass i den idag, och måste klura ut vilken orienteringsinställning som behövs.
Samt att jag inte ens testat hur väl openlrs fungerar med andra lrs sändare i närheten.
Jag vet inte ens om den balanserar ut rätt nu med gps puck + 1m(2*0,5) servokabel extra i svansen. Jag har inte plats att flytta fram mina batteri mycket mer.

Skall se om min quad är flygbar imorgon när jag vaknar.

Kenneth E
2014-09-05, 21:52
Vi är många som vill se 2600:an i luften. Själv tar jag med min slitvarg oktan troligtvis för sista gången annat på väg, jag halverar antalet proppar. Tar med en termos med oboy och en macka. Denna gång tar jag dock inte med grillen , får liksom inte plats.

Xermalk
2014-09-05, 22:07
Ok, kan ta med 2600fpv'n. Men vill helst inte ha några andra lrs sändare igång samtidigt då.
Inte förrän RTH är testad, och jag har något lämpligt ställe att landa på. Den glider hur länge som helst när man skall in för landning.

Finns där tillgång till en väg att starta på? Annars får någon kasta den.

Stiffe
2014-09-05, 22:52
Förövrigt vem kan vi förvänta oss att komma? Jag, Kenneth, xermalk och vem mer?

Jag kommer ( om inget oförutsett inträffar ) med quad för film och Y6 för foto , för mig är foto och film det intressanta även om jag kan kolla på om ni flyger plan , kommer nog att dra mig mot Hovs hallar under dagen om det inte blåser för mycket , har velat filma där ett tag , kör 5,8 video så jag stör inga på 1.3

Xermalk
2014-09-06, 08:36
Jag siktar på att vara där 11:30/1200.
Skall se om jag snabbt hinner bygga om min 250 till en tri.

Xermalk
2014-09-06, 10:39
Jag han bli klar. Dock är den inte testflugen.
Samt använder pids för en lättare setup.
47576

Kenneth E
2014-09-06, 10:43
Jag har precis passerat hbg

neu
2014-09-06, 10:48
Jag sov lite länge så kör om 20min

Kenneth E
2014-09-06, 16:50
Tack för en trevlig träff i perfekt väder. Vi var 6stöddiga pojkar som fpvade.

Xermalk
2014-09-06, 20:49
Synd bara att jag inte fick flyga särskilt mycket.
Blir inte bra när man slänger ihop det över kvällen.

Nåja, träbiten som höll ihop vingarna är nu ersatt med en kapad quadarm i 3mm kolfiber.
Om den skulle gå sönder så har jag större problem.

Kenneth E
2014-09-06, 20:55
Vi får hoppas du trivs med modellen och får mycket flygtid med den. Jag kollade lite på nätet om modellen, för klen motor, för tung, ful, svag nos, lustig designlösning för framhjulet, var resultatet dock var det ingen som hade någon direkt flygtid med dem. Hoppas du får till det och håller oss uppdaterade om dina fram/motgångar med denna kärra , den är helt klart intressant

neu
2014-09-06, 21:16
Yes tack för idag. 250quad och gopro ligger i en skål ris. Får hoppas att skiten funkar när jag testa om några dagar.

Kenneth E
2014-09-06, 21:18
Yapp, du har satt en ny betydelse på 3D, tre decimeter ner i backen!

Glycol
2014-09-06, 21:54
Jag hade sjukt kul också. Fick en sjysst solbränna med en vit rand runt halsen av sändarremmen :) Kommer alltid att roa folk på jobb antar jag. Fick en del riktigt sjyssta bilder också.

Xermalk, jag kollade lite på videon av din krasch, tycker det ser ut som du inte kollade skevens utslag innan du lyfte. Var kanalen reverserad i sändaren eller Apm? Startade du i manuellt läge?

neu
2014-09-06, 23:05
Någon med mac som skulle kunna försöka att reparera filmen när jag sänker min quad? Finns ett program som gör det fast det är bara för Mac och det har jag ju inte.


EDIT: Fick rätt på det och det var bara video från marken. Dumma gopro hade slutat filma innan jag lyfte.

