handdator

Visa fullständig version : FrSKY TARANIS



Sidor : 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9

Peter1
2013-12-12, 09:45
Börja med att leta dig fram till skärmen som visar output per kanal. När du håller gasen i botten skall kanalen som din gas kontrolleras av ha sitt lägsta värde.

När du är säker på att du verkligen får ut värden från gasspaken till kanalen som är kopplad till ditt fartreglage så kalibrerar du din fartkontroller.


Sedan skall det fungera.

Tack! Jag kollade kanalens (3 för gas) output och den gick till sin ytterlighet. Jag är osäker på om det är rätt, men jag löste det genom att kryssa i checkboxen "extended limits" under model setup så att jag kunde utöka gränserna utöver -100 på gasen. Vid -110 nådde motorn sitt minimum och slutade snurra. Jag har ju flera el-plan så det skulle innebära en del jobb att kanske kalibrera alla fartreglage. Jag har ställt, enligt Scott Page, gasklippning på -125 då han säger att fartreglage kan ha ett större område än vanliga 100. Om jag nu tolkat honom rätt så kan det ha med för litet område med -100 till+100, I varje fall i det negativa läget. Men kan det medföra andra problem om jag utökar gränserna? Är det fel väg att gå?

Nu ser jag att du skiljer på fartreglage och fartkontroll. Läste ditt inlägg med okunnighetens panik i ögonen och läste det som fan läser bibeln. Men vad menar du med att kalibrera fartkontrollen? Jag har kalibrerat spakar och pottar, det första jag gjorde när jag körde igång radion. Eller är kalibreringen precis det jag gjort?

McRegor
2013-12-12, 09:52
Tack! Jag kollade kanalens (3 för gas) output och den gick till sin ytterlighet. Jag är osäker på om det är rätt, men jag löste det genom att kryssa i checkboxen "extended limits" under model setup så att jag kunde utöka gränserna utöver -100 på gasen. Vid -110 nådde motorn sitt minimum och slutade snurra. Jag har ju flera el-plan så det skulle innebära en del jobb att kanske kalibrera alla fartreglage. Jag har ställt, enligt Scott Page, gasklippning på -125 då han säger att fartreglage kan ha ett större område än vanliga 100. Om jag nu tolkat honom rätt så kan det ha med för litet område med -100 till+100, I varje fall i det negativa läget. Men kan det medföra andra problem om jag utökar gränserna? Är det fel väg att gå?
Kör som sagt inte Taranis utan Futaba men har aldrig behövt justera vare sig trimmer eller nåt annat utan kör alltid default (-100 till +100) - och jag har kört el under ca: 15 år så det har passerat åtskilliga olika sorters fartreglage. Men visst kan det finnas undantag även om dom säkert är rätt ovanliga numera. Har heller aldrig behövt kalibrera reglage så jag har antagligen haft tur - eller att reglagen standardmässigt fungerar bra med Futaba...:)
Roger

Peter1
2013-12-12, 09:59
Ja - det gör ju inte saken enklare i detta fall, Flahultarn. Men nån defaultinställning måste det ju finnas så att en som är ny med den radion har nåt att gå på i just detta med trottelkanalens ev reversering avseende fartreglage för elektriska motorer.
Roger

Jag behövde inte reversera gasen på taranisen som jag har gjort med min Futaba, men uppenbarligen är radion relativt tom på inställningar från början. Det finns mallar att använda när man lägger upp en model t ex "enkel 4-kanalare", men har man flapps och infällbara landställ så är det lite fix. Differentiella skevroder har jag inte kommit på hur man ska ställa in ännu.
Peter

simonarvestrand
2013-12-12, 10:06
Om man använder sig av companion9x för configgen så kan du använda wizarden och välja in flapps och lite annat så med den blir det ganska smidigt.
sen är det riktigt trevligt med mixar och dom prylarna också när man väl börjar förstå hur det funkar.

ett plus är logikfunktionerna med dom kan man lyckas få till en väldig massa smarta funktioner.

Inte provflugen än men är helt klart impad av funktionaliteten denna lilla burk har att erbjuda


/edit.

En tanke om kalibrering av fartreglage, vill man ha ut optimalt ur sitt reglage så bör man ju kalibrera mot sändaren, i dom flesta fall funkar det kanon utan men optimalt tror jag inte det blir, jag gör det alltid även om det kanske inte är nödvändigt,

simonarvestrand
2013-12-12, 12:17
Ifall någon vill se hur jag löste min dlgsetup så finns den här.
dock ej testad än.

Vet inte om jag lyckas med dropboxlinken men kanske funkar?

https://www.dropbox.com/sh/nryqq1ec1jgwhhl/pSz1d5EKiB


/edit

Har missat skevdiffen , måste fundera lite för att få till den.

dvogonen
2013-12-13, 00:59
Nu ser jag att du skiljer på fartreglage och fartkontroll. Läste ditt inlägg med okunnighetens panik i ögonen och läste det som fan läser bibeln. Men vad menar du med att kalibrera fartkontrollen? Jag har kalibrerat spakar och pottar, det första jag gjorde när jag körde igång radion. Eller är kalibreringen precis det jag gjort?

Nästan alla fartkontrollers (ESC) kalibreras på samma sätt och det är jättelätt:
Slå på sändaren.
Ställ in full gas.
Koppla in batteriet i planet.
ESCn piper På ovanligt sätt.
Slå av gasen helt.
ESCn piper igen.
Färdigt.

Problemet är att det är så lätt att kalibrera fartkontrollern att åtminstone jag ibland lyckas göra det av misstag genom att koppla in batteriet när gasspaken nästan är i botten. Om man upptäcker sitt misstag och slår av gasen i det läget så kalibrerar man ESCn till att gå mellan helt av och helt på med en mycket liten rörelse. Kan vara lite hårigt att flyga sedan. Jag har sett flera stycken råka ut för exakt detta utan att märka vad som hänt.

Peter1
2013-12-14, 00:46
Nästan alla fartkontrollers (ESC) kalibreras på samma sätt och det är jättelätt:
Slå på sändaren.
Ställ in full gas.
Koppla in batteriet i planet.
ESCn piper På ovanligt sätt.
Slå av gasen helt.
ESCn piper igen.
Färdigt.

Problemet är att det är så lätt att kalibrera fartkontrollern att åtminstone jag ibland lyckas göra det av misstag genom att koppla in batteriet när gasspaken nästan är i botten. Om man upptäcker sitt misstag och slår av gasen i det läget så kalibrerar man ESCn till att gå mellan helt av och helt på med en mycket liten rörelse. Kan vara lite hårigt att flyga sedan. Jag har sett flera stycken råka ut för exakt detta utan att märka vad som hänt.

Tackar! Det är precis som du säger..har testat nu och det funkar. Gasen blir perfekt. Men den verkar inte minnas inställningen när jag använder gassäkringen, då gasen är säkrad när sändaren slås på.

dvogonen
2013-12-14, 00:55
Tackar! Det är precis som du säger..har testat nu och det funkar. Gasen blir perfekt. Men den verkar inte minnas inställningen när jag använder gassäkringen, då gasen är säkrad när sändaren slås på.

Du måste själv se till att gassäkringen ger samma utslag som gaskanalen får när gasspaken är som lägst. Om du använder extended limits så måste du sätta gassäkringsvärdet till - 125 annars till åtminstone - 100

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

AM
2013-12-14, 21:32
Nu är fler Taranis snart på väg till Sverige!

Fick detta besked från fabriken idag:

Dear Ove, yes, current the choke point is the working shop manufacture capacity, we should accelerate the capacity and decrease the Customer order waiting lead time.Appreciated for your time and working with us!


Kindly regards!
Allen

Håll ögonen på Air Media, jag lägger in de nyanlända Taranis så fort jag får hem dem.

Mvh
Ove

Ville
2013-12-15, 09:36
Nu är fler Taranis snart på väg till Sverige!

Fick detta besked från fabriken idag:

Dear Ove, yes, current the choke point is the working shop manufacture capacity, we should accelerate the capacity and decrease the Customer order waiting lead time.Appreciated for your time and working with us!


Kindly regards!
Allen

Håll ögonen på Air Media, jag lägger in de nyanlända Taranis så fort jag får hem dem.

Mvh
Ove


Tack för det!
/Ville

simonarvestrand
2013-12-15, 09:52
Kan vi inte hålla oss till info om sändaren i denna tråden , butiksägare kan försöka hålla sig till egna annonser.

McRegor
2013-12-15, 10:35
Kan vi inte hålla oss till info om sändaren i denna tråden , butiksägare kan försöka hålla sig till egna annonser.
Visserligen påpekade jag vid tidigare tillfälle att det inte tillförde tråden så mycket att diskutera enskilda försändelsers status men tillgången till sändaren i Sverige är säkert intressant för många så jag personligen ser inget större problem i AMs inlägg eftersom just tillgången uppenbarligen varit ett stort problem och diskuterats mycket.
Roger

simonarvestrand
2013-12-15, 14:26
Absolut kan det finnas många som vill veta det, men det finns redan en tråd som han skapat för längesedan om det.

simonarvestrand
2013-12-15, 16:20
Nu finns en uppdaterad version av min dlg setup.
Går säkert göra det smartare och mer lätt justerat men den funkar iallafall.
Lägger även in dom ljud som används i den setupen.

https://www.dropbox.com/sh/nryqq1ec1jgwhhl/pSz1d5EKiB

High Five
2013-12-15, 23:12
Jaha, om tråden ska handla om shopping igen så finns det mode 1: or hos HobbyKing sen åtminstone i eftermiddags. Att växla var inte svårt, bara att följa Scott Page video på Youtube, men bra mejslar rekommenderas, jag fick ta i ordentligt för att skruva ner några skruvar.

vire
2013-12-16, 20:53
har fått hem radion
är det bara att ändra som scott visar med skruvarna, är det inte något i programvaran också som måste ändras för att få allt att funka i hop

simonarvestrand
2013-12-16, 21:03
I programvaran kan du ställa in mode2 , egentligen inte helt nödvändigt iom att man kan ändra på allt precis som man vill men då funkar templates som dom ska.

vire
2013-12-16, 21:11
tack
är ny och har svårt med elektronik

simonarvestrand
2013-12-16, 21:15
långtryck på menyknappen och sen ett steg uppåt så du hamnar längst ner i listan där står det om du har svenska "läge" intill kanalordningen , står det en etta så ändra till två så är den mode2

Prickskytt
2013-12-19, 15:42
Vart får man tag i reservdelar till Taranisen? Lyckades klanta mig i dag, la den i boxen och glömde låsen, tog aluväskan och gick mot bilen. Sändaren ramlade förstås i backen och brytaren SG gick åt fanders. Vart kan man köpa en sådan?

High Five
2013-12-19, 19:45
Från USA:
http://www.alofthobbies.com/catalogsearch/result/?q=Taranis
Eller Storbrittanien
http://www.t9hobbysport.com/frsky-taranis-tx-spares

edit:
Eller om du kan kinesiska:
http://shop105609777.taobao.com/category-837159800.htm?spm=a1z10.5.w4010-3029414960.9.cErGhO&search=y&parentCatId=837159798&parentCatName=FrSky+X9D&catName=FrSky+X9D+%D2%A3%BF%D8%C6%F7%CF%E0%B9%D8%C 5%E4%BC%FE#bd

simonarvestrand
2013-12-19, 19:57
Det är inget konstigt med brytarna så egentligen kan du köpa den på elfa eller vilken elektronikfirma som helst.
det enda som är icke standard är kontakten som sitter på men lätt att löda om .

UPJ
2013-12-19, 22:14
Kjell ?

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/strombrytare/vippomkopplare/vippstrombrytare-5a-250v-p36014

//Uffe

dvogonen
2013-12-19, 23:34
Det enda trista med att köpa på exempelvis KjelloCo är att de inte har switchar med platta skaft.

t9hobbysports har originalbrytarna billigt, så det är väl bästa alternativet . Men det blir frakt från England på det.

Om man letar på eBay brukar man kunna hitta nästan identiska brytare från Kina. Här är ett exempel för 2 dollar med frakt:
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=390414639291

High Five
2013-12-20, 09:55
t9hobbysports har originalbrytarna billigt, så det är väl bästa alternativet . Men det blir frakt från England på det.
Samtliga tre alternativ jag länkade är orginaldelar.

thoabr
2013-12-20, 12:53
Fick mail att Taranis fanns på H.k Beställde 1 st då fanns det 10. Imorse var det -3

Thomas

UPJ
2013-12-20, 13:37
Vart får man tag i reservdelar till Taranisen? Lyckades klanta mig i dag, la den i boxen och glömde låsen, tog aluväskan och gick mot bilen. Sändaren ramlade förstås i backen och brytaren SG gick åt fanders. Vart kan man köpa en sådan?

Vi får inte glömma Conrads.

http://www.conrad.se/VIPPBRYTARE-TA103F1.htm?websale8=conrad-swe&pi=701153&ci=SHOP_AREA_17385_0216100


//Uffe

Prickskytt
2013-12-20, 13:52
Beställde några av varje sort från T9, så har man några i reserv.

McRegor
2013-12-20, 14:50
Har faktiskt aldrig (hittills) lyckats knäcka switchar eller annat på mina sändare trots en tämligen lång och stundtals intensiv "försöks-period"...:)
Är det så att det är sämre kvalitet numera eller kan det vara så att grejorna i många fall är såpass billiga att man kanske inte är lika försiktig som många av oss är när det gäller att hantera lite dyrare grejor... Tycker mig ha sett flera exempel i dessa spalter än just denna Taranis men det är möjligt att de flesta fallen gällt Turnigy 9X - och då kan ju prisbilden på sändaren spela in.
Ursäkta att det blev lite off topic men det var ju trots allt en Taranis det gällde denna gång. Är bara lite nyfiken eftersom jag som sagt aldrig råkat ut för detta....
Roger

Prickskytt
2013-12-20, 15:09
Kan bara svara av egen erfarenhet, jag brukar inte ha sönder mina grejer men nu när jag var och flög blev det mörkt innan jag var klar och packade ihop. Jag har inte haft någon väska till sändaren förut utan den har fått åka med löst(det borde hänt en olycka då kan man tycka). Nu när jag skaffade Taranisen så fick jag med den fina aluminiumväskan och när jag hade flygit färdigt packade jag ihop och börjar bära till bilen, när jag tar sändarväskan så upptäcker jag att jag glömt att stänga snäpplåsen och väskan går upp. Sändaren flyger rakt ner i trägolvet och och en brytare går av. Jag tror inte det finns någon sändare av något märke som kommer att klara detta fall... men nu när olyckan har varit framme så är jag glad att delarna är billig;)

McRegor
2013-12-20, 18:18
Jodå - misstag gör vi nog lite till mans och nog har även mina sändare fått känns på sådant under alla åren jag flugit men sändaren har hållit alla gånger. Nu tänkte jag nog inte mest på dig Prickskytt men det var ditt inlägg som triggade mig att ställa frågan. Men det kan ju vara så enkelt som att det är sämre kvalitet på brytarna också numera. Var det metall eller kromad plast i din brytare ?
Roger

simonarvestrand
2013-12-20, 18:24
Kvaliteten på själva brytarna anser inte jag är något fel på, det är standard brytare som används till allt möjligt,
igen kromad plast.
Det enda jag kan klaga på när det gäller brytarna har egentligen inte med brytarna att göra utan kretskortet den sitter på som i min var dåligt lött , med den kunskap jag har så misstänker jag att för låg värme använts vid lödningen.


/edit

Brytarna liknar denna (dock längre arm ), svårt att se skillnad på en av elfas och den som är monterad i taranis
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-305-32&toc=20427

Prickskytt
2013-12-21, 12:24
Brytaren är av metall, men den fick en sådan kraftig smäll så att det var inte bra vippan som gick av utan brytaren kan men peta fram och tillbaka utan klick. Som tur är tar det 1min att ändra till en annan brytare i inställningarna tills man får reservdelar.

dvogonen
2013-12-21, 17:17
Ja, är det något det finns gott om på Taranisen, så är det brytare. Rena igelkotten.

Volare necesse est, vivere non est necesse.

UPJ
2013-12-22, 18:30
Måste vara dålig kvalitet för nu har min SD-brytare också gått sönder.
Visserligen tappade jag den från en meter men ändå. Lite ska den väl tåla.
Skojar bara. Flygkompisen Anders hade en hel låda med nya brytare hemma så bytet
fixades samma dag.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/50085786/TaranisBrytarByte.jpg

Tack Anders

//Uffe

puggen
2013-12-22, 20:02
Blev ju som ny Uffe ;))

/roffe

High Five
2013-12-22, 21:45
Hehe, lite lustigt att på UPJ:s sista bild där switchen är bytt, kan man nu se halsremmen inkopplad nere till vänster ;-)

UPJ
2013-12-22, 22:04
Den enkla förklaringen är att sändaren "hoppade" ur halsremmen när olyckan skedde.
Halsremmen du ser på bilden är en annan halsrem som jag bytte till efter lagningen (förhoppningsvis en säkrare sådan).

//Uffe

High Five
2013-12-30, 02:07
Jag gjorde några egna ljud (https://drive.google.com/file/d/0B6aylfPncHI4c3c2aGwtYlZybjg/edit?usp=sharing) som jag tycker jag behöver. Gyro Av/På, Loggning Av/På samt modellnamn för Bixler 2, MiniDLG så att dessa kan läsas upp när en modell laddas i Taranis.

puggen
2013-12-30, 13:28
Någon som vet när version II kommer ?

High Five
2013-12-30, 16:17
Menar du Taranis 9XD+?
Enligt dom själva:
http://www.frsky-rc.com/BBS/viewtopic.php?f=30&t=145

tänk på att de är tiderna när dom i bästa fall blir tillgängliga för distributörer, så det tar ytterligare tid innan de når konsumenterna. När det gäller tider och FrSky jag dessutom tycka att dom verkar vara tidsoptimister.

puggen
2013-12-30, 16:43
Den menade jag ;) om man skall tro vad dom skriver så skall den komma i senare delen av januari ....

dvogonen
2013-12-30, 19:39
FrSky har en lång historia av mycket tidsoptimistiska uppskattningar. Ibland kommer grejerna lite senare än de hoppas på. Ibland tar det betydligt mer än ett halvår.

Det enda man med säkerhet kan säga är att prylarna inte kommer i tid:-)

McRegor
2013-12-30, 21:05
FrSky har en lång historia av mycket tidsoptimistiska uppskattningar. Ibland kommer grejerna lite senare än de hoppas på. Ibland tar det betydligt mer än ett halvår.

Det enda man med säkerhet kan säga är att prylarna inte kommer i tid:-)
...ungefär samma problem som Multiplex nylanserade RC-anläggningar då...:-)
Roger

simonarvestrand
2013-12-30, 22:34
eller som en överlägsen del av alla som releasar prylar.

McRegor
2013-12-30, 23:44
Nåja - nog finns det skillnader i det fallet mellan olika fabrikat. Multiplex har väl länge varit en "värsting" i detta avseende medan t ex Futaba ofta levererat grejorna rätt kort tid efter att de blivit releasade.
Roger

pezon_
2014-01-10, 16:29
Hej

Fick besked av GiantShark att dom har den inne för leverans idag!
http://www.giantshark.co.uk/product/172253/frsky-taranis-transmitter

Hi,

The Taranis is in stock and will ship either Friday 10th if not Monday 13th at the latest.

thanks
Colin

AM
2014-01-11, 10:41
....och Air Medias Taranis är på väg över haven just nu.... Äntligen! :-)

Ville
2014-01-11, 13:07
Hej Ove!
Får du hem några andra spännande saker från FrSky? Jag tänker på Smartport-sensorer, XR mottagare, mm. mm?

/Ville :applouse:

Data Dan
2014-01-11, 21:58
Får du hem många finns det några som inte är sålda

AM
2014-01-12, 02:10
Jag får hem de nya mottagarna och tillbehören också. Jadå alla är inte sålda än... :-)

McRegor
2014-01-12, 09:24
Hej Ove,
Är det den nya, uppdaterade modellen av sändaren ("Plus-versionen") som du får hem ?
Roger

AM
2014-01-12, 10:50
Ja, det är det självklart.

McRegor
2014-01-12, 11:13
Låter bra Ove. Visste dock inte om dom börjat skeppa den ännu för ibland stämmer ju inte verkligheten med vad dom lovar. Du vet inte om dom kompletterat med Bluetooth så att man kan köra trådlöst till hörlurarna ?
Roger

AM
2014-01-12, 13:28
Varorna ligger just i detta ögonblick i Shanghai... Så de är på väg. Nästa station är uttullning och lastning på flygplan. I bästa fall anländer de till mig i kommande vecka.
Jag vet inte om de är kompletterade med BlueTooth.

Peter1
2014-01-13, 17:09
Om jag vill se och höra värdena på både cellpaket och varje enskild cell via min sensor (Allt är Frsky) på min Taranis hur ska jag göra då? Tidigare fanns det på engelska cell och cells. Nu med senaste uppdateringen försvann de orden och har ersatts med "Batt". Finns inte möjligheten att se enskilda celler längre i radion, eller är översättningen för generell?

Ville
2014-01-13, 17:26
Hej
Jag vill uppmärksamma alla som äger eller funderar på att köpa en Taranis att uppmärksamma nedanstående text, klippt från ett inlägg jag gjorde på Smf.

"Man ska definitivt öppna sändaren och kolla att allt ser ok ut. Radion är mycket snyggt monterad och man kan lätt förledas att tro att allt är perfekt, men men...
Kolla speciellt noga kablarnas "dragavlastningar" till spak-pottarna. I min radio hade dom missat att säkra kablarna i dom inbyggda dragavlastningarna, så jag fick limma lite med smältlim.
Jag blev varse detta problem i en tråd på RC-Groups:"
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=27117789&postcount=18681

/Ville :)

simonarvestrand
2014-01-13, 17:36
spännande. mina satt dock fint uppbuntade.
men en lödning va dålig på en av switcharna. hade förmodligen funkat ett tag men skulle nog med tiden vibrera sönder.
gjorde om lite där så nu har den ingen kontakt längre utan är lödd direkt på switchen . en felkälla mindre

SA3BGM
2014-01-15, 16:13
Fick e-post nyss om att Giant Shark fått in Taranis i Mode2.

Peter1
2014-01-15, 23:06
Hej
Ställer frågan igen: I den svenska översättningen för telemetrifunktioner finns numera "batt" vilket man kan anta är batterispänning, men om jag vill ha koll på enskilda celler som man kunde med den engelska översättningen, hur gör man då? Dessutom finns ett minus efter en del som Varv- eller Fart- och ibland ett +. Ibland är förkortningarna på engelska och ibland på svenska. Jag hade faktiskt lättare att förstå engelska. Jag måste kanske måste slå över till engelska, men skulle ändå vilja veta vad som menas. Och vad betyder T1 och T2. Dessa står alltså att finna under telemetri/telemetriskärm1 och pull down (Puh, engelska...) menyerna
Peter

UPJ
2014-01-19, 02:11
Konvertering från Turnigy 9X.

http://www.vaxjorc.se/index.php?option=com_fireboard&Itemid=2&func=view&catid=2&id=8882#8882

//Uffe

bogieboy
2014-01-19, 07:42
Konvertering från Turnigy 9X.

http://www.vaxjorc.se/index.php?option=com_fireboard&Itemid=2&func=view&catid=2&id=8882#8882

//Uffe

Kul att det blev bra. :-D

thoabr
2014-01-21, 12:13
Taranis inkommna till h-king 10 + nu

Copterdude
2014-01-21, 13:14
Är kinesiskt nyår snart va ? Undrar hur det blir med HK då.
RMRC har lagt in den i sin shop nu också. Inte i lager dock men ska jag köpa blir det nog därifrån tror jag.

numnutchris
2014-01-21, 13:20
Är kinesiskt nyår snart va ? Undrar hur det blir med HK då.
...


Den 31/1 har jag för mej det kör sej, spelar ju ingen roll om butikerna skulle jobba på - allt stannar ju och långsam postgång blir ännu längre :-P

McRegor
2014-01-21, 14:17
Det står dock inget om att det är den nya versionen + (Plus) så då får man väl förutsätta att det är den "gamla" även denna gång.
Misstänker därför att detta även gäller de som Airmedia får hem inom kort.
Kanske dags att testa nåt nytt när den nya versionen finns på hyllorna...:)
Roger

AM
2014-01-21, 15:37
Det står dock inget om att det är den nya versionen + (Plus) så då får man väl förutsätta att det är den "gamla" även denna gång.
Misstänker därför att detta även gäller de som Airmedia får hem inom kort.
Kanske dags att testa nåt nytt när den nya versionen finns på hyllorna...:)
Roger
Nehej du McRegor. De Taranis jag fått hem - och håller på att skicka ut till väntande kunder - är den senaste versionen. Enligt fabriken ska det vara "B"-revision - och det ska vara den senaste versionen.

McRegor
2014-01-21, 16:10
Hej Ove,
Men det nya utförandet kallar man ju tydligen X9D+ så den har väl inte börjat tillverkas ännu då kan man tro.
Den nya är väl ingen revision utan en lite uppdaterad modell.
Roger

simonarvestrand
2014-01-21, 18:02
i min värld är en uppdaterad version en revision ?

McRegor
2014-01-21, 18:31
i min värld är en uppdaterad version en revision ?
Jo - så är det nog med betoning på liiite uppdaterad...
Ber om ursäkt för att jag formulerade mig otydligt.
Den som levereras nu är såvitt jag förstått en X9D revision B. Förmodligen är det nästa "uppdatering" som blir X9D+. Men nåt blåtandsinterface är nog inte att hoppas på efter vad jag läst på andra ställen. Men det kanske kommer på kommande modeller.
Roger

simonarvestrand
2014-01-21, 18:53
bara skadad av mitt arbete :)

det är nog som du säger. små förändringar på bristfälliga delar är det jag tror på

en revision med minor changes :)

blåtand får nog räknas som en major change

zingo
2014-01-21, 19:18
Jag beställde en Taranis från Air Media igår när de fanns i lager på webshopen. Idag stog det "slut i lager" så jag antar att hela den här sändningen redan är slutsålda.

Förhoppningsvis får jag radion om några dagar så jag får se hur den är. Den har ju fått minst sagt goda omdömmen på nätet.

Jag var i valet och kvalet om jag skulle vänta med att köpa radio tills FrSky gav ut plus-versionen (X9D+) men tillslut bestämde jag mig för att prova nu.
Efter vad jag har förstått på andra forum där utvecklarna av OpenRc kommenterar har de inte sett skymten av den nya hårdvaran och inga besked från FrSky när den skall vara klar. Det betyder förmodligen att det kommer ta mycket lång tid innan vi ser en Taranis+.

AM
2014-01-21, 21:05
ja, sändningen jag fått hem går åt fort - även alla sändare jag tog hem extra...
Får hoppas jag kan få hem fler lite snabbare denna gång.

dvogonen
2014-01-21, 23:51
Bertrand I OpenTX - gruppen har fått en 6-positions vridomkopplare. Koden är färdig och incheckad för den och kommer att dyka upp i nästa släpp av OpenTX (2.0). Förutom detta har ingen av oss sett röken av någon ny hårdvara och ännu mindre en ny radio som X9D+ (eller Horus för den delen).

zingo
2014-01-22, 06:55
Dvogonen, det låter intressant med en ny OpenTx-version.
Ett så stort versionshopp som till 2.0 brukar betyda ganska stora förändringar i mjukvaran.

Vet du något mer om vilka nya funktioner som kommer med den versionen förrutom stöd för vridomkopplare?

simonarvestrand
2014-01-22, 08:19
låter mycket intressant, precis som Zingo säger så betyder ju normalt en förändring av första siffran en stor förändring

dvogonen
2014-01-22, 08:39
Allt är inte helt bestämt ännu men här är några:
- Möjlighet att ladda firmware direkt från SD-kortet, utan dator.
- Möjlighet att ladda firmware från datorn utan specialdruvrutin (installationen är ett elände)
- Möjlighet att använda Taranis som PC-joystick utan specialsladd (kanske - drivrutin inte skriven ännu)
- Bättre och mer förståeligt Companion-interface med nya ikoner etc.
- Stöd för HobbyKing 9XR Pro (om de släpper den i tid)
- Stöd för de senaste FrSky-sensorerna.
- LUA-interpretator för mixar (Den här är jag tveksam till. Det är lite som att montera en jetmotor i en Cessna)
- De två projekten openTX och companion9x slås ihop och döps om till OpenTX och OpenTX Companion.
- Synkroniserade releaser med samma release-nummer mellan OpenTX och Companion.
- Stöd för editering och skrivning till er9x tas bort (import blir kvar)
- Stöd för editering och skrivning till ersky9x tas bort (import blir kvar)
- Hela projektet flyttat från Google.code till GitHub med ny webbsida, utvecklingswiki och revisionssystem. Syns inte för användarna men är en enorm förbättring för gruppen.
- Nya fonter med varierande teckenvidd (lättare att läsa)
- Byte av språk direkt i radion, man behöver alltså inte välja en Svensk eller Engelsk version, man får båda (kanske, kanske, kanske)
- Som vanligt en massa små detaljförbättringar och buggrättningar.

zingo
2014-01-22, 16:53
Tack för den listan Dvogonen.
Det ser ut som vi har mycket intressant att se fram emot.

Ville
2014-01-22, 19:06
ja, sändningen jag fått hem går åt fort - även alla sändare jag tog hem extra...
Får hoppas jag kan få hem fler lite snabbare denna gång.

Hann aldrig se att du hade Taranis på lager, ingen panik dock, jag har en Taranis som jag uppdaterat med nya utbytesspakar. Inget större fel på dom gamla, ska konvertera dom med långa spakar med 3-pos brytare. Lite jobb men jag gillar korvlådestuket.
Ska även byta ut sidoreglagen mot nya förbättrade varianten.


Allt är inte helt bestämt ännu men här är några:
- Möjlighet att ladda firmware direkt från SD-kortet, utan dator.
- Möjlighet att ladda firmware från datorn utan specialdruvrutin (installationen är ett elände)
- Möjlighet att använda Taranis som PC-joystick utan specialsladd (kanske - drivrutin inte skriven ännu)
- Bättre och mer förståeligt Companion-interface med nya ikoner etc.
- Stöd för HobbyKing 9XR Pro (om de släpper den i tid)
- Stöd för de senaste FrSky-sensorerna.
- LUA-interpretator för mixar (Den här är jag tveksam till. Det är lite som att montera en jetmotor i en Cessna)
- De två projekten openTX och companion9x slås ihop och döps om till OpenTX och OpenTX Companion.
- Synkroniserade releaser med samma release-nummer mellan OpenTX och Companion.
- Stöd för editering och skrivning till er9x tas bort (import blir kvar)
- Stöd för editering och skrivning till ersky9x tas bort (import blir kvar)
- Hela projektet flyttat från Google.code till GitHub med ny webbsida, utvecklingswiki och revisionssystem. Syns inte för användarna men är en enorm förbättring för gruppen.
- Nya fonter med varierande teckenvidd (lättare att läsa)
- Byte av språk direkt i radion, man behöver alltså inte välja en Svensk eller Engelsk version, man får båda (kanske, kanske, kanske)
- Som vanligt en massa små detaljförbättringar och buggrättningar.

