handdator

Visa fullständig version : ESM Lavoschkin LA 7.



Harry S
2013-05-12, 17:20
Hejsan...:)

Har precis köpt på mig en LA 7 av ESM's fabrikat och har nu funderingar om lite byggtips på denna. Tanken är att den ska införlivas med en ZDZ 50NG med Pitts dämpare.

Landningsställ har ej köpts ännu, ska man satsa på ESM's egna elektriska eller något annat elektriskt (föredrar el framför luft)...?

TP på denna, stämmer den med vad som antagligen anges i bygginstruktionerna..? Vet att det har angetts många olika TP-lägen på bl.a. September Fury och den gamla Sea Fury som fanns i sortimentet tidigare.

Några andra bra tips emottages tacksamt.

...........**Tack**.

Snickarjävel´n
2013-06-12, 11:39
Jag flyger min med en OS FF320 med org ESM luftlandställ som är konverterade med wingspann retracts actuators. Detta funkar alldeles utmärkt.
Väljer du att köra ESM egna ellandställ så välj den senaste modellen, tror dom betecknas V3, då dom första varianterna tar en halv vecka för att fälla och fälla in.

TP på min ligger precis bakom landställsinfästningen och den flyger som en dröm.

Harry S
2013-06-14, 08:05
Hej. Landningsställen blev V3 av ESM's egna modell avsedda för maskinen. Blev dock omtag i maskineriet till den, ZDZ'an fick ej plats innanför kåpan på längden så jag införskaffade en DLE 35RA som drivkraft till den.

TP precis bakom landningsställs infästningen, vad blir det översatt i millimeter tro..? Har ej kollat byggbeskr. ännu så vet ej vad det står i den ang. tyngdpunkten.

.......**Tack**.

Snickarjävel´n
2013-06-26, 12:42
Jag utgick ifrån vad manualen säger ang TP läget. Funkade fint och den flyger som en dröm.
Lugn och stabil men min blev ganska tung, väger tankad och startklar ca 9,2-9,5kilo.

Harry S
2013-06-26, 14:03
Försöker att sikta på runt 8kg på min iom. att jag ska åka med en mindre rova: DLE 35RA...:)

Bra att veta dock att dom lyckats få TP rätt i manualen på denna.

.......**Tack**.

Harry S
2013-06-27, 09:06
En snabb fråga, hur stor diameter bör spinnern vara och vilken form ska det vara på den..? Har kollat på FW 190 spinners och dom verkar ju rättså lika det som ska vara till LA'n för originalet till ESM's maskin finns ju inte att uppbringa någonstans.
Diameter har jag kollat på 4"-4.5", om det sedan är rätt är väl en annan femma...:)

..........**Tack**.

Snickarjävel´n
2013-06-27, 11:57
Jag fick ingen spinner med till min LA-7 så jag beställde en hos Troybuiltmodels i USA. Inte billigt men det var tyvärr enda stället då som hade hemma, nu är dom slut på lager dessvärre.

Harry S
2013-06-27, 12:19
Yep, slut överallt till råga på det...:(

Vilken dia har originalet tro..?

Du har ingen möjlighet att ta en bild på den, gärna flera bilder så man ser hur det ser ut och kan bilda sig en uppfattning ang. storleken på spinnern i kåpan, längd kontra dia osv...?

..........**Tack**.

Harry S
2013-06-28, 14:21
Hej ...:)

Nu har jag beställt spinner till LA'n, det blev ESM's P51 Mustang spinner, röd/ gul. Tyckte att den mest påminde om hur originalet ser ut på bild på dom museifoton som tagits på fullskalan. Tänkte först att jag skulle ha köpt HK's FW190 spinner i storlek 4.5" men den kändes för trubbig i formen.

Nu ä're byggtajm för att få den färdig....;)

........**Tack**.

Snickarjävel´n
2013-06-28, 14:31
La-7:ans spinner är 4" i diam och ca 94mm lång

Harry S
2013-06-28, 15:11
Okay Snickarn, synd att jag inte visste detta innan beställningen....P51'ans spinner är 4.5" dia och runt 110mm lång, lär nog fungera bra ändå och så är färgen i stort sett lika också som motorkåpan har i rött. Det enda som spinnern har som tillägg är en gul rand runt sig...:)

........**Tack**.

Snickarjävel´n
2013-06-28, 22:43
Sorry, hann inte med mätningen tidigare.