Kenneth E
2014-09-07, 20:10
Mitt bidrag från träffen:
https://www.youtube.com/watch?v=eC5Cq7YgCMU

Nästa träff bli troligtvis kring Ängelholm/Höganäs trakten.
Ha en bra dag
Ken

Stiffe
2014-09-07, 20:55
Tack för en trevlig dag i det fina vädret :) bilder och lite film kommer , körde ju vidare till Hovs hallar sen , ett fantastiskt ställe på många sätt , dock populärt och en hel del folk , turister , fågelskådare , solbadare osv i nästan vindstilla soligt väder , vilket utesluter det för en FPV träff om man inte är där typ 5 på morgonen , blev en del film som också kommer

Xermalk
2014-09-07, 22:54
Haha, Jag trodde att husvagnen som stod där var hel.
Inte att 60% av den helt saknades.

Den såg ialf skapligt hel ut därifrån vi stod ;)

Stiffe
2014-09-08, 12:30
Min film från dagen https://vimeo.com/105502326

Kenneth E
2014-09-08, 17:50
Inte en skakning, man tror nästan filmen är ett foto. Snacka om bra installerad rigg.

Stiffe
2014-09-08, 21:37
Inte en skakning, man tror nästan filmen är ett foto. Snacka om bra installerad rigg.

Sen jag köpte Zenmuse H3 3d gimbalen är jag väldigt nöjd , både lite jello och små yaw ryck löser den väldigt bra :) helt nöjd med det inköpet

neu
2014-09-16, 21:37
YESSSSS allt i min LKTR som jag sänkte i träsket funkar!

Kan inte prova min gopro för batteriet ville tydligen inte följa med hem så det stannade kvar på åkern som vi var på. Ingen som råkade få med ett extra batteri hem (tveksamt men kan alltid hoppas)?

Kenneth E
2014-09-16, 22:41
Jag fick inget extra batteri med hem, där emot har jag fått hem HighOne behöver komplettera med några komponenter innan den tar luft. Som dubbla mottagare, 6s16000-22000, fpv kameror och kanske fallskärm.

Xermalk
2014-09-16, 23:38
Det där va inga små batteri det.
~2.5kg till bara batterierna ?

neu
2014-09-16, 23:53
Inte så långt ifrån vad jag tänkte ha i min båt med Neu motorn 12cell 10000mah. Får se om jag någon gång orkar göra klart den

Kenneth E
2014-09-17, 07:40
Min seglare har fler och mer!

Kenneth E
2014-10-12, 19:48
Hösten är här och färgerna är kvar ytterligare ett par dagar.

En liten bild jag tog ikväll, verkar bli fint väder imorgon.

Kanske dags för en höstträff innan snön kommer, vad säger ni?

Xermalk
2014-10-12, 20:30
Hrm, här skall det duggregna mellan 13 och 21.

Hoppas dock skaplig väder på förmiddagen, så man kan flyga en ack eller två i efx racern.

Kenneth E
2014-10-21, 23:42
Jag tränar för fullt så jag inte kommer efter.
Den nya maskinens stabilitet är grym, tyvärr flygtiden kort 5 minuter, skall skaffa andra batterier.
En liten tur idag som resulterade i en liten film:
https://www.youtube.com/watch?v=7J3Wm9A345Q

Hoppas ni får flyget något eller ni sitter inne och klistrar?

Xermalk
2014-10-21, 23:59
Väntar på vädret så jag kan los flyga min efx racer. Äntligen klar med att få lite färg på den, Innan försvan den mot molnen.
Har testflygit den i 10 m/s (byvind) och den verkar skapligt opåverkad.



48329

250'n väntar bara på mindre vind, den är inte jätteskoj att flyga när det blåser.

Luft
2014-10-22, 11:05
Jag tränar för fullt så jag inte kommer efter.
Den nya maskinens stabilitet är grym, tyvärr flygtiden kort 5 minuter, skall skaffa andra batterier.
En liten tur idag som resulterade i en liten film:
https://www.youtube.com/watch?v=7J3Wm9A345Q

Hoppas ni får flyget något eller ni sitter inne och klistrar?

Stabilt. Snyggt!