Härlig lista. Kul att få vara med om denna utveckling redan från början. Spännande!

/Ville :)

Utmanaren2002
2014-01-22, 19:29
Hann aldrig se att du hade Taranis på lager, ingen panik dock, jag har en Taranis som jag uppdaterat med nya utbytesspakar. Inget större fel på dom gamla, ska konvertera dom med långa spakar med 3-pos brytare. Lite jobb men jag gillar korvlådestuket.
Ska även byta ut sidoreglagen mot nya förbättrade varianten.



Härlig lista. Kul att få vara med om denna utveckling redan från början. Spännande!

/Ville :)
Hej Ville
När du valt pottar för utbyte av sidoreglaget vore jag tacksam om du publicerade dessa här på forumet så vi andra kan byta ut originalen också. Min vänstra är slapp som en kalkonhals...
Göran

Ville
2014-01-22, 20:20
Det ska jag göra.

/Ville :)

UPJ
2014-01-22, 21:33
Hej Ville
När du valt pottar för utbyte av sidoreglaget vore jag tacksam om du publicerade dessa här på forumet så vi andra kan byta ut originalen också. Min vänstra är slapp som en kalkonhals...
Göran

Lyft upp sidoreglaget och tryck dit lite smältlim i facket där den satt innan du montera tillbaka den. Blir som ny.

//Uffe

High Five
2014-01-22, 22:10
Lyft upp sidoreglaget och tryck dit lite smältlim i facket där den satt innan du montera tillbaka den. Blir som ny.

//Uffe
En bild är värd mer än 1000 ord här tror jag.

Ville
2014-01-24, 16:28
Hej Göran och alla andra.
Som jag skrev, "Ska även byta ut sidoreglagen mot nya förbättrade varianten.", så det är inga tredjepartsgrejor utan FrSky utbytes-reglage som jag monterat.

Tyvärr får ni inte se några bilder för mitt minneskort i kameran pajade helt abrupt, trist som rackarn för det innehöll inte bara modellflygbilder.
Hur som helst, nu har jag bytt ut spakar och sidoreglage och radion blev ännu bättre än tidigare. Jag hade som sagt inga problem med spakar eller reglage förutom det vänstra sidoreglaget som jag pajade på egen hand. Varför bytte jag då kan man fråga sig? Jo, utslagen diffade lite grand, 0,5% -1 % kring neutralen (märks inte vid flygning) och jag ville se om dom kunde bli ännu exaktare; och det blev dom, nu är precisionen i princip 100% rätt.
Vad har dom då gjort för förbättringar på spakar och sidoreglage? Det är faktiskt svårt att upptäcka (finn fem fel?) om man inte kollar väldigt noga/länge.

1. Sidoreglagen har numera en synlig ställskruv för pottarna, och jag var tvungen att justera lite innan det blev bra. Varför dom infört ställbara pottar har jag ingen aning om? I övrigt är dom identiska. Jo, sen hade dom kletat lite siliconfett på rasterbanan, och det gör väl att livslängden blir bättre.

2. Spakarna ser väldigt, väldigt identiska ut, och det är dom sånär som på att man kapat bort material för infästningshålen. På dom gamla ser man att man på fabriken har fått kapa dom innan installation p.g.a. att en av infästningarna stötte emot sidoreglagen.
Sedan har man tagit bort 3-4 varv på spakfjädrarna gentemot dom gamla, så nu kan man ställa in betydligt hårdare motstånd i spakarna. Jag tror att det är en av åtgärderna som gör precisionen ännu bättre, att kunna spänna fjädrarna lite hårdare. Brydde mig inte om att kolla det så noga på dom gamla eftersom jag inte tyckte det var nödvändigt. Om FrSky har gjort några andra ändringar, bytt pott t.ex. det vet jag inte.
Så det var alltså två ändringar som jag kunde upptäcka.

Finns det då någat att tänka på vid byte av sidoreglage och spakar?

Ta ut batteriet innan du sätter igång.
som jag skrev i ett tidigare inlägg:
Man ska definitivt öppna sändaren och kolla att allt ser ok ut. Radion är mycket snyggt monterad och man kan lätt förledas att tro att allt är perfekt, men men...
Kolla speciellt noga kablarnas "dragavlastningar" till spak-pottarna. I min radio hade dom missat att säkra kablarna i dom inbyggda dragavlastningarna, så jag fick limma lite med smältlim.
Jag blev varse detta problem i en tråd på RC-Groups:
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=27117789&postcount=18681

Kontaktdonen sitter utav bara den, TA DET VARLIGT! så du inte bryter sönder kretskorten. Kolla att kontakterna verkligen bottar när du kopplar in dom. Jag tycker det var smart att kalibrera spakarna innan man kopplar ur neutraliseringen på gasspaken.


Sen var det nog inget mer, tror jag? Som sagt, radion blev som ny, och jag måste säga att det är en väldigt bra radio, speciellt med tanke på priset. Tillbehören fungerar bra. Jag använder bara senaste versionens tillbehör, (S-port sensorer och X-mottagare). Enda smolket i gädjebägaren är väl just att jag känner att man måste kolla hur FrSky har gjort jobbet, (kablarnas dragavlastningar med mera). Sen är det väl också så att FrSky´s manualer inte är dom bästa. Man får vara lite detektiv. Tyvärr är det väl också så att man måste nog också besöka bra FrSky-forum ibland för att det ska flyta nåsånär smidigt.

Open RC`s forum och Welcome to OpenTX: http://www.open-tx.org/ är kanske de viktigaste forumen eftersom det är där utvecklarna av operativsystemet håller till. Här kan du fråga allt som rör Taranis radion, Taranis OpenTX operativsystem och Taranis simulator och editeringsprogram, Companion9x.

Open RC forums/ FrSky Taranis Radio: http://openrcforums.com/forum/viewforum.php?f=97&sid=e694734ea818db0c4710dd211ca60652
Open RC forums/ Companion9x: http://openrcforums.com/forum/viewforum.php?f=28
Låt mig googla åt dig: http://api.viglink.com/api/click?format=go&key=8a24c98a696b4e5723db293f62190b87&loc=http%3A%2F%2Fwww.rcgroups.com%2Fforums%2Fshowt hread.php%3Ft%3D2050008%23post27146636&v=1&libId=80e9501c-b701-4f3f-b49b-fe41291625c5&out=http%3A%2F%2Fbit.ly%2F1dRAFjm&ref=http%3A%2F%2Fwww.rcgroups.com%2Fforums%2Fshowt hread.php%3Ft%3D1866206%26page%3D1383&title=Resources%20for%20FrSky%20Taranis%20and%20Op enTX%20-%20RC%20Groups&txt=http%3A%2F%2Fbit.ly%2F1dRAFjm&jsonp=vglnk_jsonp_13905779943417
FrSky eget forum på RC Groups: http://www.rcgroups.com/frsky-877/
FrSky Taranis - 16 Channels, Full Telemetry, RSSI: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1866206
FRSKY Taranis "How to" Thread: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1914834

/Ville :)

thoabr
2014-01-25, 09:41
Hur mixar man in lite dykroder när man gett full klaff. Lyckades med skev ock sidoroder.

Thomas

Peter1
2014-01-25, 11:05
Hur mixar man in lite dykroder när man gett full klaff. Lyckades med skev ock sidoroder.

Thomas

Jag använder "Flight mode" t ex fM1 (för landning t ex) där jag justerar med hjälp av trimrarna. Jag har mixat klaffar och kopplat de till ett "flight mode" och gett dykroder m h a dykrodertrimmen i fliken flight mode 1 . Räcker inte trimmern så kan du välja utökade trimrar från 0 - 125.
Mvh
Peter
Peter

Ville
2014-01-25, 13:10
Hur mixar man in lite dykroder när man gett full klaff. Lyckades med skev ock sidoroder.

Thomas

Hej Thomas
Här ett förslag för hur du kan mixa in höjdkompensation för dels olika klafflägen, t.ex (speed) och för broms (butterfly). Höjdrodret ligger på kanal2 (Kn02). Bromsen har jag på vänsterspaken, och jag använder brytare SB för att ändra klafflägen.
Exemplen du ser kommer från min Graphite-E. I denna testmodell stämmer inte alla mixar 100% eftersom det är min "provdocka". Det du ser på skärmbilderna är överdrivna så att det ska bli tydligt.
Detta är en metod men det finns flera. Fråga om det är något du undrar över.


43342
I denna bild ser du min höjdkomp för speedklaff. I mixereditor-rutan använder jag Kurva/Diff= x<0
Det gör jag för att jag endast vill ha höjdkomp för speedklaff. Använd Kurva/Diff= Diff om du vill kompensera för både speed och termik.

43343
I denna bild ser du hur höjdkomp för speedklaff ser ut i simulatorn.

43344
I denna bild ser du min höjdkomp för full broms (butterfly). I mixereditor-rutan använder jag Kurva/Diff= x<0
Det gör jag för att bromsen jobbar bara från mitten och till fullt utslag, (spaken i magen).

43345
I denna bild ser du hur höjdkomp för broms (butterfly) ser ut i simulatorn.

Som sagt, det finns så många, ja, nästan oändliga möjligheter med Taranis och så många olika sätt att göra samma sak så det blir ibland överväldigande.

/Ville :)

Halcon
2014-01-26, 09:28
Har letat o letat - var tusan kan man få tag i en Taranis? Den är ju lika svår att få tag i som det var att få dansa med den där blonda snygga tjejen på skoldansen när man var ung....

Crödda
2014-01-26, 09:49
Här köpte jag min Halcon tog 6 dagar och då låg den 2 dagar hos Fedex för dom går efter förväntad leveransdag.
Beställde på kvällen den 16/1 skickades på fredagen och var hemma i onsdags.
http://www.giantshark.co.uk/product/172253/frsky-taranis-transmitter

Tackar SA3BGM för tipset

Halcon
2014-01-26, 10:00
Tack för tipset - mailade dem för några dagar sedan men dom har inget på lager f.n. - väntar in en sändning med B-versionen.

Har förresten en kontakt med en hobby handlare i England som tyvärr inte säljer Taranis och har fått reda på en hel del om Giantshark och dom är ökända i england, har fifflat en hel del med ekonomin, aldrig betalat in VAT och bettet sig allmänt illa i UK tydligen. Känns inte som någon jag skulle vilja handla av direkt ....

simonarvestrand
2014-01-26, 10:11
Tack för tipset - mailade dem för några dagar sedan men dom har inget på lager f.n. - väntar in en sändning med B-versionen.

Har förresten en kontakt med en hobby handlare i England som tyvärr inte säljer Taranis och har fått reda på en hel del om Giantshark och dom är ökända i england, har fifflat en hel del med ekonomin, aldrig betalat in VAT och bettet sig allmänt illa i UK tydligen. Känns inte som någon jag skulle vilja handla av direkt ....

Har handlat rätt mycket från gigantshark utan problem.

Dock har jag för mig att dom för något år sedan va nere av nån anledning som det snackades mycket om, nått skumt
va det men efter det har jag inte hört något negativt.

Halcon
2014-01-26, 10:17
Har kanske bytat ägare? Men med de problemen och ryktet vem skulle vilja köpa ett sådant företag? Konstigt.

Crödda
2014-01-26, 10:28
Jag upplevde inga problem alls beställde en Radio och en mottagare och allt funkade perfekt.
Dom hanterade ordern direkt och skickade den på kvällen.
Visst kan det vara en större trygghet att köpa den i Sverige när det gäller garantier och jag handlar gärna av våra Svenska hobbybutiker men tyvärr är den ju inte så lätt att få tag i.
Har en i klubben som beställt från Banggood för några veckor sedan men han har inte fått den ännu och det tar nog ett bra tag till.

Halcon
2014-01-26, 10:57
Ja, nu är väl inte riktigt rätt tilfälle att beställa från Asien med tanke på deras nyår, men annars har jag beställt rätt mycket grejor därifrån tidigare. Brukar ta i snitt 20-25 dagar så man får inte ha bråttom.

SA3BGM
2014-01-26, 11:14
Varsågod Crödda!. Kul att du fick tag på en Taranis.

Jag har skickat efter därifrån utan problem.
Har sett att flera på andra forum rekommenderat GiantShark.
Jag fortsätter handla av dom när jag behöver grejer inom en vecka.
Oftast tar det 4dagar med dom lätta grejerna jag köpt.
Dom har dock lite dålig lagerhållning.
Men frakten är låg om man skall ha proppar
eller andra lätta saker.

SebastianW
2014-01-26, 11:18
Hej, jag köpte min för någon vecka sedan hos "everything fpv" , efpv.co.uk. Det är version B de har, köpet fungerade bra med PayPal . De la till Sverige som land att skicka till då jag frågade dem, så de är nog väldigt nya. De skickar med interlink direct, och då jag inte var hemma när budet kom så gick paketet direkt till vanliga post stället, så fick den dagen efter. Så fungerade bra hela köpet och allt såg bra ut när jag gick det, snabbt utskickat också. Mvh
Sebastian

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

McRegor
2014-01-26, 11:28
Att handlare i U.K kan ha åsikter om Giant Shark är jag inte förvånad över för antagligen är det så enkelt som att dom tappat kunder till det företaget. Har aldrig haft några problem med dom och relativt snabb frakt är ett plus.
Tror knappast dom kan fortsätta att existera om dom inte betalar in VAT - då skulle dom säkert bli jagade av deras motsvarighet till Skatteverket och kronofogden.
Jag tror att Simon kanske förväxlat Giant Shark (f d Giant Cod) med Allflight - där kan vi möjligen tala om ett företag som inte hade/har det bästa ryktet. Eller kanske snarare deras ägare - "Dr Allan Levi". Honom har det stormat en hel del kring även om de få order jag lagt där fungerat. Men jag skulle nog vara väldigt tveksam att handla därifrån igen.
Roger

simonarvestrand
2014-01-26, 11:34
Att handlare i U.K kan ha åsikter om Giant Shark är jag inte förvånad över för antagligen är det så enkelt som att dom tappat kunder till det företaget. Har aldrig haft några problem med dom och relativt snabb frakt är ett plus.
Tror knappast dom kan fortsätta att existera om dom inte betalar in VAT - då skulle dom säkert bli jagade av deras motsvarighet till Skatteverket och kronofogden.
Jag tror att Simon kanske förväxlat Giant Shark (f d Giant Cod) med Allflight - där kan vi möjligen tala om ett företag som inte hade/har det bästa ryktet. Eller kanske snarare deras ägare - "Dr Allan Levi". Honom har det stormat en hel del kring även om de få order jag lagt där fungerat. Men jag skulle nog vara väldigt tveksam att handla därifrån igen.
Roger

gigant cod vet jag inte ens vad det är.

Halcon
2014-01-26, 11:45
McRegor,

Ok, så du tror alltså att jag eller killen i england jag känt i ett par år ljuger? Denna information var från honom till mig endast men som jag valde att dela med mig till andra här på rcflyg utifall dessa problem ev. kvarstod för att i så fall andra inte skulle råka illa ut.

Att som i ditt fall bara helt enkelt förutsätta ( och "antagligen") att jag snackar skit är inte ok - liksom att du "inte tror dom kan fortsätta exsistera om dom inte betalar in VAT". Det var just precis det som hände !!!

Läste du inte att jag skrev att de förmodligen bytat ägare?

Skaffa mer info innan du skriver en massa om o kanske - Paul, som jag fått infon från har definitivt inte tappat kunder, hans problem är snarare att hinna med alla nya kunder och att hans firma hela tiden växer så det knakar. Han är en väldigt trevlig och mycket schysst kille och mycket bra att handla från.

Halcon
2014-01-26, 11:54
Ett annat problem var att de (Giant xxxx) var återförsöljare med ensamrätt för några tillverkare så när andra hobbyhandlare i England skulle beställa varor från dem så fick de inga fakturor med moms/VAT med allt vad det innebar med problem för deras del med revisorer och skatteverket i England ..... eller det "antagligen" eller "förmodligen" inte heller är sant? Jag har många fler exempel men orkar inte dra fler ....

McRegor
2014-01-26, 13:21
Oj vad det var känsligt att ifrågasätta "rykten". GiantCod var namnet på företaget innan man bytte till GiantShark och det namnbytet har jag viss förståelse för.
Jag kan absolut medge att mina antaganden kan vara felaktiga men det är rätt ofta saker skrivs på forum som i grunden bara är just "rykten" så lite bör man nog ifrågasätta saker och ting.
Har jag fel så beklagar jag och tackar i så fall för informationen. Dock tycker jag att reaktionen här var en aning överilad - det hade räckt att utveckla själva informationen lite mera och avvaktat fortsättningen. Sen är ju detta en tråd om Taranis och i grunden ingen tråd om ev skumma engelska hobbyhandlare.
Roger

Halcon
2014-01-26, 14:03
Håller med, ibland när det blir för många rykten, spekulationer och någon är ute på väldigt hal is så måste man säga ifrån - men nu får det bli Taranis snack.

Någon som vet när plus-versionen ska komma? Känns onödigt att köpa en B-version om Plus skulle komma en månad senare.

dvogonen
2014-01-26, 18:22
Jag tycker inte att plus-versionen verkar vara någon enorm förändring. Vibrator, bättre paddlar, flerfärgad bakgrundsbelysning och flerlägesväljare istället för en pot, om jag inte minns fel. Visst, bra att ha, men inget jag direkt saknat.
Men vem vet de kanske fixar problemen med ljudet samtidigt (konstant brummande, för låg maxvolym och hårdvaruklick vid volymförändring). Det skulle vara värt väntan.

Men vädret gör ju inte heller att nyinköp av radio-utrustning känns livsnödvändig, så det finns tid att vänta och se.

Halcon
2014-01-26, 18:39
Svårt för mig som inte har en taranis sedan tidigare och veta vad som är bra och dåligt - uppskattar feedbacken.
Hade en 9XR som jag inte alls var imponerad av - Taranis ska väl vara en hel del bättre än den om jag förstått rätt?

Har beställt en EZUHF JR modul som jag tänkte ha till Taranis för lite längre flygningar. Det tar ju bara så lång tid innan man får grejor - speciellt nu när det är kinesiskt nyår oxå. Därför ligger jag på lite med att planera och beställa vad jag ska ha och flyga med i år. Sen ska grejorna monteras och trimmas in - och sen helt plötsligt är det vår.

dvogonen
2014-01-26, 22:24
Jo, Taranis är bättre än 9XR. Spakarna framför allt. Mycket bättre. Och så sitter alla brytare där de brukar. Jag köpte också en 9XR, men kom aldrig riktigt överens med framför allt den fysiska utformningen.

thoabr
2014-01-29, 12:12
Hej Thomas
Här ett förslag för hur du kan mixa in höjdkompensation för dels olika klafflägen, t.ex (speed) och för broms (butterfly). Höjdrodret ligger på kanal2 (Kn02). Bromsen har jag på vänsterspaken, och jag använder brytare SB för att ändra klafflägen.
Exemplen du ser kommer från min Graphite-E. I denna testmodell stämmer inte alla mixar 100% eftersom det är min "provdocka". Det du ser på skärmbilderna är överdrivna så att det ska bli tydligt.
Detta är en metod men det finns flera. Fråga om det är något du undrar över.


43342
I denna bild ser du min höjdkomp för speedklaff. I mixereditor-rutan använder jag Kurva/Diff= x<0
Det gör jag för att jag endast vill ha höjdkomp för speedklaff. Använd Kurva/Diff= Diff om du vill kompensera för både speed och termik.

43343
I denna bild ser du hur höjdkomp för speedklaff ser ut i simulatorn.

43344
I denna bild ser du min höjdkomp för full broms (butterfly). I mixereditor-rutan använder jag Kurva/Diff= x<0
Det gör jag för att bromsen jobbar bara från mitten och till fullt utslag, (spaken i magen).

43345
I denna bild ser du hur höjdkomp för broms (butterfly) ser ut i simulatorn.

Som sagt, det finns så många, ja, nästan oändliga möjligheter med Taranis och så många olika sätt att göra samma sak så det blir ibland överväldigande.

/Ville :)

Tack för hjälpen, men hitta ett enkelt sätt att mixa dyk roder till klaffen.

Thomas

Ville
2014-01-29, 17:20
Tack för hjälpen, men hitta ett enkelt sätt att mixa dyk roder till klaffen.

Thomas

Hej Thomas

Vad menar du? Vet faktiskt inte om det går att göra det enklare, tror inte det?
Man måste ju ändå tala om att man vill mixa in lite klaffsignal till höjdrodret. Fattar inte hur jag annars jag ska göra?
Har du en bättre ide?

/Ville :)

Ville
2014-01-29, 18:01
Tack för hjälpen, men hitta ett enkelt sätt att mixa dyk roder till klaffen.

Thomas

Hej igen Thomas
Har kanske hittat en enklare (åtminstone funkar lösningen bra) lösning på dit problem. Jag länkar till källan där jag hittade lösningen.
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=27327828&postcount=5178

Ladda ner den länkade filen, ta bort filändelsen .txt så går den att öppna direkt i Companion9x.

Det författaren gjort i exemplet är att han mixat in lite gas-signal till skevrodret. Du kan enkelt använda samma lösning till ditt problem.

43452
Det är viktigt med ordnigen på mixerraderna samt att du observerar att Multiplex= Flerfaldiga enligt bilden.
Jämför gärna med dom andra raderna för KN4.

/Ville :)

thoabr
2014-01-29, 22:52
As a little example, if you wanted to add some compensation on the elevator channel when you
increase throttle, you would go through a simple path:
• What's the control surface I want this to act on? Elevator, which is connected to CH2.
• When do I want it to move? When I move the throttle stick, in addition to whatever would
already be present (usually the elevator stick).
So you would simply go on CH2, and insert a new line with Thr as source. Type would be Add as
the compensation needs to be added to the "normal" elevator response. As the required
compensation is likely small, you will dial in a small weight, maybe 5%. On the ground with motor
disconnected, you will check the elevator compensates in the correct direction. If not, you'll invert
the weight to -5%.
You could then assign a switch, in order to be able to activate/deactivate it in flight to see if the
amount of compensation is actually appropriate. If the correction is more complicated, you might
want to assign and create a curve that matches what's required.

Gjorde efter denna. Men har ju klaff istället för throttle +höjd

Thomas

No4
2014-01-30, 10:22
Har nu haft min Taranis ett par månader och är himla nöjd. Men har ett problem som ni kanske kan hjälpa mig med.

Lyckas inte binda mina gamla FrSky mottagare till Taranis sändarens utan är tvungen att använda min gamla FrSky lösa sändarmodul på den och ställa in extern modul och PPM i Taranisens meny.

Har provat en massa olika inställningar i inställnings menyn utan att den binder. Köpte 3 nya mini mottagare förra veckan och dom var samma problem med.

Hur gör man?

UPJ
2014-01-30, 11:39
Vilken modell är de nya mottagarna?

//Uffe

thoabr
2014-01-30, 13:02
Vet inte vilka mottagare du menar. Kanske ska vara bindplugg på dom.

Thomas

simonarvestrand
2014-01-30, 13:08
dom små har en liten bindplugg , sen märker man inte att den bundit förrns man startat om mottagaren utan pluggen.

dvogonen
2014-01-30, 13:35
Om det är den första typen av mottagare (namnet börjar på V), så går det inte. De använder FrSkys V8-protokoll. Taranis inbyggda sändare kan bara tala med mottagare som klarar deras D8, D16 eller nya X och L-protokoll, inte V8. Du måste I så fall fortsätta att använda den externa modulen.

Om det står Vxxx II på mottagarna så går det. Dessa mottagare klarar både V8 och D8. Men du måste manuellt ställa in mottagarna på att prata D8, inte V8. Det gör man genom att bygla två pinnar på mottagaren vid bindningen. Kolla i manualen för respektive mottagare.

No4
2014-01-30, 16:04
Tack för era svar.

Var en sådan här dvs V8R4-2.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14352

Är väl en sådan gammal sort som inte funkar i Taranisen, men får väl köra lite med den andra modulen då.

Tycker det här är lite klurigt och manualerna är inte att förstå. Tycker dom borde fundera på detta, då alla kunder inte är programeringsproffs.

Ytterligare "youtube" filmer som den med introduktionen på Taranisen skulla vara bra?

McRegor
2014-01-30, 16:07
Jonas - bör ju fungera om du följer dvogonens råd - och den finns ju dessutom i denna lista - http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=96&t=3437
Roger

simonarvestrand
2014-01-30, 16:17
jag har bundit en sådan, funkar utmärkt .

radiocontrol
2014-01-30, 16:42
Det går utmärkt att binda V8R4-2 till Taranis. Testa att flytta isär sändare och mottagare under bindprocessen om det inte funkar.

No4
2014-02-02, 11:05
Tack för hjälpen. Nu är dom bundna och provflygna, funkar kalasbra. Mina nya V8R4-2 väger 3,5g och har 1000m räckvid dvs mer en jag kan se mina små elkärrorsom dom sitter i. Jag är hellnöjd, fantastiskt när utvecklingen går åt rätt håll, priset för dom var löjligt lågt, fick dock vänta 3 veckor på dom.

När jag skärpte mig och läste den medföljande instruktionen lite nogrannare, så upptäckte jag att man skulle sätta den lilla medöljande "plastbindaren" mellan kanal 1 och 2 signalpinne i mottagaren. Sedan binder man som vanligt till sändaren enligt instruktionen. Då startar mottagren i den sk "D funktionen" som i sändaren heter D8. Lite otydligt men väldigt enklelt när man vet hur man ska göra. Bra med alla forum som kan hjälpa oss som är lite dinosaurier....

Mr Cosworth
2014-02-04, 22:39
Hur får man en taranis till att fungera som longrange (LR12) med en x8r ? Hur binder man den så ? Om det nu går...

radiocontrol
2014-02-04, 23:31
Hur får man en taranis till att fungera som longrange (LR12) med en x8r ? Hur binder man den så ? Om det nu går...

LR12 går inte alls med en X8R.
X8R = D16
L9R = LR12

Mr Cosworth
2014-02-04, 23:47
Oki tack! Jag anade det. Men var inte säker.. undrar om det blir stor skillnad på räckvidd med L9r? Tycker att om man går på ca 50m höjd 300 m bort med lite skymmande trädtoppar så varnar den för sämre signal..

thoabr
2014-02-05, 08:27
Hej

Man ska inte ha nåt mellan sändarn ock modellen,räcker man vänder sig om har antennen mot kroppen reducerar signalen betydligt.

Thomas

Halcon
2014-02-05, 19:27
Finns det någon 6-kanals Rx bland de "äldre" mottagarna som funkar till Taranis? Såg att nya 6ch kommit men den väger ju så himla mycket ....

McRegor
2014-02-05, 19:29
Finns det någon 6-kanals Rx bland de "äldre" mottagarna som funkar till Taranis? Såg att nya 6ch kommit men den väger ju så himla mycket ....
...då länkar vi igen - http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=96&t=3437
Roger

thoabr
2014-02-06, 07:02
Hej

Skulle vilja ha svenskt tal(ljudmodulen) hur gör man!

Min sändare vill inte prata med taranis prg. Saknar nån eepromskiva(drivrutin förmodar jag)


Thomas

Halcon
2014-02-06, 09:34
Tänk om man hade fått in Anna Anka (Hollywood frun ..) i Taranis ... hemska tanke ...
Kanske bra för varningsmeddelande - man hade inte kunnat undgå att reagera i alla fall....

Halcon
2014-02-06, 09:35
Tackar för det Roger.


...då länkar vi igen - http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=96&t=3437
Roger

Kenneth E
2014-02-06, 09:37
Så blir det med 2.4GHz, det funkar endast så länge du ser modellen utan att något blockar som grenar eller annat.

Ken


Oki tack! Jag anade det. Men var inte säker.. undrar om det blir stor skillnad på räckvidd med L9r? Tycker att om man går på ca 50m höjd 300 m bort med lite skymmande trädtoppar så varnar den för sämre signal..

dvogonen
2014-02-06, 22:27
Hej

Skulle vilja ha svenskt tal(ljudmodulen) hur gör man!

Min sändare vill inte prata med taranis prg. Saknar nån eepromskiva(drivrutin förmodar jag)


Thomas

Slå på radion innan du kopplar den till datorn. Då skall du komma åt minnet som sitter i sändaren precis som vilket USB - minne som helst.

Om detta inte funkar så kan du alltid ta ur minnet. Du kommer åt det i batterifacket. Sedan kan du använda en adapter för att läsa det direkt i datorn

I båda fallen finns röstfilerna i en folder som heter VOICE.
Du lägger in de svenska röstfilerna i en underkatalog som skall heta se.

Sedan kan du växla mellan Svenska och Engelska med menyval i radion.
Det spelar ingen roll vilket språk menyerna i radion har, så länge som du håller dig till just Engelska eller Svenska.

thoabr
2014-02-06, 23:07
Ok tackar ska se om jag kan få till det.

Med vänlig hälsning THomas

thoabr
2014-02-06, 23:25
Jag fick till det tackar för detta.

Thomas

Peter1
2014-02-16, 10:31
Jag får hem de nya mottagarna och tillbehören också. Jadå alla är inte sålda än... :-)
Vilka tillbehör menar du? Har försökt leta i din shop efter de nya smartsensorerna och den nya 6-kanalaren, men inte hittat något.
Peter

AM
2014-02-16, 12:07
Jag har de flesta hemma, men har missat att lägga in dem på hemsidan... Haha. Jag får skärpa mig.

thoabr
2014-02-17, 20:49
Ska bara meddela att coronas jr modul CTJ8 funkar klockrent på FR SKY Taranis. PPM på extern modul håll in knappen tills sändaren startar, tar ju en lite längre stund innan den gått igenom startläget.

Slipa till lite på plastkåpan behövs.(Modulen utsidan)

Thomas

LGE
2014-03-08, 21:39
Hur får man in svenska i menyerna på taranis
LG

dvogonen
2014-03-08, 22:08
Man laddar ned companion9x och laddar ned en Svensk version av OpenTX. Sedan laddar man den till sändaren med hjälp av companion9x.

LGE
2014-03-09, 06:17
Tack, ska testa
LG

hawken
2014-03-13, 16:49
OrangeRX med openlrs uhf tjosan verkar funka rätt bra också :-)

fortuna
2014-03-25, 05:38
Hej!.. Jag har en fil som heter opentx-taranis-se.bin, förmodar att det är den svenska menyn, men när jag ska ladda in den så får jag detta felmeddelande. " ogiltig binär modelldatafil " är det fel fil ellr något annan jag gör eller inte gör..
Tacksam för hjälp.