Harry S
2013-06-28, 22:57
Det gör inget Snickarn, jag kör med det jag handlat så inga probs....:) Väntar bara in spinnern och även infällbart sporrställ som ska kopplas ihop med ESM's egna ställ, maskinen ska vara ren under..;)

Snickarjävel´n
2013-06-29, 00:33
Bilder på ESM LA-7 spinnern

Harry S
2013-06-29, 08:57
Ahhh...läckert, vad ska man säga...kan bara tillägga....läckert...;)

Den spinnern har i stort sett samma form som P51'ans spinner så det blir nog kanoners när jag får dit min.

Jag kommer inte att göra så att min ser sliten ut, det har jag inte kompetens för och därmed inte förstöra den så den får vara som den ser ut ifrån byggsatsen.....men attans snyggt är det, mycket lyckat...:)

........**Tack**.

Snickarjävel´n
2013-06-29, 09:03
Jag kommer inte att göra så att min ser sliten ut, det har jag inte kompetens för och därmed inte förstöra den så den får vara som den ser ut ifrån byggsatsen.....men attans snyggt är det, mycket lyckat...:)

........**Tack**.

Det hade inte jag heller då detta var första försöket med Biltemas spruta.

Före och efter bilder:

Harry S
2013-06-29, 09:30
Ja men fyf****n va läckert (ursäkta min svordom), jag kan komma över med min så får Du ge den lite skönhetsfläckar också...;)
Beroende på vars Du finns förstås...misstänker att Du är någonstans i söder/väster så avståndet kan ju vara avskräckande, skulle dock vara roligt att se din i luften..:)

..........**Tack**.

Mr J
2013-06-29, 09:31
Sicken j*kla skillnad! Till det bättre :applouse:

Ålänning
2013-06-29, 11:31
Så DÄR ska flyg se ut!!! :-D Gillar inte alls dessa nya ARF-flyg som har blänkande tokmodern klädsel på ett flyg som ska ha matt smutsig tygklädsel med detaljer. (ni förstår vad jag tänker). Mumma! Charm!

bem
2013-06-30, 09:50
Gillar inte alls dessa nya ARF-flyg som har blänkande tokmodern klädsel på ett flyg som ska ha matt smutsig tygklädsel med detaljer.
Hej,
Såg att det finns en ARF som har matt plastklädsel, Top Flite har en ny Focke-Wulf Fw 190 som är klädd med matt ("flat") MonoKote. Ett steg i rätt rikning på ARF warbirds.

"Built-up and sheeted airframe components come finished in flat MonoKote film."
http://www.top-flite.com/airplanes/topa0706.html

I monteringshandboken till modellen har de inkluderat en lista med den MonoKote som används på planet ifall man behöver laga klädseln i framtiden:
White (TOPQ0204)
CubYellow (TOPQ0220)
Flat Black (TOPQ0508)
Flat Olive Drab (TOPQ0510)
Flat Dove Gray (TOPQ0511)
http://www.monokote.com/flatmonokote.html

/Bo

Harry S
2013-06-30, 14:20
LA 7'an är inte heller blank i klädseln ifrån lådan men den har heller ingen weathering så den ser ju ny ut trots sin matta finnish...:)

.......**Tack**.

Snickarjävel´n
2013-06-30, 14:48
Tp ska tydligen enligt manual ligga på 168mm vilket i praktiken blir i bakkant på ställinfästningen.

Harry S
2013-06-30, 20:23
Okay Snickarn, då blir det till att sikta in sig på 168mm eller där omkring, brukar annars göra det mesta nostungt iom. ny maskin och för att lära sig dess egenskaper. Gissar att jag kommer att sikta på 165mm ifrån framkant på vingen..:)

........**Tack**.

Harry S
2013-07-04, 15:23
Nu så, nu är bygget igång och likväl så sprang man på första patrullen...;)

Verkar som att virket i vingen tar emot under hjulbrunnarna som ska sänkas ner i vingen, ska man ta upp ett snitt i hjulbrunnens undersida eller ska man slipa ner träet för att få dessa på plats..? Har aldrig monterat hjulbrunnar på mina tidigare alster, därav frågan...:)

........**Tack**.

Snickarjävel´n
2013-07-04, 22:05
Torsdag, grillkväll och naturligtvis lite WWII flygning. Lågt, fort och i formation som gick lite väl nära till slut.


