handdator

Visa fullständig version : Nybörjare behöver hjälp om laddning.(V680AC)



jakke
2013-12-28, 17:15
Hej

Har köpt ett batteri med 5500 mAh, 6S och 22.2V.
Men jag är väldigt nollad inom detta område och behöver lite enkel vägledning. Jag har köpt V680AC men förstår inte riktigt manualen och är det någon som använder sig av denna laddare och vill dela med sig om hur jag ska börja? Jag antar att batteriet är fulladdat när jag får det.

Tacktack

PinDuke
2013-12-28, 17:35
Nya LiPo kommer underhållsladdade från fabrik dvs laddad till ca 50%

multipass
2013-12-28, 20:04
jakke precis som Pin skriver är det halvladdat från fabrik. Eine kleine filmen hieer :))
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CEAQtwIwAg&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DsUU vx5K8lcQ&ei=jh-_Us7AI4TgygPM5IH4CA&usg=AFQjCNGk7exym6R4PcXl-eALLpxD2QJufA&bvm=bv.58187178,d.bGQ&cad=rja
/m

McRegor
2013-12-28, 22:14
Hej,
Tyvärr är det nog "fel" laddare till ett såpass stort ack-paket.
Med 80 W laddeffekt så kommer du inte att kunna ladda din ack med mera än ca: 0,5 C - alltså runt 3A vilket indikerar en laddtid ifrån relativt tom ack på runt 2 timmar. Det går men det går långsamt, tyvärr.
Sen - om du är "väldigt nollad" som du säger så kan jag inte säga annat än Läs på ordentligt - för ack-paket av den storleken har ett enormt energiinnehåll och kan ställa till med stor förödelse om man hanterar det felaktigt. Vad skall det sitta i för applikation ?
När man är helt nybörjare på elflyg så brukar jag personligen rekommendera att börja med en kärra med betydligt mindre motor och ack-paket för att i alla fall minimera riskerna lite för skador på person och sak orsakade av just okunskap.
Roger

jakke
2013-12-30, 14:45
Nya LiPo kommer underhållsladdade från fabrik dvs laddad till ca 50%


jakke precis som Pin skriver är det halvladdat från fabrik. Eine kleine filmen hieer :))
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CEAQtwIwAg&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DsUU vx5K8lcQ&ei=jh-_Us7AI4TgygPM5IH4CA&usg=AFQjCNGk7exym6R4PcXl-eALLpxD2QJufA&bvm=bv.58187178,d.bGQ&cad=rja
/m

Okej tack!


Hej,
Tyvärr är det nog "fel" laddare till ett såpass stort ack-paket.
Med 80 W laddeffekt så kommer du inte att kunna ladda din ack med mera än ca: 0,5 C - alltså runt 3A vilket indikerar en laddtid ifrån relativt tom ack på runt 2 timmar. Det går men det går långsamt, tyvärr.
Sen - om du är "väldigt nollad" som du säger så kan jag inte säga annat än Läs på ordentligt - för ack-paket av den storleken har ett enormt energiinnehåll och kan ställa till med stor förödelse om man hanterar det felaktigt. Vad skall det sitta i för applikation ?
När man är helt nybörjare på elflyg så brukar jag personligen rekommendera att börja med en kärra med betydligt mindre motor och ack-paket för att i alla fall minimera riskerna lite för skador på person och sak orsakade av just okunskap.
Roger

Okej tack för hjälpen. Saken är den att jag ska göra en elcykel av detta och med hjälp av Emax motor. Laddningstiden är inte relevant, det viktiga är att den laddar och att jag inte gör fel. Men jag vill gärna ha tips om vad jag ska undvika att göra, och tips om vad jag ska göra. Använder detta batteriet http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2304, men jag är inte helt hundra på vad jag ska skriva in på laddaren.

