handdator

Visa fullständig version : Orka lyfta 7kg, behöver set-up



Kenneth E
2013-11-09, 13:25
Nytt projekt på gång.

Trikopter som troligtvis väger 7 kg, behöver inte vara super snabb i manövrarna, skall i stort sett endast lyfta och landa och flyga framåt.

Vad tror ni man behöver för motorpaket, som kontroller är jag inne på KK2, men det kan komma senare.
Det viktigaste är nu att införskaffa komplett drivlina.

Gärna tre motorer, varav en motor skall gå mer än de andra(den där bak) och där vill jag ha lite bättre kvalitet på lager och värmetålighet.

UndCon
2013-11-09, 19:49
en intressant fråga - vad skall du lyfta?

Med en Trikopter har du ingen säkerhet alls om en propp eller motor går sönder - då trillar 7kg ner i backen som en sten.

Jag antar att det är kameror och annat du vill flyga med och då är det lite riskabelt.

Eftersom du inte räknar med tokiga manövrar så skulle du satsa på minst Y6 eller en Octa med en bra styrning som klarar motorbortfall.

Elflygarn
2013-11-09, 19:57
Nytt projekt på gång.

Trikopter som troligtvis väger 7 kg, behöver inte vara super snabb i manövrarna, skall i stort sett endast lyfta och landa och flyga framåt.

Vad tror ni man behöver för motorpaket, som kontroller är jag inne på KK2, men det kan komma senare.
Det viktigaste är nu att införskaffa komplett drivlina.

Gärna tre motorer, varav en motor skall gå mer än de andra(den där bak) och där vill jag ha lite bättre kvalitet på lager och värmetålighet.

Jag lekte lite med ecalc, och kom fram till att det du specar går att bygga med denna setupen tex:
Proppar 18x6
Motor kV 380
2 st 6S 5000 mAh parallellkopplade
ESC:er 60 A

Kenneth E
2013-11-09, 21:36
jag har ocksa varit pa ecal, men hittade inget direct som var helt klart.

tanken ar att bygga en flygande vinge som kan starta vertikalt och sedan vaxla over till horisontal flygning pa hojd.

15x5 @ 350kv pa 6S, fragan ar om man kan kora en trikopter med motorbroms?
Ken

2013-11-09, 21:48
En sån konstruktion har jag också fantiserat om. Det skulle vara fränt med en lösning där man tiltar ner dom främre motorerna och har en folding prop bak och då kan få ett tvåmotorigt plan när man kommit upp en bit.
Ska bli spännande att se hur det går

neu
2013-11-09, 23:31
Dualcopter? en motor på var vinge som tiltar när du fått höjd?

2013-11-10, 00:50
Nåt sånt men jag undrar hur bra en dualcopter skulle hantera motståndet och turbulensen när man ska lyfta ett flygplan rätt upp? Då kanske en tri blir stabilare.

Största problemet lär kanske vara hur man ska växla motorstyrningen från copterläge till flygplansläge när motorerna tiltas framåt men det borde väl gå att lösa med en swith på radion och nåt open source-kort typ apm kanske

2013-11-10, 01:04
Det här problemet verkar ju vara löst för länge sen :) Varför har inte alla en sån här?


http://www.youtube.com/watch?v=fDE1ZBfKSEg