handdator

Visa fullständig version : Skeven har ingen effekt när motorn går, men bara i luften.



adent
2013-07-06, 20:48
Hejhopp

Jag har ett lustigt problem. Köpte en elseglare av en klubbkompis, frigolit, ca 2m vingspann.
Den har borstlös motor och en 35MHz syntetmottagare.

Han hade problem med ena skevroderservot, det var dött, men hemma så petade jag på skevrodret och då hoppade det igång, inte glapp utan snarare kanske det på nått vis beckat ihop lite, hur nu det gått till.
Rimligtvis har hela setup:en fungerat tidigare.

Kör man skevrodret på marken så fungerar det, även med motorn på full fart och känner man på det så har det kraft också. Men i luften så har man verkligen ingen skevrodereffekt om man inte drar ner på gasen ordentligt.
Det är lite vibrationer på motor och propeller.

Vad tycker ni jag ska börja med att testa? Eller är det nån som råkat ut för samma?

MVH: Mikael

henke2
2013-07-06, 22:57
Svårt att säga om det är nybörjarfel eller eller ett fel beroende på din setup. Ett flygplan rör sig väldigt olika beroende på farten, vid snabba farter så räcker små utslag och vid små farter behövt
VÄLDIGT mycket. Som det är nu med den info vi har är det lätt att missa detta. Så det är svårt att felsöka åt dig :-(

freddan_6
2013-07-06, 23:09
Ett servo som har "beckat ihop" skulle jag byta. Det är verkligen svag skevverkan om ena rodret är stilla och andra fungerar. Jag har provat det när jag har ställt in fel modell på ett plan med dubbla skev.

adent
2013-07-07, 00:02
Jo att byta servot ligger ju nära till hands, men det fungerar på marken och har "ork" vad det verkar.
henke2: Farten har ingen betydelse, det är bara om motorn går eller inte som spelar roll och bara i luften. På marken fungerar skeven som den ska och har ork åt bägge hållen. Men jag ska nog börja med att byta servot, det är nog inte helt trivialt dock, men.

pgrts
2013-07-07, 06:56
..
Det är lite vibrationer på motor och propeller.
Vad tycker ni jag ska börja med att testa? ....
MVH: Mikael Jag hade absolut börjat med att åtgärda vibrationerna - de är inte hälsosamma för något. Kan du se att skeven inte rör sig i luften när du flyger förbi eller upplever du att den inte har någon verkan?