handdator

Visa fullständig version : Hjälp med att hitta laddare



HeeDiX
2013-06-14, 16:16
Hej,

Jag letar efter en laddare, tänkte se om någon hade en bra ide. Letar efter en med bra kvalite.
har lite små krav:

den ska gå på både 12v dc och 220v ac.
den ska ha mer än 1 utgång, gärna 4.
inbyggd balancering.
ska kunna ladda det mesta; NiCd, NiMH, LiIon, LiPol, LiFe, LiMn och Pb(bly)

Meningen är att jag ska kunna använda den både hemma och på fält för att kunna ladda alla accar jag har och att jag ska kunna ha den länge och slippa uppgradera även om jag ska använda lite större accar. Så en bra allround-laddare för både stora och små accar.

Några förslag?

McRegor
2013-06-14, 17:40
Det finns tyvärr knappast nån laddare som uppfyller alla dina krav. Kunna köra direkt på 230 V = relativt låg laddeffekt vilket för det mesta även gäller laddare med 4 utgångar. Detta med "one size fits all" är tyvärr inte så lätt...
Så du får nog speca om kraven lite...:)
Roger

freddan_6
2013-06-20, 15:46
Jag har laddare som uppfyller dina krav förutom att den består av tre burkar och är rätt dyr lösning
1 iCharger 208B laddare
1 iCharger 208B laddare
1 Turnigy 1200W 24VDC nätaggregat

Vilse
2013-07-19, 22:19
Den här? endast två uttag. Viile inte ha löst nätagg och 12v var ett krav. http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1849

hawken
2013-07-30, 10:25
HiTEC Multicharger X4AC


Den har det du efterfrågar, det jag hittat om den ger den ett hyffsat rykte när det gäller kvalitet.
Finns även utan AC delen för ~1400kr för de som vill ha nätagg vid sidan om..

McRegor
2013-07-30, 10:30
HiTEC Multicharger X4AC
Den har det du efterfrågar, det jag hittat om den ger den ett hyffsat rykte när det gäller kvalitet.
Finns även utan AC delen för ~1400kr för de som vill ha nätagg vid sidan om..
Tyvärr - fortfarande gäller nog mitt första svar. Denna har som nästan alla laddare med flera utgångar bara 50 W laddeffekt per utgång och det är tyvärr lite för lite idag när ackarna blir allt kraftigare och dessutom snabbladdningsbara,
Roger

hawken
2013-07-30, 13:39
Tyvärr - fortfarande gäller nog mitt första svar. Denna har som nästan alla laddare med flera utgångar bara 50 W laddeffekt per utgång och det är tyvärr lite för lite idag när ackarna blir allt kraftigare och dessutom snabbladdningsbara,
Roger

Hmmm... såg inget i 1:a inlägget om att det måste vara snabbladdande... men om det krävs så finns nog inga bra alternativ.
Har man bara nog många batterier så löser det sig nog med
det finns 4 portars med 100w/port till en vettig peng på HK men då krävs separat nätaggregat.
Och visst, en enkel lösning för att koppla direkt på bilbatteriet är inte så svårt :-)

har en IMAX som laddar med 5A från cigguttaget, det är "good enough".
Om man ska ha så mkt mer än 50w/batteri X4 så får man nog fundera på vad man ska ladda med i fält...

Bygga egen laddning från bilen med 50+A säkring (cigguttag brukar vara runt 30A och blir "lite" varma ibland och fixar inte värst mkt mer än hitec:ens laddning...)

Vill man ha en enkel kombo så duger nog HiTEC:en, alternativt köpa olika laddare, en hemma för "snabbladdning" och en i fält som sörplar ström från bilen.

Jag är inne på att köpa HiTEC X4 av just samma anledning, den laddar 4:a stycken och inga problem att ha med och ladda i bilen.
Nog många batterier så kan man nog få ihop några timmars flygtid utan att behöva vänta på laddning :-)