FPV action med Gimbal är en sak, men när man börjar närma sig filma utan att det syns att det är från en multirotor då blir det ju film ur ett perspektiv till. Fanken. Alltså vill man äga...
- 1 st liten snabb busk flygare
- 1 st mellan gimbal "plocka upp snabbt och filma" maskin.
- 1 st monster filmare med 5D gimbal (upp, ner, sidled, fram/bak, timewarp-funktion)
- 1 st flyga jättelångt bort (fast inom LOS) flygare
- 1 st liten inomhus quad

Och budget varianten för att möta alla dessa krav i en och samma maskin blir så klart...
...vadå?

Xermalk
2014-10-22, 11:33
Förmodligen en oculus rift när den kommer. ;)

Stiffe
2014-10-22, 16:27
Jag tränar för fullt så jag inte kommer efter.
Den nya maskinens stabilitet är grym, tyvärr flygtiden kort 5 minuter, skall skaffa andra batterier.
En liten tur idag som resulterade i en liten film:
https://www.youtube.com/watch?v=7J3Wm9A345Q

Hoppas ni får flyget något eller ni sitter inne och klistrar?

Snyggt vilken gimbal och kamera ?

Kenneth E
2014-10-22, 16:59
Zerotech 1400 med GH4.

Ritar nu på en ny X8 som blir ytterligare en filmmaskin.

Stiffe
2014-10-22, 21:20
Och budget varianten för att möta alla dessa krav i en och samma maskin blir så klart...
...vadå?

Förutom sista och första och håller dig till att filma med Gopro som väl knappast blev sämre med GP 4 och funkar med bra filmkvalite till det mesta har du väl redan din Disco Pro som går att flyga mer sakta och mjukt med lite expo inlagt här och var om man vill , min quad flyger mjukt och sakta om jag vill och jag försöker flyga smooth så gott det går :)

Stiffe
2014-10-22, 21:25
Zerotech 1400 med GH4.

Ritar nu på en ny X8 som blir ytterligare en filmmaskin.

Är det för säkerheten eller lyfta tyngre kamera du väljer den vägen ?

Kenneth E
2014-10-22, 21:39
Det är för både och.
Ett problem som jag brottas med just nu är de infällbara ställen hur de skall installeras(det finns liksom proppar överallt).

Bertone
2014-10-23, 19:57
Så här gjorde jag med ställen. Lite provisoriskt fortfarande dock. Hexan ligger upp o ner!
Benen är diy.

48361

neu
2014-10-24, 12:25
En fpv quad som kan flyga en timme (40km räckvidd) eller vinterdäck till bilen. Nu blev det svårt.........

Har inte ens testat min nya tricopter och sitter redan och räknar på nya byggen.

Har redan löjligt att göra
Jet trainer som behöver monteras.
stor j.vla mirrage 2000 för jet
Mig-29 för 2x70mm
Och får inte glömma typ 10flyg som behöver lagas/små fix.

Kenneth E
2014-10-24, 13:28
Klart att det blir en ny Quad !

Klart att man har många projekt !

theailer
2014-10-24, 13:29
Känns som att vinterdäck bör ligga högst på priolistan :-)

Kenneth E
2014-10-24, 13:31
Ser bra ut Bertone.
Min har väldigt långa ben och stora proppar.
Ken


Så här gjorde jag med ställen. Lite provisoriskt fortfarande dock. Hexan ligger upp o ner!
Benen är diy.

48361

neu
2014-10-24, 17:34
Klart att det blir en ny Quad !

Klart att man har många projekt !

Om man jämför med dig så har jag inga projekt alls. Får kanske köpa mig en 9m seglare. Har för mig att någon har en som inte används.... :p


Känns som att vinterdäck bör ligga högst på priolistan :-)

nja det ligger lika med en bil till men det blir billigare med däck även om den förbannade bilen kommer dricka 2,5l/milen istället för 2 som den gör nu (stadskörning). Men får nog lunga mig lite och skicka iväg min turbin istället. Tänkte få starter och ett bra motorfäste installerat. Känns lite fel att ha 8-9kg drag som hålls på plats av glödstiftet.

Xermalk
2014-10-28, 15:35
Varför skall det vara så uselt väder, skulle vilja få till en träff med ett par stycken minis på olika frekvenser.
Flyger man bara tillsammans så kan man flyga ett par stycken på samma frekvensområde.