McRegor
2013-12-30, 17:33
Hej,
Eftersom laddtiden är av underordnad betydelse så kör med t ex 3A och 6 celler - eller 25,2 V vilket är toppspänningen. Sen skall du alltid köra med balanseringsladdnings-programmet. Kolla i bruksanvisningen så löser det sig säkert.
Sen skall ackens balanseringskontakt anslutas till balanseringskortets motsvarande kontakt och ackens plus och minus-kablar till laddarens motsvarande ladd-utgångar.
Roger

jakke
2014-01-02, 20:02
Hej,
Eftersom laddtiden är av underordnad betydelse så kör med t ex 3A och 6 celler - eller 25,2 V vilket är toppspänningen. Sen skall du alltid köra med balanseringsladdnings-programmet. Kolla i bruksanvisningen så löser det sig säkert.
Sen skall ackens balanseringskontakt anslutas till balanseringskortets motsvarande kontakt och ackens plus och minus-kablar till laddarens motsvarande ladd-utgångar.
Roger

Okej, då ska det nog gå bra. Måste det vara fulladdat när man använder det första gången? Och en annan sak, har ju kopplat motorn, batteriet och en styrservo till fartreglaget, ska det räcka för att få den att fungera? Alltså att jag gasar med styrservon? Får inte motorn att röra på mig men är det något speciellt men ska göra med servon? Inte säker på att detta fungerar alls. Tackar för svar.

neu
2014-01-02, 20:10
Okej, då ska det nog gå bra. Måste det vara fulladdat när man använder det första gången? Och en annan sak, har ju kopplat motorn, batteriet och en styrservo till fartreglaget, ska det räcka för att få den att fungera? Alltså att jag gasar med styrservon? Får inte motorn att röra på mig men är det något speciellt men ska göra med servon? Inte säker på att detta fungerar alls. Tackar för svar.

Förstår inte riktigt hur du har lyckats koppla det men nä ett servo kan man inte använda för att gasa utan man måste ha en servo testare eller mottagare. Går även bra att använda en arduino för att omvandla ett input från tex en potentiometer till pwm signal.

McRegor
2014-01-02, 20:14
Hej,
Styrservo ? Du kan använda en servotester för att styra fartreglaget men styrservo - det förstår jag nog inte riktigt...
Sen skall du alltid koppla bort batteriet helt (ingen galvanisk kontakt) när du inte använder det för att inte riskera att det ligger och "tjyv-urladdar".
Du behöver inte ha det fullt laddat men du får inte heller ladda ur batteriet mera än ca: 80 % av maximal kapacitet om det skall må gott i långa loppet. Så du måste ha reglaget inställt på rätt brytspänning eller ha en s k Watt-mätare inkopplad så att du ser hyr mycket du dragit ur acken.
Roger

jakke
2014-01-02, 20:16
Förstår inte riktigt hur du har lyckats koppla det men nä ett servo kan man inte använda för att gasa utan man måste ha en servo testare eller mottagare. Går även bra att använda en arduino för att omvandla ett input från tex en potentiometer till pwm signal.

Jo, jag menar en servotestare.

jakke
2014-01-02, 20:18
Hej,
Styrservo ? Du kan använda en servotester för att styra fartreglaget men styrservo - det förstår jag nog inte riktigt...
Sen skall du alltid koppla bort batteriet helt (ingen galvanisk kontakt) när du inte använder det för att inte riskera att det ligger och "tjyv-urladdar".
Du behöver inte ha det fullt laddat men du får inte heller ladda ur batteriet mera än ca: 80 % av maximal kapacitet om det skall må gott i långa loppet. Så du måste ha reglaget inställt på rätt brytspänning eller ha en s k Watt-mätare inkopplad så att du ser hyr mycket du dragit ur acken.
Roger

Såg nu att jag hade skrivit fel. Jag har en servotestare inkopplad.

jakke
2014-01-02, 20:22
Det piper ifrån motorn med 2 sekunder mellanrum. Vilket tyder på att det är fel om man läser instruktionerna..

McRegor
2014-01-02, 20:26
Har du servotestaren på "noll" (inget pådrag) när du ansluter acken ?
Roger

jakke
2014-01-02, 20:29
Har du servotestaren på "noll" (inget pådrag) när du ansluter acken ?
Roger

Ja det har jag. Vid varje pip ryckte motorn till, jag vågade inte ge fullt från servon.

