handdator

Visa fullständig version : Något stör min FrSky D8A-II Plus?



slaffe
2013-04-03, 20:48
Har en fundering kring min setup som något gör att något stör, uppenbarligen..
Flyger med 1.3 gHz länk, 400mW med IBCrazy Cloverleaf antenner. Radion jag använder är en Turnigy 9X med FrSky DF 2.4Ghz D8A-II Plus..
Märkte i går att när jag var ca 5 meter över marken, ca 50 meter bort så började telemetry modulen pipa korta pip, tänkte, vad nu då? så vände tillbaka.
Separerade antennerna från mottagaren så dem spretade ännu mera som ett V. Flög bort och runt igen men märkte inget.

Gjorde en flygning nu precis och när jag var ca 100meter bort och mellan 3-5 meter(?) över marken så flimmrade bilden till i glasögonen någon sekund och telemetry modulen började pipa direkt, ett kort, sen snabbare och då kraschade quaden. Försökte vrida den och vänta men han bara dök.. Har Fail-safe på landa.
Vad kan störa?

Det är ca 20cm mellan vlänk och radio antenner. Kör även med Low pass filter. Så det borde inte vara harmonics heller?

http://youtu.be/wuzhOkzFfkc

Fluf
2013-04-03, 22:24
Enda sättet att veta säkert är att mäta med en såndäringa spektroanlyserradiofrekvenssak.

Bruce, RCmodelreviews killen, har en hel del intressant att säga om störsignaler i olika frekvensband.

http://www.youtube.com/watch?v=19JNDCVHaQQ

Kommer inte ihåg vilka avsnitt det var, men han har en del vettigt att säga om andra och tredje harmonin med mera. Om din 1,3GHz länk ligger i lägre spannet närmare 1,2GHz och din radio kör på 2,4GHz-ish så kan alldeles utmärkt andra harmonin på länken störa radion tex.

slaffe
2013-04-03, 22:38
Enda sättet att veta säkert är att mäta med en såndäringa spektroanlyserradiofrekvenssak.

Bruce, RCmodelreviews killen, har en hel del intressant att säga om störsignaler i olika frekvensband.

http://www.youtube.com/watch?v=19JNDCVHaQQ

Kommer inte ihåg vilka avsnitt det var, men han har en del vettigt att säga om andra och tredje harmonin med mera. Om din 1,3GHz länk ligger i lägre spannet närmare 1,2GHz och din radio kör på 2,4GHz-ish så kan alldeles utmärkt andra harmonin på länken störa radion tex.

Blev väldigt osäker på vilken kanal min sändare körde på och kollade nu, den låg faktiskt och sände på CH8:1240MHZ.. Kan vara där problemet liger.. Får hoppa upp mot 1280 och testa.. Hade för mig att jag ställde om den till 1280, men så var visst inte fallet..

UndCon
2013-04-04, 00:10
Ett filter på videolänken brukar ta bort harmoni-effekterna - annars är det rätt känt att just FR-Sky och 1.2/1.3 inte går så bra ihop...

Jag upplever det lite sämre med FR-Sky jämfört med min Spektrum så jag testar med 433 också...

tildeberg
2013-04-04, 15:48
20 cm är i kortaste laget. Köp långa antenner från HK och dra ut så långt det går. Helst utanför motorn.
På min tri har jag mottagaren halvvägs ut på vänster fram, en antenn orginal rätt upp, den andra i rör så den kommer utanför proppen. Videosändaren sitter på bakbommen så nära den propellern jag vågar ha den. Med denna setupen kommer jag på 200mw vtx 1,2GHz, 850meter på en halv till en meters höjd. Med frsky...

slaffe
2013-04-04, 16:27
20 cm är i kortaste laget. Köp långa antenner från HK och dra ut så långt det går. Helst utanför motorn.
På min tri har jag mottagaren halvvägs ut på vänster fram, en antenn orginal rätt upp, den andra i rör så den kommer utanför proppen. Videosändaren sitter på bakbommen så nära den propellern jag vågar ha den. Med denna setupen kommer jag på 200mw vtx 1,2GHz, 850meter på en halv till en meters höjd. Med frsky...
Är det mycket bök att förlänga antennerna på FrSky modulen? Vilken frekvens kör du din vlänk på?

slaffe
2013-04-04, 16:28
Ett filter på videolänken brukar ta bort harmoni-effekterna - annars är det rätt känt att just FR-Sky och 1.2/1.3 inte går så bra ihop...

