handdator

Visa fullständig version : Turnigy 9XR & X5 trubbel rörande rollinstabilitet



HLX9
2013-10-19, 11:29
Hej!

Är nybörjare och har trubbel.

Har en 9XR som strular i uppstart, den byter mode ibland men stannar på mode 2 när man ställt in det och då verkar systemet ok.

Alla roder samt motorstyrning funkar, failsafen ställd på svagt höjdroder samt ingen motor.
Testat räckvidd samt fkt på avstånd 400 meter inkl träddungar i vägen, inga problem.

PROBLEMET:

skickar upp modellen och den blir direkt instabil i rollen, klarar enbart av att balansera ett kortare tag innan det går överstyr, fimpar motorn och får ner den i nånslags flatspin, den överlever.

Tyngdpunkten på samma ställe som innan problemen började men den borde väl inte påverka i roll-led?
TP rel långt fram efter rekommendationer på nätet från dom som flugit modellen.
Kan det vara 9XR:en som flippar ur? Men varför i så fall inte på marken?

Flög som nämnts tidigare och då var modellen inte instabil men nu - hajar inte vad som är snett.

Nån vänlig själ som har tips på ämnet rollinstabilitet?

/HL

bem
2013-10-19, 16:43
Vad har du för modell, vad heter den?
Är det Hobby King X-5 flygande vinge?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__27131__Skywalker_X_5_FPV_UAV_Flying_Wing_1180mm. html
Eldriven då får man förmoda.

Du kanske kan göra ett test - be nån medhjälpare röra på rodren med radion och gasa lite också samtidigt medan du går iväg med modellen och så kollar du om det händer nåt onormalt t ex ryckningar i nåt servo. Kanske kan leda dig på spåret om det t ex är nåt servo som får spel.

/Bo

HLX9
2013-10-19, 17:12
Svar ja, Hobbyking X5 eldriven.

Varit inne på att radion flippar ur på nåt vis men medhjälparen rörde på rodren när jag körde 400 meters testet (motorn gick på lågt varv då medan jag knallade runt) och inget hände.

En annan kompis föreslog att vingen kanske torderats/vridits pga en tidigare krasch men den ser symmetrisk ut och rodren återgår alltid till neutralläge när man släpper höger spak vid alla proven.

Samtidigt fascinerande hur stabilt den uppträder i loopled för där händer ingenting och rollarna går rakt längs längdaxeln.

Är det vanligt att servon brukar flippa ur? (Har ju faktiskt ett i reserv kom jag på)

bem
2013-10-19, 21:20
Billiga "noname" kinaservon är lite som lotteri - en del kan funka bra ett tag men så kan de smygande eller plötsligt bli "kassa". Har i inomhusmodeller haft lite såna billiga kinaservon och jag har väl vid det här laget slängt 3 st tror jag och har slutat köpa såna. Prova byt ut skev-servona om du har möjlighet. Har du tur kan det hjälpa.

/Bo

dvogonen
2013-10-19, 23:24
Har du någon slags stabilisator i planet?
På vilket sätt blir det instabilt? Rycker det i det eller girar det åt ena hållet?

HLX9
2013-10-20, 00:14
Ska prova skaka modellen lite medan jag håller roderutslag och se om nåt händer för det måste nästan vara nåt med servona.

Modellen ser symmetrisk ut så felet borde inte ligga i den, dessutom så kommer rollarna lite slumpvis och inte låst hela tiden.

Sen får det nog bli att prova med servobyte, har bara ett så det blir 50/50 chans att byta rätt då...

Tack för hjälpen!

HL

HLX9
2013-10-20, 00:23
Ingen stabilisator, flygande vinge så det blir ingen gir utan endast reaktioner i loop och roll-led.

Har en elektronisk stabilisator som jag testade förra vintern men den var inte inkopplad nu.

Direkt efter start tenderade vingen att rolla höger, motskevade, släppte efter, högre fart gav nu kraftigare rolltendens höger under stigningen, hävde en gång till och sen blev allt okontrollerbart, en serie rollar genomfördes (utan min vilja).

Av med gasen och försöka lugna ner modellen, den gick in i nånslags flatspin och kom ner till jorden rätt lugnt, inga skador.

Kanske är det ett servo (Turnigys trepack)? Måste ju nästan vara det då det för så pass kraftiga rollar krävs nån form av aerodynamisk påverkan.

Men allt funkar nere på marken = skumt.


HL

dvogonen
2013-10-20, 18:37
Det var elektronisk stabilisator jag menade. Jag tycker att det är lite svårt att hitta fel med dessa inkopplade eftersom man aldrig vet vad de hittar på. När man väl har rätt tyngdpunkt i planet och ställt in dem rätt så blir planen lättare att flyga, men innan dess kan det vara rena skräcken med helt oväntade flygegenskaper.
Servon är rätt enkla saker. Du kan lätt testa om det är något fel på dem genom att sätta ett finger mot rodret (simulerar trycket från fartvinden) och rolla höger/vänster. Om rodren rör sig någorlunda jämt så är de OK. Det är inte OK om de hackar eller vill fladdra under rörelsen. Detta tyder på mekaniska eller elektriska fel. I så fall får du byta dem.
Hade du bytt programvaran i din sändare efter det att du ställde in modellen? Detta kan resultera i att kanalmixningen blir fel. Skaoa i så fall in en helt ny modell från grunden, så vet du att problemen inte beror på mixen.
Det minst troliga är problem med radiolänken. Men när alla andra alternativ är slut så får du börja testa denna.
Lycka till med felsökningen.

HLX9
2013-10-21, 10:28
Det var det jag läste mig till, att man först skulle ställa in maskinen utan elektronisk stab vilket var planen. Den funkade dock med stab innan bekymren började.

Testat servona men dom verkar sköta sig perfekt, inget hack, inget fladder.

Har också testat att skaka om maskinen med låst roderutslag och motor igång - ingen reaktion, allt verkar normalt.

Rätt modell är/var också inställd i förvalet.

Programvaran i sändaren är orörd, är det komplicerat att gradera upp?
Vinner man nåt på en sån åtgärd? (mer än kanske fkt) (är inte så brydd om superfinesser, vill bara att spak och gas ska funka)

HL

HLX9
2013-10-21, 15:23
Ok, då har jag testat ett par starter utan framgång men på pluskontot:

Så har höger roder flippat ur och rycker och har sig!

Nu blir ju förstås följdfrågan om detta beror på att modellen inte kom ner i en perfekt landning utan mer en kontrollerad krasch så att felet uppstått nu men ett servo är iaf ur spel!

Ska byta det och se vad som händer!


HL

dvogonen
2013-10-21, 17:12
Det är inte svårt att uppgradera programvaran, men det borde inte göra någon som helst skillnad för problemen du har. Innan du byter servo bör du testa att byta plats på servokablarna i mottagaren. Flyttar sig problemet till vänster sida så vet du att felet sitter i mottagaren. Blir det kvar på höger sida så är det servot.

Skickat från min GT-N7000 med Tapatalk

HLX9
2013-10-22, 20:45
Bytte servo igår och det som satt där är garanterat slut!

Kugghjulen som bör finnas därinne måste vara flis för det blir inget som helst motstånd när jag vrider runt oket!

Innan jag bytte körde jag rodertest och högerrodret piskade hejvilt under det att jag växlade mellan höjd- och dykroder.

Väntar som bäst på att det skall sluta blåsa så jag kan sticka ut och testa.

Problemet med att 9XR:n byter mode vid uppstart återstår ju, kanske att en uppgradering av mjukvaran löser ett sånt problem?
Har du nån länk till instruktioner om hur man gör?