McRegor
2014-01-02, 21:10
Motorn kan rycka till lite vid "start-pipen" - har för mig att jag också reagerat på detta för nåt fartreglage. Låt det pipa klart innan du testar att vrida upp ratten på servotestaren. Har du nån belastning på motorn när du testar ?
Roger

jakke
2014-01-02, 21:17
Motorn kan rycka till lite vid "start-pipen" - har för mig att jag också reagerat på detta för nåt fartreglage. Låt det pipa klart innan du testar att vrida upp ratten på servotestaren. Har du nån belastning på motorn när du testar ?
Roger

Jaha okej. Kan de vara felkopplat? Eller går det kolla A B och C fel? Nej, ingen belastning.

neu
2014-01-02, 21:18
Bilder säger mer än tusen ord. Fixa lite bilder så är det nog mycket lättare att se om något är fel.

jakke
2014-01-02, 22:01
428584285942860

Förhoppningsvis så ger detta lite bättre vägledning än min dåliga beskrivning.
Tackar för all hjälp!

neu
2014-01-02, 22:04
Du har kopplat fartreglaget till fel sida av servo testaren. Den ska va kopplad till output inte input. Vad hade du tänkt dig för typ av drivning på cykeln?

jakke
2014-01-02, 22:16
Du har kopplat fartreglaget till fel sida av servo testaren. Den ska va kopplad till output inte input. Vad hade du tänkt dig för typ av drivning på cykeln?

Ja det hade jag, nu funkar den som den ska. Tack!!
Jag har bara spånat lite, men en idé är att motorn ska driva på cykeldäcket.

neu
2014-01-02, 22:21
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/37225-Borstl%C3%B6s-persontransport

Där har du lite inspiration om du inte läst det. Tycker att din motor ser liten ut men jag kör med samma som henke och den bli inte ens ljummen så den kanske är overkill.

jakke
2014-01-02, 22:43
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/37225-Borstl%C3%B6s-persontransport

Där har du lite inspiration om du inte läst det. Tycker att din motor ser liten ut men jag kör med samma som henke och den bli inte ens ljummen så den kanske är overkill.

Jag använder denna motorn http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=962. Tack, den hade jag inte läst. Detta är ett projekt i skolan och jag får se hur komplicerad funktionen blir.

McRegor
2014-01-02, 22:48
Elcykel är kul ! Blev inspirerad av Henke men till slut tog latheten överhanden och jag köpte en "färdig" istället. Körde runt 100 mil på ett par månader i höstas men nu ligger cyklandet nere under vintern för gamla gubbar skall inte utmana ödet i onödan...:)
Men ser verkligen fram emot nästa säsong. Kan säga att jag verkligen inte nyttjar den som elmoppe utan cyklar det mesta själv men med lite extraknuff i motvind och uppförsbackar...:)
Denna grej har verkligen fått mig att börja röra på mig för nu vågar man ju dra iväg lite längre också utan "räckviddsångest" - alltså i form av att benen blir så sega att hemfärden blir en pina...:) Skulle detta inträffa så har man ju hjälpen nära tillhands.
Tips - skapa en ny tråd där ordet elcykel finns i titeln så får du nog flera som läser och kan ge dig tips och råd.
Roger

jakke
2014-01-02, 22:55
Elcykel är kul ! Blev inspirerad av Henke men till slut tog latheten överhanden och jag köpte en "färdig" istället. Körde runt 100 mil på ett par månader i höstas men nu ligger cyklandet nere under vintern för gamla gubbar skall inte utmana ödet i onödan...:)
Men ser verkligen fram emot nästa säsong. Kan säga att jag verkligen inte nyttjar den som elmoppe utan cyklar det mesta själv men med lite extraknuff i motvind och uppförsbackar...:)
Denna grej har verkligen fått mig att börja röra på mig för nu vågar man ju dra iväg lite längre också utan "räckviddsångest" - alltså i form av att benen blir så sega att hemfärden blir en pina...:) Skulle detta inträffa så har man ju hjälpen nära tillhands.
Tips - skapa en ny tråd där ordet elcykel finns i titeln så får du nog flera som läser och kan ge dig tips och råd.
Roger

Ja det blir ju alltmer populärt och använda sig av elcykel. Målet är ju att cykeln rullar utan att jag behöver anstränga mig. :) Tips skadar ju aldrig så det ska jag göra, tack för all hjälp.