Kenneth E
2014-10-28, 16:02
Jag är inne på din linje om vädret, jag har precis skruvat på quaden men kan inte provflyga, tänkte köra den med två TX en för kontrollern och en till gimbalen.

neu
2014-10-28, 16:30
Sitter med 2st nya mks redo för att testas men vädret är ju skit och när man slutar jobb så är det mörkt >.<

Stiffe
2014-10-28, 17:08
Sitter med 2st nya mks redo för att testas men vädret är ju skit och när man slutar jobb så är det mörkt >.<

Köpte du den Qav 540 som var till salu ?

Stenkryparen
2014-10-28, 17:25
Håller med!

Stäng av vinden, och sätt på ljuset.

Kenneth E
2014-10-28, 17:33
Vi håller kontakten i helgen så får vi se om det blir något flyga!

neu
2014-10-28, 18:12
Köper så mycket att jag har ingen koll på vad jag har. Men det hänger en qav540g på väggen så förmodar att jag köpte den.

Kenneth E
2014-10-30, 22:38
På träningsläger hos MRFS idag. Måste hålla igång vet ni. Körde med två sändare idag för att testa, en till koptern och den andra till gimbalen, lite småskoj för hjärnhalvorna.
https://www.youtube.com/watch?v=Pik7mWCVTc8

Xermalk
2014-10-30, 22:57
Blev bara några ackar i min efx, samt ett kort natt test av min 250.

Man kan lätt konstatera att mobius kameran inte är ämnad för mörker. Nåja, planerar inte att flyga min 250 så sent heller.
Ljusen till höger är hamnen i Domsten.

48514

Kenneth E
2014-10-31, 20:35
Har precis varit hos Net on Net då min hårddisk kraschat, nu skall vi se om det går att skrämma liv i skiten igen med en SSD 250GB i maskinen.
Passade samtidigt på att inskaffa en Pinnacle 17 Ultimate och hoppas video redigeringen blir lättare nu och att man kan redigera till fantastiska bilder.

Stiffe
2014-10-31, 23:43
Har precis varit hos Net on Net då min hårddisk kraschat, nu skall vi se om det går att skrämma liv i skiten igen med en SSD 250GB i maskinen.
Passade samtidigt på att inskaffa en Pinnacle 17 Ultimate och hoppas video redigeringen blir lättare nu och att man kan redigera till fantastiska bilder.

Kör just det programmet sen i somras då jag uppgraderade och är nöjd , det ska funka med 4 k också även om jag inte provat

neu
2014-11-02, 00:37
Fick testat min qav540G idag!


https://www.youtube.com/watch?v=nHzeF78e-Kk&amp;feature=youtu.be

Kenneth E
2014-11-02, 00:56
Det blev ju bra, inte illa för en premiär.

Stiffe
2014-11-02, 14:41
Fick testat min qav540G idag!

Den flyger fint hade inte väntat annat efter vad man sett andra prestera bla Stickan har en sån :) verkar som den gick att flyga sakta också :sarcastic:är en maskin jag kan tänka mig , ska du sälja den nån gång kan du höra av dig

Kenneth E
2014-11-04, 08:45
I väntans tider tills bättre väder.

Stiffe
2014-11-06, 17:21
I väntans tider tills bättre väder.

Tripp trapp trull :) Den ser väldigt kompakt ut High one

Smajly
2014-11-06, 19:35
Tjusigt värre !!

Kenneth E
2014-11-07, 11:49
Var i Dalarna igår och det var jäkligt kallt där kan jag tala om, brrrrrr,
Så här såg det ut i Mjölby!

Xermalk
2014-11-07, 11:56
:o snö. Det var länge sedan man såg det här i skåne.
För övrigt tar jag gärna snö och minusgrader när som, över vind och/eller regn som vi haft i flera veckor nu.
Bara att köra med antennerna utanför bilen, och själv sitta inne i med värmen på.

