handdator

Visa fullständig version : Gammal 3D heli, Går detta att bygga?



Bjurhager
2013-03-11, 14:19
Bläddrade genom lite gamla 3D bilder som jag gjort långt innan jag började med rc heli's och hittade denna.
Kan det vara möjligt att bygga detta på riktigt?, tänker mest på objektivet.

37525

Fluf
2013-03-11, 14:46
Det är i princip en el-heli modell större med en systemkamera och fjärrstyrd zoom och fokus?

Är tanken att ha en copilot styra fokus/zoom via FPV system?

Känns lite tokigt och otympligt sätt, kan endast fotografera det som är rätt framför helin, skall do fotografera marken behöver du flyta framåt, kan inte hovra och fota marken tex. Avgöra fokus via FPV som har en del störningar och förhållandevis låg upplösning kan vara mindre än optimalt.

Går säkert att bygga men ser inte riktigt poängen med den.

Bjurhager
2013-03-11, 14:51
Bra poäng där.
Hade inte tänkt nå speciellt med den förutom att det skulle vara kul att ta en gammal "fantasi" heli och ta den till verklighet även om den är av sämre slag .

Men det kanske är pengar i sjön att bygga den

Fluf
2013-03-11, 14:59
Om det är bygget som lockar kan du gott utgå från en 450 storlek heli som är rätt billig och bygga en estetisk modell med din som utgångspunkt. Däremot att gå från en T-Rex 700 tex för att bära vikten av en systemkamera utan större problem kan bli väldigt dyrt för ett koncept.

Ser ut som du tänkt dig en fixed pitch heli, de är generellt lite mer "leksaks heli" i mindre storlekar.

Har du erfarenhet av att flyga 5-6 kanals RC heli?

Bjurhager
2013-03-11, 15:02
Jo det är nog mer bygget som lockar.

Jag flyger en lama V4 hemma och 3D helis i simulator utan större problem.

Bygger även en FPV hexacopter just nu.

Dock aldrig flugit en 6 kanals mer än i simulatorn

Fluf
2013-03-11, 15:17
Om du är sugen skulle jag föreslå att du skaffar/bygger en trevlig 450 size heli, lär känna den i luften, hur balans och tyngdpunkt påverkar och sedan ge dig in på lite kreativt byggande av estetiska skäl kring den plattformen i papp, foam och plast.

(PS har en KDS 450 med alla tillbehör inkl sändare till salu)

Bjurhager
2013-03-11, 15:21
Hur mycket vill du ha för den?
Ska inhandla naza till hexan denna månad så jag vet inte om pengarna räcker till :)

Fluf
2013-03-11, 17:46
Heli + tillbehör/reservdelar och radio hade tänkt mig ca 2000, men då medföljer även en GAUI 250 som behöver lite mek och några reservdelar. LiPo kommer med båda, dock rekommenderar jag att byta då de har blivit lite bulliga.

Finns i Göteborg och skickar ogärna då jag inte har kartonger till dem.

Bjurhager
2013-03-12, 23:24
Det låter intressant, om pengarna räcker så kanske jag köper den.