handdator

Visa fullständig version : Uppgradera till 2.4 GHz?



FinnbyFraggel
2013-08-15, 17:54
Hej

Eftersom det råkade bli en diskussion under "Köpes" om vilket fabrikat eller standard man ska satsa på om man ska byta från 35 MHz till 2.4 GHz tänkte jag det var bättre att starta en tråd här för att reda ut ämnet.
Jag kör idag en 35 MHz radio och skulle behöva antingen en mottagare för rätt kanal eller en syntes mottagare och inser att bara en kristall för en "dulal conversion" mottagare kostar ungefär lika mycket som en billig 2.4 mottagare.
Så även om jag får tag på en billig mottagare så blir det troligen dyrare än att köpa en 2.4 modul till radion och en mottagare om jag måste byta kristall i mottagaren.

Jag tittade på Orange som säljs av Hobby King eftersom den dels har hyfsat pris och dels är kompatibel med Spektrum / JR vilket känns som en fördel då det är två ganska "stora" fabrikat.

Jag fick då förslaget att titta på FrSky då den skulle vara "stabilare" och "ha bättre räckvidd" än Orange och att priserna var jämförbara.
Det sas även att Orange skulle vara en "pirat-kopia" på Spektrum vilket HK förnekar med informationen: "This is not a Spektrum receiver, nor is it a copy of a Spektrum Receiver.
The Spektrum brand is a trademark of Horizon Hobbies USA."
Fakta från HKs webbsida säger att Orange modulen sänder med 100 mW och FrSky sänder med 60 mW viket i mina ögon talar för att Orange med 40% högre sändareffekt borde ha minst 20% längre räckvidd med samma typ av antenn på sändare och mottagare.

Nån som har några praktiska erfarenheter av Orange vad gäller stabilitet och räckvidd jämfört med andra fabrikat?
Både deras sändarmodul för Futaba / Hitec och deras mottagare.

/Jonas

freddan_6
2013-08-15, 18:48
Orange/Spektrum har sämre räckvidd än de andra märkena, cirka 600-900 meter (egen mätning min raka var för lång). Orange lägst, Spektrum högst. Futaba har cirka 1,2 km (gränsen på rakan), FrSky har cirka 1,4 km (+) (jag kan bara mäta till 1,2km men andra har rapporterat mer räckvidd). Jag har inte sett mätning av Hitec, Multiplex eller Graupner Hott.

Orange betyder orange mottagare med spektrum sändare.

Sebbe "hundrakg" i andra forumet har lagt in en riktigt lång tråd i flera delar med mycket mätningar.
Orange är en ripp-off av Spektrum. Spektrum/Horizon gjorde designen inklusive copyright. De gjorde en lite för enkel design i meningen att den gick att kopiera med hårdvara. Orange är en kopia med "egen design" i betydelsen eget kretskort.

Fluf
2013-08-15, 20:04
Kan slå ett slag för FrSky som jag personligen anser vara en väldigt stabil lösning till bra pris/prestanda.

Kan leverera allt från micro 5kanals för små 1cell innomhuskärror till 16kanals riktigt långdistanslösningar med telemetri.

Kör med FrSky i mina små parkfly och min stora FPV kärra. Failsafe är en trevlig bonus.

bem
2013-08-15, 22:41
Hej,

FrSky eller Jeti skulle nog jag välja om jag skulle uppgradera en 35 Mhz sändare till 2.4 Ghz.
Du kan även köpa telemetrikapabla 2.4 Ghz sändarmoduler till dessa om du vill och telemetrimottagare. Kolla deras hemsidor.

Vad är det för radio (fabrikat och modell) du funderar på att konvertera?

/Bo

FinnbyFraggel
2013-08-16, 17:56
Jag har en Hitec Optic 6 och vad jag förstår är det fortfarande samma radio Hitec säljer fast den heter Optic 6 2.4 och då har dom "bara" flyttat in antennen till ovansidan på radion jämfört med att köpa lös modul till min.
Jag har idag två mottagare till den och ytterligare en som jag använder men får byta TX X-tal för att köra.
Håller på med en 450-quad nu så jag får flytta mottagaren från en heli så länge eftersom det kostar nästan lika mycket att köpa en X-tal till den extra Hitec mottagaren jag har som att byta till 2.4 GHz, där av mina funderingar....

/Jonas