Xermalk
2014-11-09, 00:46
Finns där inga lämpliga garage att flyga i, här nere i skåne.
Börjar bli redigt trött på nuvarande vädret.


https://www.youtube.com/watch?v=KaM0K0Z0Na8

neu
2014-11-09, 01:17
Emporia har en massa våningar och tror inte att där är någon på kvällen (på övre plan) så tänkte köra förbi med min 250 någon dag och ta en titt. Men måste orka montera mottagaren i den först och det är jobbigt nu när jag har så mycket att pilla med.

Hade vägarna förbi katrinetorp idag så tog ut min qav och tog en runda för att kolla. Började tyvärr regna mitt i flygningen så han inte så långt. Men där ser ut att va riktigt bra för en FPV träff till sommaren. Får bara ta och fråga dom som äger marken men tror inte att det ska va något problem.

48701
48702

Kenneth E
2014-11-09, 01:49
Det kan vara roligt att bli jagad av vakterna, om de inte kastar komradion på dig, lär de nog köra ut dig omg. P-huset Anna kan nog vara en bättre plats i så fall.

Kenneth E
2014-11-09, 20:32
Crap: Fick displayen kraschad idag pga ett gimbal fel, den bara började spinna och då for monitorn ut och slogs i sönder. Har aldrig hänt något liknande tidigare utan har bara varit så driftsäker som det kan vara. Nåväl fick plocka fram gamla Bettan för ett par bilder.
Har trevlig vecka
https://www.youtube.com/watch?v=ZJ8tj2N5NUA

neu
2014-11-09, 21:28
Det var ju inte så roligt. Finns det något läge för att kalibrera den?

Kenneth E
2014-11-09, 21:33
Har provat men inget fungerar!

Stiffe
2014-11-09, 23:41
Hade vägarna förbi katrinetorp idag så tog ut min qav och tog en runda för att kolla. Började tyvärr regna mitt i flygningen så han inte så långt. Men där ser ut att va riktigt bra för en FPV träff till sommaren. Får bara ta och fråga dom som äger marken men tror inte att det ska va något problem.

Luft var väl och provade där i somras och tyckte det var sådär men det ser lovande ut

Stiffe
2014-11-09, 23:47
Crap: Fick displayen kraschad idag pga ett gimbal fel, den bara började spinna och då for monitorn ut och slogs i sönder. Har aldrig hänt något liknande tidigare utan har bara varit så driftsäker som det kan vara.

Aj aj inte kul med så pass dyra prylar , har du försökt googla på det ? men det finns väl inte så många ute ?

neu
2014-11-10, 00:07
Luft var väl och provade där i somras och tyckte det var sådär men det ser lovande ut

Jepp han sa att det mest var en stor ler håla när han har där (hade varit hos han när jag körde förbi och tog en runda). Men verkar som att dom har kommit längre.

Kenneth E
2014-11-10, 10:05
Istället för att flyga sitter jag och leker med Pin 18 och börjar få lite kläm på det nu: Nu blev bilderna lite mer spännande att titta på.

http://youtu.be/0F62xYXh_rY

Smajly
2014-11-10, 20:14
E jag trög (ja lite e jag nog allt) men efterfrågade inte en plats Xermalk innomhus?
Då är det kanske inte aktuellt med översta våningen ("taket"?) på parkeringhus där det förmodligen regnar och blåser lika mycket som ute i det fria.. och då funkar inte heller en "lerpöl" vilken jag förmodar inte är innomhus?

Var ligger Anna ?? Har nog hört talas om det i somras där det ska ha varit en bilträff där samtidigt som jag var på BugRun Race Day i oljehamnen.. antar att det handlar om malmö men var?

Var är detta? : https://vimeo.com/83805885
Känner ju grabbarna som flyger så vet ingen här så kan jag ju alltid fråga dom..

Xermalk
2014-11-11, 11:31
Kan jag bara ta mig dit på 1-1.5h med bil. Så bryr jag mig inte om var vi flyger.
Jag börjar få fpv abstinens då jag inte flygit min 250 på över en månad.

Kenneth E
2014-11-11, 15:58
Jag vet inte vart den filmen är inspelad, men P-huset Anna ligger vid kanalen mitt i centrum i Malmö, tror gatan heter Regementgatan, nära Latinskolan.