Jag upplever det lite sämre med FR-Sky jämfört med min Spektrum så jag testar med 433 också...
Jag har ett low pass filter på vlänken redan, därför trodde jag dessa effekter skulle vara borta.. Jag får helt enkelt rigga upp och traska iväg och se hur mottagningen är utan vlänken igång, och sedan starta den och se om det är den som stör..

Mr J
2013-04-04, 17:07
Är det mycket bök att förlänga antennerna på FrSky modulen? Vilken frekvens kör du din vlänk på?

Det finns färdiga förlängare att köpa...
http://www.airmedia.se/index.php/catalog/product/view/id/1043/s/antenn-till-frsky-2-4-ghz-mottagare-40-cm/

slaffe
2013-04-04, 18:24
Det finns färdiga förlängare att köpa...
http://www.airmedia.se/index.php/catalog/product/view/id/1043/s/antenn-till-frsky-2-4-ghz-mottagare-40-cm/
Okej, får eventuellt införskaffa dessa och se om det blir någon skillnad.. Dock är min Quad inte speciellt stor det är en DJI F450, och antennen till 1,3 tar upp bra med plats. Sändaren sitter längst bak så det går inte flytta den längre ifrån. Det är 33cm mellan vtx och änden på tx. Kanske inte ska ha monterat antennerna som ett V horisontelt? Eller ska en av dem vara horisontell och en vertikal?

tildeberg
2013-04-04, 21:18
Inte bökigt att byta. det är nån microkontakt, typ mcx. jag kör de här från HK. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16668__FrSky_Receiver_antenna_60_cm.html
De jag köpt från HK är dipoler och inte monopoler som visas på bilden.
Vinklat en upp och en ned på trikoptern...
Video har varierat mellan 1080 MHz 1160MHz 1200 MHz och 1280MHz. Största skillnaden är att få isär allt.
Sedan provade jag med frskymodulen på ett 2m stativ, det gav lite bättre räckvidd men inte så mycket extra.

slaffe
2013-04-04, 22:59
Inte bökigt att byta. det är nån microkontakt, typ mcx. jag kör de här från HK. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16668__FrSky_Receiver_antenna_60_cm.html
De jag köpt från HK är dipoler och inte monopoler som visas på bilden.
Vinklat en upp och en ned på trikoptern...
Video har varierat mellan 1080 MHz 1160MHz 1200 MHz och 1280MHz. Största skillnaden är att få isär allt.
Sedan provade jag med frskymodulen på ett 2m stativ, det gav lite bättre räckvidd men inte så mycket extra.

Det låter onekligen som att jag får testa mig fram. Vilken frekvens har fungerat bäst av dessa som du har testat?

tildeberg
2013-04-05, 06:51
Jag körde mest med 1080MHz men jag kan nog inte säga att jag märkte någon skillnad alls egentligen. Kör så lite mW det går på vtx'en är ju ett råd. Håll isär sakerna ett annat. Sedan är ju testning viktigt. Jag flög iväg på 1 till 1,5 meters höjd tills det pep, åkte hem och ändrade, flög igen osv. Satte FS på "gråsten"... så blev det nåt galet fick man snällt gå och hämta :-)

Efter en stund var jag på nästan 900 meters avstånd 0,5 meter över marken med några telemetripip. Steg jag till 1,5-2 meter vart det tyst :). Videolänken har jag aldrig haft några problem med. kört fox 200mW som de säger ligger närmare 150 mW, vilket är bra i detta fallet. 3 km har jag åkt m easystar o den sändaren, kanonbild hela vägen!

slaffe
2013-04-05, 15:29
Jag körde mest med 1080MHz men jag kan nog inte säga att jag märkte någon skillnad alls egentligen. Kör så lite mW det går på vtx'en är ju ett råd. Håll isär sakerna ett annat. Sedan är ju testning viktigt. Jag flög iväg på 1 till 1,5 meters höjd tills det pep, åkte hem och ändrade, flög igen osv. Satte FS på "gråsten"... så blev det nåt galet fick man snällt gå och hämta :-)

Efter en stund var jag på nästan 900 meters avstånd 0,5 meter över marken med några telemetripip. Steg jag till 1,5-2 meter vart det tyst :). Videolänken har jag aldrig haft några problem med. kört fox 200mW som de säger ligger närmare 150 mW, vilket är bra i detta fallet. 3 km har jag åkt m easystar o den sändaren, kanonbild hela vägen!