McRegor
2014-01-02, 23:11
Ja det blir ju alltmer populärt och använda sig av elcykel. Målet är ju att cykeln rullar utan att jag behöver anstränga mig. :) Tips skadar ju aldrig så det ska jag göra, tack för all hjälp.
Skall du inte anstränga dig själv så kommer du att få kort räckvidd. Men jag tycker att det är kul trots att jag själv driver cykeln största tiden för då man verkligen behöver hjälp så finns den där - t ex när man vill köra lika snabbt uppför som på "slätan" och glatt passera övriga cyklister...:)
Roger

henke2
2014-01-02, 23:19
Ja det blir ju alltmer populärt och använda sig av elcykel. Målet är ju att cykeln rullar utan att jag behöver anstränga mig. :) Tips skadar ju aldrig så det ska jag göra, tack för all hjälp.


Jag har lärt mig en hel del 2013 om detta och kört rätt många mil.

Du ser ju i min tråd hur det gick. dina 325rpm/volt och en cell mer än mig gör att du behöver en drivrulle med mindre diameter än mig. Jag lyckades bäst med en teoretisk toppfart på 40km/h. Då blir det inte direkt varmt om du inte åker branta backar.

Jag räknar på 27" och 40km/h. Du vill alltså ha teoretiskt 40km/h på hjulet vilket i praktiken blir lite lägre eftersom motorn under last dippar, men å andra sidan lite högre eftersom ackens spänning kommer vara högre än den nominella när den är laddad. Så vi siktar på det teoretiska så hamnar vi ungefär där.

2.15meter runt hjulet och 11.1m/s blir ju 5.16rps för hjulet. Motorn snurrar (325*22.2)/60=120rps

120/5.16= 23:1 behöver du växla. 27/23= 30mm hjul. Nu till det bra och dåliga. Växla mycket kommer ge lugna starter, men ett högre moment, mitt hjul var med motor på 220rpm/v och 5S li-po 51mm. Du behöver hitta på någonting som inte spinner på hjulet för då sliter man fort upp däck och drivrulle.

Så till din setup rekommenderar jag dig en "servo slow" http://www.hobbyexpress.com/images_products/2157_large.jpg som gör att gaspådraget tar säg 5 sekunder samt en hallgivare som gashandtag (det är mycket enklare än det låter http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=28&t=12196&start=15 )

Köp även en Wattmeter och en ackvarnare som piper när det är dax att börja trampa själv.

http://heligeek.com/wordpress/wp-content/uploads/2008/07/wattsup21.jpg
http://img.dxcdn.com/productimages/sku_72381_1.jpg

(Utan servoslow, wattmeter och ackvarnare så kan du sluta redan nu)


Hoppas det kan vara till hjälp!

PS 2014 blir det för mig en 29" MTB med kedjedriven stor motor (12kW 80rpm/v i RC-termer för det skall hålla), 63Volt och förhoppningsvis närmare 10mil räckvidd. Vi får se :)

neu
2014-01-02, 23:58
Jag kör samma gashandtag som denna (http://forum.modifiedelectricscooters.com/viewtopic.php?f=13&t=39) killen och den funkar bra! :) Handtag för 8$ och servo testare för 3$ eller vad den nu kostade.

Jag köpte henkes motorfäste och kör det med samma motor och 5cell. Har dock köpt ett 200amp bil esc som klarar 8cell. Är redigt overkill men eftersom det håller sig iskallt så lär det hålla bättre i längden (är från hobbyking så förväntar mig inte att det ska hålla för alltid). Är sugen på att bygga en el-driven cross med 12kw eller något annat helt vansinnigt fast det får bli när man börjar jobba och tjänar pengar :P

EDIT: såg att det va samma typ av gashandtag som henke hade länkat till :)

henke2
2014-01-03, 01:00
Jag kör samma gashandtag som denna (http://forum.modifiedelectricscooters.com/viewtopic.php?f=13&t=39) killen och den funkar bra! :) Handtag för 8$ och servo testare för 3$ eller vad den nu kostade.

