handdator

Visa fullständig version : Fundering kring Y6



Defuncta
2013-02-03, 22:10
Jag har märkt att min 900mm vulcan i hexa är extremt stor och klumpig. Har funderat lite på y6, det jag har hört är att de inte är lika effektiva. Men med tanke på att man sparar en hel del vikt borde det iaf gå + - 0 eller?

Om jag bygger om hexan till en y6 och kapar ner alla armarna så bara 12" propparna kan snurra fritt borde den bli väldigt kompakt mot den är nu. Kommer dessa korta armar göra y6an ostabil med en kamera under sig?

Med vänlig hälsning, defuncta

Kenneth E
2013-02-04, 08:33
Det jag har hört är att om man jämför Hexa med Y6, så drar Y6 cirka 5-10% mer ström eftersom propellerytan är mindre.

Fördelarna: Lättare att transportera, bättre möjligheter att montera gimbal, kan göras ihopfällbar på ett enkelt sätt, endast tre armar om nu det räknas, något lättare, bättre flygprestanda, stabilare?.

Balsa regn

UndCon
2013-02-04, 10:25
kortare armar är känsligare

Defuncta
2013-02-04, 12:28
kortare armar är känsligare

Vilken är den optimala längden då? :)

thnilsson
2013-02-04, 13:18
jag har en stor y6 och den flyger lika bra som mina hexor det den gör bättre är att den flyga rakt fram snapt i 80-90 knyk jag har 14 proppar på den går så grymt bra

3656136562

Sickan
2013-02-04, 13:28
jag har en stor y6 och den flyger lika bra som mina hexor det den gör bättre är att den flyga rakt fram snapt i 80-90 knyk jag har 14 proppar på den går så grymt bra

3656136562

Är det en flygande matta de står på ;)

Jag tycker Y6an ligger väldigt fint i luften även om den känns som en buss i kurvorna. Beror nog också en del på WKMen men det känns som den bankar lite dåligt. Det gör iof Okton också, flyger nog för mycket med Quaden och har blivit bortskämd :)

Men det är också olika användningsområden och som foto/filmplattform fungerar den kanon.

--
S

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

thnilsson
2013-02-04, 13:41
jag har MK i den så den går klåkrent i kurverna får aldrig till WK på det sätet den här har jag mäst för att filma med och snaba saker


haha vist är matta grym den flyger den med :)

Defuncta
2013-02-09, 11:26
När jag köpte min y6:a hade han jag köpte den av monterat 10x5 proppar på de övre motorerna och 10x6 proppar på de undre motorerna, varför ska de vara olika proppar på en y6:a?

Sen upptäckte jag idag att den vibrerade ganska kraftigt samt att bakre armen vibrerade väldigt mycket emot de andra, visst blåste det en del men så mycket ska den väl inte vibrera?

Misstänkner att ett lager på den vänstra nedre motorn är kasst, men borde inte den armen vibrera mest då?


http://youtu.be/8k0NeebbuZw


Dax för nya proppar då det skedde ett litet missöde idag när jag flög med handskar på. Jag kom åt spaken till M läge och visste inte riktigt varför den flög så illa så när jag skulle landa så gjorde jag som i gps läget och mina inputs var antagligen lite stora och sluta med att y6an hamnade på rygg och slog sönder 4 av 6 st xoar proppar :/.

Sista gången jag flyger med klumpiga handskar.

Men nu undrar jag vilka proppar jag ska köpa, antigen fortsätta med xoar eller byta till graupner e prop. Och ska jag fortsätt att ha olika vinklar på propparna 10x5 på övre å 10x6 på undre?

Mvh Defuncta

simonarvestrand
2013-02-09, 13:19
Ljudet från motorerna tyder lite på att du ligger på gränsen till lite för hög gain ?

Med trasigt lager borde det vibrera en del. om det är någon annan arm som skapar mer vibbar så är det förmodligen
en obalanserad motor på den armen.

Stiffe
2013-02-09, 13:22
Sista gången jag flyger med klumpiga handskar.

http://www.fullkontroll.se/custom/3001/pages/products/_3001_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5354&OpenPageOnly=1

Eller så köper du en sån här , funkar bra för mig iaf

Defuncta
2013-02-09, 14:05
Ljudet från motorerna tyder lite på att du ligger på gränsen till lite för hög gain ?