Ska se över setupen lite, har en 400mW sändare atm. Nackdelen med 1.2 är den stora antennen, den tar rätt mycket plats. Och quaden är inte så stor så blir inte mycket plats att dela på. Tack för tipsen! Kan nog vara en kombination av saker som sitter för nära och dålig frekvens! Tack igen!

bil sebbe
2013-04-05, 19:54
Jag kör FrSky ihop med 1280mhz fpv, har visserligen bara testat en gång runt en fotbollsplan, men allting lirar hur bra som helst så långt, har inte testat längre! Klockren bild utan några som helst störningar. Då kör jag även quad och fpv från samma batteri utan några filter någonstans. Antennen o transmittern är bara någon cm ifrån mottagaren. Klövern står rakt upp och mottagarantennerna ligger ner utåtstickande åt varsitt håll.

Eftersom vi kör liknande grejer så rapporterar jag när jag testat mer och över en längre sträcka, kan ju sluta med att jag får samma problem som du i slutändan.

Vad använder du för kamera? Bilden nere i hörnet var det ju grymt bra bild på!!

slaffe
2013-04-05, 20:53
Jag får rikta mina FrSky antenner lite, då dem bara spretade horisontellt som ett V. Jag använder denna kameran: http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_62_12&products_id=347
Jag är iallafall nöjd med bilden den producerar :)

Boopidoo
2013-04-15, 21:56
Ett vertikalt V är att föredra samt ett lågpassfilter som nämns ovan. Jag har haft så kort flygning som ca 70m med FrSky innan FS men även flugit 1.5km innan FS (den längre flygningen utfördes som ett kontrollerat test med kalibrerad och fungerande RTH). Men Alex Vova har exempelvis flugit FrSky över 80km (dock med riktade antenner) så visst kan man flyga långt med FrSky men det krävs att man känner till systemets svagheter och kan åtgärda dem.

slaffe
2013-04-20, 22:04
Har nu riktat om antennerna och har båda vertikalt, en upp och en ner, får testa det först och se hur det går. Har även ett LPF på också. Bara vinden lugna ner sig en smula :)

stucke70
2013-04-23, 07:02
Tack för denna tråd, har själv ett jätteproblem med min futaba t8fgs. Jag kör med 1,3 ghz och tappar radion hela tiden så failsafe går i.
http://youtu.be/jfDMU8LvRy0.
Har gjort ett klipp där det händer flera ggr.

Är lösningen längre antenner på Helin eller köpa ett ezuhf?

simonarvestrand
2013-04-23, 07:49
Det kan inte vara något fel på futaban ? Jag kör 1,3 med min t8fg utan några som helst problem.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

stucke70
2013-04-23, 09:19
Helin gjorde en volt en gång och landade uppochner så rx delade på sig, men jag kunde bara klämma ihop den igen men jag hade inte flugit mkt med den innan detta så jag har inget att jämföra med men det kan ju vara så att den är sönder, hur kan jag checka detta utan att behöva köpa ny och se att problemet kvarstår.

simonarvestrand
2013-04-23, 11:17
Har du testat nått utan 1,3 systemet igång?
Blev nog lite trådkapning här iofs. kanske bättre med en annan tråd för dina problem.

stucke70
2013-04-23, 13:01
Blir svårt då felet verkar komma när jag flyger på sidorna och bakom mig, att testa flyga utan brallorna eller menar du testa med tex 5,8 ghz?

stucke70
2013-04-23, 13:02
Hm, brillor skall det stå:)

slaffe
2013-05-12, 21:51
Har mixat och trixat men får inte detta att lira riktigt.. har satt antennerna som en rak linje, och försökt flytta vtx 1,3 så långt bort ifrån rx antennerna som möjligt. Men fortfarande piper det och även bilden börjar fladdra och spraka på samma ställe.
har ett låg pass filter monterat på vtx, såhär ser setupen ut..

