handdator

Visa fullständig version : Hjärtbyte på Y6an



Sickan
2013-01-08, 00:25
Idag tog jag tag i operationen, att byta ut Naza till WKM på Paparazzi Y6. Gjorde det med titthålskirurgi ;)

Kopplade ihop alla delar men valde inte att montera allt nu, ska flygas in först. Imorgon ska kompassen kalibreras, sedan är det dags för en provtur :)

35706
35707
35708

--
S

Fredda
2013-01-08, 07:53
Detta kommer bevakas, går själv i wkm tankar :)

Kenneth E
2013-01-08, 08:40
Skall du sälja Nazan?

Hör av dig i så fall.

Sickan
2013-01-08, 21:12
Skall du sälja Nazan?

Hör av dig i så fall.

Jag ska behålla den och slänga den på en F450 jag har över så kan äldsta grabben träna lite :) Men jag ska också till Sydafrika om ett par veckor och tänkte slänga ner den i bagaget då.

--
S

Stiffe
2013-01-08, 23:38
Snyggt det blir säkert hur bra som helst , jag gillar WKM en

Kenneth E
2013-01-09, 08:59
Y6:an verkar trevligt byggd, smart med hopfällbara armar, blir de glappfri?

Verkar som om WKM fungerar bättre än Naza, lite stabilare och framför allt säkrare, eller?

Häftigt med film från två ställen, pannband och på Y6, det skall jag prova på, har inte ens tänkt så långt.

Jag skall också till sydafrika, men inte förrän i Maj månad. Har du kollat upp reglerna om att ta med sig en MK?

Sickan
2013-01-09, 21:03
Y6:an verkar trevligt byggd, smart med hopfällbara armar, blir de glappfri?

Än så länge är det helt glappfritt men vi får se hur det ser ut efter en längre tids användande.


Verkar som om WKM fungerar bättre än Naza, lite stabilare och framför allt säkrare, eller?

Har bara hunnit med provturen men den lovar gott :) Återkommer med en rapport efter några timmar i luften.


Häftigt med film från två ställen, pannband och på Y6, det skall jag prova på, har inte ens tänkt så långt.

Tycker det är bra att kunna se den från båda perspektiven när jag analyserar flygningen efteråt :)


Jag skall också till sydafrika, men inte förrän i Maj månad. Har du kollat upp reglerna om att ta med sig en MK?

Egentligen inte men jag behöver inte ta med mig LiPos på flyget, eftersom vi har ett kontor där nere kan jag ordna det så de finns där när jag kommer ner. I övrigt tänkte jag inte kolla upp det närmare :) Får se om jag hittar ett bra sätt att packa kopter, radio mm.

--
S


Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Sickan
2013-01-10, 21:23
Idag plockade ut Y6an, orörd sedan sist och den betedde sig mycket märkligt, som om gains var tokigt höga?!?

Skillnaderna mot senast var Sony CX740 istället för GoPro, lite tyngre men perfekt cg. Det var kallare, -2 istället för +10 och mer vind 8 m/s istället för 2.

Hmm...

--
S

Stiffe
2013-01-10, 22:27
Idag plockade ut Y6an, orörd sedan sist och den betedde sig mycket märkligt, som om gains var tokigt höga?!?

Skillnaderna mot senast var Sony CX740 istället för GoPro, lite tyngre men perfekt cg. Det var kallare, -2 istället för +10 och mer vind 8 m/s istället för 2.

Hmm...

--
S


Dom rekommenderar inte att använda den under -5 utan värmning på något sätt och inte över 8 m/s , med 8 m/s och -2 är det under - 5 iaf om det nu är det som påverkar

Sickan
2013-01-10, 23:11
Mmm, jag får gör ett test till utan att ändra något med mindre vind och lite varmare :)

--
S

Kenneth E
2013-01-11, 09:05
Kyla och elektronik är ingen bra kombination, tänk på att elektronik är värme som leds runt på olika sett och kyls t.ex. ett kretskort ner för mycket slutar elektroniken fungera som det är tänkt.

Jag flög själv trikopter förra året på vintern och vips så började parametrarna ändra sig pga kylan -15 C minst. Men runt nollan brukar det inte hända något om man bara har fått igång elektroniken.

Nu vet jag inte om WKM håller sig till "military standard" på komponenterna, gör de inte det, är WKM endast gjord för +10 C och uppåt till +55 C. Kan vara värt att fråga.

Mvh
KE

Stiffe
2013-01-11, 09:28
Kyla och elektronik är ingen bra kombination, tänk på att elektronik är värme som leds runt på olika sett och kyls t.ex. ett kretskort ner för mycket slutar elektroniken fungera som det är tänkt.

Jag flög själv trikopter förra året på vintern och vips så började parametrarna ändra sig pga kylan -15 C minst. Men runt nollan brukar det inte hända något om man bara har fått igång elektroniken.

Nu vet jag inte om WKM håller sig till "military standard" på komponenterna, gör de inte det, är WKM endast gjord för +10 C och uppåt till +55 C. Kan vara värt att fråga.

