handdator

Visa fullständig version : RCFF vs SMFF



teamleader
2013-05-28, 10:51
Hej

Denna fråga är en försäkringsfråga så jag kanske borde ha lagt den i försäkringstråden men en del medlemmar har ju skrivit som svar att jag bör hålla mig till en och samma tråd, så då gör jag väl det då.

Jag kontaktade en av medlemmarna i KMFK igår och sa att jag tänkte gå med som medlem i klubben, Han frågade mig om vilket modellförbund jag var med i och jag sa att jag är medlem i RCFF, han kallade RCFF för ett piratförbund och vad han menade med det vet jag inte.

Jag läste lite på KMFK:s hemsida om vilka säkerhetsföreskrifter KMFK följer och det visade sig att både KMFK och AKMG följer säkerhetsföreskrifterna i SMFF, och denna medlem jag kontaktade trodde att det kunde bli svårare att komma med i klubben om man är medlem i RCFF.

Men jag har ju läst på detta forum att RCFF har EXAKT samma säkerhetsföreskrifter som SMFF har med undantaget att RCFF bedriver ingen tävlingverksamhet och har heller ingen reseförsäkring till och från tävlingar som SMFF har.

Tycker ni att jag bör ansöka om medlemsskap även i SMFF för att kunna bli medlem i någon av dessa klubbar eftersom RCFF reglerna inte gällde där SMFF har ju sitt förbund i Falköping?

:)

McRegor
2013-05-28, 10:58
Om du skall bli klubbmedlem så kan det finnas klubbar som kräver SMFF-medlemskap. I så fall brukar du också automatiskt bli ansluten till SMFF via klubbens medlemsavgift.
Det är inget som hindrar att du är med i både RCFF och via klubben är ansluten till SMFF.
Roger

henke2
2013-05-28, 11:39
Men jag har ju läst på detta forum att RCFF har EXAKT samma säkerhetsföreskrifter som SMFF

:)

Nej det har dem inte! Det skiljer en hel del i filosofi mellan RCFF och SMFF. Det blir säkert inte helt rättvist att sammanfatta kort, men jag gör ett försök.

SMFF ger klubbarna ansvaret att bedöma var det är lämpligt att flyga och var försäkringen gäller. RCFF ger dig själv ansvaret att bedöma var det är lämpligt att flyga med hjälp av sunda förnuftet. Det är stor skillnad.

Du är alltså inte under SMFFs beskyddande vingar om du flyger på fotbollsplanen hemma vid, men är du med i RCFF så är du under deras vingar - OM det anses vara sunt förnuft att flyga just den flygmaskinen du har på fotbollsplanen.

Det skiljer alltså markant i försäkringen redan där. Sen vad som är bra eller dåligt och hur försäkringsbolagen agerar vet jag inte och kommenterar heller inte här. Det viktigaste är att man sätter sig in i och förstår vad man har för skydd så att man kan flyga ut ifrån det. Sen om man väljer det ena, andra, bägge eller ingenting och litar på hemförsäkringen är upp till var och en.

AM
2013-05-28, 11:43
Jag tycker klubbarna ska tänka om - det råder FÖRENINGSFRIHET i Sverige. Det innebär att INGET förbund kan diktera villkoren för de lokala klubbarna.
Om medlemmen i KMFK anser att RCFF är ett piratförbund avslöjar han bara sin okunskap. RCFF startades 2006 efter åratal av kritik mot SMFF att de borde tänka mer på "söndagsflygarna" som utgör 98 procent av förbundets modellflygare som INTE tävlar. Detta gick inte - och än idag är det omöjligt. Helt och hållet beroende på att SMFF är ett sportförbund anslutet till Riksidrottsförbundet och därmed tvingat att följa Riksidrottsförbundets regler, nämligen att all verksamhet skall FOKUSERAS på tävlingsverksamheten. Den som påstår annat har inte läst Riksidrottsförbundets stadgarna ordentligt. Samma sak gäller för SMFF's "paragraf 37" där förbundet kräver att anslutna klubbar följer. Paragraf 37 säger att ALLA klubbens medlemmar MÅSTE vara anslutna till SMFF. Hade detta varit USA, hade SMFF åkt på ett astronomiskt skadestånd. Varje klubb i landet är en "egen juridisk person" och klubben har endast att följa sina egna stadgar. Din granne kan inte tala om för dig vad du ska äta, eller vilken bil du ska köpa, eller vilken färg du ska måla med. Lika lite kan SMFF kräva att klubbarna ska följa deras direktiv. Vill SMFF utesluta en klubb som inte följer deras paragraf 37 - är det SMFF's problem, inte klubbens.
Om klubben tvekar att ta in dig som medlem pga att du är medlem i RCFF begår de ett allvarligt lagbrott. Är det en "öppen" klubb - som får bidrag från stat och kommun - är det absolut förbjudet att neka personer medlemskap. Endast vid allvarliga fall av kriminalitet och droger kan man neka personer medlemskap i en förening. Men klubben kan dock ha stadgar som kräver att du är medlem i SMFF. Men det är då den lokala klubben som bestämt det själv.