Man laddar ned companion9x och laddar ned en Svensk version av OpenTX. Sedan laddar man den till sändaren med hjälp av companion9x.

dvogonen
2014-03-25, 06:59
Det finns två olika slags filer att ladda till radion : modelldata och program . Det gör man med olika knappar i programmet.
Felmeddelandet säger att du försöker läsa in en programfil som modelldata.

fortuna
2014-03-25, 13:50
Gjort nya försök, förutom det felet som innan testade jag andra knappar... då får jag upp DFU util avslutande inte korrekt.. No DFU compatibel usb device found.. Taranis. bin fungerar som det ska.. något förslag?.



Det finns två olika slags filer att ladda till radion : modelldata och program . Det gör man med olika knappar i programmet.
Felmeddelandet säger att du försöker läsa in en programfil som modelldata.

dvogonen
2014-03-25, 14:24
Det felmeddelandet betyder att det inte gick att hitta radion för att skriva program till den. Jag gissar att du slagit på radion innan du kopplat in den.

Om du skall skriva program till radion så ansluter du den till datorn utan att slå på den

Om du skall läsa eller skriva modelldata till radion så slår du först på radion och ansluter den sedan.

McRegor
2014-03-25, 15:21
Måste säga att Dvogonen ger en snabb och utmärkt support för Taranis - undrar hur bra det skulle fungera utan honom och andra entusiastiska och kunniga användare av radion? Har en känsla för att det skulle vara lite segare att få motsvarande support från tillverkare och distributörer - men jag kan ha fel....
All heder till Dvogonen i alla fall !
Roger

fortuna
2014-03-25, 16:05
Håller med att det är en ovärdelig hjälp till oss med tummen mitt I.. Instämmer med tacksången..
Måste säga att Dvogonen ger en snabb och utmärkt support för Taranis - undrar hur bra det skulle fungera utan honom och andra entusiastiska och kunniga användare av radion? Har en känsla för att det skulle vara lite segare att få motsvarande support från tillverkare och distributörer - men jag kan ha fel....
All heder till Dvogonen i alla fall !
Roger

fortuna
2014-03-25, 16:11
Jaha.. på tal om tummen mitt i.. nu har jag gjort flera försök.. antingen är radion igång och den kan inte hitta DFU compatibel device.. eller att jag kopplar in kabeln med radion avstängd..då kan den inte idenifiera radion. andra fel är att den säger, det verkar som om opentx-taranis-se.bin verkar ogiltig.. vill du fortsätta?... inte f*n vågar jag det.. eller?..

Det felmeddelandet betyder att det inte gick att hitta radion för att skriva program till den. Jag gissar att du slagit på radion innan du kopplat in den.

Om du skall skriva program till radion så ansluter du den till datorn utan att slå på den

Om du skall läsa eller skriva modelldata till radion så slår du först på radion och ansluter den sedan.

dvogonen
2014-03-25, 16:33
Meddelandet om felaktig fil brukar man få när man försöker ladda in en modelldata-fil som program i radion. Det är ingen bra idé att göra detta...
Jag antar att du dessutom får samma meddelande om du har laddat ned program för någon annan radio. OpenTX finns för ett antal olika apparater.

Pröva att ladda ned en ny programfil. Se till att du väljer Taranis som radiotyp. Stäng av din Taranis innan du ansluter den till PCn. Det funkar inte att stänga av den efter det att den är ansluten.

Sedan bör det gå att ladda program.

Om det inte går så har du problem med drivrutinen för DFU (mycket troligt) eller kabeln (föga troligt, men möjligt).

För att rätta till problem med drivrutinerna använder man ett program som heter Zadig. Länkar till detta och till Taranis manual hittar du på OpenTX hemsida www.open-tx.org. I manualen står hur du använder Zadig.

fortuna
2014-03-25, 19:27
Tack för hjälpen.. ska kolla det senare..

fortuna
2014-03-26, 18:48
Hej Igen, ytterligare en fråga om Taranis, och DSM2 mottagare, och modul... frågan har säker nämnts innan men jag hittar inte när jag bläddrar i alla trådar så här är den..

Är modell minnet bundet till specifik modell, eller går det att starta vilken modell som helst oavsett vilket program som är aktiverat i radion??.. Mvh Micke

dvogonen
2014-03-26, 19:38
Om du binder två mottagare till samma Spektrum-modul, så går det att styra båda samtidigt. Men observera att de kommer att ta emot samma kanaler. Det går inte att dela upp kanalerna mellan mottagarna.

Det går det däremot att göra om du använder FrSkys X-mottagare. Då kan du ha två mottagare som tar emot 8 separata kanaler samtidigt från samma sändare.

Du kan också ha två sändarmoduler aktiva samtidigt, dvs den interna radion och en extern modul. Om du har en extern FrSky XJT-modul kan radion maximalt styra upp till 32 kanaler samtidigt.

fortuna
2014-03-26, 20:03
Tack för ett snabbt svar , som alltid :-). men om jag förstått rätt, Om jag binder en spektrum mottagare och lägger det till minne 1.. allt frid och fröjd.. sedan efter ett tag så har jag ett annat flygplan också med spektrummottagare , binder det till modell 10, allt frid och fröjd... men jag råkar läsa fel när jag ska starta modell 1 och kopplar igång flygplan 10.. med helt fel mixningar etc.. kommer då detta att bindas modell 1 och program 10?... dvs.. kan jag av misstag köra igång fel program till fel modell???..

dvogonen
2014-03-26, 20:36
Ja.
Men varför skulle du göra det? Du har ju både namn och bild att tillgå för att identifiera modellen.

Om du vill ha modell - match med Taranis så får du köpa deras X-mottagare. De har precis samma funktion som Spektrum har med DSM-mottagare.

McRegor
2014-03-26, 20:45
Ja - misstag kan man ju göra med modellminnen och det har man ju också gjort några gånger under åren men kan man i Taranis lösa detta via FrSkys s k X-mottagare så är ju detta lösningen. Annars blir det att skaffa en Spektrum-sändare om man redan har Spektrum-mottagare.
Sen är det väl så att frånsett just Spektrum mottagare/sändare och Taranis sändare/FrSky X-mottagare så binder man mottagaren till sändaren och inte till en specifik minnesplats - det är ju orsaken till att man kan starta med fel modellminne aktivt.
Roger

fortuna
2014-03-26, 21:31
Som sagt, varför ska man göra det... men någon gång finns kanske risken och kan bra att veta att Taranis inte fungerar på samma sätt som spektrum/ Jr .. Jag har fått svaret och vet nu att det är bra att vara försiktig.. Jag har en JR och den klara modell- match... med dessa orange mottagare.. Tack för svaren..

McRegor
2014-03-26, 21:37
Den JR du har är väl en Spektrum/JR antar jag. Senare JR-sändare har ju ett eget 2,4 GHz-system och där lär inte Orange-mottagare fungera.
Roger

dvogonen
2014-03-26, 23:51
Hur man än anstränger sig så lyckas man förstås blanda ihop modeller till slut i alla fall. Efter några äventyrligheter med elmodeller beslöt jag mig för att alltid, alltid använda samma kanal för gasen. I mitt fall kanal 3. Och att dessutom alltid ha gassäkring på samma brytare för alla modeller.
Resten av kanalerna kopplar jag som kablarna passar bäst.

McRegor
2014-03-27, 06:23
Nu hjälper det ju tyvärr inte att ha samma kanalordning i alla modeller för kanalerna kan ju vara reverserade på vissa modeller och normala på andra. Vi som inte har flexibiliteten att tilldela kanalerna helt fritt har ju normalt skev, höjd, sida och trottel på fasta platser men lik förb...at så har man missat att byta modellminne vid några tillfällen med mindre gynnsamma konsekvenser. Visserligen alltmera sällan inte minst beroende på att man numera kan namnsätta modellminnena så att man verkligen vet vilken modell det gäller och inte som i början av "computer-sändarnas" liv när det bara var en siffra - då var det lätt att missa. Sen har jag liksom dvogonen alltid "gas-säkring" på samma brytare liksom t ex dual-rate och andra funktioner man ofta använder. Och i normalt flygläge så skall brytarna likaså stå "bortåt" från kroppen räknat så att man snabbt kan se att dom står rätt. Men nog vore Model Match välkommet i alla system och inte bara hos Spektrum och nu delvis hos FrSky (X-mottagare och Taranis om jag förstått det rätt). Det är möjligt att nåt annat system också har funktionen men inget jag sett i alla fall.
Roger

minigubben
2014-03-30, 01:15
Hur kan jag ha missat denna! Måste bli aktiv på forumet :)

Har hållt på med modellflyg i snart ett år och hade nästan bestämt mig för att designa en egen sändare då jag tycket att allt jag hittat har varit till överpris eller haft helt fåniga begränsningar som 10 modeller eller varit aldeles för dålig kvalite m.m... OS-RC är ioförsig väldigt intressant men hade inte tid att vänta längre. Men så blev jag tippad om denna radio och tråd och måste säga att även om den har sina barnsjudommar så känns det som den första radion som är påväg åt rätt håll.
Så nu sitter jag och väntar som ett barn på julafton.. Hoppas jag blir lika nöjd som jag är imponerad av det jag läst om den :)

Ville
2014-03-30, 16:18
OpenTX 2,0. Kan någon berätta för mig när vi kan börja använda den nya versionen?
Jag har testat den nya Open TX 2.0 och även OpenTX Companion lite grand, men vad jag förstår så rekomenderas man inte använda Open TX 2.0, eftersom programvaran inte är färdigutvecklad än. Det jag testat ger dock mersmak.

Var någonstans kan jag följa utvecklingen, på ett enkelt sätt?
Jag har dessa två nedanstående länkar men jag blir mest förvirrad över var jag ska läsa någonstans för att få rätt information?
De kan synas helt uppenbara och enkla att förstå, men inte för mig?
https://github.com/opentx/opentx/issues/milestones?state=open
https://github.com/opentx/opentx/wiki

Tack på förhand!


/ Ville :)

Ville
2014-03-30, 16:29
Jag har fått svar på ovanstående fråga av "dvogonen" på RCGroups, tack så mycket.
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=27939038&postcount=25500

/Ville :applouse:

bogieboy
2014-03-30, 16:49
Äntligen har jag lyckats bearbeta frugan. Så nu blir jag snart med i taranis klubben.

Men det blev dyrt nya skor och hårfärg å en laddning nya kläder skulle hon ha. :-P

Vilka mottagare och tbh behöver man för att få ut 16 kanaler och svenska menyer?

Ville
2014-03-30, 17:19
Äntligen har jag lyckats bearbeta frugan. Så nu blir jag snart med i taranis klubben.

Men det blev dyrt nya skor och hårfärg å en laddning nya kläder skulle hon ha. :-P

Vilka mottagare och tbh behöver man för att få ut 16 kanaler och svenska menyer?

bogieboy, ojoj, det sved fårstår jag, men nu är du med i alla fall. Taranis är en 16-kanals radio direkt ur lådan, (de svenska menyerna får du ladda ner i efterskott eftersom standardspråket är engelska) ja, till och med 32 kanaler om du monterar en extern sändarmodul, FRSKY XJT. Den mottagare du behöver är någon av de nya s-bus mottagarna, t.ex. FRSKY X8R - 16 CHANNEL, SBUS, SMART PORT RECEIVER. Om du använder s-bus funktionen behöver du bara en x-mottagare och s-bus servon för att få 16 kanaler. Du kan också använda vanliga analoga/digitala servon tillsammans med en FrSky SBUS & CPPM Decoder för att utnyttja s-bus systemet. Du kan också använda 2 mottagare och använda de vanliga servoutgångarna. Man binder mottagarna lite olika beroende på hur du vill göra.

/Ville :)

bogieboy
2014-03-31, 16:08
Tackar för svaret. Nästa fråga. Vad har den för trainer port om jag vill koppla den till simulatorn? jag har phoenix rc.

Data Dan
2014-03-31, 18:57
3.5 mm phono

fortuna
2014-04-02, 19:30
Fråga om Taranis och helikopter.. har sett att det finns Engelsk beskrivning på helikoptersetup... men finns det någon på svenska eller någon barmhärtig samarit som kan förklara .... tex. Gyro ( inte 3 axligt ) ...enligt beskrivning gällande känsligheten, Om den varit ställd på 80 % i spektrum, då ska man omvandla värdet 80% X 2 minus 100 = 60% ? .. men bara om gyrot jobbar mellan 0-100... jobbar inte alla gyron mellan 0-100 .. hur får man reda på vilket..

Samt Fråga om FrSky X8R 8/16 kanalsmottagare med telemetri med eller utan PCB..

har det någon betydelse om man har med eller utan PCB.. tänkt att ha till vanligt flygplan... .
Mvh

Håkan
2014-04-02, 20:45
Taranis kanaler går normalt mellan -100 till 100 med neutral på 0.
Spektrums (DX6-DX7) kanaler går tydligen mellan 0 till 100 med neutral på 50.
Värdet 80% i Spektrum blir då 60 i Taranis.
Värdet 30% i Spektrum blir då -40 i Taranis.

Med reservation för att jag kan ha fel om Spektrum.

fortuna
2014-04-02, 21:09
Ok så får jag det också till.. men hur gör jag då med gyrot.., ska jag ställa om utgången för gyrot till 0-100 och sätta värdet på 60% ?
Taranis kanaler går normalt mellan -100 till 100 med neutral på 0.
Spektrums (DX6-DX7) kanaler går tydligen mellan 0 till 100 med neutral på 50.
Värdet 80% i Spektrum blir då 60 i Taranis.
Värdet 30% i Spektrum blir då -40 i Taranis.

Med reservation för att jag kan ha fel om Spektrum.

dvogonen
2014-04-02, 22:03
Fråga om FrSky X8R 8/16 kanalsmottagare med telemetri med eller utan PCB..
har det någon betydelse om man har med eller utan PCB.. tänkt att ha till vanligt flygplan... .
Mvh
PCB-paddlarna är otroligt klantiga och i vägen hela tiden. Tanken är väl att de skall förbättra räckvidden, men den är ju alldeles utmärkt även utan dem, så jag har lite svårt att förstå varför FrSky envisas med dem. Jag tänker I alla fall inte köpa fler mottagare med paddlar.

Håkan
2014-04-02, 22:07
Nej det blir inte rätt.
Antingen behåller du Taranis värden -100 till 100 och sätter gainen till 60.
Eller så ställer du om kanalen till 0 till 100 i "Outputs"-menyn och sätter sen gainen till 80.
Båda sätten ger en servopuls som är ca 1.81 millisekunder lång.
Jag skulle kört på Taranis sätt, men det är jag det.

Edit: testade lite och det var inte i "Outputs" man ändrade i så fall. Mitt råd är att använda Taranis -100 till 100 och sätt gainen till 60. Nån annan får berätta bästa sättet att få området till 0-100.

Edit 2. Du kanske redan har en mall för att lägga in gainen, annars kan man göra det med en rad i Mixer

KN5 MAX 30 SG^
:= MAX -30 SGv

har jag och då är gainen 30 och HeadingHold-läge när brytare G är mot baksidan av radion. Gain 30 och ja vad kallas det läget "rate?" alltså utan heading hold när brytare G är andra hållet.
Eller bara "KN5 MAX 30" om du alltid använder heading hold.

fortuna
2014-04-03, 05:35
Tack Håkan.. Det finns en mall i radion men tycker mig inte vilja ha den... man får ställa om kanaler för trottel och annat.. osäker på hur allt blir då.... Jag försökte också ända output till 0-100 men skulle då vara tvungen att ändra centreringen på radion.. men området räckte inte till.. Blir att köra på -100-100 ... Tack för ditt tips.. ska testa.. Mvh M

Nej det blir inte rätt.
Antingen behåller du Taranis värden -100 till 100 och sätter gainen till 60.
Eller så ställer du om kanalen till 0 till 100 i "Outputs"-menyn och sätter sen gainen till 80.
Båda sätten ger en servopuls som är ca 1.81 millisekunder lång.
Jag skulle kört på Taranis sätt, men det är jag det.

