handdator

Visa fullständig version : Motordropouts på trikopter



radiocontrol
2013-07-25, 13:23
Är det någon som känner igen det här beteendet och vet vad det kan bero på?

En eller två motorer "droppar" med ojämna mellanrum, första kommer 16 sekunder in i klippet.

Setup:
Quadrino MultiWii styrkort
Hobbywing 18A esc
2212/10 motorer
8x4,3 proppar

Allt är kalibrerat, justerat, ihopklämt och allmänt dubbelkollat.

http://www.youtube.com/watch?v=D1G_Fttk2CY&feature=share&list=UU3PEKP5MQTrkmrgCaYEyXxA

magnusvr
2013-08-20, 08:30
Det skulle kunna vara vibrationer, eller taskiga gyron på ditt kort som gör att den försöker göra en snabb sänkning, bara för att direkt efter upptäcka att så inte är fallet. Mest troligt vibrationer dock. Men det kanske du också har jobbat med?
Standardlösningen är att balansera propellrarna och i vissa fall sätta skumplast under flight controllern.

Om man tänker baklänges, har svårt att tro att det kan vara motorerna eller fartreglagen.

/Magnus

UndCon
2013-08-20, 08:53
bullet connectors? == glapp?

Gammal programvara i MultiWii?
Jag har haft detta problem tidigare - känd bugg och åtgärdat

det orsakade flera krasher med skrotade kameror...

radiocontrol
2013-08-20, 13:21
Jodå, idag flyger hon stabilt igen.

Roten till det onda är sannolikt vibrationer av fel frekvens och lite för stumt monterat styrkort.

Efter att ha lött om och kollat allting 2 gånger till, flashat om styrkortet, flashat in BLHeli i fartreglagen (vilket ändrade karaktären på problemet till mer nervöst ryckande) och bytt fartreglage ytterligare en gång hittade jag äntligen problemet.
En rad missad i konfigfilen...

Quadrinon har som default "#define ITG3200_LPF_98HZ" definierat i koden under "Gyro filters" och det hade jag missat när jag drog in 2.2 på kortet. Det är bra att lära sig något nytt varje dag. :)

Den här filmsnutten är från trikoptern en väldigt blåsig dag efter att problemet blev löst.


http://www.youtube.com/watch?v=0O75NPPqois&feature=share&list=UU3PEKP5MQTrkmrgCaYEyXxA