Vad gäller försäkringarna, så är det i botten samma försäkring bägge förbunden har. RCFF förhandlade fram en olycksfallsförsäkring med If 2006, som SMFF senare också köpte. Försäkringsvillkoren är exakt desamma, men SMFF begränsade försäkringens giltighet i ett uppenbart försök att tvinga in medlemmar in i SMFF.

Medeashusse
2013-05-28, 11:49
Ok, jag hänger på tråden.

Då jag inte är ansluten till något förbund ännu och övningsflyger på ett SMFF-fält (med tillstånd av dom).
Då jag bara tillfälligt är här, känns det lite onödigt att bli medlem och betala 800 i medlemsavgift. För att vara försäkrad och även vara försäkrad när jag kommer hem och blir hänvisad till bush-flying, funderade jag på medlemskap i RCFF.

Jag tog upp försäkringsfrågan på fältet och han jag pratade med sa att RCFF:s försäkring inte gäller på SMFF:s fält, stämmer det? Jag tycker det borde vara ett avgörande som ligger hos RCFF och försäkringsgivaren!?

Nästa fråga är om inte hemförsäkring alternativt fritidsförsäkring täcker rc-flygning eller brukar det finnas friskrivningar så som för dykning och fallskärmshoppning?



Måste bara poängtera att alla på klubben har varit MYCKET vänliga och trevliga mot mig! De ska ha ett jättestort tack! :)

Sammanfattningsvis så som nybörjare, utan veta något om gammalt groll, uppfattar jag diskussion om RCFF vs SMFF ganska enkelt.

Om du vill tävla eller ett SMFF-fält är det du vill flyga på, så ansluter du dig till SMFF.
Om du däremot inte har tävlingsambitioner och dessutom vill vara försäkrad när du flyger utanför flygfälten så blir RCFF det självklara valet.

Har jag fattat det här rätt???

numnutchris
2013-05-28, 12:05
--

Jag tog upp försäkringsfrågan på fältet och han jag pratade med sa att RCFF:s försäkring inte gäller på SMFF:s fält, stämmer det? Jag tycker det borde vara ett avgörande som ligger hos RCFF och försäkringsgivaren!?

:)

Det är tvärtom - SMFF kräver att du flyger på SMFF-godkänt fält; för RCFF se ovan om individ vs klubbansvar.
Några i vår klubb som kommit på att SMFF inte gäller på vårt fält då det inte är SMFFgodkänt...

AM
2013-05-28, 12:09
Du kan lugnt flyga på ett "SMFF"-fält. Du är bra försäkrad genom RCFF. Enda problemet kan eventuellt vara att någon trångsynt person förbjuder dig att flyga på "deras" fält om du inte är medlem i SMFF. Men du har exakt samma - om inte bättre - försäkringsskydd som medlem i RCFF.
Vad gäller utövande av farliga sporter så finns det försäkringar som inte gäller. Modellflyg klassas lyckligtvis som leksaker och berörs inte av sådan restriktioner. Det försäkringsbolagen börjar backa på är möjligheten att få ersättning för en kvaddad modell. Då är det din hemförsäkrings "drulleförsäkring" som träder in. Men olycksfallsförsäkringen som det handlar om på ett modellflygfält gäller i alla lägen. Jag tycker du ska föreslå klubben att du antingen blir försäkrad genom en klubbmedlem som finns på fältet samtidig med dig. Det är nämligen så att gäster som man har med sig på fältet täcks också av olycksfallsförsäkringen. Eller att du har ett försäkringsskydd genom RCFF och att eventuell skada inte kommer att belasta SMFF's försäkring.

McRegor
2013-05-28, 13:54
Chris - det är (den SMFF-anslutna) klubben som godkänner vilka fält som är deras officiella och "godkända" fält. Vi har flera fält i vår klubb förutom vårt "stora" hemmafält. Så finns det t ex en liten sjö som lämpar sig för sjöflyg så kan Klubben godkänna detta som ett av klubbfälten och då är det vad du kallar "SMFF-fält". Vår klubb är SMFF-ansluten men medlemmarna kan sen länge välja om dom vill vara med i SMFF eller ej. För att lösa försäkringsfrågan så har vi tecknat en egen ansvarsförsäkring.
Roger
PS: Gästflygare på SMFF-fält är såvitt jag förstått inget som kan kan vara mer än nån enstaka gång/år. Flyger man regelbundet så tycker jag faktiskt att man skall vara solidarisk med övriga och gå med i klubben för dom behöver med all sannolikhet medlemsavgiften för att täcka alla kostnader som finns för att driva ett fält.

Medeashusse
2013-05-28, 14:39
PS. Nu var det inte tänkt att jag skulle fortsätta "igla" på deras gästfrihet utan jag befinner mig tillfälligt på orten och kommer snart befinna mig ca 140 mil härifrån. Naturligtvis blir jag medlem om jag blir kvar eller flyttar hit. ;)

numnutchris
2013-05-28, 14:42
Chris - det är (den SMFF-anslutna) klubben som godkänner vilka fält som är deras officiella och "godkända" fält. --- etc


Har du någon ref till SMFF §§ eftersom det verkar vara nånstans där tolkningarna går isär vs besked från SMFF ang försäkringsfrågan.