Med trasigt lager borde det vibrera en del. om det är någon annan arm som skapar mer vibbar så är det förmodligen
en obalanserad motor på den armen.

ska kolla över min gain lite.. Är de ofta man behöver balansera t motors? Och ska man använda tejp eller stripes?
Ska fixa lagret. Men sen var de propparna, brukar man ha olika proppar på nedre å övre? Som det är på min 10x5 å 10x6?

simonarvestrand
2013-02-09, 14:19
ska kolla över min gain lite.. Är de ofta man behöver balansera t motors? Och ska man använda tejp eller stripes?
Ska fixa lagret. Men sen var de propparna, brukar man ha olika proppar på nedre å övre? Som det är på min 10x5 å 10x6?

Får nog säga att man normalt sett inte behöver balansera tmotor, men värt att kolla över balansen iallafall.
du kan balansera med tejp men leta efter vibrationen med stripes eller buntband som jag säger då :)
jag har alltid buntband för att kolla vart jag skall lägga på vikt och tejp för att lägga på vikt.

Har inte kommit så långt i y6 forskande så jag vet något om proppar.
dock inte långt kvar innan det blir en y6a.

2013-02-09, 14:32
Jag har ingen y6a själv men det är för att få ungefär samma belastning på alla motorer. Dom undre ligger ju i draget från dom övre och skulle dra mindre ström med 10x5

Defuncta
2013-02-09, 16:13
Jag har ingen y6a själv men det är för att få ungefär samma belastning på alla motorer. Dom undre ligger ju i draget från dom övre och skulle dra mindre ström med 10x5

Men va är fördelen med 10x6 då? Blir inte lyftkraften bättre om alla var 10x5?

2013-02-09, 16:33
På grund av turbulensen från dom övre propellrarna så behövs en högre stigning på dom undre för att få samma strömförbrukning. En y6a är ju inte optimal för effektivitet. Jag tror att man får 25% lägre lyftkran med en y6 än en x6 med samma grejer

Defuncta
2013-02-09, 19:15
På grund av turbulensen från dom övre propellrarna så behövs en högre stigning på dom undre för att få samma strömförbrukning. En y6a är ju inte optimal för effektivitet. Jag tror att man får 25% lägre lyftkran med en y6 än en x6 med samma grejer

Är lite förvirrad, har jag förstått de hela fel eller blir de inte högre lyftkraft med 10x5 proppar emot 10x6?

Fredda
2013-02-10, 06:42
Är lite förvirrad, har jag förstått de hela fel eller blir de inte högre lyftkraft med 10x5 proppar emot 10x6?

Dom undre motorerna jobbar ju i luftströmmen från dom övre, har man samma stigning på propparna så måste dom undre jobba i mycket högre varvtal för att få samma lyftkraft.
Genom att sätta en proppeller med högre stigning på dom nedre så får du samma lyftkraft vid lägre varvtal.

Jag har samma stigning på alla proppellrar, o det fungerar. Men jag har noterat att dom undre har mycket högre varv. Ska kolla med varvräknaren nån dag för att få en bättre uppfattning.

Defuncta
2013-02-10, 09:01
Dom undre motorerna jobbar ju i luftströmmen från dom övre, har man samma stigning på propparna så måste dom undre jobba i mycket högre varvtal för att få samma lyftkraft.
Genom att sätta en proppeller med högre stigning på dom nedre så får du samma lyftkraft vid lägre varvtal.

Jag har samma stigning på alla proppellrar, o det fungerar. Men jag har noterat att dom undre har mycket högre varv. Ska kolla med varvräknaren nån dag för att få en bättre uppfattning.

jaha okay då förstår jag :), då blir det alltså effektivare om jag behåller propellrar med olika stigningar på övre och undre.

Ska man fortsätta med xoar eller prova graupner?

Fredda
2013-02-10, 10:26
jaha okay då förstår jag :), då blir det alltså effektivare om jag behåller propellrar med olika stigningar på övre och undre.

Ska man fortsätta med xoar eller prova graupner?

Det finns säkert effektivitet att hämta med olika storlek på proppellrarna. Själv har jag inte forskat något i ämnet men jag tror ide'n är vettig.