Mvh
KE

I spec i manualen står det på operating temperature -5 till +60

zooks
2013-01-11, 15:02
Finns folk som flyger i betydligt kallare väder med sin wkm...
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=YmLLVylqhp4

Sickan
2013-01-11, 18:15
Jag testade idag, -1, och den betedde sig som igår, något bättre. Det är precis som att helt plötsligt är alla gains alldeles för höga. Drog ner dem rejält och då slutade det men den blev naturligtvis inte lika rapp och agil.

Gick från runt 220 rakt över linjen till 140-120.

--
S

Stiffe
2013-01-11, 20:58
Jag testade idag, -1, och den betedde sig som igår, något bättre. Det är precis som att helt plötsligt är alla gains alldeles för höga. Drog ner dem rejält och då slutade det men den blev naturligtvis inte lika rapp och agil.

Gick från runt 220 rakt över linjen till 140-120.


--
S

220 är nog rätt mycket , på atti gains har jag 160 på min hexa och 150 på vertical och yaw och 170 på roll och nick , vet inte hur en Y6 funkar jämfört med min traditionella hexa med 680 mellan motorerna

Sickan
2013-01-11, 22:30
Den flög väldigt bra med höga gains när ser var plusgrader. Märkte faktiskt att min CC3D var betydlig mer nervös idag, för höga värden på Kp. Kan det ha med kylan att göra, att den påverkar gyron t ex?

@Kenneth, när du skrev "parametrarna ändrade sig", vad menar du då? Att du fick justera för att den skulle flyga bra eller att de ändrade sig av sig själv till andra värden?

--
S

Defuncta
2013-02-03, 10:27
220 är nog rätt mycket , på atti gains har jag 160 på min hexa och 150 på vertical och yaw och 170 på roll och nick , vet inte hur en Y6 funkar jämfört med min traditionella hexa med 680 mellan motorerna

Asså jag provade lite atti gains på min stora vulcan I hexa idag, och jag provade med 170. Den var väldigt hispig och obehagligt rapp enligt mig själv. Nu kör jag med 85, då är den mjuk och fin :P. Hur kan de vara så stor skillnad, beror de på hur man själv vill att farkosten ska bete sig?

Sickan
2013-02-03, 19:58
Asså jag provade lite atti gains på min stora vulcan I hexa idag, och jag provade med 170. Den var väldigt hispig och obehagligt rapp enligt mig själv. Nu kör jag med 85, då är den mjuk och fin :P. Hur kan de vara så stor skillnad, beror de på hur man själv vill att farkosten ska bete sig?

Det kan nog vara så, att man vill ha dem lite olika. Jag tycker att Nazan känns slapp och seg och vill ha den mer som känslan är i CC3D :)

Blev bara lite överraskad att kylan gjorde sådan skillnad på WKMen.

--
S

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Stiffe
2013-02-14, 23:39
A ja så dåligt var det väl inte :) nu börjar du bli kinkig he he

Kenneth E
2013-02-15, 07:37
Det blev ju bra, men tänk på att kanske flyga långsammare.
Ser stabilt ut.

Sickan
2013-02-15, 07:51
Det blev ju bra, men tänk på att kanske flyga långsammare.
Ser stabilt ut.

Ja, det hjälper lite men det verkar som den har svårt horisontellt. Men med Sonyn tycker jag det blir riktigt bra :)

Jämfört med att busa med Discon känns det som att stå still ;) Men syftet är ett annat så det är nog bra.

--
S

Kenneth E
2013-02-15, 12:54
Kanske du kan ställa ner gainen på det horisontella läget.

Lassekar
2013-02-15, 16:51
Hej Stickan och alla andra!

Riktigt fin film, ska bli spännande att se skillnaden när du sätter på Sonyn. :eagerness:
- Det här typen av film ser jag framemot att själv kunna göra en vacker dag.

Trevlig fredag

/Lasse

Sickan
2013-02-16, 08:12
Hej Stickan och alla andra!

Riktigt fin film, ska bli spännande att se skillnaden när du sätter på Sonyn. :eagerness:
- Det här typen av film ser jag framemot att själv kunna göra en vacker dag.

Trevlig fredag

/Lasse

Tackar!

Nu är det skidåkning en vecka men sedan hoppas jag på lite gott väder för att filma lite :)

--
S

Sickan
2013-02-16, 08:12
Kanske du kan ställa ner gainen på det horisontella läget.

Ja, får pilla lite till kanske :)

-
S

Lassekar
2013-02-16, 14:55
Tackar!

Nu är det skidåkning en vecka men sedan hoppas jag på lite gott väder för att filma lite :)

--
S

Hej!

Då hoppas jag ni får fint väder. :eagerness:

Ha det Gött

/Lasse

Sickan
2013-02-16, 15:41
Hej!

