handdator

Visa fullständig version : Hur laddar jag utan balanseringskontakt?



chulie
2013-12-22, 00:03
Hej!

Beställde lite nya batterier, men i alla hast missade jag att de saknar balanseringskontakt för att få ner vikten. På min laddare finns bara uttag för balanseringskontakter. Så här ser min laddare ut: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__3823__3E_Lipo_Charger_2_5Cell_w_Balancer.html

Kommer jag kunna ladda dem?

God Jul!

Matsa
2013-12-22, 00:23
Vad för slags batterier köpte du?

Matsa...

numnutchris
2013-12-22, 00:53
Hej!

Beställde lite nya batterier, men i alla hast missade jag att de saknar balanseringskontakt för att få ner vikten. På min laddare finns bara uttag för balanseringskontakter. Så här ser min laddare ut: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__3823__3E_Lipo_Charger_2_5Cell_w_Balancer.html

Kommer jag kunna ladda dem?

God Jul!

Läser jag rätt så laddar din laddare via balanskontakter. Men du behöver laddare som kopplas till ack-kontakten (och ev. balansering separat); det är väl små inomhusackar du köpt så typ ensånhär laddare borde kunna fungera:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__7028__Turnigy_Accucel_6_50W_6A_Balancer_Charger_ w_accessories.html

chulie
2013-12-22, 01:10
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1767

Dessa batterier.

Ja, den har bara uttag för balanseringskontakter, lite udda laddare verkar det som. Så det enda jag kan göra är att köpa en ny laddare?

Matsa
2013-12-22, 01:18
Din verkar vara gjord för att ladda bara via balansutagen för den har 12v in.
Om du vill kunna ladda med mer kräm och ladda andra accar så är nog en
laddare som numnutchris visade bättre. Har själv 2 såna som jag driver
med ett 13A nätagg.

Matsa...

McRegor
2013-12-22, 10:05
Satsa på en väsentligt bättre laddare rent generellt för batterierna kommer alltid att representera högre värde än laddaren så varför snåla...
Den du har nu laddar ju med 1,3 A vilket jag personligen tycker är för mycket till 250 mAh ackar. Och skall du ändå investera i en ny laddare så köp inte den billigaste utan en som är väl kalibrerad och har tillräcklig laddeffekt även för lite större ackar. En av de billigare men ändå bra laddarna är iCharger 106B Plus. Det finns säkert flera men jag har testat en variant av dessa otaliga Hobbyking-laddare som finns och den åkte direkt i sopbingen p g a väldigt ojämn balanserings-laddning. Alla är säkert inte så men grejen är att man faktiskt måste kolla hur väl kalibrerad en såpass billig laddare verkligen är medan de lite bättre laddarna av erkänt fabrikat har jämnare kvalitet.
Roger

chulie
2013-12-22, 13:24
Okej, jag tackar för svaren! Får väl köpa en ny laddare så småningom, i så fall skulle jag vilja satsa på en som laddar snabbt och som man eventuellt kan ladda fler batterier med samtidigt, dock inte allt för dyr.

Matsa
2013-12-22, 18:40
Den laddaren numnutchris länkade till har jag använt under hela 2013 till att ladda mina
accar med och aldrig fått några som helst problem med varken laddarna eller accarna.

Så jag förstår inte varför den ska vara så dålig, bara för att den är billig kanske?

Tror ju inte att man köper en laddare för att sedan mäta upp en massa utvärden på den
möjligen om man misstänker att den är felaktig.

Matsa...

McRegor
2013-12-22, 19:26
Matsa - har inte påstått att just din laddarmodell är dålig men jag har själv köpt en billig "computer-laddare" ifrån HK och den var verkligen dålig. Flera borde nog mäta hur väl kalibrerade laddarna är för det skulle säkert spara många ackar för det som ofta skiljer en billig laddare ifrån en lite dyrare av hyfsat märke är just kalibreringen. Sånt kostar pengar och slipper man den kostnadsposten så blir grejorna billigare - svårare än så är det inte. Men valet är fritt - jag redovisade bara mina egna erfarenheter.
Roger

numnutchris
2013-12-22, 20:27
.

Så jag förstår inte varför den ska vara så dålig, bara för att den är billig kanske?

Matsa...

Tycker inte heller den är dålig för $:arna, vi har o haft en handfull av dem, dög till att ladda 3S2200ackar i 1C, samt mindre förstås, men pressade man den mer så varierade resultatet. För inneflyg var det inga problem, laddade mha tjingtjongs parallellbord 6 ackar i taget ett par säsonger.

freddan_6
2013-12-22, 21:03
Just Turnigy Accuel verkar vara kalibrerad för 3S. Min förstörde ett 4S batteri då den gav 4.21, 4.21, 4.20, 4.26 på utgångarna. D.v.s. 1-3 kalibrerade, cell 4 utanför gränsen. Ska man bara någonsin ladda 1,2 och 3S duger den, annars tycker jag som McRegor att du satsar på en iCharger.

chulie
2013-12-23, 20:39
Var förbi den lokala hobbyhandlaren och köpte en laddare, kände att jag ville ha en snabbt, så nu har jag något nytt att lära mig under julen. Första display-laddaren för mig, SKY RC E6650 heter den, den duger säkert åt mig så länge. Eftersom man verkar ha en massa valmöjligheter på den här laddaren undrar jag hur man ska tänka när man ställer in den.

