handdator

Visa fullständig version : Blinkande Spektrum



lekman
2013-07-05, 21:24
Hej, jag har några piratmottagare till Spektrum, en heter tex AR500. Idag när jag flög kunde jag notera att den blinkade hela tiden. Det är troligen så att detta är nån form av signal, hur grejerna fungerar? Jag hade ingen aning , så jag flög ändå. Brukar det inte lysa kontinuerligt om mottagarna? /Lars

Mr J
2013-07-05, 21:29
Blinkar den även när du startar den?
Mina mottagare blinkar vid landning om det har varit något signalbortfall under flygningen.

lekman
2013-07-05, 22:03
Jag har sett både blinkanden och fasta sken lite om vartannat. Idag var det blink från att jag anslöt acken till att jag flugit klart, o kopplade bort. Detta x4, jag flög fyra gånger, fyra ackar o likadant varje gång

Mr J
2013-07-05, 22:12
Stänger du sändaren när du byter batteri?
Om man inte gör det så blinkar mottagaren på direkten.

lekman
2013-07-06, 06:57
Jag hade nog sändaren igång hela tiden. borde inte det vara det normala?

Langelus
2013-07-06, 07:45
Är väl snarare en vanesak.. jag stänger alltid av mellan flygningarna, om inte annat för att spara batteri.

Det där är ju bara en säkerhetsfunktion för att du ska kunna märka brownouts så det är ingen fara att flyga som du gör nu.

Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2

lekman
2013-07-06, 08:06
Jag har alltid slagit på sändaren innan jag kopplat in mottagaren, för att den ska "veta vad den ska göra". Vid ett tillfälle slog jag av sändaren på en E-sky helikopter innan jag kopplat ur mottagaren, o den fick spel, med ett trasigt servo som resultat. På Spektrum verkar det OK att fimpa ner sändaren det första man gör efter landning, men lite skumt känns det, att inte mottagaren får nån info om vad göra? Iof, att ha sändaren avslagen när man bär på planet fram till start, finns ju ivarjefall ingen risk att man av misstag kommer åt gas-spaken på sändaren.... Vad är bästa proceduren. Är det OK att ha sändaren avslagen, med acken ikopplad i planet? /Lars

Langelus
2013-07-06, 09:02
Alltid sändare först på - sist av.. oavsett märke! Har du felprogrammerad failsafe eller liknande så blir det som med din E-sky.

Tobbepostis
2013-07-07, 16:21
Jag låser alltid gasspaken med en gummisnodd som jag har på sändaren,och tar inte bort den innan jag står på startbanan, har räddat många fingrar på mig :thumbup:

lekman
2013-07-07, 19:07
Ja, det var ju ett bra tips. Jag har ingen erfarenhet av bränslemotorer, men inser ju skillnaden. El-motorerna är ju (kan vara) väldigt starka o är lättstartade, rentav farliga

mogge
2013-07-07, 19:27
Ett råd är att när dom blinkar,bind om modellen.mogge