Val av proppeller är svårt, jag har inte hittat nån favorit än. Men va man läser om graupner o xoar så är dom bra.

henke2
2013-02-10, 13:13
På grund av turbulensen från dom övre propellrarna så behövs en högre stigning på dom undre för att få samma strömförbrukning. En y6a är ju inte optimal för effektivitet. Jag tror att man får 25% lägre lyftkran med en y6 än en x6 med samma grejer

Du har fel(!) de undre motorerna drar betydligt mera ström. De jobbar inte lika effektivt och behöver mera power för att ge samma vridmoment som de övre så att hela maskinen inte roterar i YAW. På en Y6 är ju inte dragkraften uppe jämfört med nere intressant utan momentet som propellrarna skapar ska vara lika.

SteffeB
2013-02-10, 13:45
Det är sådana här diskussioner som gjorde att jag beställt grejer så jag ska kunna testa hur det eg. ligger till med det här... ;)

2013-02-10, 15:28
@Henke2
Aha... Förstår jag dig rätt så kanske man då borde ha kraftigare motorer på undersidan? Är 10x6 propellrarna enbart valda för att få en likvärdig yaw-effekt som dom övre? Jag förstår inte riktigt hur dom undre kan dra mer ström med samma propellrar då dom jobbar i medvind så att säga.

@SteffeB
Ja, det här måste vi reda ut :)

henke2
2013-02-10, 17:59
@Henke2
Jag förstår inte riktigt hur dom undre kan dra mer ström med samma propellrar då dom jobbar i medvind så att säga.


Motorerna jobbar i medvind men de är inte inställda på 50% gas uppe och 50% nere utan kontrollerkortet begär vridmoment för att plattformen skall stå stilla. Man vrider den ju genom att ge olika effekt uppe/nere.

SteffeB
2013-02-10, 18:38
Säger absolut inte att du har fel Henke (för jag vet inte själv), men vart har du fått informationen ifrån. Har du sett något test någonstans eller vet du nån som provat?

henke2
2013-02-10, 20:26
vet du nån som provat? Ja...

SteffeB
2013-02-10, 20:59
Det var nog det mest informativa svar jag fått på det här forumet... Ansträng dig inte, jag testar själv.

SteffeB
2013-02-10, 21:40
http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19970015550_1997024330.pdf


Hittade på den här. Intressant läsning fast det är svårt att ta åt sig alla beräkningar. Man får iallafall ett hum åt vilket håll man ska testa.

SteffeB
2013-02-10, 21:59
http://www.ae.illinois.edu/m-selig/pubs/BrandtSelig-2011-AIAA-2011-1255-LRN-Propellers.pdf

henke2
2013-02-11, 12:39
Det var nog det mest informativa svar jag fått på det här forumet... Ansträng dig inte, jag testar själv.

Jag har en bekant som testat och förmedlat infon till mig. Finns inte mer än så att säga eftersom jag själv inte flyger Y6. Så du får testa mera själv för bättre info.

SteffeB
2013-02-11, 17:43
Henke, tänkte på det där du skrev om att motorerna inte har 50% gas uppe och 50% gas nere och kom på att man kanske kan luta motorerna precis som man gör med större ex. hexor för att på så sätt bestämma vilket varv respektive motor ska få vid hovring. Då kan man istället helt koncentrera sig på att få propellrarna så effektiva som möjligt tillsammans istället för att behöva bry sig om att maskinen vrider sig. Kanske luta båda motorerna tillsammans, eller bara luta den ena motorn och låta den andra vara rak. Vad vet jag, har iallafall nått man skulle kunna testa.

Rille Stark
2013-02-11, 18:12
Du skulle också kunna pröva mindre diameter på den övre propellern enligt sidan 21 i dokumentet du länkade till: :)

2. A reduction in upper rotor radius. "There is a trade off between the increase in induced power of the upper rotor with a reduction in the upper rotor radius, and the enhanced performance of the lower rotor as proportionately more disc is exposed to clean air. The most promising results were obtained for an 8% reduction in upper rotor radius."

henke2
2013-02-11, 18:35
Henke, tänkte på det där du skrev om att motorerna inte har 50% gas uppe och 50% gas nere och kom på att man kanske kan luta motorerna precis som man gör med större ex. hexor för att på så sätt bestämma vilket varv respektive motor ska få vid hovring. Då kan man istället helt koncentrera sig på att få propellrarna så effektiva som möjligt tillsammans istället för att behöva bry sig om att maskinen vrider sig. Kanske luta båda motorerna tillsammans, eller bara luta den ena motorn och låta den andra vara rak. Vad vet jag, har iallafall nått man skulle kunna testa.

Javisst kan man göra det. Symetri spelar spratt ibland. Fundera även på vad vridmoment har för enhet och hur man kan ändra det hela på flera sätt. :-)

SteffeB
2013-02-11, 18:35
Ja, det ska jag göra! :) Är mycket intressant att läsa där. Få se hur jag ska finansiera det här, kanske nån som har nån/några multicopter-reservmotorer att låna ut? :) Ska dock få ihop testriggen först, verkar ta en jäkla tid att få hem grejerna ifrån Kina nu av någon anledning. Har de sitt nyår nu?

Det där andra dokumentet kan ju även lösa tvisten angående "Master Airascrew" som jag såg i en annan tråd, hehe...

SteffeB
2013-02-11, 18:44
Där var du snabb henke, svarade på inlägget ovanför ditt. ;)

Mmm... mycket funderande blir det. Såg på "papparazzi" att de hade motorerna olika långt ut på armarna, det var kanske det du tänkte på. ;) Gillar dock inte riktigt att man får mer "onyttig yta", vill nog hellre ha motorerna i linje för att få luften att passera så effektivt som möjligt.

(edit: det var ju inte alls på papparazzin!)

Det går ju att testa lite hur som helst på en Y6-modell jämtemot det de testar i dokumentet ifrån Nasa.

Fredda
2013-02-11, 19:52
Har de sitt nyår nu?

Det är det enda säkra jag kan säga om denna duskissionen ;)
6-13 feb har jag för mig.

SteffeB
2013-02-11, 20:05
Typiskt... ;)

SteffeB
2013-02-11, 21:07
Känner du dig bekväm med graferna i proppeller-pdf:en miracle ? Det kan jag erkänna att jag inte gör...

Slänger in ett urklipp här så får den som har koll förklara:

Figure 12. Effektivitet, har sett Oz/w på t.ex. T-motors hemsida, hur fungerar siffrorna här ? J måste ju vara de olika hastigheterna de kört vindtunneln i, men hur snabbt är ex. 0.5 där denna propeller är effektivast, för "n" är väl CT/CP. (Trust/power) ?? Då visar väl grafen hur effektiv proppellern är vid olika vindtunnelhastigheter samt vid olika varv på propellern.

Figure 12,14. Lika här, hur tyder man.

36808

Rille Stark
2013-02-11, 21:18
Nej, egentligen inte. Jag tyckte det var för mycket data, så jag grunnade bara på den övre som visar verkningsgraden vid olika varvtal. Resten får jag nog fundera på nån annan gång. :)

Det finns ju en mer omfattande lista här:

UIUC Propeller Database (http://www.ae.illinois.edu/m-selig/props/propDB.html)

SteffeB
2013-02-11, 21:27
Verkar iallafall som att J är vindtunnelhastigheten. De testade i max 80ft/sec ~90km/h= 0,8 i grafen.

Flyger man alltså i 45km/h (J=0,5 i grafen) så är denna proppeller effektivast vid 6000rpm. Nu saknas ju högre varv i tabellen därför dyker kurvan rakt nedåt igen, proppellern snurrar helt enkelt för sakta för att hänga med luftströmmen i tunneln.

edit:

...men sedan kan man kika på APC:s hemsida för att få reda på mer data om deras proppellrar nu när man fattar hur de ska utläsas!! :) Finns data på alla deras proppar verkar det som !?! Vad bra!

Här har vi proppen som var med i grafen ovan. http://www.apcprop.com/v/downloads/PERFILES_WEB/PER3_11x8E.dat


edit igen... J verkar inte alls vara vindtunnelhastigheten. "Adv Ratio" kallas det på APC:s hemsida. J=V/nD (advance ratio) Vad är nD ?