Man kan ställa in hur många celler och det förstår jag, tror jag i alla fall? men hur fungerar det här med ampere? Om jag vill ladda ett batteri på 2200 mah, ska jag då ställa in den på 2,2 A? Är det något annat man bör tänka på när man ställer in en laddare?

Mr J
2013-12-23, 21:35
Ditt förslag är helt ok. Det innebär vad man brukar kalla för 1C-laddning.
Nyare batterier brukar (åtminstone på pappret) tåla mer, typ 1-3C. I ditt fall 4,4 - 6-6 A
Personligen brukar jag köra med 1C för att vara snäll mot batterierna, kanske mer någon gång om jag har extra brådis...

chulie
2013-12-23, 22:00
Okej, då förstår jag, perfekt! Det finns så många olika inställningar på laddaren, men om jag laddar med rätt antal celler och rätt antal A är det bara att köra? Eller finns det kanske ytterligare något man ska tänka på? Ja den ska ju stå på lipoladdning också.

Snickarjävel´n
2013-12-23, 22:10
Eller finns det kanske ytterligare något man ska tänka på?



Att du ska ha laddaren kopplad till en nätaggregat eller vägguttag samt att laddkablar eller ev balans kontakt sitter i.

Matsa
2013-12-23, 22:15
Okej, då förstår jag, perfekt! Det finns så många olika inställningar på laddaren, men om jag laddar med rätt antal celler och rätt antal A är det bara att köra? Eller finns det kanske ytterligare något man ska tänka på? Ja den ska ju stå på lipoladdning också.

Det viktigaste är väl då att aldrig lämna laddningen på hemma och sticka ut på annat.

Matsa...

chulie
2013-12-23, 22:20
Då vet jag, ha en god jul! :)

McRegor
2013-12-23, 23:25
...och att du väljer ett balanseringsprogram och likaså LiPo och inte nån annan batterityp...
Roger

PeteriÅseda
2013-12-24, 18:23
Har en laddare lika den och funderar på där man kan avläsa "charged capacity" vad är det igentligen man läser ? ....mAh ? .... så att det värdet skall upp mot märkningen av acckens kapcitet ?

FinnbyFraggel
2013-12-24, 20:48
Det anger hur mycket du har laddat batteriet i mAh, det bör stanna på ca 80% av det mAh värdet som står på batteriet om du laddat ur lagom mycket.

Sent from my ZTE BLADE III using Tapatalk

PeteriÅseda
2013-12-26, 18:34
Men av någon anledning så säger laddaren att batteriet är fullt när det bara visar 5-6 i charged capacity det är små 1s celler till en blade nano

freddan_6
2013-12-26, 22:02
5-6 med vilken enhet? Hur stora batterier har blade nano? Om det är 1S 150 mAh så går det i 5-6 mAh om batteriet var fullladdat innan och cirka 135 mAh om batteriet var utdraget lagom.

PeteriÅseda
2013-12-26, 22:21
mAH antar jag

då är ju frågan varför modellen inte drar ur acken utan stannar och varnar för låg spänning nästan med en gång
kanske inte fel på ack eller laddare då

henke2
2013-12-26, 23:37
Nu har jag inte lusläst tråden, men fäller in lite info iaf.

Att ladda ett batteri bygger på att man vet vad man gör, tycker jag. Balansering och avancerade laddare gör livet enklare men är inte nödvändigt egentligen. Om man är rädd om sitt batteri och aldrig laddar ur det under 3 volt per cell eller överstigit en rimlig strömstyrka (10-15min flygtid) så behöver man egentligen inte använda sig av balansering.
Nu tar man dock div genvägar genom att inte riktigt hålla sig till 10-15min flygtid och att ladda med mer än 1C, flyga helt tomt etc.

Förr på den tiden li-po var nytt så balanserade vi aldrig. 600cykler utan minsta problem, men det var då och ungefär 3C i snitt i urladdning. 10S3P 42V 6000mAh paket för ca 10000kr. Naturlagarna gäller än så kör du låga urtag så funkar det. Typ mottagarackar.

Just för trådskaparen så skulle jag rekommendera en lipo-påse för en gång skull. Små ackar fixar en sådan utmärkt och det är en säkerhet.

Sorry, way before youtube :)

http://www.rccraze.com/funtana.mpg

freddan_6
2013-12-27, 23:11
mAH antar jag

då är ju frågan varför modellen inte drar ur acken utan stannar och varnar för låg spänning nästan med en gång
kanske inte fel på ack eller laddare då
Om du mäter så vet du. Om du inte mäter så gissar vi. En voltmeter i försenad julklapp vore på sin plats. Och kanske en amperemeter? Tångamperemeter som tål DC Current är populärt. Jag har en wattsup i stället.

-edit AC bytt mot DC