Efter en närkontakt med en ESM ME109 i luften ikväll fick min LA-7 lite småskador.
Me 109:an slutade i smulor i backen, på LA-7an lossnade motorn, proppen gick sönder, kåpan fick sig en törn den med, batterierna lossnade från sina fästen (dock inte från kablarna) och föll bak en bit i planet.
Motorn höll sig dock igång så den hjälpligt gick att få runt fältet och in för landning (som var allt annat än spännande).

Harry S
2013-07-04, 22:08
Åå hej åå håå....dedär va inte roligt, kunde gått riktigt illa Du....

Hoppas att Du såg mitt problem i mitt förra inlägg, sitter liksom fast i syltburka...;) Nån idé..?

.........**Tack**.

Snickarjävel´n
2013-07-04, 22:12
Slipa ner träet som tar emot.

Harry S
2013-07-04, 22:15
Okay, trots att det verkar vara bärande struktur...? Då blir'e slipen nästa, Dremel med liten sliprondel borde bli bra..:)

.........**Tack**.

Harry S
2013-07-13, 17:21
Hejsan Jonny (Snickarn)...:)

Tänkte fråga Dig, använde Du ESM's gångjärn, vajerstyrning, linkar osv. vid bygget av din LA 7'a..? Kör Du även med vajer till höjd resp. sidoroder..?

Själv så köpte jag Dubro vajerstyrning till både höjd som sida, utöver detta så har jag använt det mesta ifrån kitet som ingår till densamma.

.......**Tack**...:)

Snickarjävel´n
2013-07-22, 12:43
Hejsan Jonny (Snickarn)...:)

Tänkte fråga Dig, använde Du ESM's gångjärn, vajerstyrning, linkar osv. vid bygget av din LA 7'a..? Kör Du även med vajer till höjd resp. sidoroder..?

Själv så köpte jag Dubro vajerstyrning till både höjd som sida, utöver detta så har jag använt det mesta ifrån kitet som ingår till densamma.

.......**Tack**...:)


Jajemen...

Harry S
2013-07-22, 21:54
Kanoooners, då är maskinen snart färdig, bara sporrstället kvar att få hem...elektriskt infällbart och installation av mottagare, accar, regulator och inkörning av motorn...:)

Harry S
2013-07-24, 13:22
Snart provflygningsdags, vad tänka på vid första start och landning..? Lite tips på maskinens egenskaper skulle sitta fint Jonny...:)

........**Tack**.

Snickarjävel´n
2013-07-24, 14:51
Jaa.....vad ska man säga, stabil trots eller kanske tack vare lite tyngd, snäll, bra lågfarts egenskaper, full klaff ger en djävulsk broms, missa inte gasa på lite om du fäller klaffarna fullt, har inte hittat nårra otrevligheter än så länge. Har dessvärre inte mycket film på min La-7 som säger hur den flyger men jag tycker den är kul...

Harry S
2013-07-24, 15:57
Låter betryggande, har haft några warbirds tidigare men ej i denna klassen och storleken. Den största var en P51 D Mustang ifrån engelska Galaxy Models som flög som en stor trainer och landade som en sån när flapsen var fullt ute, dock så fick jag modifiera den markant för att få till skev/ flaps i skala utförande då den var bestyckad med stripe skevroder ifrån början.

Har lagt lite neråt resp. sidoriktning på motorn och jag antar att det kan behövas vid pådrag i starten. I övrigt så är det inte möe kvar att göra på henne, installation av sporrstället och inpackning av RC bestyren i kroppen.

...........**Tack**...:)

Snickarjävel´n
2013-07-24, 17:42
Min motor sitter direkt på motorspant (rätt eller fel) men det funkar bra som det är. Vet inte om där är någon riktning inbyggd i motorspantet på LA-7:an.

Lycka till med premiären :icon_pidu:

Harry S
2013-07-24, 18:32
Tack Jonny, lär nog behövas misstänker jag...:)

Har sett många som misslyckats totalt med sina LA 7'or, filmer finns på "tuben" men jag hoppas att jag inte faller i någon av misstags groparna.

........**Tack**....:)

Snickarjävel´n
2013-07-27, 21:22
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=IS61i8w66qo&t=12 50

Här är bla en filmsnutt på hur kärran flyger, skrolla fram till 20:50 för att se LA-7an.

