handdator

Visa fullständig version : Impulsköp, EDF



Xermalk
2013-07-28, 00:09
Så, Rc-Radiostyrt i Helsingborg stängde ner i veckan. Och då de hade 50% på alla sina Robbe artiklar kunde jag inte motstå att köpa 3 stycken Nano-Jet Edf ARF Plankor för 500 kr stycket.

Nu är jag fullt medveten om att EDF är förmodligen det näst sämsta sättet att börja flyga flygplan, men jag hoppas mina erfarenheter på cp helikoptrar skall hjälpa något i alla fall.

Det blev en AMX, en F16 och en F18. Hade tänkt krascha AMX modellen tills den inte lyfter längre som träning.
De andra två hamnar på väggen som prydnader / elektronik reservdelar sålänge.
Och för att underlätta i början planerar jag att köra med ett ZYX-S gyro för stabilisering.


http://www.youtube.com/watch?v=E1WgPkPLDsE

Vad är de viktigare sakerna att tänka på under de första flygningarna? Jag hade planerat öva handkast över högt gräs, där jag bara ger tillräckligt med gas för att få kontroll och sedan direkt landa i gräset igen.

Då modellerna väger ca 300g flygfärdiga så bör de inte ta någon/lite skada alls.

dvogonen
2013-07-28, 02:56
Lite välmenande råd:

Du behöver en stor öppen plats att flyga på. Mycket större än du antagligen tror. Även om det inte verkar vara världens snabbaste plan så går de rätt fort och svänger antagligen sakta. Du vill inte behöva oroa dig för träd och byggnader.

Om du kan övertala någon erfaren att flyga dubbelkomando med dig så skall du absolut göra det. Du får garanterat ut tio gånger mer flygtid innan första kraschen än om du försöker ensam.

Se till att stiga ordentligt efter start och flyg stora cirklar på säker höjd. När du klantar dig har du en chans att klara dig innan planet träffar marken.

Träna på att glida ned från hög höjd med avstängd motor. Till skillnad från med helikoptrar så är standardreceptet vid problem alltid att stänga av motorn och glida. Du vill inte gå i backen med fullt motorpådrag.

Ta reda på vilken hastighet som behövs för att manövrera planet. Den där typen av modeller brukar bli helt okontrollerbara under en viss hastighet. Görs enklast via glidflyg på säker höjd. När planet stallar och dyker av sig själv (antagligen i sidled) så går det för sakta. Ge höjdroder och slå på motorn när nosen pekar uppåt igen. Flyg sedan aldrig någonsin så sakta nära marken.

McRegor
2013-07-28, 09:15
Ja - du gör det inte enkelt för dig, Frånsett allt som dvogonen redan sagt så är nog det näst bästa rådet att ta hjälp av en erfaren flygare för att trimma in kärran första flygningen och sen hjälpa dig via dubbelkommando.
Men det bästa rådet är ändå att helt avstå ifrån att flyga dessa kärror till dess du lärt dig flyga via någon konventionell trainer. Oddsen att en EDF skall överleva mera än några få sekunder i en nybörjares händer är tyvärr närmast minimala.
Roger

henke2
2013-07-28, 09:44
Bara en generell reflektion, inget personligt... Det är en lustig utveckling som rullar på inom RC-flygvärlden... för 30 år sedan kom dubbelkommando som gjorde att man på ett säkert sätt kunde lära sig, många klubbar började då med skolflyg där man lär sig lite mera runt om och inte bara hjälpligt flyga en skumvåffla. Du blev en riktig RC-pilot.

Nu för säg 5 år sedan så blev trenden att man börjar tjabba på forum, vara världsmästare bakom sin simulator för att sedan efter några försök lyckas med sin skumvåffla på fotbollsplanen.

Nu senaste tiden är trenden att man köper saker utan att ha läst på någonting, gärna lite mer avancerade flygplan eller helikoptrar. Man monterar dem utan kunskaper och ger sig på att flyga utan att ha minsta koll och utan att ha en aning om vilket håll rodren skall gå när man drar i spaken och varför. Lyckas man inte börjar man handla nya uppgraderingar, ofta i helt fel ände som inte hjälper ett smack.

Kanske något för Förbund 2 att klura kring...

freddan_6
2013-07-28, 10:44
en EDF av denna storlek är MYCKET SVÅRFLUGEN. Om det öht ska lyckas mer än 2 sekunder så måste du öva i en bra simulator tills 20 landningar av 20 lyckas och är på landningsbanan. EDF:en är en avancerad snabb EDF. Om du mot förmodan lyckas flyga så kommer du ha svårt att landa då den kräver mycket hastighet. Om du menar allvar med modellflygintresset så är det vettigare att börja med något annat flygetyg som är långsammare och du har en chans att hinna med. Multiplex Easystar II eller en kopia är mina förslag.

Xermalk
2013-07-28, 11:11
Dessa plan var mest ett impulsköp för att det skulle vara kul att prova på något annat från helikoptrar, jag kommer flyga på samma ställe som jag flyger min 450 på, dvs åkermark/kohagar med sjuhelvetes gott om plats.