McRegor
2013-05-28, 14:49
Har givetvis ingen koll på nån referens i Stadgarna just nu (det står nog inte heller där - tror mera på deras säkerhetsregler/försäkringsvillkor) men har varit styrelsemedlem många år i vår klubb och har många kontakter på olika håll inom både SMFF och RCFF och det jag beskriver har vi tillämpat. Det var även vad som sas från SMFFs föredragande i försäkringsfrågor på ett SMFF-årsmöte för några år sedan i anslutning till att man justerat försäkringsvillkoren. Givetvis kan det ha skett nån mindre justering sen dess men SMFF har ju inga fältkontrollanter utan det enda rimliga är också att det är den lokala, SMFF-anslutna klubben som kan bestämma vad som skall vara deras officiella flygfält.
Roger
PS: Såg att det skrivits lite om detta på min gamla klubbs hemsida - http://www.skvadern.se/index.php?sida=116
...och detta borde väl slutligen vara svaret du saknat Chris - http://iof2.idrottonline.se/SvenskaFlygsportforbundet/Organisation/Grenforbund/Modellflyg/SverigesModellflygforbund/Dokumentarkiv/Forsakringar/
M a o - det jag nämnde sammanfattat i mitt tidigare inlägg.

Dragon
2013-05-28, 15:18
Vår klubb är SMFF-ansluten men medlemmarna kan sen länge välja om dom vill vara med i SMFF eller ej. För att lösa försäkringsfrågan så har vi tecknat en egen ansvarsförsäkring.
Roger
.

Hej Roger!
En liten fråga bara. Litar ni inte på RCFF:s försäkring?
Kalle

McRegor
2013-05-28, 15:42
Dragon - vi har inget krav på att dom skall vara anslutna till RCFF heller så av den anledningen har vi tecknat en egen försäkring. Det blev inte så dyrt som tillägg till de övriga försäkringar vi har i samma bolag.
Roger

Peter_L
2013-05-28, 16:57
Om du vill tävla eller ett SMFF-fält är det du vill flyga på, så ansluter du dig till SMFF.
Om du däremot inte har tävlingsambitioner och dessutom vill vara försäkrad när du flyger utanför flygfälten så blir RCFF det självklara valet.

Har jag fattat det här rätt???

Så har jag förstått det också. Klubben jag var med i förut gick ur SMFF för några år sen just på grund av att vi inte kände det som att vi fick något tillbaka, eftersom dom flesta var söndagsflygare utan tävlingsambitioner. Kan säga att ekonomin förbättrades oerhört direkt. Plötsligt fick vi råd med att sköta fältet. Att höja medlemsavgiften var uteslutet eftersom vi medlemmar hade röstat om det.
Nu är jag inte med i klubben längre, men funderar på att gå med igen eftersom intresset vaknat till liv igen.

Tävla går ju också att göra utanför SMFF. Tror inte dom kan göra något åt om en klubb vill arrangera en tävling.

Michael
2013-05-28, 17:09
Teamleader!
För att sammanfatta det hela:
AKMG och KMFK är föreningar som är anslutna till SMFF. I och med det är de enligt SMFFs stadgar (37 § (http://iof2.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_5162/cf_78/Stadgar%202010-03-22.pdf)) tvungna att registrera sina modellflygande medlemmar i SMFF (för närvarande 370 kr/år). Vissa klubbar har bl.a. av detta skäl valt att lämna SMFF medan andra helt sonika struntar i 37 § och låter medlemmarna själva välja vilket förbund de vill tillhöra. I vissa fall har den enskilda klubben tecknat en egen ansvarsförsäkring som gäller för deras medlemmar.

SMFF kräver att en klubbstyrelse ska godkänna den plats man avser att flyga från för att deras försäkring ska gälla medan den 100-lapp jag betalar för medlemskapet i RCFF ger mig möjlighet att själv välja plats med sunt förnuft (http://www.rcflyg.se/forum/cmps_index.php?pageid=suntfornuft) och i enlighet med säkerhetsbestämmelserna (http://www.rcflyg.se/forum/cmps_index.php?pageid=sakerhetregler).

Ett exempel är att jag under sommarmånaderna ibland sjöflyger med min FunCub hemma från min egen brygga. Då jag bad min SMFF-anslutna klubb om godkännande att flyga därifrån fick jag veta att det nog skulle gå bra om jag upplät platsen för alla övriga klubbmedlemmar. Det säger sig självt att familjen inte var så attraherad av denna tanke. Därför flyger jag numera från bryggan i RCFFs regi. Enkelt, billigt ocxh smärtfritt!

Medeashusse
2013-05-28, 18:19
Åter till en av mina frågor, varför skulle inte den här gälla när jag flyger rc-plan?