Harry S
2013-07-27, 21:43
Riktigt läckert Jonny, detta gav ju bara mer eld på brasan....:) Nu ska ho' bli klar, inte så möe kvar, infällbart sporrställ installerat, regulatorn testad och fungerande....bara att montera dit tändsystemet och mottagaren med accar, sen så...;)

Förresten, märkte Du nån skillnad på att flyga maskinen utan resp. med motorkåpan..?

.........**Tack**.

Snickarjävel´n
2013-07-27, 22:05
Riktigt läckert Jonny, detta gav ju bara mer eld på brasan....:) Nu ska ho' bli klar, inte så möe kvar, infällbart sporrställ installerat, regulatorn testad och fungerande....bara att montera dit tändsystemet och mottagaren med accar, sen så...;)

Förresten, märkte Du nån skillnad på att flyga maskinen utan resp. med motorkåpan..?

.........**Tack**.



Inte ett dugg faktiskt.

Harry S
2013-07-27, 22:32
Okay, då får Vi se om jag kör utan första resan eller om jag kör komplett ifrån början...:)

Harry S
2013-07-30, 17:04
Hej Jonny (Snickar'n).

Vars mäter Du in TP på maskinen, 168 mm..? Är det precis vid kroppen och vingroten eller är det längre ut..?
Kände lite på min och det är nog avsevärt möe mer än 168 mm i vingroten så det blir nog till att blya nosen på'na...:(

.......**Tack**.

Kenneth E
2013-07-30, 17:45
Någon millimeter hit eller dit vid tyngdpunkten spelar nog ingen roll på en så stor kärra, de flyger som trainers med ett annat utseende. Se till att satsa på bra överföring till roderna, så du utnyttjar hela stickan på radion när du flyger.
Trimma in 20-30 % expo och du är på banan.
Kenneth

Harry S
2013-07-30, 17:57
Hej Kenneth...:)

Har testat Mustang med lite bakåt skjuten TP och kan intyga att den var nästintill oflygbar så jag satsar nog på att TP ska vara framskjuten ett par extra millimeter...;)

Servon i maskinen är Hitec HS645MG runtom, utöver detta så flyger jag aldrig med expo på mina maskiner....inte ens heli..:)

.........**Tack**.

Harry S
2013-08-03, 14:30
Nu så, nu är motorn provkörd och den går som en klocka av bättre snitt, imponerad av DLE 35'an ärligt talat. Kraft finns det i överflöd så nog kommer LA'n att flytta på sig med denna....;) Provkörningen gjordes med en Menz 18x10" 3-blad, motorn gick långt över förväntan iom. att det ändå är en Kines av billigare karaktär...:)

........**Tack**.

Harry S
2013-08-04, 14:57
Har nu hakat i 240gr bly i nosen på henne och fortfarande verkar hon baktung...:(...Motoracce sitter på brandvägg ihop med tändning och killswitch, mottagar accarna sitter så långt fram dom kan komma och landningsställs accen sitter vid TP, maskinen känns inte så tung, gissar på runt 7-7.5kg så jag vill inte tunga ner den så värst möe. Blir nog till att blya lite till, finns inget att flytta på.

..............**Tack**.

Harry S
2013-08-04, 17:46
Nu så, så blev damen i fråga dvs. LA 7'an, riktigt lyckad för att vara jag som byggt denna...;)

Snickarjävel´n
2013-08-04, 19:05
Jag mäter 168mm vid vingroten, detta landar då strax bakom ställinfästningen. Flyger min så och den flyger som en dröm.

Proper kärra, inga bilder på installationen?

Harry S
2013-08-04, 19:27
Tyvärr inga under själva bygget så man ser installationerna, kan dock beskriva lite (om jag nu lyckas skapa förståelse över bygget på detta sättet)...:)

Fyra servon i kroppen, 2st. HS645MG och 2st. Futaba 3151 (tror dom heter så), mottagare Pro12 sitter under cockpit med kardborre band, 2st. accar LiPo sitter ovanför vinginfästningen och under tanken, infällbart sporrhjul (HK) i tailen, spänningsregulator Dualsky Pro 15A som matar alla servon med glans och en fail safe switch som följde med regulatorn. Vingarna har ställen (ESM), 4st. HS645MG, drivacce till ställen, styrdon till ställen. Sen är det några meter skarvkabel i maskinen.

