handdator

Visa fullständig version : Styrning



PeteriÅseda
2013-01-14, 13:24
Funderar på om man bara kör med höjd och sida på en modell
styr man då fortfarande sida och trottel på samma spak eller
kör man sida på skevroder kanalen ( höger spak) medveten om
att detta naturligtvis är en smaksak men det är ju onödigt att göra saker
mer fel än man behöver som nybörjare

Fredrik_W
2013-01-14, 13:34
Har du bara sidroder, och inga skevisar, så har du sidrodret på högerspaken.

// Fredrik W

Thomas
2013-01-14, 14:28
Alldeles riktigt!
Om vingen dessutom har hyfsad V-form samt lite skränkning så svänger kärran fint!

PeteriÅseda
2013-01-14, 14:48
Byggde en EZ flyer som jag hittade på rcgroups
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=35881&d=1358090683

Ville se om jag fixade det

Michael
2013-01-14, 19:16
Enligt min erfarenhet är svaret inte självklart, även om en stor majoritet väljer att göra såsom Fredrik beskriver.
När jag en gång i tiden lärde mig flyga med en SK-78 styrd med sida/höjd/trottel fick jag rådet att redan från början ha sidrodret i vänsterspaken. Motivet var att man då redan från början lär in sidroderhantering och markstyrning med den hand som man senare använder då man går över till att flyga med fullt hus. Det visade sig att det var precis så det fungerade för mig och det gick exempelvis synnerligen lätt att gå över till att flyga "multi" med sidroderkompensation vid avancerad flygning.

Janne.J
2013-01-14, 19:27
Enligt min erfarenhet är svaret inte självklart, även om en stor majoritet väljer att göra såsom Fredrik beskriver.
När jag en gång i tiden lärde mig flyga med en SK-78 styrd med sida/höjd/trottel fick jag rådet att redan från början ha sidrodret i vänsterspaken. Motivet var att man då redan från början lär in sidroderhantering och markstyrning med den hand som man senare använder då man går över till att flyga med fullt hus. Det visade sig att det var precis så det fungerade för mig och det gick exempelvis synnerligen lätt att gå över till att flyga "multi" med sidroderkompensation vid avancerad flygning.

Detta sätt lärde jag mig oxå på då det begav sig...( Sig Kadett )

MVH Janne.J

McRegor
2013-01-14, 19:34
'Fredriks lösning är den klart vanligaste i vart fall.
Roger

Michael
2013-01-14, 19:53
'Fredriks lösning är den klart vanligaste i vart fall.
Roger

Miljarder flugor kan inte ha fel, ät skit :sarcastic:

berthrsd
2013-01-14, 20:44
'Fredriks lösning är den klart vanligaste i vart fall.
Roger

Aldrig träffat någon som flyger så, och det här är bara andra gången någonsin jag hör talas om det... Verkar ganska konstigt att byta kontrollschema bara för att planet saknar sidroder.

PeteriÅseda
2013-01-14, 20:54
Ja jäklar inte blev man klokare på detta viset........:)

McRegor
2013-01-14, 20:55
Aldrig träffat någon som flyger så, och det här är bara andra gången någonsin jag hör talas om det... Verkar ganska konstigt att byta kontrollschema bara för att planet saknar sidroder.
Saknar sidroder ? Saknar skevroder vad det väl som diskuterades...
Men i så fall får jag nog kontra med att jag aldrig sett någon nybörjare flyga en sidroderkärra med höjd på höger spak och sida och trottel på vänster. Man brukar ha huvudrodren på samma spak - och i detta fall på högerspaken eftersom det är enklast för de flesta.
Jag ser inga bekymmer med att övergå till skevroderkärra för även då har man huvudrodren på högerspaken. Att lära sig styra på marken med vänsterspaken brukar vara ett mindre problem trots allt. Sen brukar det ändå ta ett bra tag att lära sig flyga med "alla" roder. Tror faktiskt att det är besvärligare att övergå från en trainer som man flyger med sida på vänster och höjd på höger till en andrakärra där huvudrodren ligger på höger båda två.
Roger

berthrsd
2013-01-14, 20:59
Menade naturligtvis skevroder, inte sidroder... Hur man lär sig från början beror säkert på vilken klubb man tillhör/hur folk i ens närhet gör. Vissa gör rätt, andra fel ;)

Michael
2013-01-14, 21:03
Ursäkta om mitt inlägg förvirrade dig.
För mig, och säkert andra, har metoden att alltid ha sidrodret i vänsterspaken oavsett om flygplanet styrs med tre eller fler kanaler fungerat väldigt bra och i motsats till McRegor tror jag att den medför vissa fördelar. Det är dock onekligen så att majoriteten föredrar att flytta över sidrodret till högerspaken när de styr med tre kanaler.

Antagligen är det mest en fråga om tycke och smak och vad man vänjer sig vid, precis som om sändarspakarna är konfigurerade i mode 1, 2, 3 eller 4

tore
2013-01-14, 21:27
På nästan alla radios i dag kan man lägga en mixning sidroder till skev. Sen kan man använda vilken spak man vill eller båda. Så brukar jag göra. Tore

Snickarjävel´n
2013-01-14, 21:57
För mig förefaller det totalt vansinnigt att lägga sidroder styrning på höger spaken. Oavsett om du är nybörjare eller erfaren flygare som behagar flyga en modell som saknar skevroder så är det väl ändå bara en massa krux med att lära in ett "nytt" styrsätt. Det är inte eller många gånger långt ifrån som "gamla" skolan är/var rätt.

Har du flugit sida på vänster sen tidigare så fortsätt med det, har du inte flugit innan så lär rätt från början vilket underlättar din ev vidareutveckling.