handdator

Visa fullständig version : plugg till spitfire



dhanses
2013-04-21, 16:20
Hej tänkte fråga om det är nån som vet hur man gör en glasfiber kropp till en spitfire som är då i spänvidd ca 900mm ska man börja med och göra en plugg av cellplast och sedan?, kom med tips, hade tänkt att prova bygga nån sådan.,,

// David

dhanses
2013-04-21, 16:35
har sett att många säger släppmedel hit och dit men vad är det för "släppmedel nu som ska användas har aldrig fått något svar på det ...

johanvm
2013-04-21, 16:55
Hej, Kolla här:
http://shop1.r-g.de/4DCGI/ezshop?action=suchemultisb&suchbegriff_1=Release%20agents%20%2FSolvents&ButtonName=&sortierfeld=11&sKontaktID=2147206&sKontaktKEY=qW1B4XvcUQI4xgAPs2snLiUEK0iu3x&sTICKCOUNT=22387545

"Release agent" och "Release wax"

Plugg i frigolit går finfint!. Lägg på väv och epoxi utanpå så att du kan få till slät finish. Pensla på med vax och släppmedel innan du gjuter av den.
MVH!

/Johan

dhanses
2013-04-21, 17:22
okejj tack så mycket !har aldrig gjort någon sådan glasfiber kropp nån gång så vet inte vad jag ska tänka på ritkigt första steget är väl att göra en cellplast kropp först men sedan har jag noll koll....

johanvm
2013-04-21, 20:31
Jag har gjort några pluggar, men nån expert är jag inte. Jag brukar shape:a till frigoliten till rätt form och sen lägger jag på ca 150-200g väv utanpå så att jag får ett hårt skal. För att täta vävstrukturen brukar jag köra med 2k sprutspackel från Hagmans (Stålplast 900, Mekonomen). När finishen är fin så brukar jag spruta på lite sprayfärg för att få blank yta. Skär ut ett hyllplan (från bygghandeln - en sån där vit skiva) så att kroppen kan sänkas ned till där du vill ha delningslinjen. Täta spalt mellan hyllplanet och pluggen med modellera. lägg på vax och släppmedel När ena sidan plastats så tar du bort lera och hyllplan och kör därefter andra sidan.
Här har du en kille som är duktig: http://www.su27.de/inhaltindex.htm. Formbygget börjar på sidan 17. Det finns en hel del inspiration/tips att hämta.
/J

andWho
2013-04-21, 21:56
b1-bomber-bob är också en gjutmästare av rang, ett måste att följa hans byggen: http://www.b1modelproject.com/
/A

dhanses
2013-04-22, 16:24
Johanvm
Ja men så bra förstår allt nu, nu är det bara och göra det själv :worked_till_5am:, men vax är det vanligt båtvax eller bilvax som ska på ?


// David

johanvm
2013-04-22, 19:16
Hej, jag tror det är olika saker. Själv har jag bara köpt vax avsedd för gjutningar. Huruvida båtvax funkar, har jag ingen aning om. Det var minst 5 år sen sist, så jag har bara vaga minnen. Vaxet påminde mycket om hårdvax och jag har för mig att sista lagret inte skulle poleras.
/J

Thomas
2013-04-22, 20:03
Ska man gjuta en kropp kan man göra på två sätt.
För det första måste man göra en plugg i t.ex. frigolit eller Ecoprim (hård frigolit) i exakt den skepnaden som man vill ha den, slipar väl, spacklar och lackar, helst med en blank färg som tål kemikalier. "Servalack" är inte så bra, blank sprayfärg brukar funka bättre.
Sen ska den vaxas ett par lager med polering emellan, bilvax går bra. Efter det lägger man på släppmedel, detta ska göra att pluggen släpper lättare från den färdiga gjutningen.

Sen kommer variationerna.
Ska man bara göra EN model kan man göra en "förlorad" gjutning.
Blanda polyester (luktar starkt!) eller epoxi (luktfritt) med rätt härdare. Kolla blandförhållandet! Ett par procent härdare brukar räcka för polyester, ca 40-50% för epoxi. Blanda väl i ett öppet kärl med stor diameter, är det för smalt kärl ökar värmen under härdningen och det finns en brandrisk.
Pensla pluggen med plastblandningen, lägg på glasfiberväv eller glasfibermatta och baka in glasfibret i blandningen. Det är inte tjockleken på plasten som bildar styrka, utan antal lager väv/matta.
Lämna ett hål i varje ände av pluggen där det inte finns nån plast/väv.
Låt allt härda över natten.
Öppna sen pluggen i ändarna, häll försiktigt i aceton och "smält" bort frigolitpluggen. Det blir kletigt, men skalet blir intakt. Senare, när man tar upp luckor och liknande, så kan man ju fortsätta rengöringen invändigt.
Fördelen är att man får ett slutet skal, nackdelen är att skalet är ganska skrovligt. Det måste slipas och spacklas på utsidan för att bli fint.

Den andra metoden är samma när det gäller pluggen, slipa, spackla, lacka osv.
När pluggen är klar delar/klyver man den i två halvor. Kolla då så man får två halvor där glasfibret kan släppa, d.v.s. inga "negativa" former.
Lägg plugghalvorna med snittytan mot en slät/blank yta, t.ex. en lackad spånskiva. IKEA m.fl. brukar ha "skräpbitar" som är blanka. Täta till skarven mellan pluggen och bottenytan med modellera.
Gjut plast/glasfiberväv/matta ovanpå pluggen.
När formen härdat något dygn kan man försiktigt få bort formen från pluggen.
Nu ska man alltså ha två spegelvända FORMAR som är blanka inuti.
Dessa ska nu i sin tur vaxas och läggas på släppmedel.
Här i gjuter man sen det slutliga skalet i varsin halva. När man väl fått bort skalen från formarna så ska skalen "limmas" samman med en remsa glasfiber och polyester/epoxi till rätt utseende. Och sen sedvanlig spackling/slipning och ytbehandling.
Betydligt mer arbete alltså, men ska man göra flera skal så har man formar till detta!

Och... använd skyddshandskar! Nitril-handskar till epoxi, har för mig att det går bra till polyester också...

Nu har kanske andra några bättre tips, men den sista metoden har jag gjort ett par gånger och det har funkat för mig!

Lycka till!

dhanses
2013-04-23, 21:20
tack för all hjälp !! nu återstår testningen