handdator

Visa fullständig version : Nybörjare inom multikopter



Donnyponny
2013-05-24, 19:04
Hej,

Vill bara berätta att jag är ny här på forumet. Jag brukar hålla till på Rsb och rcheli, men på både forumet snackas inte så mycket om multikopter. Här verkar det vara full rulle:)

Jag har nyligen köpt en Gaui 500x, och har kraschat den ett par gånger, så nu tänker jag skaffa en Dji Naza v2 med gps. Hoppas att den kan motverka mina kraschningar. Någon som har erfarenhet av v2.an?

bmw
2013-05-24, 20:17
V1'an har ljust hölje och släpper in ljus som stör barometern, med lite svart tejp är detta löst.
V2'an är svart på sidorna från fabrik, var den ej behöver tejpas.

V1'ans GPS funkar bra, så länge du inte flyger med 1,2 Ghz video, för då stör man ut GPS'en, övriga frekvenser går bra.
V2'ans GPS har SAW filter, varför den fungerar bra ihop med 1,2 Ghz video.

I övrigt får man med PMU till V2'an med en extra bus-port, om man vill ha DJI OSD eller någon blåtandgrej och att LED modulen är separat från PMU'n.

I övrigt är dom lika och kan köras på samma FW.. ska man köpa nytt så blir det ju V2'an, men i mina ögon är en V1'a likvärdig och kan hittas beggad till bättre pris :)

Naza som helhet är jag väldigt nöjd med, väldigt lättflugen FC!

Donnyponny
2013-05-24, 21:23
Tack bmw,
Men har inte v2 lite mer stabilitet och start-upp av multikopter är annorlunda? Jag har inte hittat någon som säljer naza+gps begagnad:(

2013-05-24, 22:29
@bmw
Har du provat själv att gpsen till v2 tål störningar bättre än v1? Några på rcgroups har tagit isär båda och konstaterat att det är exakt samma och att v2 saknar saw-filter.

simonarvestrand
2013-05-24, 22:43
Nått har som ju gjort eftersom dom säger att den är snabbare m.m..

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2013-05-24, 23:02
Alla nyheter i själva beteendet, tex takeoff sitter i den nya firmwaren och den är samma för både v1 och v2.

Menar du att v2 hittar satelliter fortare Simon? Jag har inte sett så många rapporter från folk som testat än

simonarvestrand
2013-05-25, 06:21
Ja läste nått om det, vet dock inte vart. Men det kan ju bero på något i fwn också

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Donnyponny
2013-05-25, 20:43
Prismässigt så ligger v1 och v2 på samma nivå, då är det väl lika bra att köpa tvåan.

pelleknas
2014-10-20, 09:24
Någon som vet hur man får maskinen att lyfta utan att den tippar vid start, är den felprogramerad eller.
Kör som vanligt men vid start vill den slå runt bytt propellrar mm
Rolf:concern:

Base
2014-10-20, 10:14
Om den slår runt vid start och propellrarna är rätt satta är det fel på rotationen på någon av motorerna. Ta av propellrarna, sätt en bit maskeringstejp på varje motor och kontrollera att de verkligen snurrar åt rätt håll. Kolla även att motorerna är kopplade i rätt ordning till FC'n. La ner många timmar på detta innan jag fick min fpv250 att lyfta..

simonarvestrand
2014-10-20, 10:41
Kan även vara för låg p om den välter

remsan
2014-10-20, 12:24
Om propellerna startar olika det kan vara så att man har inte kalibrerat sina ESC. Så var det i mitt fall förr.

Jorgen
2014-10-20, 12:37
Någon som vet hur man får maskinen att lyfta utan att den tippar vid start, är den felprogramerad eller.
Kör som vanligt men vid start vill den slå runt bytt propellrar mm
Rolf:concern:

Du står inte precis bredvid en husvägg eller något sånt när du provflyger?

Jag hjälpte en polare med lite fartreglage och sånt för ett par veckor sedan och Nazan blev konsekvent lurad vid start när jag startade ett steg från huset. Så fort man började lyfta så ville den mycket bestämt driva iväg ungefär tre meter ut på gräsmattan och om man inte fick den att gå fritt från gräset direkt så tippade den. I atti läge så lyfte den spikrakt och hängde kvar så länge man ville då det var helt vindstilla.

Jörgen

pelleknas
2014-10-20, 14:48
Ok får kolla men är lite dålig på vad du menar med fc:concern:

pelleknas
2014-10-20, 14:49
För låg p..??

Base
2014-10-20, 14:51
Läs igenom den här guiden och återkom!

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2206138

pelleknas
2014-10-20, 15:38
Hej har läst på en hel del men denna maskin är en Cheerson CX-20 Zero
så det kan kanske bli problem då det är svårt att koppla till APM
kanske fel maskin för mig..??
:(

Läs igenom den här guiden och återkom!

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2206138

Base
2014-10-20, 16:14
Okej, verkar finnas 3 olika varianter av den quaden, det missade jag. Synd att din version inte var open source varianten. Är du säker på att du har rätt propellerrotation, har du kalibrerat ESC'na?

pelleknas
2014-10-20, 18:02
Problemet löst tack för svaren :sarcastic: