handdator

Visa fullständig version : Rätt kabeldimension



evilaid
2013-05-05, 16:40
"Rätt Kabeldimension" skall det vara :)
Blev väldigt osäker på kabel val nu..

Jag hade tänkt mig AWG 10 till min Octo, jag tog lite för givet att det gott och väl skulle räcka men nu när jag kollade på AWG tabellen så blir jag osäker, oppas jag tolkat den fel ...

Kollade på denna länken, http://www.svalander.se/tips_fakta/teknik/kablar/tabeller/

den säger att AWG 10 endast klarar 50A. Jag räknar med att mina motorer kommer dra 10A det gånger 8 så är jag uppe på 80A.. Är detta verkligen rätt tolkat?

Mvh

simonarvestrand
2013-05-05, 16:57
Tror du kan vara lugn. Om det inte är jätte långa kablar

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

evilaid
2013-05-05, 17:48
Ok..
Power slingan som fördelar ström till alla Esc'ar blir kanske 60-70 cm..
Men har jag tolkat det fel eller hur skall man tänka?

Samma gäller den slingan som skall mata två video sändare på vardera 500 mW, räcker det med servokabel till dom?

simonarvestrand
2013-05-05, 18:37
Kan vara vettigt att förlänga kablar på andra sidan esc istället om det blir långt annars kan escarna ta stryk .
Sen skulle jag mata video separat som gjort för störningar annars

zooks
2013-05-05, 19:07
Jag skulle nog gå efter wikipedia istället...
http://en.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge

evilaid
2013-05-05, 20:13
Men på den tabellen får jag inte ut något vettigt? Är det 333 A som gäller för AWG 10?

Tanken var att lägger en cirkel med AWG 10 och hänga på varje esc där, jag behöver inte förlänga något utan jag ska ha slingan som en PDB, typ aktig :)

Jo videolänken kommer ligga på ett 2200mah 3 cells acc, så den blir separat, men jag tänkte bara om servokabeln räcker i dimension?

simonarvestrand
2013-05-05, 21:01
det står i princip samma som i den andra fast ännumer saker för att ställa till det för nån som vill veta :)
Ringen blir som en förlängning :) kabel från kontakt till escen längst bort blir väl ca 45-50cm ?

Jodå en servokabel räcker

evilaid
2013-05-05, 21:56
Jo den var lite rörig finns ju enklare varianter :) Men vilket tal gäller för AWG 10?

Det stämmer nog bra med längden som du säger, blir knapp så långt, långa kablar till T-motorerna längsta delen blir på faserna ut till motorerna :)

simonarvestrand
2013-05-05, 22:25
Jo den var lite rörig finns ju enklare varianter :) Men vilket tal gäller för AWG 10?

Det stämmer nog bra med längden som du säger, blir knapp så långt, långa kablar till T-motorerna längsta delen blir på faserna ut till motorerna :)

Det du skrev innan stämmer rätt bra. Vill du så kan du dra dubbla så är du Safe.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2