Då hoppas jag ni får fint väder. :eagerness:

Ha det Gött

/Lasse

Tackar :)

--
S

Stiffe
2013-02-16, 19:28
Tackar :)

--
S

Kör så det ryker och ha en trevlig vecka och bryt inga ben // Stiffe

Sickan
2013-02-16, 22:38
Kör så det ryker och ha en trevlig vecka och bryt inga ben // Stiffe

Absolut :)

--
S

Sickan
2013-03-04, 20:30
Hann med en liten flygning med Y6an också i söndags :) Det var lite vind men i övrigt perfekta förhållanden, tror vinden låg på 5-7 m/s. Testade lite blandat, max fart bland annat och jag tycker det ser ok ut. Kanske får jag justera upp gains igen nu när det blivit varmare, skulle gissa uppemot 30-40 punkter rakt över.

Filmat med Sony CX740 den här gången.


http://youtu.be/mIhs7nv3a7U

--
S

Stiffe
2013-03-04, 21:05
Ser stabilt och bra ut :thumbup: , jag har inte märkt av några större förändringar på min WKM för att det varit kallt som du gjort ?

Sickan
2013-03-05, 10:29
Ser stabilt och bra ut :thumbup: , jag har inte märkt av några större förändringar på min WKM för att det varit kallt som du gjort ?

Tackar :)

Ja, visst är det knepigt med att min påverkas medan andra inte?!? Men å andra sidan så får jag justera ner pids på CC3Dn också när temperaturen kryper ner under nollan. Där finns det flera rapporter om samma beteende.

--
S

Sickan
2013-03-08, 08:31
På Paparazzin har jag fyra snabbfästen för ackar men jag har hittills bara laddat den med två. Så, jag var tvungen att testa att lasta på den och fylla alla fyra, totalt blev det 21A som jag tog med upp i luften och längst fram hängde jag på Sony CX740. Detta var också i Söndags så det var en del vind och man kan se att den lutar sig lite mot vinden, kompenserar inte fullt ut med gimbalen. Får klura lite på det.

Annars flög hon fint, kändes att hon gått upp i vikt. Inte för att den är något man kastar runt i luften annars men nu blev den ännu lite tyngre och segare i luften, lite att gå från BMW till Audi, en behaglig upplevelse men annorlunda. I slutändan tycker jag att hon flyger bättre med bara två ackar. Flygtiden gick från ca: 15 till 25 och då landar jag med 20% kvar.

--
S


http://vimeo.com/61297736

Stiffe
2013-03-08, 23:45
fantastisk filmkvalité och behaglig musik Tummen upp :-) , när jag börjar närma mig den kvalitén blir jag nöjd :sarcastic: men jag jobbar på det , jag blir ganska trött efter 10-12 min så mer flygtid än så jagar inte jag just nu iaf , den lilla lutningen när du svänger är inget som stör mig något

// Stiffe

Lassekar
2013-03-09, 09:19
Hej!

Håller med Stiffe, jättefin kvalité på filmen. :eagerness:
- Att det lutar lite är väl en smal sak att fixa, eller?
25 minuters flygtid, perfekt. *Mmm*

Vimeo verkar snällare än Youtube apropå musikval, jag har blivit av med ljudet på filmklipp flera gånger när jag har använt "känd" originalmusik! - Dessutom fått otrevliga mail från Youtube om detta... :thumpdown:
- Nu är det "Free music" som gäller på tuben.

Trevlig lördag

/Lasse, från ett soligt norr

Sickan
2013-03-09, 10:20
Tackar :)

Ja, jag brukar lägga klippen på Vimeo när Youtube är kinkig :) Man kan bestrida att man bryter mot upphovsrätten men gör man inte det så kan klippet stoppas på vissa plattformar och/eller länder. I övrigt händer inget :)

Ibland letar jag reda på en bra cover på låtarna och då sväljer oftast Youtube dem ;)

--
S

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

Fredda
2013-03-12, 20:12
Upplever du att modellen stiger eller sjunker när du drar "yaw" åt höger eller vänster? Med alt hold aktiverat alltså.

Det är ett störande fenomen jag har på min Y6 med naza
.
Går oxå i funderingar att testa apm på den.

Sickan
2013-03-12, 21:03
Under normal finflygning tycker jag inte det, men den vill gärna tappa baken lite om jag provocerar den.

--
S

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

Fredda
2013-03-13, 06:22
Min beter sig så hela tiden när jag roterar den i yaw, både vid hovring o flygning.
Har apm i en quad, o den har inte alls dom tendenserna.

Men det kanske är lite speciellare med Y6.

Sickan
2013-03-13, 12:43
Min beter sig så hela tiden när jag roterar den i yaw, både vid hovring o flygning.
Har apm i en quad, o den har inte alls dom tendenserna.

Men det kanske är lite speciellare med Y6.

Ja, jag har följt din tråd med intresse men inte haft några vettiga idéer :) Min Y6 flyger fint även om den inte tycker om att man flyger lite hårt med den. Vid hovring står den helt still och jag tycker inte att jag får korrigera yaw när jag finflyger, egentligen inte när jag provocerar den heller. Däremot så tappar den gärna rumpan och jag får lite gungning, ibland så mycket att man tror den ska ramla ner :) Men efter ett par gungningar står den still igen.

På min har jag ganska lågvarviga motorer och stora proppar, 390KV och 15x5,5.

--
S