HL

dvogonen
2013-10-22, 22:50
Absolut. Titta här:
https://www.youtube.com/watch?v=x_yDfl7fuSw&feature=youtube_gdata_player

Skickat från min GT-N7000 med Tapatalk

HLX9
2013-10-29, 09:47
Äntligen fick jag maskinen i luften!


Och det är så mkt enklare att flyga det när det fungerar!


Alla problemen måste ha berott på ett defekt servo och ingenting annat men skumt är det ju då jag givetvis gjort 1000 roderkontroller utan att några fel har gått att finna innan dess att servot mekaniskt lade av helt och hållet!

Nu verkar allt fungera som det skall så nu ska rodren fintrimmas!


Tackar för assistansen!!! (Hade inte kommit på det där själv då allt ju verkade ok)


HL

HLX9
2013-10-31, 10:26
Tillägg till tidigare skrivet.

Har precis gjort två tester till och modellen var nästan lika svårkontrollerad som tidigare.

Alla roder fungerade givetvis innan start precis som tidigare.

MEN!

Innan tredje försöket, när jag höll upp modellen med svagt motorpådrag gjorde jag ett sista, sista test och höger roder gav dyk men INTE höjd!

Flygningen avbröts - dags att beställa nya servon!
Nån som har nåt bra tips på servon som tål kyla?

Köp iaf inte dessa servon.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9745


mvh
Hans Lindgren

numnutchris
2013-10-31, 10:44
HXT 900
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__662__HXT900_9g_1_6kg_12sec_Micro_Servo.html

freddan_6
2013-10-31, 14:26
En roderkontroll går alltid till som (du säkert vet numera) att man kollar bägge riktningar av roderrörelse hela vägen. Om ett servo låter skumt så är kuggarna troligen trasiga och då ska servot bytas (eller kuggarna om det var ett dyrt servo). Om rodret rycker är potentiometern trasig och ska bytas. Köp inte de billigaste servona på HK, gå på de dyrare så har du större chans att det fungerar. HXT900 håller bra för mig. Jag har använt mer än 50 såna servon. Två har gått sönder, cirka 10 har blivit utslitna efter många säsonger. A1800 går sönder om man tittar på dem. Fyra av fyra provade var kassa.

HLX9
2013-10-31, 19:19
Tackar för alla tipsen!

Ska beställa bättre grejer!

Det som dock är skumt är att servona inte låtit illa eller hoppat eller betett sig konstigt åt alls så länge X5an varit på marken.

Ok, min första RC men det är flera erfarna modellflygare som kollat på den och ingen har reagerat på att nåt skulle vara galet.

Nu hoppas jag att felen är helt inringade.

Men, en fråga till: "om rodret rycker är potentiometern trasig" menas poten i sändaren, alltså styrspakarna?

Borde inte vara nåt galet då radion ju i princip är helt ny men det ryckte som tusan i första servot innan det lade av helt rent mekaniskt (inget motstånd). Inga ryckningar i ersättningsservot.

Servot som lade av idag lade av på så sätt att det låser sig i uppåtrörelsen, går inte att rubba uppåt men inga ryckningar vid manövrering.


HL

Mr J
2013-10-31, 20:01
I det här fallet gäller det potentiomtern i servot, den talar om för servot i vilken position servoarmen befinner sig.
När denna blir utsliten eller går sönder flippar servot ut på ett eller ett annat vis.

HLX9
2013-10-31, 22:18
Ok, det sitter en där också.

Nu nya servon så jag får prova flyga nåt som inte är som JAS:en utan dator!

Än en gång tack för hjälpen till alla som engagerat sig!


HL

freddan_6
2013-11-01, 09:24
Och nästa tips låter som det är på plats. Servot provar du i radion med neutrala roder. Då ställer armen in sig i neutralläge. Först därefter moterar du servot i ditt flygetyg och skruvar fast armen. På så sätt slår du inte sönder ett servo bara för att det försöker ställa in sig i neutralläge.

(Ja det var potentiometern i servot jag avsåg i inlägg #17.)