handdator

Visa fullständig version : Heli från annat land



teamleader
2013-01-30, 20:53
Hej

Om jag nån gång vill köpa en RC-heli från ett annat land, måste radiosändaren också vara köpt i samma land eller kan sändaren vara köpt i Sverige och helisen från nåt annat lan, och hur är det med reservdelar till en utlänsk heli?

simonarvestrand
2013-01-30, 21:01
Radio och mottagare kan du välja i princip vad du vill. sålänge du inte väljer en bind an fly variant då är det oftast spektrum radio som gäller.

Fast-lad.com (http://www.fast-lad.co.uk/store/) har mycket bra heliprylar.

Vad jag vet finns inga svenska helisar.

teamleader
2013-01-30, 21:05
Radio och mottagare kan du välja i princip vad du vill. sålänge du inte väljer en bind an fly variant då är det oftast spektrum radio som gäller.

Fast-lad.com (http://www.fast-lad.co.uk/store/) har mycket bra heliprylar.

Vad jag vet finns inga svenska helisar.

Tack för snabbt svar. vad snabbt du svarade, jag skrev inlägget för 3 min sen :-).

simonarvestrand
2013-01-30, 21:12
Vilken tur då. kom precis till datorn så ren tur :)

teamleader
2013-01-30, 21:16
Vilken tur då. kom precis till datorn så ren tur :)

:)

John_Eriksson
2013-01-30, 22:17
Hej på Er.
Som gammal helipilot kan jag säga att det fanns en svensktillverkad heli. Den kallades Stinger och gjordes i ett mindre antal i Bålsta. Sedan har jag bestämt för mig att i början när helin som hette Excell (Miniature Aircraft) så gjöts alla plast delar till den i Sverige tror orten var Habo. Sedan skeppades delarna till USA och packades och såldes vidare.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.

simonarvestrand
2013-01-30, 22:24
Ja när du säger det så har även jag hört detta från en habobo.


Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

John_Eriksson
2013-01-30, 22:40
Hej på Er.

Tror att den som gjöt plastdelarna var samme man som låg bakom "Carlsson bilen". Han med Stingern var en som jag fattat mycket duktig man med många strängar på sin lyra. Ett rykte går om att det fanns dåligt med kullinkar att köpa under en tid. Då gjorde han en egen plastgjutningsmaskin och sprutade egna linkar. Jag köpte ett antal av honom och tyckte att de var bättre än de som köptes i Hobbyaffärer på den tiden. Kommer inte ihåg vad mannen hette just nu.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.

McRegor
2013-01-30, 23:24
Rune Carlsson var nog namnet på vår kollega med Carlsson-bilen. Och Habo vill jag minnas var orten han huserade i.
Roger