handdator

Visa fullständig version : EZOSD / ImmersionRC OSD/ TBS EZOSD



slaffe
2013-04-07, 16:43
Hade tänkte införskaffe mig denna lilla skönhet. Funderar på om man ska lägga några extra dollar på den och köpa TBS moddade version, hur upplever ni som har denna och flyger quad? Verkar vara lite blandat med att den beter sig lite olika.. Original OSDn ligger just nu på 161$ hos RMRC och TBS 219$..

Någon som har erfarenhet av denna?

Sickan
2013-04-07, 16:59
Jag har TBS-versionen men jag har ingen att jämföra med. Det största skillnaden är bad jag förstått snabbare satellit-lock och att sammanfattningsskärmen när man står still (hovrar) inte visas automatiskt som standard. Som sagt, nöjd med TBS EzOSD, även om jag tycker att GPS-lock tar en evighet ibland.

Nu flyger jag inte med den längre utan kör bara TBS Core på Discon.


--
S

neu
2013-04-07, 18:06
58$ är stor skillnad enligt mig. Sitter en annan gps modul på tbs versionen som har ett inbyggt batteri som ska hjälpa när man byter batteri (inte snabbare lock när den har varigt avstängd en längre tid om jag förstått det rätt) och som en egen firmware som sickan nämnde.

slaffe
2013-04-08, 09:03
Låter som ganska mycket pengar för väldigt lite skillnad imo. Hur snabba är TBS på att uppgradera firmwaren då Immersion släpper nya fixar hit och dit, hänger dom med när det gäller uppgradering?

Så när man hovrar med en Immersion EZOSD så kommer summeringsinfon fram i skärmen? Låter riktigt störande..

lassebetong
2013-04-08, 09:28
Har för mig om att man kan välja om man vill ha automatisk summeringsinfo på eller av.

slaffe
2013-04-08, 12:12
Kan man få summeringen när man landat eller blir det antingen av helt och hållet, eller på och då kommer den visas när man hovrar eller?

Sickan
2013-04-08, 18:43
Kan man få summeringen när man landat eller blir det antingen av helt och hållet, eller på och då kommer den visas när man hovrar eller?

Jodå, du kan få upp den manuellt :)

--
S

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

Sickan
2013-04-08, 18:45
Har för mig om att man kan välja om man vill ha automatisk summeringsinfo på eller av.

Stämmer, om jag förstått det rätt är den inte avstängd som standard i orginalversionen.

--
S

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

remsan
2013-04-25, 19:25
Låter som ganska mycket pengar för väldigt lite skillnad imo. Hur snabba är TBS på att uppgradera firmwaren då Immersion släpper nya fixar hit och dit, hänger dom med när det gäller uppgradering?

Så när man hovrar med en Immersion EZOSD så kommer summeringsinfon fram i skärmen? Låter riktigt störande..

Nej. De släppte en ny firmware som tittade istället på strömförbrukningen. Den fungerar klockren.

slaffe
2013-04-26, 02:01
Får väl beställa en TBS OSD och se om jag blir nöjd! :D

remsan
2013-04-26, 09:53
Får väl beställa en TBS OSD och se om jag blir nöjd! :D

Jag tänkte på Immersion, att det var de som släppte en firmware... glömde nämna det :).

slaffe
2013-04-26, 22:52
Nej. De släppte en ny firmware som tittade istället på strömförbrukningen. Den fungerar klockren.
Vad menar du? Att Immersion OSD fick ny firmware som bara visar strömförbrukning? oO

Sickan
2013-04-26, 23:42
Vad menar du? Att Immersion OSD fick ny firmware som bara visar strömförbrukning? oO

Gissar att det betyder att den tittar på förbrukningen istället för hastighet som flagga för när den ska anta att du landat och visar sammanfattningen.

--
S

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

remsan
2013-04-27, 06:39
Som sickan säger, den visade upp filght summary när positionen var oförändrad (därför dök upp när man hovrade).
Men i den nya firmware så dyker upp statistiken när batteri konsumtionen går under 0.3A tror jag.. typ när den har stannat :)


Vad menar du? Att Immersion OSD fick ny firmware som bara visar strömförbrukning? oO

slaffe
2013-04-28, 17:14
Ahh det var så du menade, tack! Egentligen bara förbättrad GPS modul i TBS OSDn med andra ord.

bmw
2013-05-02, 20:01
Precis, det sitter en fetare LocSys modul i den från TBS. Firmwaren skiljer sig lite också.
Det är Immersion som gör TBS versionen med tillhörande firmware åt TBS på deras beställning.
Är riktigt nöjd med min, enda jag kan tycka borde vart annorlunda är en barometer för att känna av höjd, istället för GPS.
Z axeln för GPS positionering är den svagaste parametern i GPS system.. Den är inte alltid så exakt.

TBS'en kostar i stortsett lika mycket mer, som en lös Locsys modul kostar. plus några dollar till.

slaffe
2013-05-10, 23:03
Tack för hjälpen alla! Har beställt en TBS för några dagar sedan, får se när den trillar in. Återkommer när jag testat! :)