Jag köpte henkes motorfäste och kör det med samma motor och 5cell. Har dock köpt ett 200amp bil esc som klarar 8cell. Är redigt overkill men eftersom det håller sig iskallt så lär det hålla bättre i längden (är från hobbyking så förväntar mig inte att det ska hålla för alltid). Är sugen på att bygga en el-driven cross med 12kw eller något annat helt vansinnigt fast det får bli när man börjar jobba och tjänar pengar :P

EDIT: såg att det va samma typ av gashandtag som henke hade länkat till :)

Man märker fort att 200A eller 3kW i RC-världen inte är samma inom persontransport. Då får man typ dela siffrorna med 10, eller 5 IAf för kontinuerlig drift. En cross med ambition på 12kw behöver en RC motor på typ 60kW :-p

neu
2014-01-03, 01:39
hehe man inser det rätt fort men man kan ju alltid drömma. Finns en hel del hub motorer med 5-6kw till cykel. 2st på en mountainbike kan man ju tycka borde räcka? Batteritiden lär inte va så lång hehe.

henke2
2014-01-03, 11:39
hehe man inser det rätt fort men man kan ju alltid drömma. Finns en hel del hub motorer med 5-6kw till cykel. 2st på en mountainbike kan man ju tycka borde räcka? Batteritiden lär inte va så lång hehe.

Ja, nu får vi hålla isär vad det står på motorn och vad man använder. Jag tänker som sagt använda en RC motor på 12kW, det säger ingenting om min toppeffekt. Det blir förmodligen i häraden 3kW i snitt. (motorn väger 2kg) En navmotor specad 5kW väger 10kg och ger förmodligen de där 5kW kontinuerligt. Men navmotorer har ett lågt kV på i regionen 9rpm/v och gillar inte att åka sakta, tex om du kör i terräng och behöver effekten.

jakke
2014-01-03, 13:14
Jag har lärt mig en hel del 2013 om detta och kört rätt många mil.

Du ser ju i min tråd hur det gick. dina 325rpm/volt och en cell mer än mig gör att du behöver en drivrulle med mindre diameter än mig. Jag lyckades bäst med en teoretisk toppfart på 40km/h. Då blir det inte direkt varmt om du inte åker branta backar.

Jag räknar på 27" och 40km/h. Du vill alltså ha teoretiskt 40km/h på hjulet vilket i praktiken blir lite lägre eftersom motorn under last dippar, men å andra sidan lite högre eftersom ackens spänning kommer vara högre än den nominella när den är laddad. Så vi siktar på det teoretiska så hamnar vi ungefär där.

2.15meter runt hjulet och 11.1m/s blir ju 5.16rps för hjulet. Motorn snurrar (325*22.2)/60=120rps

120/5.16= 23:1 behöver du växla. 27/23= 30mm hjul. Nu till det bra och dåliga. Växla mycket kommer ge lugna starter, men ett högre moment, mitt hjul var med motor på 220rpm/v och 5S li-po 51mm. Du behöver hitta på någonting som inte spinner på hjulet för då sliter man fort upp däck och drivrulle.

Så till din setup rekommenderar jag dig en "servo slow" http://www.hobbyexpress.com/images_products/2157_large.jpg som gör att gaspådraget tar säg 5 sekunder samt en hallgivare som gashandtag (det är mycket enklare än det låter http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=28&t=12196&start=15 )

Köp även en Wattmeter och en ackvarnare som piper när det är dax att börja trampa själv.

http://heligeek.com/wordpress/wp-content/uploads/2008/07/wattsup21.jpg
http://img.dxcdn.com/productimages/sku_72381_1.jpg

(Utan servoslow, wattmeter och ackvarnare så kan du sluta redan nu)


Hoppas det kan vara till hjälp!

PS 2014 blir det för mig en 29" MTB med kedjedriven stor motor (12kW 80rpm/v i RC-termer för det skall hålla), 63Volt och förhoppningsvis närmare 10mil räckvidd. Vi får se :)

Okej får titta närmre på det där. Men om vi säger att jag ska åka cykla cirka 1 km, är det tvunget att ha dessa saker? Alltså för att det inte ska skita sig totalt, jag vill bara få den att funka kort sträckor till att börja med.

