handdator

Visa fullständig version : För stora motorer på gimbal?



lahjnuz
2013-10-03, 17:57
Tjenis!

Tänkte bara höra mig om ifall för stora motorer till en goprogimbal kan vara ett problem. Förutom den uppenbara onödiga vikten.

Kenneth E
2013-10-03, 18:46
Intressant fråga, den har jag ruvat på ett tag.
Ken

simonarvestrand
2013-10-03, 18:48
en ren gissning är att det inte är några bekymmer alls möjligen något svårare att reglera in då det knappt krävs nått av motorns kapacitet

lahjnuz
2013-10-03, 20:26
Jag kände rent spontant först att de skulle vara lättare med större motorer på litet motstånd att pid:a in till gott resultat. Men har nästan svårare att få till det bra. Ny ram dock, så vet inte.

Stiffe
2013-10-03, 22:36
Är det inte bara att ha mindre Power på motorerna och som vanligt gäller att balansera kamera-gimbal väl men det kan mycket väl vara som Simon skriver att det blir svår reglerat när så lite kraft behövs

UndCon
2013-10-04, 09:05
En väldesignad gimbal har vikten centrerad, då behövs det inte stora motorer

henke2
2013-10-04, 12:24
En väldesignad gimbal har vikten centrerad, då behövs det inte stora motorer

Det finns andra aspekter så som luftmotstånd som ställer till det också. Men även här hade det ju varit fördelaktigt att bygga bort problemet snarare än större motor.

lahjnuz
2013-10-04, 16:25
En väldesignad gimbal har vikten centrerad, då behövs det inte stora motorerJo, självklart. Det jag funderade över var ju dock ifall en överdimensionerad motor för så lite motstånd skulle vara ett sämre alternativ när det kommer till resultat jfm. en mindre motor.

Ponera att du har två GoProgimbals som är perfekt balanserade med 70T motorer vs. samma grej med 150T.