Kabinhuven är tejpad för testflygningarna, om maskinen flyger bra (vilket jag hoppas) så ska den demonteras i vinter för riktig cockpit installation där man skär ur dom plana ytorna i cockpit och installerar riktig sittbrunn med instr. bräda, spak, pedaler osv.

.........**Tack**.

...PS: Nu är TP på ganska exakt 168mm, fyller man sen tanken på 550cc så borde den bli gott åå väl flygbar så den får vara så.....;)

Hoppas att det går att måla upp en bild i stora drag av beskrivningen.....:)

Snickarjävel´n
2013-08-04, 19:35
Fick en lysande bild av installtionen.

Harry S
2013-08-04, 19:43
Fick en lysande bild av installtionen.

Hehehehe....läste detta som en viss ton av ironi, ska försöka att fota innandömet så det syns bättre...:)

Harry S
2013-08-04, 19:59
Nu så, inne i kroppen, på vingens ovansida och i motorkåpan...:) Nu framstår säkerligen en möe klarare bild av vad jag menar...;)

Harry S
2013-08-20, 17:11
Maiden avklarad, flög som en dröm...:D....Flapsen var effektiva till max, riktigt bra dykbromsar upptäckte jag..:)

Ett par snäpp trim vänster och ett par snäpp dyktrim, sen var ho' i sitt esse...:)

..........**Tack**.

Ken1
2013-08-20, 18:11
grattis till en lyckad premiär! :)

Thomas
2013-08-20, 18:54
Grattis!!
Jag känner igen känslan, riktig eufori i hela knop.. f'låt, kroppen.

Och filmen då??
En sån tjusig kärra måste filmas!!

Snickarjävel´n
2013-08-20, 19:43
Maiden avklarad, flög som en dröm...:D....Flapsen var effektiva till max, riktigt bra dykbromsar upptäckte jag..:)

Ett par snäpp trim vänster och ett par snäpp dyktrim, sen var ho' i sitt esse...:)

..........**Tack**.


Grattis Harry.

Jodå, dykbromsar är det vid full utfällning. Min inflygning ligger kring 60m höjd 20m innan bankant och sättningen kommer ca 5m in på banan. Det är som om kärran hade hängt i ett snöre i från ovan när den kommer ner så fint....

Harry S
2013-08-20, 22:00
Tackar så mycket Grabbar, nån film blev det tyvärr inte pga. att han som skulle filma hade supit bort minnet att filma. Han tyckte dock att det såg bra ut...:D

.........**Tack**

Harry S
2013-08-21, 22:31
Hejsan Grabbar...:)

Idag blev det fler rundor med LA'n, dock med blandat resultat...(haveriet var nära några ggr). Dock så klarade sig maskinen med smärre reparationer som wing dovel = lossnat, ställsben = vridet, motorkåpan = nästan tappad osv...:) Märkte även att wiren till höjdrodret slaknat överdrivet mycket, har ej undersökt och letat efter orsaken ännu men kommer att kasta ett getöga på't när wingdoveln har härdat fast igen. Om inget hittas så skall wiren spännas upp till pianoklonk standard igen. Antal flygningar blev 4 st. med en nos ställare och 2 nose over med avslutning på rygg. Inga skador efter dessa, som väl är..:D

Nu tillbaka till reparationerna igen, må väl Boys...:)

Harry S
2013-08-23, 12:28
Vet nu varför det blev nose over både i start som landning, nån jä*** hade dragit åt hjulbromsarna så hjulen inte roterade...:D Muttrarna på hjulaxlarna hade skruvat in sig och på så sätt låst hjulen trots att Loctite användes. Arbetet gjordes om så hoppas jag att det kommer att fungera tillfreds...:)

..........**Tack**.

Snickarjävel´n
2013-12-08, 18:30
Hallå Harry.


Hur har det gått med din La-7:a? Fortfarande flygandes?


Har fixat lite med min egen....


https://www.youtube.com/watch?v=xVv-JsoSp00

Kenneth E
2013-12-08, 19:19
Nu börjar det likna något, klart imponerande.
Ken

Thomas
2013-12-08, 20:34
Men GUUUD, så läckert!!
Ge nu f*n i att kvadda den fina kåpan...

Mr J
2013-12-08, 21:51
Men GUUUD, så läckert!!
Ge nu f*n i att kvadda den fina kåpan...