Folksam hemförsäkringsvillkor.
Maxbelopp 5 miljoner, självrisk 1500 kr. Sköts av mig o Folksam utan mellanhänder.
Ansvarsförsäkring – om du krävs på skadestånd Vi ersätter• Om du som privatperson krävs på skadestånd för att du har skadat någon annan eller hans/hennes egendom.• Vi utreder om du är skadestånds-skyldig och förhandlar med den som kräver skadestånd.• Om det blir en rättegång före-träder vi dig och betalar rätte-gångskostnaderna.Vi ersätter inte skadeståndskrav för• Händelser som har med ditt jobb att göra.• Skador som orsakats med uppsåt – det vill säga med vilje. • Skador som drabbat någon som försäkringen gäller för. • Föräldrars ansvar enligt 3 kap. 5 § skadeståndslagen.

Michael
2013-05-28, 18:30
Åter till en av mina frågor, varför skulle inte den här gälla när jag flyger rc-plan?

Folksam hemförsäkringsvillkor.

Den frågan får du ta med Folksam, det är endast de som kan tala om vad som gäller för deras hemförsäkringar.

Medeashusse
2013-05-28, 18:57
Bra svar! :)

Ska faktiskt ta o ringa upp dom, ingen idé att spekulera. När det gäller försäkringar skall man veta.

Snickarjävel´n
2013-05-28, 19:02
Hej

Denna fråga är en försäkringsfråga så jag kanske borde ha lagt den i försäkringstråden men en del medlemmar har ju skrivit som svar att jag bör hålla mig till en och samma tråd, så då gör jag väl det då.



Undrar om där är nån skillnad på "tråd" eller "kategori"...

henke2
2013-05-28, 19:06
Så har jag förstått det också. Klubben jag var med i förut gick ur SMFF för några år sen just på grund av att vi inte kände det som att vi fick något tillbaka, eftersom dom flesta var söndagsflygare utan tävlingsambitioner. Kan säga att ekonomin förbättrades oerhört direkt. Plötsligt fick vi råd med att sköta fältet. Att höja medlemsavgiften var uteslutet eftersom vi medlemmar hade röstat om det.



Jag var av din åsikt tills för några år sedan när SMFF vevade igång BREDD, kanske en spinn-off av att RCFF börjat etablera sig. Nåväl, BREDD har givit oss mycket tillbaka. Inte i kontanta pengar, men genom att stötta med reklammaterial, tidningsannonser, säkerhetsmateriel, utbildningsmateriel mm till våra träffar samt stöd kring hur man söker bidrag mm. Detta gör att vi faktiskt får tillbaka i princip hela SMFF avgiften om inte mera. Inte från SMFF utan med hjälp av SMFF och Klubbens egna engagemang. Detta gör att klubben kan satsa på sina flygfält på ett helt annat vis än vi annars skulle kunnat göra utan att höja medlemsavgiften med motsvarande summa.

Det finns alltid olika syn på vad som är rätt och fel, men är man på hugget så kostar det ingenting att vara med i SMFF. Är man den sorten som inte har lust att engagera sig alls så är givetvis poängen mindre. Det är olika filosofier och inte rätt/fel.

Jag gissar att de som är med i RCFF känner ett liknande stöd som passar just dem.

Michael
2013-05-28, 19:40
... stöd kring hur man söker bidrag mm. ...
Det är ju alltid bra om någon annan betalar, eller ...

henke2
2013-05-28, 20:09
Det är ju alltid bra om någon annan betalar, eller ...


Då är det ju fel med en försäkring också, varför låta någon annan betala för dina misstag? Näe, det handlar om att följa de reglar som finns givetvis. Det är ju inte stöld vi pysslar med utan samma sorts bidrag som alla andra sporter söker och får om de uppfyller vissa motprestationer.:)

Dragon
2013-05-28, 20:30
Då är det ju fel med en försäkring också, varför låta någon annan betala för dina misstag? Näe, det handlar om att följa de reglar som finns givetvis. Det är ju inte stöld vi pysslar med utan samma sorts bidrag som alla andra sporter söker och får om de uppfyller vissa motprestationer.:)

Det låter ju helt fantastiskt Henke2!
Jag vore tacksam om du skulle vilja precisera vilka motprestationer
man måste utföra för att få alla dessa underbara bidrag.

Michael
2013-05-28, 20:59
Då är det ju fel med en försäkring också, varför låta någon annan betala för dina misstag?
En grundläggande skillnad mellan statliga bidrag och försäkringar är att en försäkring finansieras genom att de som utövar en viss aktivitet gemensamt är med och solidariskt betalar för att ett litet fåtal ska kunna få ersättning vid olyckshändelser vid utövandet av aktiviteten. Statligt finansierade bidrag som LOK-stöd, Idrottslyftet mm. är skattemedel där det stora flertalet som är med och betalar via skatter överhuvudtaget inte är engagerade i aktiviteterna som stöds.

Jag anser att fritidsverksamheter där en stor majoritet av de organiserade medlemmarna är "seniorer" som exv. modellflyg ska vara egenfinansierade. Det finns givetvis de som är av annan åsikt.


Näe, det handlar om att följa de reglar som finns givetvis. Det är ju inte stöld vi pysslar med utan samma sorts bidrag som alla andra sporter söker och får om de uppfyller vissa motprestationer.

