handdator

Visa fullständig version : Funkar Simonk/rapidesc till multistar 4822/HengLi W48-22



Kaptenklister
2013-06-04, 08:51
Jag håller på och bygger en stor Y6 hexa med multistar 4822 390kv (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__26957__Turnigy_Multistar_4822_390Kv_22Pole_Multi _Rotor_Outrunner.html)motorer och skulle vilja köra simonK firmware om det funkar.

Jag kommer att köra på 6s och svinga 15*5,5 proppar.

Jag försöker ta reda på om jag skall flasha mina escar (HK FY-40A) med simonK men hittar ingen info om huruvida mina motorer kommer att funka som de skall efter flashning av escarna, är det någon här som testat?

simonarvestrand
2013-06-04, 08:57
Dom nya versionerna borde funka men vet många som haft problem med diverse pankaksmotorer, står rätt mycket om det på openpilot

Kaptenklister
2013-06-04, 12:21
Jo jag vet att det har varit problem med simonk & pannkakor, därav frågan :)

berthrsd
2013-06-04, 13:16
Dom tidigare versionerna av RapidESC hade problem med vissa motorer, men det verkar vara avhjälpt nu. Har ingen erfarenhet av just de motorerna som du har, men jag vet att mina MT3506 inte funkade tidigare, men går hur bra som helst nu. Testa att flasha ett reglage, släng på en propp på motorn och provocera med snabba gaspådrag så märker du tydligt om det funkar eller inte.

Kenneth E
2013-06-04, 13:25
Kan ni berätta vad det står om dem, bara lite grovt. Jag har precis börjat provköra min okta med Multistar kv690 och som jag tycker slukar mycket energi, har ingen flygtid alls nu. förut 7 minuter innan batteriet varnade, nu 2 minuter. Bytte från DT700 klockmotorer, trodde att jag bytte upp mig, men det blev ner istället.

Är SimonK lämpligt till dessa motorer, som jag ser det, verkar de inte inte lida av den vanliga standard programeringen i mina Plush eller så är det, det som är felet.
Det är ett J..la ös i dem på fullgas och de fungerar klockrent på halvgas, men jag tycker de går trögt när man snurrar dem manuellt med handen, eller har jag fel, skall det vara så?

Kenneth

berthrsd
2013-06-04, 13:32
Kenneth: Att byta mjukvara kommer inte att minska strömförbrukningen, snarare tvärt om. Om motorerna går trögt att snurra så är det något som är fel. Som vanligt när man handlar från HK så varierar kvalitetskontrollen någonstans mellan dålig och urusel...

Jag har ingen aning om hur din oktokopter är konfigurerad i övrigt, men att få ihop något som flyger bra och effektivt är en balansgång mellan rätt motorer, propellrar, ackar och i viss mån fartreglage. Ecalc är ett bra verktyg för att ge en fingervisning, men i slutänden är det erfarenhet som gäller.

Kenneth E
2013-06-04, 13:56
Jo berthrsd,
Du har rätt, jag har sagt till mig själv att inte handla där mer, men nu blev det så i alla fall.

Det enda som är bytat är motorerna och KV är samma i alla fall på pappert.

Med simon K skulle jag hålla lägre på stickan, men den skulle ge mer trottling via kontrollern som i sin tur påverkar fartreglagen. Det enda jag ser som fördel är att man kan använda mindre prop till ett högre vartal och vad jag förstår så är inte dessa motorer gjorda för att ligga på höga varvtal utan på lägre eftersom de har ett sk. större vrid. Det är därför jag ställde frågan tidigare.

Kenneth

berthrsd
2013-06-04, 14:02
Nja, RapidESC-mjukvaran påverkar inte varvtalet på det sättet... Det är responsen, det vill säga fördröjningen mellan ett varvtal och ett annat som har minskats kraftigt.

Edit: Responsen har alltså ÖKAT genom att fördröjningen har MINSKAT... Klantig formulering :)

Kenneth E
2013-06-04, 14:15
OK,

Jag hade för mig att trottelkurvan också ändrats och det är därför att så många upplever att motorerna blir sk. vassare vid byte till Simon K.

Kurvan stiger skarpt till cirka 70%, för att sedan plana ut mellan 70-100% och där få en finare throttling. Siffrorna är tagna i luften, men ni förstår nog(hoppas jag).

Nåja, Jag lämnar det.
Kenneth

berthrsd
2013-06-04, 14:22
Tror att trottelkurvan är ganska linjär med RapidESC, men jag är inte helt säker. Dessutom brukar en anpassad trottelkurva för multirotor vara väldigt plan i mitten för att där få en finare reglering (under förutsättning att man hovrar runt 50%). Början och slutet brukar vara branta. Oavsett vilket så byter man sällan eller aldrig propellrar bara för att man har ändrat trottelkurvan, då motorns effekt- och varvtalsområde inte påverkas.