Kan jag bara komma upp i luften och få flugit en cirkel eller två är jag nöjd.
Jag hade tänkt trimma in modellen över knähögt gräs. Det skall till rätt mycket innan en 300g AUW modell gå i smulor där, när jag bara övar lyft och intrimning.

McRegor
2013-07-28, 11:56
Håller med Henke i hans reflektioner runt "utvecklingen" när det gäller att lära sig flyga RC-kärror.
Speciellt detta med att man lär sig på en "skumvåffla" - typ Bixler - vilket i o f s är en bra start men inte på något sätt påminner om att flyga en lite större "riktig" och betydligt mycket mera ömtålig balsa- eller komposit-kärra. Där är nog skillnaden att den som tidigare lärde sig att flyga med en vanlig metanol-trainer hade avsevärt större möjlighet att klara av även större kärror tämligen omgående. Idag krävs nog flera steg/kärror innan man bör ge sig på t ex ett balsabygge i 1,5 m klassen...
Sen är det ändå utmärkt att det finns dessa tåliga "skum-våfflor" att börja sin bana med bara man är medveten om att man inte är full-lärd bara för att man lyckas flyga den kärran utan att den går sönder alltför mycket.
F ö går nog din EDF-kärra rätt snabbt så du har inte så många sekunder på dig att ordna trimningen men har du tur kan den ju gå hyfsat direkt "ur boxen".
Varför vi är lite kritiska och "varnande" är bara för att nya flygare skall få en rimlig chans att lyckas i början av RC-flygkarriären för annars är risken uppenbar att man ledsnar. Ibland känns det som att man nästan är stolt över sina kvaddar och att standardläget är att man kvaddar ofta men har man lärt sig från grunden via någon klubb och vettiga kärror så är allvarliga krascher inte alls så vanliga - inte ens för nybörjare.
Roger

Xermalk
2013-07-28, 12:02
F ö går nog din EDF-kärra rätt snabbt så du har inte så många sekunder på dig att ordna trimningen men har du tur kan den ju gå hyfsat direkt "ur boxen".
Roger

Hade hoppats på att zyx-s gyrot skall ge mig lite extra tid för att hantera trimning, den har lägen för vanliga och delta flyg.
Egentligen, borde inte den sköta trimningen helt? Den kommer ju försöka hålla attityden så länge där inte kommer några kommandon från sändare.

Detta hänger dock på att jag faktiskt får den att fungera med plankor, det är ohyggligt få som har använt den på just flygplan. Det är ett FBL heli/quad gyro i grunden.

McRegor
2013-07-28, 12:24
Har ett 3-axligt gyro i en av mina kärror men den flyger ju inte sig själv - om man säger så...
Sen att du som nybörjare skall få den att fungera omedelbart om inte så många andra lyckats med det tidigare låter väl lite....skall vi säga osannolikt.
Så i grunden får du nog ställa in dig på att du själv måste kunna flyga och trimma kärran den första flygningen. Man får inte ha en övertro på tekniken - speciellt när den som i detta fall verkar oprövad i dessa sammanhang.
Roger

Xermalk
2013-07-28, 12:31
Oh, jag räknar med att krascha, många många ggr.
Det är därför jag kommer kasta planet så att det flyger en mycket kort bit och sen rakt in i högt gräs de första gångerna. Detta borde förhindra större skador, samt att jag kan se av den gör när den börjar flyga eller ja snarare glida.

Hade inte ens täkt köra med mer än 50% gas de första gångerna, lägre än vad den kräver för att komma iväg ordentligt.

McRegor
2013-07-28, 13:21
EDF-kärror brukar kräva fullt spett för att börja flyga så att köra på 50 % tror jag personligen inte är så lyckat - om du inte är en jävel på att kasta...:)
Sen du fått upp farten så går det säkert att minska trotteln men knappast under starten - det är i alla fall min gissning baserat på alla EDF-kärror man sett...
Roger

henke2
2013-07-28, 13:30
Oh, jag räknar med att krascha, många många ggr.

Varför inte bara söka upp någon i din närhet som kan så slipper du krascha en enda gång? Det är jättesvårt på forum att få grepp om vem man pratar med och ge tips ut efter dina förutsättningar. Men oavsett ålder och budget så kan man ta cykeln till närmsta klubb och få hjälp. Du nämnde Helsingborg, där finns många duktiga att fråga. Du är även jättevälkommen till oss i Ljungby på någon av våra träffar (datum ser du i min signatur) för att få proffshjälp - helt gratis :)

Xermalk
2013-07-28, 13:55
Hade definitivt tänkt ta mig ut till antingen Höganäs eller Helsingborgs flygfält, Ville bara pröva själv absolut första gången.
Jag köpte ju 3 plan med åtanke på att det skulle gå rent åt helvete första gången. Så man kunde få tidiga erfarenheter i att lappa ihop en flygplanskropp.