Jag flög idag, det blev en liten pippi med på bild:
https://www.youtube.com/watch?v=Cu-oiSMBOS8

neu
2014-11-11, 16:03
Vid Anna är det nog fullt med bilar. Översta plan (med tak så klart) på emporia är nog helt tomt på kvällarna. Kommer köra dit en kväll när jag har fått min osd och orkat sätta i den och mottagare. Lär inte va några vakter som jagar en och gör dom så gör jag inget olagligt så dom kan stoppa sin radio någon stans :)

Xermalk
2014-11-11, 18:10
Blev 2 ackar för min del med. Något är dock inte helt rätt med min 250. Den hamnade nästan up och ner helt oförberett.

Video kommer när youtubes servrar får tummen ur röven och bearbetat videon.
Är det bara jag eller tar det längre och längre tid innan youtube berarbetat videos?

Edit: såja, tog "bara" 1h :banghead: Notera hur trin "ramlar" till höger runt 1m.


https://www.youtube.com/watch?v=buVRGGAmAu0

Smajly
2014-11-11, 21:53
Är det de stora i glas? Brun/rökfärgat? Anna alltså..

Stiffe
2014-11-11, 22:13
Är det de stora i glas? Brun/rökfärgat? Anna alltså..

Japp ligger vid kanalen på Drottninggatan intill Kaptensgt

Halcon
2014-11-12, 14:00
Kenneth!

Jag fick följande fel när jag försökte svara dig på PM:

Följande fel inträffade när detta meddelande skickades
Kenneth E har överskridit sin kvot av sparade privata meddelanden och kan inte ta emot fler meddelanden förrän han/hon rensar lite utrymme.

Kenneth E
2014-11-12, 23:19
Så här blev resultatet av Pinnacle 18 Ultimate efter en dags flygning; GoPro, GH4, Okta och Quad, blandat 25/50 fps:
https://www.youtube.com/watch?v=jaj6YCUT3D0

Stiffe
2014-11-12, 23:29
Så här blev resultatet av Pinnacle 18 Ultimate efter en dags flygning; GoPro, GH4, Okta och Quad, blandat 25/50 fps:
https://www.youtube.com/watch?v=jaj6YCUT3D0

Snyggt ! Har du fått rätt på gimbalen ? varför lägger du filmerna bara i mitten på filmen inte fullscreen ?

Kenneth E
2014-11-13, 00:07
Man får lära sig efterhand och jag ville hålla mig till en storlek(bredd) utan att förstora- eller förminska bilden. Programmet fick lite krupp av att blanda fyra olika inställningar GoPro i 25/50 fps / 1080 och GH4 i 25/50fps 200b/s /1080. Men tack för kommentaren, jag skall skärpa mig.

Stiffe
2014-11-13, 23:36
Man får lära sig efterhand och jag ville hålla mig till en storlek(bredd) utan att förstora- eller förminska bilden. Programmet fick lite krupp av att blanda fyra olika inställningar GoPro i 25/50 fps / 1080 och GH4 i 25/50fps 200b/s /1080. Men tack för kommentaren, jag skall skärpa mig.

Ha ha , jag blandar ibland lite olika tex från Gopro , videokamera och systemkamera på mina filmer i olika format men utgår från 1920 x 1080 brukar då använda fyll bild , den klipper då lite av bilden på de i annat format men det blir rätt Ok

neu
2014-11-14, 20:02
Fy f.n ska en en diod till min Disco pro som jag håller på att reparera. Är nog den största blåsningen som jag någonsin åkt på.



MERCHANDISE TOTAL:
1,10 €


DELIVERY CHARGE:
20,00 €


ORDER TOTAL:
21,10 €

Kenneth E
2014-11-14, 20:25
Varför åker du inte till Bejoken och handlar elektronik där?

neu
2014-11-14, 21:02
För varken dom eller electrokit har det jag behöver. Annars så hade discon redan varit flygen. Den grejen jag behöver säljs bara av typ 4 företag och 3 av dom har en minimum av 3000 för att beställa. Blir lite många att kasta.

Kenneth E
2014-11-14, 21:21
Konstigt, diod som diod, du borde kunna hitta någon ersättare eller serie/parallel koppla annan för att få samma värden?