Med ett flagrant avsteg från ämnet så undrar jag vilken typ av verksamhet det är som de SMFF-anslutna modellflygklubbar som får LOK-stöd bedriver som uppfyller kravet avseende detta statsbidrag att verksamheten ska avse "idrottsverksamhet, prestationsinriktad tävlingsidrott samt hälsoinriktad bredd- och motionsidrott i vilket ingår ett centralt moment av fysisk aktivitet".

Hur lyckas en modellflygklubb med 33 registrerade medlemmar under första halvåret 2012 genomföra 76 sammankomster med totalt 532 deltagartillfällen där deltagarna alla anges vara "barn och ungdomar i åldern 7-20 år som är medlem i föreningen och som aktivt deltar i föreningens idrottsliga verksamhet"? Jag får inte ihop det men det gör SMFF och RF...
(källa: Riksidrottsförbundets LOK-stödsstatistik för våren 2012).

Nuff' said! Åter till ämnet för tråden.

henke2
2013-05-28, 21:46
Det låter ju helt fantastiskt Henke2!
Jag vore tacksam om du skulle vilja precisera vilka motprestationer
man måste utföra för att få alla dessa underbara bidrag.

Det är inget avancerat, det kan vara exempelvis separata prova på dagar, simulatorflygningar eller modellbygge på de större träffarna där fokus ligger på ungdomarna.
http://img845.imageshack.us/img845/1684/20120114140508.jpg

pilotkalle
2013-05-28, 22:07
Det låter ju helt fantastiskt Henke2!
Jag vore tacksam om du skulle vilja precisera vilka motprestationer
man måste utföra för att få alla dessa underbara bidrag.


Har du kul nu? :sarcastic:

henke2
2013-05-28, 22:10
Jag anser att fritidsverksamheter där en stor majoritet av de organiserade medlemmarna är "seniorer" som exv. modellflyg ska vara egenfinansierade. Det finns givetvis de som är av annan åsikt.

Det är dem också. Det jag syftade på är inte att vi bygger flygfält till gubbarna för dina skattepengar. Vi slipper snarare betala ur egen ficka för att barn/ungdom skall kunna få en chans att flyga. Reklam, simulator, skolflyg etc.



Med ett flagrant avsteg från ämnet så undrar jag vilken typ av verksamhet det är som de SMFF-anslutna modellflygklubbar som får LOK-stöd bedriver som uppfyller kravet avseende detta statsbidrag att verksamheten ska avse "idrottsverksamhet, prestationsinriktad tävlingsidrott samt hälsoinriktad bredd- och motionsidrott i vilket ingår ett centralt moment av fysisk aktivitet".

Hur lyckas en modellflygklubb med 33 registrerade medlemmar under första halvåret 2012 genomföra 76 sammankomster med totalt 532 deltagartillfällen där deltagarna alla anges vara "barn och ungdomar i åldern 7-20 år som är medlem i föreningen och som aktivt deltar i föreningens idrottsliga verksamhet"? Jag får inte ihop det men det gör SMFF och RF...
(källa: Riksidrottsförbundets LOK-stödsstatistik för våren 2012).

Nuff' said! Åter till ämnet för tråden.

Jag har inte koll på de exakta definitionerna, när det sammanställs eller skickas in. Där emot antecknas det namn och telefonnummer på de aktiviteter vi anordnar. Exempelvis simulatorflygningar i Tipshallen(inomhusflygträff med tidningareklam), skolflyg på de jippon som ordnas i stan.(festivaler eller andra happenings där folk är ute), även RC-segling som även ingår i våran klubb och är helt ofarligt att köra mitt i stan! Sjukt många provar på, sjukt få blir medlemmar, men någon är bättre än inget.

Dragon
2013-05-28, 22:11
Har du kul nu? :sarcastic:

Jag har alltid kul.
Hur har du själv det nuförtiden
när du inte flyger Jet längre?
Eller det gör du kanske?:)

Dragon
2013-05-28, 22:15
Det är inget avancerat, det kan vara exempelvis separata prova på dagar, simulatorflygningar eller modellbygge på de större träffarna där fokus ligger på ungdomarna.


Det låter skitjobbigt!:)

henke2
2013-05-28, 22:33
Det låter skitjobbigt!:)

Ja det gör sig inte självt, det tar lite tid. Jag börjar väl bli gammal men tycker det är rätt kul när en liten tjej vinner flygbyggartävlingen och blir skitglad.

AM
2013-05-28, 23:03
Lille Nicklas eller Elsa får en gummimotormodell värd några kronor mot att han/hon skriver sitt namn, adress och personnummer på en lista....
På så sätt ökar SMFF raskt sitt medlemsantal - framför allt med BIDRAGSALSTRANDE ungdomar under 20 år! SMFF sitter på mässor och möten och värvar för fulla muggar. Jag tycker inte det är etiskt riktigt - och fasen vet om inte bidragsgivarna skulle tycka detsamma. Det finns dokument som kräver att man självmant SKALL erlägga en medlemsavgift på minimum 20 kr för att det ska räknas som medlemskap i en förening. Att köpa medlemmar genom att ge bort gratismodeller mot namn, adress och personnummer är alltså inte tillåtet.