AMX modellen var rätt fraktskadad, så jag är tveksam på att den flyger särskilt bra.
Båda vingarna och ena stjärtvingen var böjd, så fick värma och få de så raka jag kunde.

Kommer däremot duga som reservdelar för elektroniken.

Hrm, Zyx-s'en verkar kämpa rätt mycket för att hålla planet i samma vinkel hela tiden. Nu vet jag inte hur bra den fungerar när man inte har roder på planet. Men den borde hålla ele och alie skapligt stabila.

http://www.youtube.com/watch?v=f7EU3ojwSwI

Jorgen
2013-07-28, 21:34
Du nämnde att du flyger en 450 helikopter också. Om du är någorlunda bra med helikoptern och har MYCKET plats utan något som står i vägen så tror jag att det kommer gå bra att flyga flygplan. Om det däremot är saker i vägen när man går från heli till flyg så blir det nog enormt mycket svårare. Om du inte har problem med att flyga runt i full fart med helikoptern så blir det nog inte så mycket omställning till att flyga EDF. Du skall kanske prova att låtsas att du flyger edf med helikoptern en gång, flyg så fort du kan en hel acc. När det sedan är dags att skicka upp planet så är det nog bäst att flyga så länge du kan när du ändå är uppe ;)

Jag började fuska med flygplan långt innan jag kände mig säker med Align 450, det var ungefär på den nivån att jag hovrade 1-2 minuter åt gången och sedan var tvungen att landa för att sluta skaka. Redan första accen med funcubben så var det roligt och på andra så kunde jag slappna av ordentligt. Nu är det en enorm skillnad på en funcub som första plan och en mini EDF kärra, men så var jag också riktigt kass på att flyga helikopter när jag började med flygplan också.



Jörgen

Xermalk
2013-07-28, 21:52
Jag har börjat öva på inverterad hovring med min mindre walkera master cp (är på 9'e batteriet nu utan kraschar). Min 450 slänger jag runt på fult blås utan några svårigheter. Tycker det är mycket svårare att flyga sakta än att blåsa på fullt med den.

Har försökt mäta hastigheten med ljud analys och hamnade runt 70 km/h.

Jorgen
2013-07-28, 23:03
Då är det nog bara att kasta iväg planet och ha kul. Jag har svårt att tro att du får några problem om du bara håller farten uppe i början.

Går verkligen en 450 så fort som 70km/h? Min 450 pro är visserligen mycket kvickare än acromastern och cubben. Det skulle ju vara kul om det går såpass fort.

Jörgen

Langelus
2013-07-28, 23:13
Då är det nog bara att kasta iväg planet och ha kul. Jag har svårt att tro att du får några problem om du bara håller farten uppe i början.

Går verkligen en 450 så fort som 70km/h? Min 450 pro är visserligen mycket kvickare än acromastern och cubben. Det skulle ju vara kul om det går såpass fort.

Jörgen

Har för mig att jag har sett gpsmätningar på runt 100 blås med 450 på helifreak någon gång..

Min 450 pro med 6S och 350 blad var rätt snabb på 3250 HS :D

Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2

Xermalk
2013-07-29, 00:38
Har för mig att jag har sett gpsmätningar på runt 100 blås med 450 på helifreak någon gång..

Min 450 pro med 6S och 350 blad var rätt snabb på 3250 HS :D

Sent from HTC Incredible S Tapatalk 2



FYI, if anybody is interested:

My long-tailed EP 100 (=EP 200), straight forwards flight, measured with a radar gun: 65 km/h
T-Rex 450 : 85 km/h
flybarless 450: 117 km/h
T-Rex 700 electric (not mine): 130 km/h, in other words, twice as fast.

http://www.rcheliaddict.co.uk/main-discussions/25317-one-tr250-gaui-200-a-2.html#post294901

Xermalk
2013-08-01, 19:38
Maiden avklarad, utan några direkta skador.
Gick betydligt bättre än förväntan. Vem sa att edf plan var extremt svåra? Bara landningarna som jag behöver öva på nu.

Med ett zyx-s gyro så var planet extremt stabilt, och man slap att behöva bry sig om att trima det.
Misslyckades med första kastet då det kastades för rakt och med för lite kraft.
Och landningen var inte den vakraste, men enda skadan är en liten repa på ena luftinsuget. Kunde ha gått mycket värre då jag konstant försökte svänga med lite roder, som på min helikopter.



http://www.youtube.com/watch?v=O7daGPfvJWs

Får flyga på ett bättre ställe, nervöst med så mycket saltvatten på ena sidan och hus på andra.

Thomas
2013-08-01, 21:04
Bara en fundring:
Är det RC-Radiostyrt på Väla som tagit ner skylten??
Är det stängt allaredan?

Xermalk
2013-08-01, 21:14
Bara en fundring:
Är det RC-Radiostyrt på Väla som tagit ner skylten??
Är det stängt allaredan?

Ja, de stängde tyvärr ner i förra veckan.

De har även stängt ner webbsidan helt nu, så tveksamt om de fortfarande har butiken öppet.