McRegor
2014-01-03, 15:25
Skall du bara ha den ack du länkade till så tycker jag personligen att du borde ha en utväxling för max ca: 20 km/t för att inte överbelasta ack eller reglage. Är det bara 1 km så skiljer sig inte körtiden speciellt mycket om du växlar för 20 eller 30 km/t. Vill du åka fort så får du nog välja andra grejor. Personligen åker jag sällan mindre sträckor än 25 km när jag är ute och "åker" på min elhoj men dels trampar jag ju en stor del, dels har jag klart mera kapacitet i acken (ca: 3 ggr så mycket som i din). Som mest har jag "kört" över 70 km på en laddning utan att det tagit slut men det beror ju helt på hur mycket man anstränger sig själv. Med så korta åksträckor som 1 km kanske du skulle fundera på en elektrifierad "spark-cykel" (el-scooter) istället - tror att Henke testat även detta.
Roger

henke2
2014-01-03, 16:56
Okej får titta närmre på det där. Men om vi säger att jag ska åka cykla cirka 1 km, är det tvunget att ha dessa saker? Alltså för att det inte ska skita sig totalt, jag vill bara få den att funka kort sträckor till att börja med.

Ja... Du är nybörjade och undrar dessutom, då är det "dubbelja"

jakke
2014-01-03, 17:19
Ja... Du är nybörjade och undrar dessutom, då är det "dubbelja"

Hopp okej, vart hittar jag de saker som du pratar om då?

McRegor
2014-01-03, 19:37
Personligen tycker jag att det är är praktiskt att låta pedalerna aktivera motorn - alltså standardlösningen på elcyklar. När man slutar trampa (eller bromsar) så slår motorn av. Annars bör man nog ha nån form av återfjädrande gasreglage så att man snabbt kan slå av motorn. Det är inte så kul att motorn fortsätter att dra när man verkligen vill ha stopp...
Fast jag har inte läst igenom Henkes länkade tråd - det skall erkännas...:)
Roger

henke2
2014-01-03, 20:04
Hopp okej, vart hittar jag de saker som du pratar om då?

Jag funkar så att jag gärna ger tips, men det ger så extremt mycket mer om man själv försöker och söker själv också. Din cykel kommer komma ungeför 5km på det batteriet du haro ch strömurtaget är inget problem annat än i acceleration när det kan skena om din rulle får grepp. 3000watt lätt. Då säger det poff här och där och du får köpa ny motor, reglare, acke OCH de delarna jag tipsat om.

Om du gör det hela som ett skolarbete så är det ju bra referenser att du frågat "oss" och tagit till dig av tips, sedan utvecklat våra ideer själv. För i alla fall jag kan inte allt även om jag råkar kunna lite om mycket :P

Bygger du dessutom cykeln på ett snyggt sätt så kan du sälja den sen och få igen pengarna.

neu
2014-01-03, 20:26
Personligen tycker jag att det är är praktiskt att låta pedalerna aktivera motorn - alltså standardlösningen på elcyklar. När man slutar trampa (eller bromsar) så slår motorn av. Annars bör man nog ha nån form av återfjädrande gasreglage så att man snabbt kan slå av motorn. Det är inte så kul att motorn fortsätter att dra när man verkligen vill ha stopp...
Fast jag har inte läst igenom Henkes länkade tråd - det skall erkännas...:)
Roger

Gashandtagen är fjädrande så om du släpper greppet så slutar den att gasa :)

Körde ner till min pappas jobb för att hjälpa han med några grejer. Va blött så ingen vidare fart men när jag hittade lite torr mark i Malmö centrum så blev det en jädra fart. På 4km så förbrukade jag 2200mah av 10.000mah blev lite blandad körning men kan glida runt i normal cykelfart på ca 7amp (på torrt underlag).

henke2
2014-01-03, 20:45
250watt ger cykelfart ungefär. Fart äter effekt, precis som när man trampar själv. Jag föreslår max 40km/h, men det går ju bra att köra saktare också. Det är dock en brytpunkt för när det börjar går åt energi :-P

jocke1963
2014-01-03, 21:40
Men om vi säger att jag ska åka cykla cirka 1 km...

Kanske en sånhär istället?
http://www.rull.se/El-skateboards