handdator

Visa fullständig version : Disco Pro



HangerS
2013-06-23, 09:46
Vill ha:
http://fpvlab.com/forums/showthread.php?17304-The-TBS-DISCOVERY-PRO-brushless-gimbal-quadcopter

TBS DISCOVERY PRO KIT Contents:
- TBS DISCOVERY PRO Top and bottom plate with
- AlexMos SimpleBGC controller
- TBS CORE
- all necessary cabling
- Vibration isolated, CNC aluminum milled gimbal
- RCTiger GB2208 gimbal motors (newest generation)
- GoPro connector board for video live out
- Easily replaceable, original DJI F450 arms
- Quality screws (yes, for real this time )

Stiffe
2013-06-23, 14:17
Tur man inte köpt en vanlig Disco än , såg ingen prislapp man gissar på runt 600 $ vilket är Ok med gimbal , intressant i ljuset mot DJI H3 2D gimbalen

Väldigt intressant det här :) kanske det jag väntat på

neu
2013-06-23, 16:28
Med tanke på att tbs core och gimbal controllern är inbyggda i chassit så kan det bli problem om någon av dom slutar fungera. Men annars så ser det riktigt bra ut!

Sickan
2013-06-23, 16:35
Som sagt, quads med nosgimbals, that's da shit ;)

--
S

HangerS
2013-06-28, 14:16
Mumma:

https://www.youtube.com/watch?v=6v7RCSFsn4c

Sickan
2013-07-01, 16:52
Ouch, $600!

http://team-blacksheep.com/products/product:202

--
S

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4 Beta

2013-07-01, 18:18
Nån som har beställt?

2013-07-02, 10:53
Fan också. Jag kunde inte hålla mig :-D

Sickan
2013-07-02, 11:27
Tjohoo! Den ska bli spännande att se på en träff framöver :)

--
S


Fan också. Jag kunde inte hålla mig :-D

2013-07-02, 11:36
Dom är ju oftast så avsides till dom där träffarna. Skåne och allt vad det kallas. Jag bor ju i Jämtland :)

Skutte
2013-07-02, 19:56
Tycker priset är i överkant.
Surt att det inte är en addon till Discon

2013-07-02, 20:10
Jag satt och räknade lite och kom fram till att, visst, den är definitivt inte billig men inte fullständigt överprisad heller.
Original discon är egentligen bara två plattor och grejen med pron är ju att allt är inbyggt i dom nya plattorna och det var därför jag bestämde mig för den istället för qav540g

DrHanke
2013-07-02, 21:00
Skutte vi gör addons till Discon om du är intresserad...

Skutte
2013-07-03, 07:57
Exakt vad för addons gör ni samt till vilka priser ? Vad det gäller TBS pris på en Pro är den i bra överkant, standard Frame $75 + TBS Core $79 ger en diff på $445 för deras gimbal vilket jag tycker överkant. men sen är det upp till var och en att tycka

2013-07-03, 15:54
Det är inte samma core på pron. Jag vet inte om det är nån större skillnad men man kan skifta mellan fpv cam och gopro under flygning och det kan nog vara väldigt praktiskt ibland.

2013-07-03, 16:33
Trappy postade det här på fpvlab. Hoppas att det är mer än säljsnack :-)

hehe, to be honest we're a bit shy on the pics so far simply because this is going to come with a couple of things that will make all the competitors reading this thread go "ahhhhhh". and we don't enjoy their "ahhhhh" moments. so, the DISCOVERY will actually come with more features than advertised, these you'll get to see at the "unboxing day"

ulken
2013-08-31, 11:18
Så är det någon som hunnit få och bygga sin pro än? Jag ligger ganska långt bak i kön på batch 2, så jag får väl realistiskt räkna med att tidigast få grejorna i mitten av september, eller möjligen slutet...

2013-08-31, 18:01
Jag hann med batch 1, så jag har haft min ett tag nu. Det har inte blivit så mycket flugit och jag har lite intrimning kvar att göra men det är en väldigt trevlig liten sak.
Kul att det är fler här som har beställt :-)

ulken
2013-08-31, 18:36
Hur är det med gimbalen? En del på fpvlab verkar gnälla över att den hackar osv. Vet inte om de är ovanligt kräsna, gör fel, eller om det är något kvalitetsproblem från TBS håll? Hur som helst tycker jag de exempelfilmer jag sett inte är mycket att klaga på, det ser betydligt bättre ut än utan gimbal.

Vad använder du för övrigt för komponenter/radio osv till den? Kör du med TBS-motorer/ESCar?

2013-08-31, 19:03
Det är inte perfekt men det låter som att det kan bli lite ändringar enligt trappy. Tråden på fpvlab är väldigt intressant just nu.
Min utrustning är:
Radio: open9x med frsky
Naza gps
Sunnysky 2212-980kv (Säkert för små enligt många men dom blir aldrig mer än ljummen :-))
Graupner 9x5
Hobbyking f30a med simonk
Fatshark attitude med 250mw sändare och spironet antenner
Pz0420 kamera + Gopro 2

ulken
2013-08-31, 19:10
Trevligt, låter ungefär vad jag kommer ha när min är klar, fast jag tänkte köra med TBS-motor/ESC-kitet. Vad kör du för acc och hur lång flygtid får du ungefär?

Johan_vv
2013-08-31, 19:12
För er med 3d-skrivare så finns ju denna att tanka ned och printa. Har själv gjort det och den funkar fint! http://www.thingiverse.com/thing:136138

2013-08-31, 19:22
Jag får 10min med ett välanvänt zippy compact 4s4000mAh. Med discoveryn fick jag 13min tror jag, så det är en märkbar skillnad. Det skulle definitivt gå att stoppa dit ett större batteri, för jag får ha det ganska långt bak för rätt cg.

ulken
2013-08-31, 19:36
Tänkte köpa ett par sådana själv, men kan inte bestämma om man ska ha 4500, eller kanske rent av 5000 mAh. Skiljer inte så mycket i vikt på 4500 och 5000 som det gör på 4000 och 4500.

2013-08-31, 19:47
Det tänkte jag också på, 5000mAh verkar vettigare än 4500mAh men nu när jag beställde ett till så fanns det bara 4000mAh i lager så det fick bli ett sånt

ulken
2013-09-01, 11:16
Sitter nu och kikar på alternativ till TBS "egna" 900kv-motorer. Såg i tråden på fpvlab att någon kör med Tiger MN3110 780kv på sin disco pro, fast då med 10"-propellrar. Själv är jag sugen på att köra med 9"-propellrar för att minimera risken att de syns i gopron, och för att de funkar bättre när det är lite blåsigt (antar jag?). Tror ni det skulle funka med 9" på MN3110? TBS egna motorer är tydligen Tiger MT2216. Försökte Googla för att hitta skillnader och hittade då denna bilden:
40662

Varifrån bilden kommer ifrån vet jag inte riktigt, men det verkar vara att MT2216 ska utgå och att man kan ersätta den med MN3110 istället. Är det inte lite märkligt att ersätta 900kv med 780kv rakt av? *förvirrad*

HangerS
2013-09-01, 11:28
order #9870 i batch två.
All kringutrustning ligger och väntar på att få monteras..

Det verkar väll som batch 2 ska börjas skickas om en vecka.
Efter det skulle det bara ta 3-4 dagar att nå #9870 enl trappy.

Tur att man kan ha kul med vanliga discon sålänge annars hade väntan varit olidlig :D

ulken
2013-09-01, 11:43
Och sedan några veckor i tullen :). Själv ligger jag på plats 11000-nånting. Hur gjorde ni förresten med värdet? Man kan ju själv ändra hur mycket det ska vara. Är det ett litet paket med värde under motsvarande 500:- slinker det nog igenom snabbare?

2013-09-01, 17:55
Paket med ett värde under 300 blir det ingen extra avgift på. Jag skrev $40 och fick min pro på en vecka efter att den skickades. Risken är väl att man kanske inte får någon ersättning om det skulle försvinna i postgången

ulken
2013-09-01, 18:30
Paket med ett värde under 300 blir det ingen extra avgift på. Jag skrev $40 och fick min pro på en vecka efter att den skickades. Risken är väl att man kanske inte får någon ersättning om det skulle försvinna i postgången
Ja det är man ju lite orolig för. Å andra sidan har jag nog beställt 20-30 paket från Hongkong/Kina och alla har kommit fram förr eller senare. Beställde du bara framen eller andra delar samtidigt? Är det ett tungt paket med lite motorer och sånt i kanske de inte tror på ett så lågt värde, men är det bara några "kretskort" och lite skruv (om de nu skulle besvära sig med att öppna) så kan de mycket väl tycka det är rimligt :). Vilken frakttyp valde du? Jag har valt EMS, för UPS var snuskigt dyr.

2013-09-01, 18:47
Jag minns inte vilken frakt jag valde men det var ingen dyr iaf. Det var bara pro-kitet i paketet.

neu
2013-09-01, 18:49
Tullen tror på allt. Jag har fått grejer skickade för över 600$ från tbs (i kina) som jag deklarerade som 6$ och jag fick ingen tull eller liknande men det har kanske något att göra med att jag alltid väljer EMS (snabba och inget klydd som värdelösa TNT).

simonarvestrand
2013-09-01, 19:34
Dom kan ju inte kolla vad allt är värt skulle ju bli massor jobb. En sak är dock säker, skulle aldrig skriva ner något för flera hundra dollar till några få dollar. Kul om paketet blir mosat eller försvinner och få några dollar för skadan.

Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2

neu
2013-09-01, 19:42
Jepp risken finns alltid. Brukar ta bort sista siffran och om det bli skit så kan man skylla på att dom har skrivit fel :D Vet dock inte om det fungerar hehe.

simonarvestrand
2013-09-01, 19:48
Jepp risken finns alltid. Brukar ta bort sista siffran och om det bli skit så kan man skylla på att dom har skrivit fel :D Vet dock inte om det fungerar hehe.

vet folk som försökt med allt möjligt men dom är stenhårda på den biten, kanske ett sätt att få folk att deklarera det verkliga värdet nästa gång?
ordrar under 2000kr brukar jag skriva ner till under tusenlappen men annars låter jag värdet vara det rätta.

Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2

ulken
2013-09-01, 19:49
Dom kan ju inte kolla vad allt är värt skulle ju bli massor jobb. En sak är dock säker, skulle aldrig skriva ner något för flera hundra dollar till några få dollar. Kul om paketet blir mosat eller försvinner och få några dollar för skadan.

Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2
Nej, å andra sidan är det inte så kul att lägga ner ytterligare 1000-1500:- när man väl hämtar ut paketet :). Man får helt enkelt avväga om man tycker det är värt risken eller inte. Under hela mitt liv (vet inte hur många hundra paket) så har jag aldrig fått ett paket med skadat innehåll, men någon gång ska väl vara den första...

neu
2013-09-01, 20:01
Det är så jag tänker och eftersom man inte är miljonär så är jag inte direkt sugen på att betala 1500-2000kr i tull.

simonarvestrand
2013-09-01, 21:46
Jag har fått rejält mosade paket ett par ggr. Dock med hyfsat helt innehåll som tur är.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

berthrsd
2013-09-13, 11:54
Inte specifikt för just denna tråden, men... Tull och moms är inte valfritt, det är något man måste betala vid införsel av varor. Att medvetet skriva en felaktig tullhandling är ett brott. Att rekommendera andra att göra detsamma är uppvigling, vilket också är ett brott.

ulken
2013-09-13, 12:33
Låt den som är utan synd kasta första stenen, eller vad det nu står i bibeln.

berthrsd
2013-09-13, 12:43
Tja... Deklarerar samtliga RC-inköp jag gör till fullvärde. Det som ändå slinker igenom skickar jag in i efterhand till tullverket. Skickade in 27 tulldeklarationer för ungefär en vecka sedan. Men det var inte det mitt inlägg egentligen handlar om, ville bara påpeka att det är ett brott som diskuteras och att det generellt inte är lämpligt att göra det på öppna forum.

ulken
2013-09-13, 12:56
Att diskutera brott är väl inte olagligt, däremot uppmana till det. Vad jag kan se finns det ingen direkt uppmaning till att man måste/bör skriva ner värdet? Sedan förstår jag att handlare/importörer och präktiga privatpersoner med hög inkomst har andra åsikter.

slaffe
2013-09-13, 13:07
Skulle aldrig få för mig att deklarera fullvärde för något jag för in i landet. Aldrig gjort och kommer då rakt inte att göra i framtiden heller.

berthrsd
2013-09-13, 13:07
Läs mitt första inlägg igen... Skrev att det inte bara gällde specifikt denna tråd.

Det jag opponerar mig mot är att man diskuterar detta som om moms och tull är något valfritt. Ska man göra något olagligt så är det om inte annat bra att i alla fall vara medveten om det.

Momsskyldighet har för övrigt inget med inkomst att göra. Edit: och det är inte heller en "åsikt"...

HangerS
2013-09-23, 14:58
Äntligen efter nästan två månaders väntan så är det tid för provflygning.

http://fpvnordic.com/pro1.jpg
http://fpvnordic.com/pro2.jpg
http://fpvnordic.com/pro3.jpg

ulken
2013-09-23, 16:48
Så sugen man blir. Min Disco Pro befinner sig fortfarande i Hongkong pga tyfonen som härjade där igår. Vad är det för något du har på kablarna? Det där svarta? Var hittar man sådant? Hur funkar för övrigt gimbalen? Har läst att en del har problem med att kalibrera den och att den rycker och har sig.

DrHanke
2013-09-23, 16:57
Så sugen man blir. Min Disco Pro befinner sig fortfarande i Hongkong pga tyfonen som härjade där igår. Vad är det för något du har på kablarna? Det där svarta? Var hittar man sådant? Hur funkar för övrigt gimbalen? Har läst att en del har problem med att kalibrera den och att den rycker och har sig.

Wiremesh kallas det skulle gissa på 6mm svart...
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__466__377__Hardware_accessories_-Silicon_Wire_Mesh_Guard.html

simonarvestrand
2013-09-23, 19:53
brukar handla härifrån, dom har rätt mycket och olika kvalitetsnivåer

http://www.svalander.se/shoppen/kabelmaterial

HangerS
2013-09-23, 20:04
Jupp kabelstrumpa från svalander är det jag använder. Med lite krympslang i ändarna.
Har inte hunnit provflyga än, men jag har inte märkt av några konstigheter när jag testat den på backen.

ulken
2013-09-23, 20:36
Jupp kabelstrumpa från svalander är det jag använder. Med lite krympslang i ändarna.
Har inte hunnit provflyga än, men jag har inte märkt av några konstigheter när jag testat den på backen.
Vilken dimension har du? Ser ut som du har TBS-fartreglagen också? Man vill ju få igenom kontakterna igenom den, gärna utan att löda om dem :).

simonarvestrand
2013-09-23, 21:07
det är inte så svårt att pilla ur stiften ur kontakten då kan du välja en strumpa som passar bra och få dit en lagom grov krympslang som håller fast strumpan.

ulken
2013-09-24, 19:31
Så ni som byggt den, något speciellt man bör tänka på? Gjorde ni några misstag som gjorde att ni var tvungna att montera isär och göra om osv? Gimbalen ser lite klurig ut att få ihop om man inte är van vid sådana?

2013-09-24, 20:37
Jag har bytt ut dom där mikroskopiska skruvarna på gimbalen mot vanliga m2x10. Det räcker tydligen med m2x8 också

ulken
2013-09-24, 20:42
Jag har bytt ut dom där mikroskopiska skruvarna på gimbalen mot vanliga m2x10. Det räcker tydligen med m2x8 också
Ja jag läste att många hade problem med dem. Var hittar man sådana lättillgängligt? Har Clas Ohlson & Kjell & Co i närheten, dock inget biltema. Beställa skruv över internet orkar jag inte, frakten lär ju gå på mer än skruvarna :). Så vad är problemet med de avsedda skruvarna? Är det sådana där "stiftskruvar" utan huvud? Är det skruvarna/gängorna i sig som är dåliga, eller är det själva hålet för nyckeln som lätt förstörs?

När vi ändå diskuterar skruv, var bör man använda Loctite och var bör man inte använda det? Vissa anser att man inte ska använda det någonstans, andra säger att man inte ska använda det på gimbalen, och andra säger att det är bara på gimbal och motorfästen man ska ha det på osv. Jag blir inte klok på det. Rimligt är väl att man använder det där det är mycket vibrationer, som på motorer, och kanske inte där det kan tänkas behövas skruvas lite då och då (själva framen)?

2013-09-24, 21:22
Det är huvudlösa insex 0,9mm och med min budgetmejsel från Kjell & company så kändes det inte som nån höjdare. Jag beställde skruvarna från hobby king euro men det borde finnas lite överallt.

Angående loctite så verkar det finnas miljarders med åsikter. Jag använde lite på gimbalen men många verkar anse att det är enda stället som man inte ska ha det på, så det går antagligen fint att helt strunta i det och hålla koll på skruvarna.

Dom medföljande skruvarna är fortfarande ingen hit tycker jag. Åtminstone i min batch #1 så var dom väldigt grunda, så dji's är bättre

HangerS
2013-09-25, 08:06
Maiden:

https://vimeo.com/75335529

Helt otweakad direkt ur kartong. Kopierade cc3d inställningarna från min standard disco och flög iväg :D
Måste säga att jag är ruskigt imponerad!

Tyvärr så sabbar Vimeo fortfarande mina final cut filmer och göt dom en smula ryckiga

Stiffe
2013-09-25, 22:30
Ser riktigt bra ut grattis:) , går det att flyga sakta med en sån ? . letar lite efter en ny maskin för gopro som komplement till min Hexa , inte ute efter den vanliga snabba fpv flygningen utan mer långsam

HangerS
2013-09-26, 07:23
Ser riktigt bra ut grattis:) , går det att flyga sakta med en sån ? . letar lite efter en ny maskin för gopro som komplement till min Hexa , inte ute efter den vanliga snabba fpv flygningen utan mer långsam

Tack.
Jovisst går det att flyga långsamt.
Nu dom första testerna ville jag pressa den lite för att se hur gimbalen uppför sig i fart.

Flög en liten sväng på gården igår dock inte så mycket smygflygning där häller men ska tänka på det till nästa gång.


https://vimeo.com/75426819

slaffe
2013-09-26, 09:28
Ser bra ut! Inväntar själv min Disco Pro som bör dyka upp i morgon. Då med nyaste dämpningen som TBS tagit fram för att bli av med dessa små skakningar som uppstår lite slumpmässigt. Får se hur deras nya dämpning fungerar.

Ripper78
2013-09-27, 11:01
Är de andra "kuddar" då eller va e skillnaden?

HangerS
2013-09-27, 13:12
Som jag förstått det så är det lite annorlunda hårdhet på dämparna.
Tydligen samma färg så jag vet inte om jag fick nya eller gamla med min batch #2a men jag kör röd/orange som rekommenderat och det funkar perfekt.

ulken
2013-09-27, 13:46
Ni som kör med Naza + TBS-fartreglage, hur har ni gjort med kablarna till fartreglagen? Jag tror jag ställt samma fråga i någon annan tråd här men minns ej var och nu börjar det närma sig leverans för min del. Måste man göra något med kablarna på de nya TBS-fartreglagen om man kör med Naza + V-SEN? Normalt sett har väl många fartreglage inbyggda BEC:ar, och V-SEN:en i sig är/har väl en BEC? Man vill ju inte få konstiga potentialskillnader som kanske förstör någon utrustning. Dock, om jag fattat TBS rätt så kan man använda just TBS Bulletproof med Naza utan att behöva tänka på att dra loss några kablar från fartreglagen. Stämmer detta?