3878838789

Satte Vtx antennen under kvadden eftersom mittenplattan kanske kan ge störningar, men detta var ju mindre bra. Jag har VRX monterat på en tripod ca 170cm upp i luften.. Vad tror ni spökar? Det börjar pipa .. jag kan inte ens flyga en hel fotbollsplan bort.. Kanske en halv..

slaffe
2013-05-13, 18:14
Ställer jag quaden på marken och börjar gå med antennen vertikalt på tx så börjar det pipa efter ca 10-15 meter.
Sätter jag på vtx så börjar den pipa efter 7~meter (utan lpf) Quaden står ca 25cm upp från marken, översta antennen är ca 30 cm från marken.. Verkar gå bättre när quaden är högre upp, eftersom jag kan flyga ca 50-70 meter iallafall innan det börjar pipa.. Ingen som har någon ide? nästan 1500 visningar.. kom igen nu :D

2013-05-13, 18:31
Om du bara har 10-15m räckvidd utan nåt annat igång, så kanske det är glapp i någon antenn?

slaffe
2013-05-13, 18:52
Om du bara har 10-15m räckvidd utan nåt annat igång, så kanske det är glapp i någon antenn?

Det jag har igång är Nazan, 4 fartreglagen, gpsen, det basic.

Osäker på hur antennerna ska vara riktade, gjorde en snygg mspaint bild som visar de olika lägena. Just nu har jag dem riktade enl. nr 6
38820

Fluf
2013-05-13, 20:35
Två saker för att få minimal störning mellan vtx och rx är först att kontrollera frekvenserna så du inte ligger på andra harmonin (dvs 1,3GHz sändares kanaler i lägre bandet ~1,2GHz vilket är halva 2,4GHz och kan således störa ut).
Det andra är lågpass filter (som du verkar ha eller känna till i alla fall).

2 och 9 verkar vara de rimligaste alternativen, tätt följt av 1 och 8. Du vill ha antennerna i 90 grader mot varandra för att täcka så mycket som möjligt av polariteten.

Korta våglängder (2,4GHz och ännu mer så med 5,8GHz) har problem att penitrera, så genom kroppen och bakom träd med mera så är det avsevärt mycket sämre täckning.

Håll samtliga antenner så långt ifrån som möjligt;
varandra
kolfiber
ESC


När du kör rangetest för endast tx, se till att även kameran är helt strömlös då de kan skicka ut en massa skräpvågor bara av att vara igång (obs kameran jag pratar om, inte vtx).

slaffe
2013-05-13, 21:00
Hej Fluf!

Tack för att du försöker hjälpa till :D
Jag plockade bort ett gammalt fartreglage och kör rangetest med bara FrSky rx och tx och ett esc nu. Får ungefär samma range med denna test som när den är inkopplad till quaden. Tog ut det helt för att utesluta att det är något i quaden som stör. Så det ger mig ungefär 20 meter utan pip. Ställer jag mig mellan tx och rx och går ca 4 meter börjar det pipa.
Spelar ingen roll hur jag vänder och vrider på tx så fortsätter det pipa i samma fina tempo..

Jag hade isär tx modulen men där verkar allting vara ok, inget är löst, allt sitter hårt som det ska. Får försöka pilla isär rx och se vad som finns där inne..

hammarslag
2013-12-20, 10:39
Va nöjda min fpv reptil flög iväg och sågs aldrig mer, fpv kittad och fy dos ,hornet osd. Låste sig på fullgas till ca 1,5km höjd sen tog batteriet slut esc ströp.
Videolänk hade separat batt o skiten dala ner i ett bottenlöst fågelreservat bestående av 1km x 1km hög vass. Gick inte ens gå med vadarbyxor,leta i 12h delat på 3 dagar. Lönlöst,

FinnbyFraggel
2013-12-20, 13:37
Vad jag själv har sett så är FrSky dåliga på att skärma sina mottagare och sändare och det kan vara orsaken till det är mer problem med dom när man kör fpv.
Eftersom våglängden för 1.3 GHz är ca 23 cm och följaktligen blir våglängden för 2.4 GHz ca 12 cm så bör man undvika att ha sändare och mottagare eller deras antenner på dessa avstånd från varandra då man hamnar i strålnings max vid det avståndet.
Även multiplar av våglängden kan skapa problem, alltså 6 cm och 46 cm kan också vara kritiska avstånd.
Att innesluta respektive sändare och mottagare i aluminiumfolie och sen ansluta folien via en kabel till batteri minus minskar risken för störningar.

/Jonas