handdator

Visa fullständig version : Flygfoto!



Defuncta
2013-01-05, 09:57
Jag tänkte börja att ta flygfoto, men vart hittar man kunskap och tips om detta? Jag har pluggat foto 1 år, läst div böcker hängt på fotosidan.se i många år. Men hittar nästan inget alls om flygfoto och hittar jag något så är det en gammal bok som handlar om fota från ett riktigt flygplan.

Om någon vill länka till sida, bok, dvd mm så skulle de vara kul :) Skulle även vara trevligt om man hittade något ang säkerhet vid multikopterflygning, typ checklista innan flyg osv...

Mvh Defuncta

Kenneth E
2013-01-05, 11:05
Använd sunt förnuft och prova dig fram, jag tror du använder dig av digitalkamera prova olika inställningar tills du hittar rätt. Foto från modell har den fördelen att det blir bilder från andra vinklar än normalt och därför blir resultaten också annorlunda"tillfördel tycker jag" än mot bilder tagna på marken.

Säkerhets tänk.
Har en plan om hur du tänker agera om något inträffar och håll dig till den.

Ålänning
2013-01-05, 11:10
Ta dig till en flygklubb och fråga om du får komma med nån för en slant upp med kameran och fota lite och få lite humm om hur och på vilket sätt du vill fota. =) Föreslog riktigt flyg för att jag och gänget på flygklubben ska fixa ett fotofönster på vårt klubbflyg nästa vecka. :-D Men vill du fota närmare så är RC klart bättre, men känsligare för vind. Pengarna du lägger på RC för att fota kan du lika gärna lägga på att åka upp med ett riktigt flyg, såvida du inte är intresserad av RC, då har du hamnat i en tokrolig hobby!!!

(ser nu att du skrivit över 200 inlägg här så jag antar att du redan fastnat i träsket... ;-)

Defuncta
2013-01-05, 12:25
Ta dig till en flygklubb och fråga om du får komma med nån för en slant upp med kameran och fota lite och få lite humm om hur och på vilket sätt du vill fota. =) Föreslog riktigt flyg för att jag och gänget på flygklubben ska fixa ett fotofönster på vårt klubbflyg nästa vecka. :-D Men vill du fota närmare så är RC klart bättre, men känsligare för vind. Pengarna du lägger på RC för att fota kan du lika gärna lägga på att åka upp med ett riktigt flyg, såvida du inte är intresserad av RC, då har du hamnat i en tokrolig hobby!!!

(ser nu att du skrivit över 200 inlägg här så jag antar att du redan fastnat i träsket... ;-)

Japp jag är redan fast :) Flyger just nu med en Dji 450 Naza + gps, fpv med en billig sony och bilder ifrån gopro. Sen ligger en Vulcan hexa i delar och en sony nex5n som väntar på att komma upp i luften.

Som sagt de va lite mer fotokonst jag letar efter, finns en miljon böcker om foto men typ 3 om flygfoto känns de som :)

Mandorian
2013-01-06, 13:55
Tänk på att om du skall publisera, sälja etc. bilderna så skall du egentligen antingen ha självgransknings rätt eller låta FMTM (försvarsmaktens telenät- och markteleförband) granska bilderna så inga känsliga saker syns.

MVH
Mandorian

Defuncta
2013-01-06, 14:12
Tänk på att om du skall publisera, sälja etc. bilderna så skall du egentligen antingen ha självgransknings rätt eller låta FMTM (försvarsmaktens telenät- och markteleförband) granska bilderna så inga känsliga saker syns.

MVH
Mandorian

Japp detta vet jag :)