Staten ger många miljoner till olika förbund. Det krävs 1000 medlemmar i åldern 7 - 20 år för att bidrag ska falla ut. Detta gäller både Riksidrottsförbundet och Ungdomsförbundet - som INTE är anslutet till RF. Har man 1000 ungdomar i sitt förbund får man i storleksordningen 1,2 miljoner kronor/år. Sveriges största förbund inom Ungdomsförbundet är spelförbundet - där datanördar sitter framför en dator. De lär vara uppemot 4000 medlemmar - alltså uppåt 5 miljoner kronor i bidrag.

Tyvärr genomsyras föreningsvälden av manipulerande och trixande för att få de efterlängtade bidragen. Det är tydligen ingen som kollar om siffrorna stämmer.
Vad gäller bidrag generellt, så finns det lika många bidrag att söka för klubbar som INTE är med i Riksidrottsförbundet. Gäller det kommunala och statliga bidrag - har det inget att göra med Riksidrottsförbundet, utan kan sökas av alla föreningar. Det finns t.o.m. kommuner som skriver att OM klubben är ansluten till RF, ska bidragen sökas där istället.

McRegor
2013-05-28, 23:08
Låt nu inte detta bli en oändlig SMFF vs RCFF-tråd. Har en känsla av att frågeställaren har fått svar på sina frågor - och dessutom tydligen ett erbjudande om medlemskap i en näraliggande klubb så slutet gott, allting gott...:)
Roger

henke2
2013-05-28, 23:23
Lille Nicklas eller Elsa får en gummimotormodell värd några kronor mot att han/hon skriver sitt namn, adress och personnummer på en lista....

Exakt, och en positiv upplevelse, kanske ett minne för livet och början på en hobbykarriär.

Kanske kan du ge oss modeller och reklam inför nästa Tipshall event istället? Det är som sagt inte många kronor det rör sig om.

Fluf
2013-05-29, 09:23
Intressant debatt, lärorikt för oss som ännu inte valt medlemskap.

39015

Medeashusse
2013-05-29, 12:39
Japp, då har jag kollat med Folksam angående ansvarsförsäkringen som ingår i min hemförsäkring.

Det finns inga som helst begränsningar i försäkringen angående RC-flyg då det räknas som fritidsverksamhet.

Jag får befinna mig var jag vill och flyga utan något speciellt godkännande/tillstånd av någon (försäkringsmässigt).
Det behövs mao. inget tillstånd från någon klubbstyrelse eller förbund etc. för att få flyga på en specifik plats, möjligtvis markägarens.

Den skada jag åsamkar något eller någon, reglerar försäkringsbolaget.

Om jag sopar i en bil som är ett försäkrat föremål, kan mitt försäkringsbolag vilja reglera skadan genom bilens försäkring, men det blir en sak emellan bolagen att reda ut.

De enda undantagen är om jag framför fullskaliga plan/luftfartyg eller om det är verksamhet kopplat till arbete (kanske något att att tänka på för FPV:are som extraknäcker).

Så, jag får bara förstöra för 5 miljoner per krasch och det torde förhoppningsvis räcka även för mig som är nybörjare.

De ansåg inte heller att det fanns någon anledning att teckna någon kompletterande försäkring för just RC-flyg.

Så när jag ansluter mig till något förbund kommer det inte handla om vilken försäkring det har och inte vilken kostnad det har, för jag är redan försäkrad genom hemförsäkringen.

Det kommer istället handla om vilket förbund som bäst kommer tillgodose mina behov och intressen.

Detta gäller mitt försäkringsbolag och min egen hemförsäkring, du måste själv kolla vad som gäller för din egen hemförsäkring med ditt eget försäkringsbolag!!!!

Dragon
2013-05-29, 12:57
Japp, då har jag kollat med Folksam angående ansvarsförsäkringen som ingår i min hemförsäkring.

Det finns inga som helst begränsningar i försäkringen angående RC-flyg då det räknas som fritidsverksamhet.

Jag får befinna mig var jag vill och flyga utan något speciellt godkännande/tillstånd av någon (försäkringsmässigt).
Det behövs mao. inget tillstånd från någon klubbstyrelse eller förbund etc. för att få flyga på en specifik plats, möjligtvis markägarens.

Den skada jag åsamkar något eller någon, reglerar försäkringsbolaget.

Om jag sopar i en bil som är ett försäkrat föremål, kan mitt försäkringsbolag vilja reglera skadan genom bilens försäkring, men det blir en sak emellan bolagen att reda ut.

De enda undantagen är om jag framför fullskaliga plan/luftfartyg eller om det är verksamhet kopplat till arbete (kanske något att att tänka på för FPV:are som extraknäcker).

Så, jag får bara förstöra för 5 miljoner per krasch och det torde förhoppningsvis räcka även för mig som är nybörjare.

De ansåg inte heller att det fanns någon anledning att teckna någon kompletterande försäkring för just RC-flyg.

Så när jag ansluter mig till något förbund kommer det inte handla om vilken försäkring det har och inte vilken kostnad det har, för jag är redan försäkrad genom hemförsäkringen.

Det kommer istället handla om vilket förbund som bäst kommer tillgodose mina behov och intressen.