Edit: testade lite och det var inte i "Outputs" man ändrade i så fall. Mitt råd är att använda Taranis -100 till 100 och sätt gainen till 60. Nån annan får berätta bästa sättet att få området till 0-100.

Edit 2. Du kanske redan har en mall för att lägga in gainen, annars kan man göra det med en rad i Mixer

KN5 MAX 30 SG^
:= MAX -30 SGv

har jag och då är gainen 30 och HeadingHold-läge när brytare G är mot baksidan av radion. Gain 30 och ja vad kallas det läget "rate?" alltså utan heading hold när brytare G är andra hållet.
Eller bara "KN5 MAX 30" om du alltid använder heading hold.

fortuna
2014-04-03, 05:41
Ok , ungefär samma uppfattning som jag har då... men , mottagare där dessa sitter på redan från början.. dessa går inte att ta bort?, för samtidigt står det (hos vissa återförsäljare) att man kan "ta bort " då dessa sitter med ett litet "clips".. men o andra sidan står det att det sitter ett specialkretskort i dessa paddlar.. .. hur är det med det??
PCB-paddlarna är otroligt klantiga och i vägen hela tiden. Tanken är väl att de skall förbättra räckvidden, men den är ju alldeles utmärkt även utan dem, så jag har lite svårt att förstå varför FrSky envisas med dem. Jag tänker I alla fall inte köpa fler mottagare med paddlar.

fortuna
2014-04-03, 19:13
Nu är jag på det igen... Var kan man hitta en förklaring på de olika brytare som finns... SA - SB- pil upp och ned, dessa hittar jag och förstår... men... !SA .., CSC, CSB, MAX + tusen andra funktioner..

Skulle gärna vilja veta var man kan hitta en lista på de olika funktionerna.,

DennanHMFK
2014-04-03, 20:55
Tips på vart man kan få tag i Taranis inom EU?
Skulle beställa från T9hobby nyss, igår hade dom 20st.. nu var det slut :D
Attans...skulle varit snabbare, nu får farsan vänta igen på sändaren. :P

Stisse
2014-04-03, 21:30
Verkar finnas mode2 i lager här länk (http://robotbirds.com/catalog/product_info.php?cPath=85_438_585_587&products_id=8137)

DennanHMFK
2014-04-03, 21:43
tackar tackar!

Såg att T9 hade bara Taranis TX hemma, inte TX/RX combon som farsan ville ha. :)

Men nu så är det beställt en via din länk.

Flahultarn
2014-04-04, 07:57
Nu är jag på det igen... Var kan man hitta en förklaring på de olika brytare som finns... SA - SB- pil upp och ned, dessa hittar jag och förstår... men... !SA .., CSC, CSB, MAX + tusen andra funktioner..

Skulle gärna vilja veta var man kan hitta en lista på de olika funktionerna.,Manualen finns här, https://code.google.com/p/opentx/wiki/OpenTx_FrSky_EN De första posterna i den här tråden på RCGroups ger ingångar till allt man behöver (tror jag...), http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1914834
"!" före betyder "inte" dvs mixen är aktiv om switchen inte står i detta läge, CS=Custom Switch (finns 32, CS1-CSW) som är virtuella switchar man kan använda för att göra massa roliga saker... =)

McRegor
2014-04-04, 08:06
...CS=Custom Switch (finns 32, CS1-CSW) som är virtuella switchar man kan använda för att göra massa roliga saker... =)
Kan man flyga med radion också...:icon_lol:
Roger

Flahultarn
2014-04-04, 08:27
Kan man flyga med radion också...:icon_lol:
RogerJodå :D men det gick sådär igår, tappade en vinge på inflygningen... =( hade dock inget med radion att göra... ren och skär SBS... på en för mig ny modelltyp som inte reagerar på samma sätt som mina trogna "tractors".

Håkan
2014-04-04, 08:29
Sidan 29 och framåt har begreppsförklaringar: http://www.alofthobbies.com/files/Taranis_Quick_Start_Guide.pdf

fortuna
2014-04-04, 17:02
Huga.. det var mycket att läsa... men jag bad om det.. Tack så mycket för hjälpen.. slumra framför tv i kväll kan jag glömma.:rolleyes:
Sidan 29 och framåt har begreppsförklaringar: http://www.alofthobbies.com/files/Taranis_Quick_Start_Guide.pdf


Manualen finns här, https://code.google.com/p/opentx/wiki/OpenTx_FrSky_EN De första posterna i den här tråden på RCGroups ger ingångar till allt man behöver (tror jag...), http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1914834
"!" före betyder "inte" dvs mixen är aktiv om switchen inte står i detta läge, CS=Custom Switch (finns 32, CS1-CSW) som är virtuella switchar man kan använda för att göra massa roliga saker... =)

Håkan
2014-04-05, 12:59
Det märkliga är att allt är väldigt enkelt att göra. Fast det gäller att komma på det, så är jag ifrån radion mer än nån månad så är det alltid nåt jag måste googla upp.

Om jag förstod rätt så ska du sätta upp en helikopter med flybar. Tänkte jag kan berätta hur jag gjorde just detta när jag flyttade två modeller från Graupner MC-24 till Taranis. Utgångspunkt är att inga kanaler ligger på samma plats, jo tail ligger faktiskt på kanal 4 på båda sedan är allt omkastad. Så här gjorde jag.

Utgick från ny modell, körde mallen för Helikopter. I Helikopter-menyn satte jag sedan 120 grader och pitchen på KN11.
Gick in i "Mixar" och flyttade mixer-raderna för gyro-gain till KN5 och raderna för gas-kurvorna till KN6. Så har jag det.
Ändrade i de mixer-raderna från SA till SC, jag vill ha SC som idle-up switch.
Gjorde samma ändring av brytare i KN11-raderna från SA till SC.
La in Brytarfunktion SF^till Säkra KN6 -100 enabled, för throttle-off. Ändrade riktning till SF^ i mixer-raden för KN6 för throttle-off.

Sen är det swashplattan.
Servona ligger på KN1, KN2 och KN3 från mallen. Jag har de där också i min mottagare, men ordningen stämmer inte överens och jag orkade inte följa utgångarna på mottagaren vilket man alltså kunde göra istället för att göra som jag gjorde. Alltså när jag gjorde skev på radion rörde sej servot i mittlinjen på swashplattan. Ändrade på mixer-raderna tills jag fick att skevservona rörde sej när jag gav skev. Fel håll och så men det fixar jag sen. Och när jag gav höjd rörde sej även servot på mittlinjen. Då är ordningen tillräckligt bra. In i Outputs och justera riktning på kanalerna så att vid skev på spaken så går skev-servona åt olika håll och varför inte ta så det skevar åt rätt håll. Ställde också in riktning på mittlinjeservot så att det rör sej åt motsatt håll mot skevservona vid höjd på spaken.
För min ena heli så räckte detta, på min andra fick jag gå in i Helikopter-menyn och invertera HÖJD för att allt skulle gå åt rätt håll. Kollade att skev, höjd och pitch får swashplattan att röra sej som det skulle, ok. Läge att justera in mittläget på servona så att swashplattan står rakt.
Justerade gas-kurvor och pitch-kurvar KU1-KU6 så det blir som jag gillar. Tog värden från mina andra radion här.
Kollade tail-en att riktningen var rätt och det var det för båda helisar. Justerade tail-gainen efter anda radion.
La in dual-rate på SC som jag vill ha.

Sen var det lite annat som att starta timern utgående från KN6 och få Elin att säga timerns tid varje minut.

Med detta så provflög och allt gick bra, lite trim av servonas mittläge behövdes för att de inte skulle segla iväg.
Men nu är det bara att flyga med Taranisen - lite annorlunda mot Graupnern är det allt.

fortuna
2014-04-05, 14:41
Tack Håkan för en utförlig beskrivning.. jag har grejat med detta ett tag nu och allt verkar stämma med din beskrivning... hur har du gyrot ställt när du har normal och Idle up?..

Håkan
2014-04-05, 20:12
I Spakar-menyn har jag ställt ner tail-utslaget till 70, 70 eller 100 kopplat till läget på SC. 20 expo har jag också. Gainen är alltid samma värde kopplat till brytare SG.

fortuna
2014-04-06, 06:27
:eagerness:
I Spakar-menyn har jag ställt ner tail-utslaget till 70, 70 eller 100 kopplat till läget på SC. 20 expo har jag också. Gainen är alltid samma värde kopplat till brytare SG.

malman
2014-04-06, 20:50
En fråga till er som kört radion ett tag.

Vad jag förstår så funkar Model Match bara med x-seriens mottagare.

Betyder detta att jag måste 'bind'a om sändare och mottagare var gång jag byter modell (och mottagare) när jag använder alla mina gamla D-mottagare?

dvogonen
2014-04-06, 21:18
Nej, absolut inte. Har du bundit en mottagare så förblir den bunden.
Model Match gör bara att varje modell är bunden till exakt en av de mottagare du bundit till radion. Utan Model Match så kan du styra alla bundna modeller från varje modellplats.

malman
2014-04-06, 21:25
Tack för snabbt svar. :)

Alltså även när man hoppar mellan olika mottagare...?
Kör idag med en DHT modul i en Multiplex Royal Evo/Pro, och då är man ju tvungen att 'binda' om när man skall byta modell och mottagare.

Edit: rensade bort fråga som redan besvarats ovan..

Edit2: Var just ute i garaget o testade lite. Och insåg nu med hjälp av dvogonen's svar att jag missförstått hur binding för telemetri mottagarna funkade. Trodde man låste rx och tx mot varandra, och att tx'en endast kunde prata med en bindad rx åt gången, dvs att båda var medvetna om varandra. Visade sig nu alltså inte vara fallet, utan flera mottagare kan alltså var bind'ade samtidigt... Då blir ju situationen mkt enklare... Å jösses vad dumt att jag alltid gjort om binding cykeln vaje gång jag bytt modell.....
Nåja, man lär så länge man lever.. :)

bogieboy
2014-04-07, 20:00
Har för mig om att jag läst om uhf system till taranisen i denna tråd men hittar inte sidan? Annars om det inte va här så undrar jag vilja system ni kan rekommendera?

bogieboy
2014-04-08, 09:18
Har för mig om att jag läst om uhf system till taranisen i denna tråd men hittar inte sidan? Annars om det inte va här så undrar jag vilja system ni kan rekommendera?

hittade sidan :-P http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/36595-FrSKY-TARANIS?p=332758&viewfull=1#post332758

bogieboy
2014-04-08, 10:08
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10994__HobbyKing_X_1000_Advanced_Head_Movement_T racker_Gyro.html

vist borde den fungera med taranisen?

Stisse
2014-04-09, 15:13
Någon FPV flygare med Taranis/X8R och 1,3GHz sändare som flyger utan problem?

Själv så har jag stött på lite avståndsproblem, radion skriker ut varningar efter ca 100m. Testade lite hemma, med radion i handen å en liten promenad så kommer jag inte många meter till fots utan att få varningarna, gör samma test men denna gång kopplat ur 1,3GHz sändaren och tar en promenad, efter att ha gått dubbla distansen utan problem ger jag upp å vänder hem igen.

På min Quad, en Iconic-X har jag X8R längst bak, video tx är monterad längst fram och har ett lowpassfilter installerat, kan inte flytta isär dem mer då dem ligger längst ut på vardera sida, går bara flytta närmare vilket borde ge ännu sämre resultat..

Kenneth E
2014-04-09, 19:19
Du har säkert 1.2 vtx. Du får nog vara snäll och lägga upp alla data på varje komponent om vi skall kunna ge råd.

Stisse
2014-04-09, 22:21
FPV inhandlat via ReadyMadeRC, sändaren är 400mW 1300MHz Transmitter (http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_30_38&products_id=916), LowPassFilter (http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_45_232&products_id=484), antennerna är 1.3GHz Bluebeam ultra (http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_45_52_100&products_id=1274), OSD kör jag remzibi´s men kopplat bort helt för range tester men det har inte gett någon skillnad vad jag sett.

Antenner till X8R är riktade som ett V om man tittar på Quad bakifrån, vilar på lite plast som böjts för att få formen, har även testat att peka om dem. Rakt upp, rakt ut åt sidorna till och med rakt bakåt med en och rakt upp med andra, ja testningen har fått dem att peka överallt i stort sett, men enda ytan dem rört är plastarmarna dem vilar på och är inte helt täckta utan bara en liten bit krympslang längst ner för att hålla dem på plats.

Har kört förra säsongen med samma setup förutom att det styrdes med Spektrum Dx8 och AR8000, kört betydligt mycket längre avstånd än mina korta flygningar nu. Så jag vet att det fungerar med Spektrum.
Det enda som ändrats i min setup var just bytet från Spektrum och AR8000 mot Taranis med X8R och att jag även provade flytta isär X8R och video så mycket det går.

Visst kan jag alltid byta tillbaka till Spektrum vilket jag mest troligt gör om jag inte lyckas lösa problemet den närmsta tiden för vill ju flyga men Taranis radion kan ju göra så mycket annat roligt.

bogieboy
2014-04-15, 18:37
Woooot nu är taranisen beställd och det ska nog gå fort för den är redan i Svealand. Det är herr Ove på airmedia som fått in dom i butiken igen....

Längtar som en liten unge på julafton. :-D

Peter1
2014-04-16, 10:14
FPV inhandlat via ReadyMadeRC, sändaren är 400mW 1300MHz Transmitter (http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_30_38&products_id=916), LowPassFilter (http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_45_232&products_id=484), antennerna är 1.3GHz Bluebeam ultra (http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_45_52_100&products_id=1274), OSD kör jag remzibi´s men kopplat bort helt för range tester men det har inte gett någon skillnad vad jag sett.

Antenner till X8R är riktade som ett V om man tittar på Quad bakifrån, vilar på lite plast som böjts för att få formen, har även testat att peka om dem. Rakt upp, rakt ut åt sidorna till och med rakt bakåt med en och rakt upp med andra, ja testningen har fått dem att peka överallt i stort sett, men enda ytan dem rört är plastarmarna dem vilar på och är inte helt täckta utan bara en liten bit krympslang längst ner för att hålla dem på plats.

Har kört förra säsongen med samma setup förutom att det styrdes med Spektrum Dx8 och AR8000, kört betydligt mycket längre avstånd än mina korta flygningar nu. Så jag vet att det fungerar med Spektrum.
Det enda som ändrats i min setup var just bytet från Spektrum och AR8000 mot Taranis med X8R och att jag även provade flytta isär X8R och video så mycket det går.

Visst kan jag alltid byta tillbaka till Spektrum vilket jag mest troligt gör om jag inte lyckas lösa problemet den närmsta tiden för vill ju flyga men Taranis radion kan ju göra så mycket annat roligt.

har haft samma problem med Fatshark 5.8Ghz. Taranis ropar ut kritisk radiosignal bara efter sisådär dryga 100m. Och bara när jag kör FPV. Min mottagare är D8R II-plus. Märkligt!
Edit: Nej, det var faktiskt X8R som gav låg signal. fel av mig!
Peter

Copterdude
2014-04-16, 14:30
Konstigt att 5.8Ghz stör ut den. Jag som går i tankarna att beställa en Taranis. Kommer iof förmodligen skaffa Ezuhf modulen till men hade tänkt köra på 2.4Ghz ett tag först men inte om räckvidden är så dålig. Kan inte separera 5.8Ghz från Rx mer än 10cm max på min quad..

fortuna
2014-04-16, 16:34
Hej , Ursäkta att jag flikar in. men igår så försöker jag binda ihop 2 X8R , allt enligt regler, detta fungerar men utan att ha någon annat inkopplat än var sin batteripack till mottagarna. så säger radion , "telemetri saknas , telemetri åter. flera flera ggr... radion ståendes på bordet och mottagarna 20 cm ifrån... olika varianter på delning av antennerna.. binda om flera ggr och samma fenomen.. verka noll mening att göra range test....