Xermalk
2014-11-14, 21:29
Elfa har inte den, alternativt en ersättare?
De finns ju ersättningstabeller man kan slå upp i.

neu
2014-11-14, 21:42
Det är en skum diod (vete fan om det verkligen är en diod) BAV99RWT1G är numret. Har ingen aning om vad jag kan ersätta den med men skickade ett PM till markusb då han har brukar ha koll när jag har behövt hjälp förr.

neu
2014-11-14, 22:24
mästaren Markus hjälpte till. :P Vekar som att electrokit har grejer så får vandra förbi någon dag.

Smajly
2014-11-19, 20:37
Det Elfa inte har, har ingen annan heller. Dom har rubbet.

Slänger med en bild från träffen vid glumslövs backar i somras så man har nått att längta till nu när vädret är så jädrans piss!
Hoppas det blir fler träffar här i närheten till våren o sommaren igen.
http://iloapp.clippern.se/data/_gallery/public/27/139914461315611700_resized.jpg

Kenneth E
2014-11-23, 02:46
Var på foto turne i lördags och det blev även besök hos MRFS
https://www.youtube.com/watch?v=xamCd7_7I5U

Bertone
2014-11-24, 00:17
Kenneth, hur gick det med din sönderslagna display på kameran? Var det "bara" trasigt glas eller ännu värre?
C

Kenneth E
2014-11-24, 08:10
Det blev sönderslaget fäste, som tur är fungerar skärmen. Har inte lämnat in den ännu, skall kontakta Scandinavian i veckan.

Zallisen
2015-01-19, 13:12
Hmm har ni tänkt på att namnet på denna tråden fortfarande är 2014 tänkte jag säga men det har ju inte postats nåt i år. :) Så ska Kenneth E ställa upp i FPV-tävlingen i tipshallen med en hubsan? :)

Kenneth E
2015-01-19, 15:07
Nej, jag kommer inte till Tipshallen för ett par varv runt banan för att sedan åka hem igen

Kenneth E
2015-01-19, 15:11
Jag flyger endast FPV, pga rädsla för påhoppningar av div. personer eller myndigheter lägger jag ner fpv träff om det inte skriks högt att så får jag inte göra.
Jag flyger ändå i stort sett varje dag så mig kvittar det.

theailer
2015-01-19, 16:35
Kanske bättre att ha info om möten på ett lite mer privat forum om någon känner sig manad.

Kenneth E
2015-01-19, 22:45
Facebook finns ju alltid, där har jag min sida Skånefoto, FPV och Fotografering med radiostyrd helikopter. Mycket bra forum för fpv älskare, så det bli nog minimalt med inlägg från min sida på rcff i framtiden.
Tycker här är så negativt mot just fpv.

MagnusStrömqvist
2015-01-21, 18:59
Det Elfa inte har, har ingen annan heller. Dom har rubbet.

Slänger med en bild från träffen vid glumslövs backar i somras så man har nått att längta till nu när vädret är så jädrans piss!
Hoppas det blir fler träffar här i närheten till våren o sommaren igen.
http://iloapp.clippern.se/data/_gallery/public/27/139914461315611700_resized.jpg

Det där såg mysigt ut, och vet precis var det är om jag kommer ihåg rätt. Är det där det är en liten parkering med infoskylt längs med landsvägen? Och man har utsikt ner över en dal med koängar och man ser Ven ute i sundet?
Funderat på att flyga därifrån, men är det ok med allmänheten och the locals?

Ps. Hänger gärna med i sommar

Smajly
2015-02-06, 18:55
Det där såg mysigt ut, och vet precis var det är om jag kommer ihåg rätt. Är det där det är en liten parkering med infoskylt längs med landsvägen? Och man har utsikt ner över en dal med koängar och man ser Ven ute i sundet?
Funderat på att flyga därifrån, men är det ok med allmänheten och the locals?

Ps. Hänger gärna med i sommar

Helt rätt! Har aldrig varit problem med att flyga där.
Vi brukar segel/motorsegel flyga där på somrarna också.
Då går man bara lite längre ut på kanten längs med åkern på höger sida.. finns liten "kostig" från parkeringen.

Thomas
2015-02-06, 19:36
Jajamensan!
Jag brukar köra dit och flyga (motor)segel när andan faller på.
Går tillochmed att hanga där....