handdator

Visa fullständig version : Fulladdad LiPo?



lekman
2013-04-18, 18:48
Hej
Ibland händer det ju att man inte kom ut o flög just den dan man tänkt sej, kanske en, två dagar senare ist. Kan det vara OK mot LiPo-acken att låta den ligga fulladdad i 48 h? Tror att jag läst nån äldre tråd i den frågan tidigare nån gång, men undrar ändå vad som anses OK o inte om man vill ta hand om sina grejer...

/Lars

McRegor
2013-04-18, 18:53
De ackar jag själv har laddar jag normalt när jag kommer hem. Sen kan det ta 1 dag, 1 vecka eller kanske t o m 1 månad eller mer innan den används igen. Sen kanske man är lite noggrannare med större/dyrare ackar men de jag flyger mest med - typ 3S2200 - får nog utstå den behandling jag beskrivit. Ett par av den jag använder regelbundet är inne på sin 4:e säsong och dom är säkert sämre än när de var nya men dom fungerar acceptabelt trots allt.
Roger

lekman
2013-04-19, 04:56
OK,. Ja, det är ju oxå bra om man kan använda grejerna oxå. Att ladda samma kväll som man ska ut, efter jobbet, funkar ju inte alltid -hinner ju kvällen gå, typ
/Lars

Joacim
2013-05-12, 15:29
Ett par veckor eller mer kan man lägga dem i såkallat förvarings läge ca 50% (notera cirka 50%) vet man att man skall flyga förns nån/några dagar kan de få ligga tomma, bättre än fulla, att de ligger fulla en-två dagar är ingen fara.

För att uppnå bra livslängd och vara snäll mot sina batterier (Lipo) så kör inte ur dom mer än max 80-90%, ladda dem inte knökfulla till 4,25v/cell, 4,18-4,19v/ cell är bättre, en viktigare och mer betydande åtgärd än förvarings laddning. Är det kallt (lägre än 10+) förvärm packarna, ladda ALLTID med balansering!

Fortfarande den vanligaste orsaken till felande batterier (gäller även fartreglage) är kontakterna ;) och att de är dåligt lödda av ägaren eller fabriken. Som #2 vad gäller LiPo är det fysiskt misshandlade paket, tillstötta, bända, repade, tappade osv.