Jag har sagt åt honom att hålla sig undan från Åberg... :)

Snickarjävel´n
2013-12-08, 22:07
Jag har lovat Åberg hålla mig undan från honom...

Harry S
2013-12-11, 19:53
Hallå Harry.


Hur har det gått med din La-7:a? Fortfarande flygandes?

Har fixat lite med min egen....


https://www.youtube.com/watch?v=xVv-JsoSp00



Hej...:)

Jodå, den ska flygas till våren igen så visst är den flygande fortfarande. Har lite som ska göras på den i vinter då jag sällan luftar maskinerna under den kalla årstiden.

Har även Corsair'en som ska genomgå lite arbete till vårens premiär, ska bl.a. byta ut infällnings mekanismen till huvudställen som är BH original drivna med luft, kommer att bli el istället.

Det Du gjort på din La var riktigt läckert, både kylklaffarna som blyspottarna....:D Hur möe mer vikt lägger det till maskinens normala flygvikt..?

Hörs framöver, om inte innan X-mas så ha en God Jul på Er alla...:)

Snickarjävel´n
2013-12-11, 19:58
Hej...:)



Det Du gjort på din La var riktigt läckert, både kylklaffarna som blyspottarna....:D Hur möe mer vikt lägger det till maskinens normala flygvikt..?



Vet ej vad den väger än. Kan fixa en vägning ikväll.

Thomas
2013-12-17, 21:53
SnickarjävelJonny, var har du köpt dioderna och elektroniken till sprutorna??

Snickarjävel´n
2013-12-17, 23:14
HAB har stått för lev av dioder och styrenhet.

Snickarjävel´n
2013-12-28, 20:42
Hej...:)

Jodå, den ska flygas till våren igen så visst är den flygande fortfarande. Har lite som ska göras på den i vinter då jag sällan luftar maskinerna under den kalla årstiden.

Har även Corsair'en som ska genomgå lite arbete till vårens premiär, ska bl.a. byta ut infällnings mekanismen till huvudställen som är BH original drivna med luft, kommer att bli el istället.

Det Du gjort på din La var riktigt läckert, både kylklaffarna som blyspottarna....:D Hur möe mer vikt lägger det till maskinens normala flygvikt..?

Hörs framöver, om inte innan X-mas så ha en God Jul på Er alla...:)

Grejorna till gunflashen väger inte mer än omkring 150gram kanske. Totalvikt på LA-7:an styft 9kilo.

Harry S
2013-12-30, 12:07
Den viktökningen var ju inte särskilt betungande dock så låter jag min vara i originalskicket tills vidare, snyggt dock...:)

Ska försöka få på sporrställs luckor på min som stänger igen när stället åker in, även huvudställs luckorna finns det tankar ikring. Får bli aktiviteter när andan faller på, just nu lockar sakerna inte så värstens. Även cockpit satsen är intressant, får se om jag beställer hem en dylik.

Om Vi inte hörs av innan så **Gott Nytt År** till Dig Jonny, detsamma gäller Er övriga aviatörer....:)

Snickarjävel´n
2014-01-05, 17:53
SnickarjävelJonny, var har du köpt dioderna och elektroniken till sprutorna??


Så här ser det ut i luften:


http://www.youtube.com/watch?v=4yI78YJrCcI&feature=youtu.be

Thomas
2014-01-05, 19:16
Tjusigt Snickar'n!
Det syns ju riktigt bra!

Vad hände med hjulet?? Styrleden som gick åt hel---e??
:sarcastic:

Snickarjävel´n
2014-01-05, 19:55
Tjusigt Snickar'n!
Det syns ju riktigt bra!

Vad hände med hjulet?? Styrleden som gick åt hel---e??
:sarcastic:


Den där lilla förbannade skruven som så bekant håller allt annat.....den föll visst av :lollypop:

Lelle
2014-01-06, 09:34
Snyggt fluget Jonny.
Finns väl inget som är så svårt som att flyga i dimma, och dessutom med ett grått flygplan. :applouse:

Snickarjävel´n
2014-01-06, 09:41
Snyggt fluget Jonny.
Finns väl inget som är så svårt som att flyga i dimma, och dessutom med ett grått flygplan. :applouse:

Tack Lelle.

Stiffe
2014-01-08, 22:58
Fräckt :)