Detta gäller mitt försäkringsbolag och min egen hemförsäkring, du måste själv kolla vad som gäller för din egen hemförsäkring med ditt eget försäkringsbolag!!!!

Hej Medeashusse!
Jo det ser ju bra ut. Men det är ett problem!
Jag har haft en diskussion med en försäkringsjurist
på Länsförsäkringar för ett par år sen ang. detta.
Han menade att om du skadar en ung mäniska så illa
att han inte kan förvärvsarbeta under sitt liv då räcker
inte dom där 5 millarna utan då behövs det 10 miljoner
för att man inte ska behöva riskera att dras med skadeståndskrav
resten av livet. Därför rekommenderade han att man
skulle vara med i förbundet och ha skyddet med
deras försäkring.

Medeashusse
2013-05-29, 14:00
och ha skyddet med deras försäkring.

Iofs. det scenariot skulle, under mycket olyckliga förhållanden, kunna stämma.

Det skulle också kunna stämma med ett plan som tappar kontakten med sändaren och flyger iväg och träffar en tankbil i rutan, som kör i diket och förorsakar en brand på en skola... Då räcker inte 10 miljoner.

Nej, jag försöker inte vara näsvis utan det jag menar att det finns alltid scenarion som en försäkring inte täcker, men jag håller med om att 10 miljoner är mer än 5 miljoner.

Vet dessutom inte vad andra försäkringsbolag har för belopp i hemförsäkringen och om jag kanske kan höja beloppet på min egen.

I vilket fall så känner jag mig hyfsat trygg och är nu säker på att jag är försäkrad, om än inte till 10 så till 5. Rättskyddet i hemförsäkringen hjälper mig även i en eventuell skadeståndsprocess som är en civilrättslig sak, där parterna själva står för kostnaderna. Ett sådant mål drar enkelt iväg till ett par hundratusen i juristkostnader och döms det till ens egen nackdel så dubblas kostnaden i och med att man ofta får stå för motpartens kostnader också. Kommer inte ihåg om rättskydd ingick i "flygförsäkringen"?

Och till dom som undrar om de kan flyga vid sommarstugan etc utan att det är ett officiellt klubbfält med tillträde för övriga medlemmar, kolla upp hemförsäkringen!

Varför jag har tjaaaatat om den här biten är helt enkelt att sedan jag bildligt och bokstavligt kraschade i den här hobbyn, för mycket kort tid sedan, har försäkringarna varit huvudargumenten för de olika medlemsskapen åt vilket håll jag än vänt mig klubbnivå eller de två förbunden. Det har dessutom några gånger framförts med orden "Bara så du vet, du är helt oförsäkrad om du inte är medlem i XXXXX ". När jag i ett fall ifrågasatte om inte min hemförsäkring gällde så blev svaret att mitt försäkringsbolag antagligen krävde att jag även hade flygförsäkring och antagligen skulle ifrågasätta det vid skada!
Intressant sätt att värva nya medlemmar....

När jag tidigare ägnat mig åt andra hobbys/fritidssysselsättningar har alltid verksamheterna varit det som ställts fram på bordet först och en eventull försäkring har kommit i en bisats, som en bonus.

Tycker det är lite märkligt.....

Antar att jag sket i det blåa skåpet när jag postade det här inlägget, so bring it on! Blir väl utesluten, innan jag blivit ansluten...

henke2
2013-05-29, 20:27
Nej, jag försöker inte vara näsvis utan det jag menar att det finns alltid scenarion som en försäkring inte täcker, men jag håller med om att 10 miljoner är mer än 5 miljoner.


Det är just det som är det viktiga, att veta vad man är försäkrad mot och var.

Genom SMFF är jag försäkrad i hela världen upp till 20 miljoner under internationella tävlingar och meetings. Det utnyttjar jag ett par gånger om året. Eftersom RCFF försäkring är till och med bättre så undrar jag om den gäller även utomlands och till vilken summa?

Att visa sitt FAI-kort samt papper på att man är försäkrad till mer än €2.000.000 har givit klartecken utan ytterligare frågor. Om FAI-kortet eller summan €2.000.000 är krav vet jag inte.


Men du har exakt samma - om inte bättre - försäkringsskydd som medlem i RCFF.

Medeashusse
2013-05-29, 21:33
Det förstår jag! Men du är aktivt tävlande och dessutom reser du ut i världen. Helt ok att man utökar sitt försäkringsskydd då.

MEN OBS OBS! Jag är inte emot att det finns möjlighet till ett utökat försäkringsskydd när man blir medlem i klubb eller förbund!!!! Det är ganska vanligt att det följer med något sådant vid medlemskap i föreningar och det är bra att summan är högre än hemförsäkringen.

Det jag argumenterar mot är att det påstås, ganska skarpt, att utan flygförsäkring, godkännande av plats av styrelse etc skulle man vara oförsäkrad och riskera både andras och sin egen säkerhet.

När verkligheten är att man kan stå och flyga från sitt vardagsrumsfönster i kalsongerna och fortfarande vara försäkrad, bara man har hemförsäkring.