FPV inhandlat via ReadyMadeRC, sändaren är 400mW 1300MHz Transmitter (http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_30_38&products_id=916), LowPassFilter (http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_45_232&products_id=484), antennerna är 1.3GHz Bluebeam ultra (http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_45_52_100&products_id=1274), OSD kör jag remzibi´s men kopplat bort helt för range tester men det har inte gett någon skillnad vad jag sett.

Antenner till X8R är riktade som ett V om man tittar på Quad bakifrån, vilar på lite plast som böjts för att få formen, har även testat att peka om dem. Rakt upp, rakt ut åt sidorna till och med rakt bakåt med en och rakt upp med andra, ja testningen har fått dem att peka överallt i stort sett, men enda ytan dem rört är plastarmarna dem vilar på och är inte helt täckta utan bara en liten bit krympslang längst ner för att hålla dem på plats.

Har kört förra säsongen med samma setup förutom att det styrdes med Spektrum Dx8 och AR8000, kört betydligt mycket längre avstånd än mina korta flygningar nu. Så jag vet att det fungerar med Spektrum.
Det enda som ändrats i min setup var just bytet från Spektrum och AR8000 mot Taranis med X8R och att jag även provade flytta isär X8R och video så mycket det går.

Visst kan jag alltid byta tillbaka till Spektrum vilket jag mest troligt gör om jag inte lyckas lösa problemet den närmsta tiden för vill ju flyga men Taranis radion kan ju göra så mycket annat roligt.

zingo
2014-04-16, 17:05
Hej , Ursäkta att jag flikar in. men igår så försöker jag binda ihop 2 X8R , allt enligt regler, detta fungerar men utan att ha någon annat inkopplat än var sin batteripack till mottagarna. så säger radion , "telemetri saknas , telemetri åter. flera flera ggr... radion ståendes på bordet och mottagarna 20 cm ifrån... olika varianter på delning av antennerna.. binda om flera ggr och samma fenomen.. verka noll mening att göra range test....

Detta verkar vara ett fenomen när X8R-mottagare är för nära sändaren. Har läst om det på andra forum.
Telemetrisignalen blir starkare än sändaren klarar av.
Pröva med att ha en meter eller så mellan mottagarna och sändaren så borde du få normala telemetrivärden (RSSI).

fortuna
2014-04-17, 16:16
Ok . Tack för svaret. Mvh Micke
Detta verkar vara ett fenomen när X8R-mottagare är för nära sändaren. Har läst om det på andra forum.
Telemetrisignalen blir starkare än sändaren klarar av.
Pröva med att ha en meter eller så mellan mottagarna och sändaren så borde du få normala telemetrivärden (RSSI).

DennanHMFK
2014-04-20, 22:31
Har nu pillat lite med Taranis som farsan köpte.
Lyckades få till Sbus till Naza-M och alla switchar med mera. :-)

Enda jag inte gillar är att högtalaren låter lite hela tiden.
Vänster sidoroder, så är det lite tystare, drar man höger sidoroder så ökar det lite.. Ganska irriterande att höra det hela tiden. :-\

Xermalk
2014-04-21, 01:12
Där finns lösningar på problemet, kolla up tråden på rcgroups.
Tyvärr så är inte allt sköldat som det borde, och högtalaren lockar upp signalerna.


Har nu pillat lite med Taranis som farsan köpte.
Lyckades få till Sbus till Naza-M och alla switchar med mera. :-)

Enda jag inte gillar är att högtalaren låter lite hela tiden.
Vänster sidoroder, så är det lite tystare, drar man höger sidoroder så ökar det lite.. Ganska irriterande att höra det hela tiden. :-\

tvbcom
2014-04-21, 07:53
FPV inhandlat via ReadyMadeRC, sändaren är 400mW 1300MHz Transmitter (http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_30_38&products_id=916), LowPassFilter (http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_45_232&products_id=484), antennerna är 1.3GHz Bluebeam ultra (http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_45_52_100&products_id=1274), OSD kör jag remzibi´s men kopplat bort helt för range tester men det har inte gett någon skillnad vad jag sett.

Antenner till X8R är riktade som ett V om man tittar på Quad bakifrån, vilar på lite plast som böjts för att få formen, har även testat att peka om dem. Rakt upp, rakt ut åt sidorna till och med rakt bakåt med en och rakt upp med andra, ja testningen har fått dem att peka överallt i stort sett, men enda ytan dem rört är plastarmarna dem vilar på och är inte helt täckta utan bara en liten bit krympslang längst ner för att hålla dem på plats.

Har kört förra säsongen med samma setup förutom att det styrdes med Spektrum Dx8 och AR8000, kört betydligt mycket längre avstånd än mina korta flygningar nu. Så jag vet att det fungerar med Spektrum.
Det enda som ändrats i min setup var just bytet från Spektrum och AR8000 mot Taranis med X8R och att jag även provade flytta isär X8R och video så mycket det går.

Visst kan jag alltid byta tillbaka till Spektrum vilket jag mest troligt gör om jag inte lyckas lösa problemet den närmsta tiden för vill ju flyga men Taranis radion kan ju göra så mycket annat roligt.

Kolla in den är tråden: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1866206&page=1795&highlight=front+end#post28098766t=1866206&page=1795&highlight=front+end#post28098766 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1866206&page=1795&highlight=front+end#post28098766)

DennanHMFK
2014-04-21, 21:49
Ska kika där, så kan man testa i helgen som kommer. :-)

bogieboy
2014-04-23, 15:23
Åhhh väntar och väntar... antar att Påsken fördröjde mitt paket. :-(

Ville
2014-04-23, 16:24
Någon som vet när OpenTX 2.0 kommer att lanseras? Det verkar tillkomma nya problem/frågeställningar hela tiden.
Jag har återgått till opentx-r2940 i väntan på det nya systemet.

/Ville :)

dvogonen
2014-04-24, 01:47
Huvudmannen bakom OpenTX heter Bertrand Songis. Det är han som avgör när OpenTX skall släppas. Bertrand har samma mål som tidigare, dvs att OpenTX 2 skall vara helt stabilt och innehålla stöd för FrSkys nya radio (Taranis+). Beta-testen har gått bra och de fel som nu hittas är inte längre allvarliga nog för att hålla releasen.

Tråkigt nog har vi inte fått våra beta-exemplar av Taranis+ ännu. Radion lär ska se ut precis som Taranis, men har ny elektronik internt. Firmware blir alltså inte kompatibel mellan Taranis och Taranis +. En hel del förändringar behöver göras och testas. Enligt FrSky ligger sändarna i posten och skall dyka upp inom någon vecka. Vi får väl se. Sen kommer det att ta några veckor att få allt på plats innan release. Jag tippar på mitten av maj ungefär.

OpenTX 2.0 kommer inte att ha stöd för 9XR-Pro. Det lär komma framåt sommaren. Jag tror att Bertrand och kanske ytterligare en OpenTX-utvecklare har tillgång till radion, men HobbyKing har haft hårdvarustrul och har inte bråttom med releasen.

Er9x-gänget har redan gjort klart sin firmware för 9XR-Pro och lämnat den till HobbyKing. Det är deras mjukvara som blir den "officiella" i radion.

bogieboy
2014-04-24, 19:32
Åhhhhhh ingen radio idag heller... typiskt med min vanliga tur har den väl hamlat fel.

Ilfrazr
2014-04-24, 22:33
Samma här min skickades från tjingtjong 16 april.
Tar säkert någon vecka till

Ville
2014-04-24, 22:34
Huvudmannen bakom OpenTX heter Bertrand Songis. Det är han som avgör när OpenTX skall släppas...

Tack dvogonen för ett uttömmande och bra svar.

/Ville :)

bogieboy
2014-04-25, 09:15
Samma här min skickades från tjingtjong 16 april.
Tar säkert någon vecka till

Jag beställde min på airmedia den 15 :-P

McRegor
2014-04-25, 09:52
...jämförelsevis så blev jag tvungen att beställa en ny jobbmobil igår vid 15-tiden och för ca: 30 minuter sedan kom paketet...:)
Fast det är ju längre ifrån Skåne än ifrån Stockholm förstås...i alla fall för mig...
Roger

neu
2014-04-25, 10:31
10dagar!? Har han verkligen skickat den?

bogieboy
2014-04-25, 10:35
10dagar!? Har han verkligen skickat den?

Jag har skickat ett mail i kontaktformuläret och väntar på svar. Käns som det tagit lite väl lång tid. Men jag har bara bra erfarenhet av airmedia och den som väntar på något gott. :-D men det hade räddat helgen om den kom idag.

dvogonen
2014-04-25, 13:42
10 dagar är onekligen rätt lång tid... Jag köpte nylonskruv på eBay HongKong den 15e. De låg i brevlådan igår.

bogieboy
2014-04-25, 15:36
Har fått svar han packar och skickar så fort han kan. Så den kommer nog inte idag... :-(

Jag som tänkte att jag skulle få pilla på min nya radio och drika whisky ikväll.

Men får nöja mig med whiskyn. :-P

Halcon
2014-04-25, 16:08
Synd om dig, bogieboy men den som väntar på något gott ...

Någon som har moddat sin Taranis på något sätt?
Jag har beställt nya sliders (på sidorna) och satt i ett Sanyo ENELOOP 7.2v 2000mAh batteri.

simonarvestrand
2014-04-25, 16:17
bara skiftat sida på den återfjädrande knappen och gummiband som drar trottlespaken till max automagiskt :)

Halcon
2014-04-25, 17:56
Till max ????

simonarvestrand
2014-04-25, 18:35
använder den nästan enbart till f3k så den spaken används endast för broms ( sidroder på min ena iofs) och den vill jag att den skall fjädra tillbaks så fort jag släpper den.

Halcon
2014-04-25, 19:22
använder den nästan enbart till f3k så den spaken används endast för broms ( sidroder på min ena iofs) och den vill jag att den skall fjädra tillbaks så fort jag släpper den.

Aha!
Det förklarar ju saker och ting ....

fortuna
2014-04-27, 07:04
Hej!.
Är det någon i detta forum som har eller har haft problem med Orange modul och Taranis ?

För min del är det några lustiga saker som händer eller har hänt.. det som händer oftast är. (1-2 ggr av 10 ) när jag ska byta modell och ska invänta bind-signalen så händer det inget, då måste jag välja en annan modell och sedan gå till den jag valt, då brukar det fungera klanderfritt igen eller mer sällan problem är att bindsignalen inte slutar att tuta, får helt enkelt stänga av radion, och start igen, då fungerar det bra igen... har försökt kontrollera ifall det är en specifik modell eller mottagare men verkar vara olika varje gång..
Pratade med en som var och flög igår ( Taranis/ Orange) flugit några minuter och utan förvarning tvärdog modulen ..flygplanet rätt i backen... Modulen går nu inte att binda till någon mottagare.. dock osäkert om det är radion eller modulen då han inte har frysky mottagare att binda.. undersökning pågår.

Jag har i stort sett hela min hangar kopplade till dsm2, och tänkt sakta övergå till frsky vartefter jag byter flygplan, men är det fler som har problem kanske man ska byta fortare?.

McRegor
2014-04-27, 10:05
Det kan ju faktiskt också vara så att det finns en koppling mellan priset på grejorna och kvaliteten - i detta fall en "pirat-version" av en Spektrum-modul och som säljs för ca: 30 $. Vi är så vana idag att grejorna skall vara så oerhört billiga att vi tycks glömma bort det gamla talesättet att "man får vad man betalar för" kanske beroende för att vi emellanåt faktiskt får mera än vi betalar för men det behöver tyvärr inte alltid vara på det viset. Och just radiolänken mellan mig som flygare och kärran är ju rätt central när det gäller att hålla kontroll på kärran så där kanske det kan vara lämpligt att fundera lite extra över hur billiga grejorna kan vara och ändå uppfylla alla kvalitetskrav...
Jag säger inte att allt dyrt är bra och vice versa men lite skall vi nog rannsaka oss själva också i valet av utrustning - och allt är inte heller svart eller vitt.
Har själv också varit intresserad av en Taranis men inte heller den har riktigt övertygat mig efter att ha läst om olika erfarenheter och även sett den på nära håll. Det verkar svårt att bygga just sändare med både hög mekanisk kvalitet och hög funktionalitet till lågt pris så nånstans finns det kompromisser även om Taranis lyckats hyfsat med kompromisserna - men ibland uppstår främst mekaniska problem efter lite för kort tid om jag förstått det rätt. Är fortfarande intresserad men avvaktar nog lite mera erfarenheter innan jag som "fegis" vågar ta steget...:) Och tills vidare fungerar ju också min gamla Futaba 10C utan bekymmer även om den gått många timmar nu så jag håller tummarna för att den fortsätter göra sitt jobb ett tag till.
Roger

simonarvestrand
2014-04-27, 10:19
min erfarenhet av orange prylar är att en del funkar jätte bra men sen helt plötsligt så händer massa konstiga saker .

Säger inte att det är orangeprylen som är något fel på men det är en gissning.

dvogonen
2014-04-27, 10:53
Hej!.
Är det någon i detta forum som har eller har haft problem med Orange modul och Taranis ?

För min del är det några lustiga saker som händer eller har hänt.. det som händer oftast är. (1-2 ggr av 10 ) när jag ska byta modell och ska invänta bind-signalen så händer det inget, då måste jag välja en annan modell och sedan gå till den jag valt, då brukar det fungera klanderfritt igen eller mer sällan problem är att bindsignalen inte slutar att tuta, får helt enkelt stänga av radion, och start igen, då fungerar det bra igen... har försökt kontrollera ifall det är en specifik modell eller mottagare men verkar vara olika varje gång..
Pratade med en som var och flög igår ( Taranis/ Orange) flugit några minuter och utan förvarning tvärdog modulen ..flygplanet rätt i backen... Modulen går nu inte att binda till någon mottagare.. dock osäkert om det är radion eller modulen då han inte har frysky mottagare att binda.. undersökning pågår.

Jag har i stort sett hela min hangar kopplade till dsm2, och tänkt sakta övergå till frsky vartefter jag byter flygplan, men är det fler som har problem kanske man ska byta fortare?.

Jag har aldrig haft några problem.
Vilken signal är det du menar? Signalen från Orange modulen vid uppstart eller signalerna från modellen att den har radioförbindelse

High Five
2014-04-27, 11:19
Hej!.
Är det någon i detta forum som har eller har haft problem med Orange modul och Taranis ?

För min del är det några lustiga saker som händer eller har hänt.. det som händer oftast är. (1-2 ggr av 10 ) när jag ska byta modell och ska invänta bind-signalen så händer det inget, då måste jag välja en annan modell och sedan gå till den jag valt, då brukar det fungera klanderfritt igen eller mer sällan problem är att bindsignalen inte slutar att tuta, får helt enkelt stänga av radion, och start igen, då fungerar det bra igen... har försökt kontrollera ifall det är en specifik modell eller mottagare men verkar vara olika varje gång..
Pratade med en som var och flög igår ( Taranis/ Orange) flugit några minuter och utan förvarning tvärdog modulen ..flygplanet rätt i backen... Modulen går nu inte att binda till någon mottagare.. dock osäkert om det är radion eller modulen då han inte har frysky mottagare att binda.. undersökning pågår.

Jag har i stort sett hela min hangar kopplade till dsm2, och tänkt sakta övergå till frsky vartefter jag byter flygplan, men är det fler som har problem kanske man ska byta fortare?.
Nån gång ibland strular min OrangeRx modul i Taranis med symptom att den OrangeRx-modulen inte initialiserar ordentligt och piper "fel". Omstart av radion har funkat de gångerna. Aldrig haft problem när modulen väl kommit igång.

Ett annat problem jag haft ibland är att olika OrangeRx mottagare kör i olika "DSM-lägen". Det står lite i manualen om de fyra olika lägena och man växlar med en knapp på OrangeRx modulen. T.ex. tror jag att min 7 kanaliga mottagare kör ett läge och mina andra 6-kanaliga kör i ett annat läge. Är fel läge igång så funkar ingenting eller ev. rör sig vissa roder fel och andra inte alls. Så när jag växlar modell till en som kör den andra typen måste jag hålla på och trycka en eller flera gånger. Lågbudget värre... Det fungerade lika bra/dåligt när jag körde med samma modul i min Turnigy 9X förra året också så det är nog modulen som är sån.

Angående OrangeRx mottagare så har jag två flygkompisar som haft problem när dom kört dom med Spektrum-radior. Där pratar vi om att de tillfälligt slutat fungera i luften. Behöver jag tillägga att ingen av dom använder OrangeRx längre? Min gissning är att OrangeRx fungerar bäst med OrangeRx prylar. Ingen stor överraskning förstås.

Angående kraschen kan det finnas många orsaker. Om det var OrangeRx modulen som dog (vilket det låter som) skulle jag föreslå att till nästa plan läsa på och programmera in en fail-safe i fartreglaget som lägger planet i en cirkling ner mot marken utan motorpådrag t.ex. Men vilken sorts fail-safe man ställer in beror på vart man flyger och är rejält off-topic i den här tråden. Sen är ju en annan fråga varför OrangeRx modulen dog... F.ö. så går det ju att reparera en del kraschade plan, hoppas din bekanta inte lägger av.

Flygmässigt har OrangeRx varit superstabilt för mig. Men kvalitetskontroll från fabrik eller om det är leveransförpackningen har varit dåligt då jag fått flera komponenter som inte fungerat. Som någon sa tidigare, man får vad man betalar för. Ibland inte ens det. Ibland mer. Man måste kunna acceptera risken med tillverkare med sämre kvalitet. Tycker man att det känns jobbigt skulle jag rekommendera att hålla sig till välrennommerade märken i stället. Att förvänta sig 100% tillförlitlighet är ett dåligt ingångsvärde.

simonarvestrand
2014-04-27, 11:50
Angående OrangeRx mottagare så har jag två flygkompisar som haft problem när dom kört dom med Spektrum-radior. Där pratar vi om att de tillfälligt slutat fungera i luften.

precis det som hände mig. 2 ggr.

körde först 100-150 flighter med en mottagare köpte ett par till och ca 50 flighter efter det började det hända saker
2 krasher nästan direkt efter varandra med två olika maskiner, radiobortfall med ett avstånd på ca 20 meter till modellen.
no more orange för mig.

High Five
2014-04-27, 14:18
precis det som hände mig. 2 ggr.

körde först 100-150 flighter med en mottagare köpte ett par till och ca 50 flighter efter det började det hända saker
2 krasher nästan direkt efter varandra med två olika maskiner, radiobortfall med ett avstånd på ca 20 meter till modellen.
no more orange för mig.
Det förstår man hur lätt som helst.

Jag undrar hur mycket av Orange dåliga rykte som hänger ihop med problemen med Spektrum radior...

Håkan
2014-04-28, 07:48
Har flugit något hundratal gånger med Orange Tx modul till mina Nano CPX helikoptrar både inne och ute och aldrig haft några problem.

McRegor
2014-04-28, 09:13
Har flugit något hundratal gånger med Orange Tx modul till mina Nano CPX helikoptrar både inne och ute och aldrig haft några problem.
Problemet är nog att kvaliteten är ojämn på väldigt billiga prylar vilket alltså kan få precis den effekt som du är en representant för - alltså att dina grejor fungerar bra medan andra haft andra erfarenheter. Sen är nog inte en liten Nano CPX-heli så representativ eftersom du bl a flyger rätt nära dig av naturliga skäl.
Roger

Håkan
2014-04-28, 14:38
Roger, jag ser att du försöker få igång en diskussion kring pris och kvalitet och på något sätt träffade väl mitt inlägg nån öm tå, jag kan iofs inte förstå hur!? Det var en självupplevd erfarenhet varken mer eller mindre.

En allmän diskussion kring pris och kvalitet är ointressant och väldigt off-topic i den här tråden. Alla har med sej sin egna erfarenheter och uppfattningar. Men starta en egen tråd kring det vetja.

Till fortuna får jag önska lycka till med felsökande kring Orange o Taranis, att det funkar för mej var det jag kunde bidra med. Det är alltså inte fel på alla Taranis och/eller OrangeTx men hur det är exakt med din går såklart inte att säga.

McRegor
2014-04-28, 15:27
Håkan -inte min tanke att få igång en allmän "kvalitets-diskussion" i denna tråd men ibland blir vi lite "fartblinda" av allt billigt vi kan handla numera och inser inte riktigt att väldigt lågt pris faktiskt också kan innebära att kvalitet/kvalitetskontroll kan bli lidande vilket kan yttra sig i de problem som vissa upplevt. Därmed har jag sagt det jag ville säga och avslutar den delen av diskussionen för min del.
Roger

fortuna
2014-04-30, 18:31
Hej Håkan, och ni andra med för den delen, intressant debatt detta..
Kanske helt ointressant o berätta att jag började med modellflyg för 6-7 år sedan, Helikopter lite större och lite mindre, flygplan , i alla de storlekar...Spektrum dx6 blev det, med spektrum original mottagare, 4- 6 kanaler mottagare med olika namn, glad som bara den, givetvis massor av pilotfel.. bytte upp mig till dx7 och tyckte den inte var ett dugg bättre än föregångaren. blev kanonglad när jag kunde köpa en JR dx11 och jag kunde använda mina spektrum mottagare och dsm2.. ( (Har en Taranis nu som är ljusår bättre än de tidigare nämnda) efter hand som hangaren växte så blev det många nya mottagare och då orange för hela slanten.. försökte räkna dem och tror att jag ligger runt 18 orange och 1 JR och 5 spekrum.. då är inomhuskärror 4 -6 kanalare, och hela baletten inräknat (även sådant som inte är monterat för stunden).. Till ordningen är den. Idag har jag 1 spekrum som är helt opålitlig, 3 spekrum som är helt döda, 1 som fortfarande fungerar, 1 JR 9 kanalers som fungerar, samtliga orange fungerar varav 1 som jag inte testat pga av nyligen inköpt.. Jag kan inte med säkerhet säga att orange är bättre än spekrum, men jag litar mer på dem. Att jag undrade om det lilla extra långa pip, eller att mottagaren inte binder med en gång är i sig inget problem, inget av dem startar om jag inte byter modellminne igen.. Att kompisens modul och taranis gick sönder behöver inte betyda annat än " måndagsexemplar" det får ju utredningen utvisa. Kontentan, trots att jag har några frågor runt och kring Orange / spekrum/ Taranis inner bör inte att jag är missnöjd, tvärt om. bara små frågor som man får svar snabbt och enkelt på detta eminenta forum... ps, kanske räknat fel på någon mottagare.

Till fortuna får jag önska lycka till med felsökande kring Orange o Taranis, att det funkar för mej var det jag kunde bidra med. Det är alltså inte fel på alla Taranis och/eller OrangeTx men hur det är exakt med din går såklart inte att säga.

PeterGBG
2014-04-30, 23:38
Jag har också haft problem med min Taranis och Orange Spektrum modul. Den står bara och piper och när man startar och då kräver det en omstart. Slutade med att jag bytte helt till FrSky mottagare vilket för övrigt känns som en bättre och säkrare teknik än t.ex. DSM2 och dessutom med Telemetri i mina mottagare. För övrigt är jag supernöjd med min Taranis. Bytte från spektrum till Taranis och har inte ångrat det en sekund. Känns som en kvalitetsradio rätt igenom till ett väldigt överkomligt pris. Har modifierat den genom att få "fjädring" på även trottlespaken vilket jag vill ha eftersom jag flyger multiorotr och Naza. För övrigt väldigt lätt att göra den modden. Iofs får man plocka isär radion men sen är det bara att skruva på en skruv för att aktivera återfjädringen.

radiocontrol
2014-05-03, 22:25
Jag fick hem en X6R-mottagare häromdagen. Blev lite förvånad när jag såg detta.
http://i864.photobucket.com/albums/ab204/epktoms/Taranis/X8R_X6R_Signal.jpg

Nog tycker jag det är tramsigt av Frsky att vända på signal och minus på servokontakterna mellan X8R och X6R.

Missförstå mig inte nu, jag tycker tokmycket om min Taranis och egentligen spelar det ingen roll men kunde inte låta bli att undra varför...? :)

Ilfrazr
2014-05-03, 22:32
Tokmycket gillar jag. Och peppar peppar den är rätt lätt att programera när man har skrollat i menyerna ett tag.
Jag bara fortsätter att gilla min nya radio....

//Ilfrazr

Ilfrazr
2014-05-04, 16:40
Hur reverserar man trimmen på Taranis?

McRegor
2014-05-04, 18:16
Hur reverserar man trimmen på Taranis?
Reversera trimmen ? En frågeställning jag inte hört hittills men ändå intressant i sig. Men vill du verkligen att trimmern skall gå åt motsatt håll som spakarna ?
För jag antar att trimmern följer spakarnas riktning även på Taranis eller lever dom sitt eget liv så att man måste anpassa trimmer-riktningen för varje modell och funktion beroende på om man har reverserat kanalen eller ej...?
Roger

simonarvestrand
2014-05-04, 18:25
Hur reverserar man trimmen på Taranis?

är du full ?

bogieboy
2014-05-04, 18:47
Den kanske är mekaniskt vänd åt fel håll..?

McRegor
2014-05-04, 19:55
Kan vi möjligen få en förklaring till behovet att vända trimmer-riktningen ?
Roger

Ilfrazr
2014-05-04, 20:15
Reversera trimmen ? En frågeställning jag inte hört hittills men ändå intressant i sig. Men vill du verkligen att trimmern skall gå åt motsatt håll som spakarna ?
För jag antar att trimmern följer spakarnas riktning även på Taranis eller lever dom sitt eget liv så att man måste anpassa trimmer-riktningen för varje modell och funktion beroende på om man har reverserat kanalen eller ej...?
Roger
När jag skulle trimma in planet på fältet idag så märker jag att trimmrarna går fel. På gas, höjd och skev. Sidan är rätt?

simonarvestrand
2014-05-04, 21:03
hmm den är mode2 inställd ?
får se om jag lyckas ta mig till tranås snart så jag kan kika på det annars.
om det är bra väder på torsdag kväll och jag lyckas komma hem i tid så kommer jag flyga i ödeshög söndag är det tävling i sjögesta så då blir heller ingen tranås resa.

Flahultarn
2014-05-05, 07:24
Hm, på min X8R blev jag konfunderad efter ett tag när det plötsligt inte gick att få kontakt med mottagaren. Upptäckte att dessa två små etiketter satt på olika håll på... och jag hade tittat på fel sida. Inget i mottagaren är vänt. Hur det är på X6R kan jag inte uttala mig om... men jag håller det för troligt att någon varit för trött och vänt etiketten...

radiocontrol
2014-05-05, 13:18
Jag har flera X8R och klisterlapparna sitter rätt på alla mina mottagare. Lappen sitter rätt även på min X6R.
Kontakterna är "felvända" på X6R-mottagaren, se hacken till futabakontakterna. (6an till vänster och 8an till höger på bilden)

http://i864.photobucket.com/albums/ab204/epktoms/Taranis/X8R_X6R_Signal_2.jpg

Som jag skrev innan är det inte hela världen bara man är uppmärksam. Som gammal kretskortslayoutcadritare tycker jag bara att de kunde varit konsekventa åtminstone inom X*R-serien. :)

Ilfrazr
2014-05-05, 19:59
I dag fick jag svar från Frsky-rc

Hello,
My digital trim on the throttel is reversed. Were in the menus can i change it.
I have reversed throttel.
mode2 throttel on the left stick


Och svaret blev.

Hello Ilfrazr,
In the main interface, press the MENU button,then press the PAGE button repeatedly until the "SWITCH TEST" interface( Page 5/7,see attachment ) ,then move the button of digital trim on the throttle, if you toggle switch up, "1" is displayed on "+";
if you toggle switch down, "1" is displayed on “-". If the display of your's is reversed, don't worry, only need to open the transmitter, swap wire 1 and wire 3(see attachment).

Ilfrazr
2014-05-05, 20:01
It's a firmware bug, will be corrected in next OpenTX release.

McRegor
2014-05-05, 20:29
Vågar man nämna orden "tveksam kvalitetskontroll" i denna tråd...:)
Det är nog helt enkelt så att det krävs lite mera att göra en sändare än att bara göra elektroniken men det kommer väl så småningom. Det är nästan jämt den mekaniska kvaliteten som kan vara bekymmersam när priset pressas. Förresten - är det nån som hört nåt mera om när Taranis Plus-modellen finns på marknaden ? Då har väl förmodligen de flesta av de problem som rapporterats byggts bort så då kanske det kan bli dags att slå till och testa...
Roger

dvogonen
2014-05-05, 21:07
It's a firmware bug, will be corrected in next OpenTX release.
Hur tänkte de då? Kablar som skall flyttas låter knappast som ett firmware-fel. Svårt att sätta kablar fel med hjälp av programvara :-)

Det finns en bugg som har med reversering av trim att göra, men den gäller gasspaken. Om man prompt vill att den skall reverseras (full gas nedåt), så blir inte trimmen reverserad. Väldigt, väldigt få vill ha fullgas nedåt, så detta har passerat oupptäckt länge. Kommer att lösas I OpenTX 2.0.
Men detta är ju inte alls det mystiska fel du beskriver.

dvogonen
2014-05-05, 21:26
Förresten - är det nån som hört nåt mera om när Taranis Plus-modellen finns på marknaden ? Då har väl förmodligen de flesta av de problem som rapporterats byggts bort så då kanske det kan bli dags att slå till och testa...
Roger
FrSky har nu kommit så långt att de slutgiltigt valt komponenter. De har skickat ut en del av dessa för testning och som stöd för att skriva drivrutiner, men de har fortfarande inte tillverkat prototyper av de slutgiltiga moderkorten. Efter prototypkort kommer produktifiering och testning. Lanseringen av Taranis+ verkar ligga ett antal månader bort, inte veckor som jag trodde tidigare.

Men vem vet, under har ju inträffat tidigare.

McRegor
2014-05-05, 21:50
Tack för din info Dvogonen. Det är nog antagligen som jag redan nämnt - det är svårare att tillverka sändare än den elektronik dom sålt tidigare och processen att bl a ta fram en uppdaterad version av sändaren har ju tagit en väsentligt längre tid än dom lovat för bara några månader sedan. Men kan dom åtgärda de fel som uppenbarat sig och säkra kvaliteten så är det nog rätt beslut att låta det ta sin tid. Tror inte att dom har råd med annat än att verkligen lyckas med denna produkt.
Roger