Jag har inte en extra ansvarsförsäkring om jag cyklar genom stan, fastän det torde vara större risk att jag skadar någon än när jag flyger rc på ett folktomt fält.

Att det sen används som ett av huvudargumenten för medlemsskap hoppas jag det är bara jag som fått uppleva, eller...?

bokis
2013-05-29, 21:44
Medeashusse,här har du varför jag gillar RCFF: Transparent upplägg,inga overheadkostnader,en fungerande försäkring och ett LEVANDE FORUM samt korta vägar mellan frågor o svar och i.o.m det en låg årsavgift.
Div. bidrag o annat via RF kan kvitta för mig,ogillar dessutom fifflet med siffror och hur man får ihop dessa m.m som i stort sett alltid hänger ihop med bidragssökandet..

henke2
2013-05-29, 21:46
Det förstår jag! Men du är aktivt tävlande och dessutom reser du ut i världen. Helt ok att man utökar sitt försäkringsskydd då.


Jag har aldrig tävlat i hela mitt liv och kommer aldrig göra heller.(eller jo jag flög en combat tävling som mig veterligen första elkärra, mest för sakens skull) Flyger strikt för nöjets skull, dock ibland utomlands när det ges tillfälle. :)

henke2
2013-05-29, 21:50
Div. bidrag o annat via RF kan kvitta för mig,ogillar dessutom fifflet med siffror och hur man får ihop dessa m.m som i stort sett alltid hänger ihop med bidragssökandet..

Där har du hjälp av RCFF som i två av anledningarnA att vara med erbjuder hjälp med bidrag och ekonomi så det går rätt till.



Hjälp med information att söka bidrag från kommun och landsting
Hjälp med information och service i klubbarna - ekonomiska tips

Medeashusse
2013-05-29, 21:58
Ha, ha! Jag ska gå med jag också!

Faktiskt så har alla varit fantastiskt trevliga sen jag dök upp och det jag ylar om i tidigare inlägg är egentligen bara en liten detalj.
Men för en nybörjare så gör det att man känner sig osäker och villrådig. Detta blir ändå mer påtagligt när det på toppen av det, finns två olika förbund som "konkurrerar" och när man läser forum, pratar med folk etc. diskuterar de vem som har den bästa och mest riktiga försäkringen och vissa påstår att den andres försäkring är princip värdelös och inte fungerar.

När man/jag sedan inser att jag fått felaktig och mycket missvisande information blir man lite trött. Jag vill ju bara lära mig att flyga rc-plan och ha trevligt?
Det finns folk/ungdomar/barn som ger fan i att göra saker för mindre! Men inte jag! ;)

För mig hade den naturliga inköraren för en nybörjare varit:
Kolla upp din hemförsäkring innan du börjar flyga. Den kan vara bra att ha koll på då det kan gå lite åt pipsvängen när man flyger. Skulle du bli medlem hos oss får du förutom, bla, bla, bla, flygfält, kamrater, instruktör, bla, bla, även en extra försäkring utan extra kostnad.

Simple as that...

henke2
2013-05-30, 07:30
Men för en nybörjare så gör det att man känner sig osäker och villrådig. Detta blir ändå mer påtagligt när det på toppen av det, finns två olika förbund som "konkurrerar" och när man läser forum, pratar med folk etc. diskuterar de vem som har den bästa och mest riktiga försäkringen och vissa påstår att den andres försäkring är princip värdelös och inte fungerar.


Jag tycker man skall konkurrera med det som är fördelar och inte tvärt om genom att svartmåla motparten. Det är ju svårt att placera sig själv på skalan om enda referensen är att den andre är sämre :p

McRegor
2013-05-30, 08:30
Jag tycker man skall konkurrera med det som är fördelar och inte tvärt om genom att svartmåla motparten. Det är ju svårt att placera sig själv på skalan om enda referensen är att den andre är sämre :p
Där håller jag med dig fullständigt, Henke ! När det finns konkurrerande "produkter" så borde grundregeln vara att man skall sälja sin egen produkt på de egna förtjänsterna oavsett om det gäller mjölk, bilar eller förbund...:)
Roger

Dragon
2013-05-30, 12:34
Där håller jag med dig fullständigt, Henke ! När det finns konkurrerande "produkter" så borde grundregeln vara att man skall sälja sin egen produkt på de egna förtjänsterna oavsett om det gäller mjölk, bilar eller förbund...:)
Roger

Alldeles rätt grabbar!
Men då måste ju alla parter precis som i näringslivet också acceptera att det finns konkurens!:)
/Kalle

Fluf
2013-05-30, 12:44
För att generalisera extremt, låter det så för mig som oinsatt i föreningarna

Den yngre föreningen ser sig själva som konkurrenter på en fri marknad och den äldre föreningen som elitister
Den äldre föreningen ser sig själva som originalet och betraktar den yngre föreningen som rebeller

Är de en rimlig uppfattning av föreningarnas uppfattning av varandra?

McRegor
2013-05-30, 12:49
Tror tyvärr det är lite mera komplext Fluf - och som vanligt är det nog inte bara ens fel om två träter...
Men i grunden är det säkert som du säger att det yngre förbundet ser det som en fri marknad vilket det också borde vara.
Roger