handdator

Visa fullständig version : Ladda upp film på Youtube



Kenneth E
2014-01-26, 18:27
Jag tycker att mina nerladdningar blir suddiga och kassa överlag när jag laddar upp något till Youtube. Hur gör ni för att få de där klara filmerna/bilderna.

Jag kör med GoPro och dess red. program och söker där med tips för att förbättra skärpan.

http://www.youtube.com/watch?v=cOkczst2jnc

Ken

Modellflygarn
2014-01-26, 21:18
Har samma problem jag också. Verkar komprimera massor och det blir inget bra.
Har också sett de här riktigt fina filmerna...
Det ser ju rätt bra ut innan man laddar upp.
Har väl inte varit riktigt så illa som din film iof...

Ålänning
2014-01-26, 21:19
Jag vet ej hur bra GoPro och dess redigeringsprogram är, men...
Om du skippar alla förbättringar då? Försök köra klippena så orörda det bara går.

Kenneth E
2014-01-26, 22:14
Klippa filmerna borde man kunna, nu har jag laddat upp olika inställningar så får vi se om det är något som hjälper.

Jag filmar alltid i fullHD, kanske är det det som är felet.

GoPro red. Har ju uppladdningar för youtube och annat, skall prova det också.

Det roliga att samma filmer ser fantastiska ut på min 55" tv i full HD,
Ken

UndCon
2014-01-27, 07:35
Jag körde nästan alltid 720/60 med tidigare gopro. Jag har inte gjort några filmer med min Black ännu.

Kenneth E
2014-01-27, 08:01
Jag kör 1080/30fps plus bild vart 5 sek.
Jag har gjort fler uppladdningar men det blir samma soppa, hoppas någon kan hjälpa mig.
Ken

hawken
2014-01-27, 10:05
Testa att ladda upp samma klipp på vimeo o se hur det blir

DrHanke
2014-01-27, 12:14
Hmm intressant, provat alla möjliga alternativ i Cineform och hur ja än gör så får jag suddig bild, känns inte som att den är OK på något sätt. Måste utforskas lite mer känner jag...

GoPro Studio med custom profile:

https://www.youtube.com/watch?v=o7sfSg7dJSw

Canopus Edius med samma export data som i GoPro Studio

https://www.youtube.com/watch?v=SF2pDygotZ8

Youtubes rekomenderade upplösningar och datarate
https://support.google.com/youtube/answer/1722171?hl=en&ref_topic=2888648

Utmanaren2002
2014-01-27, 12:29
Kollegor
Använd vimeo istället då får du mycket bättre kvalitet vid alla uppladdningar speciellt vid HD-upplösning!
Enda nackdelen är att gratisversionen är begränsad till 300 MB per vecka. Jag använder 1280 upplösning vid uppladdning.
Göran

neu
2014-01-27, 12:30
Ska prova lite olika settings på sony vegas när jag kommer hem. Har använt fel inställningar på alla mina videos så dom har blivit riktigt dåliga. Fast dom bli lite bättre på vimeo.


https://www.youtube.com/watch?v=3ZdY0fbFYs4

En av filmerna med fel settings. Inspelat med 720p 60fps GoPro 3 black

Kenneth E
2014-01-27, 12:47
Håller på att tanka ner en snutt på Vimeo, tar en j..kla tid bara. Youtube är snabb, men är resultatet katastrof spelar det ingen roll.
500MB per vecka är ingenting, någon som betalat för uppgradering?
Ken

Luft
2014-01-27, 12:58
GoPro har en ny version på sitt program som kanske fixar detta. Jag kör ofta från min Mac och iMovie. Inte för att den är sjukt bra, men den är på snudd gratis. Microsoft har väl också ett gratisprogram Movie Maker för att editera och ladda upp filmer till olika forum. Där kan du (tror jag) editera i 4K om du vill och sedan sköter applikationen skalning & uppladdning on the fly, eller?

DrHanke
2014-01-27, 13:11
GoPro har en ny version på sitt program som kanske fixar detta. Jag kör ofta från min Mac och iMovie. Inte för att den är sjukt bra, men den är på snudd gratis. Microsoft har väl också ett gratisprogram Movie Maker för att editera och ladda upp filmer till olika forum. Där kan du (tror jag) editera i 4K om du vill och sedan sköter applikationen skalning & uppladdning on the fly, eller?

Mina test snuttar ja just la upp är med en GoPro Studio nertankad idag kl 11 ungefär så den kan inte vara så last gammal...

Copterdude
2014-01-27, 13:19
Vimeo är inte så bra som det var förut. Dom har tagit bort flera av funktioner från gratisvarianten. T.ex. HD uppspelning i forum/inbäddning funkar inte längre i gratisversionen. Vimeo har också blivit segare än det var förut, kanske för att dom har många fler användare nu än tidigare.

Kenneth E
2014-01-27, 13:40
Movie Maker buggar ibland och man blir av med allt som inte är sparat, Jag kör med senaste SW från GoPro, tror det är 2.01.
Spelar nog ingen roll vad man använder för redigeringsprogram, det kan vara min dator som strular fast det tror jag inte då allt annat går som en dröm utom att Youtube. 1G i nät hastighet med 0.5G minimum, så farten är det inte iheller fel på.

Jag ser nu att min fil i Vimeo är klar, tog en timme att ladda ner och nu säger den att den skall behandla filen i 44 minuter.
Ken



GoPro har en ny version på sitt program som kanske fixar detta. Jag kör ofta från min Mac och iMovie. Inte för att den är sjukt bra, men den är på snudd gratis. Microsoft har väl också ett gratisprogram Movie Maker för att editera och ladda upp filmer till olika forum. Där kan du (tror jag) editera i 4K om du vill och sedan sköter applikationen skalning & uppladdning on the fly, eller?

Kenneth E
2014-01-27, 14:00
Medan jag väntar på Vimeo, gjorde jag världens kortaste bildserie från helgens flygning som test. PÅ Youtube!
http://youtu.be/m1p64PBtlkA
Ken


Movie Maker buggar ibland och man blir av med allt som inte är sparat, Jag kör med senaste SW från GoPro, tror det är 2.01.
Spelar nog ingen roll vad man använder för redigeringsprogram, det kan vara min dator som strular fast det tror jag inte då allt annat går som en dröm utom att Youtube. 1G i nät hastighet med 0.5G minimum, så farten är det inte iheller fel på.

Jag ser nu att min fil i Vimeo är klar, tog en timme att ladda ner och nu säger den att den skall behandla filen i 44 minuter.
Ken

Kenneth E
2014-01-27, 14:29
https://vimeo.com/85147249

Blev skit det också. Grötigt, skakigt och detaljer försvinner.

Datorn kan det inte vara, detta är jobb datorn men samma resultat.
Vad gör jag då för fel?
Ken

adolfss0n
2014-01-27, 16:21
https://support.google.com/youtube/answer/1722171 Kanske är till någon hjälp?

Ålänning
2014-01-27, 17:56
Jag använder Sony Vegas och det blir suddigt hur man än gör, i stort sett. I alla fall jämfört med program i samma prisklass. Gick in till en Sony-affär och frågade om de visste nåt, de sade "vi haaar en kille hörru!!" och ringde upp denne filur och gav luren åt mig. Jag nämnde vad jag hade och undrade vad jag skulle köpa "hör dom vad jag säger? om inte, S K I T i Sony!!! Skaff nåt annat för guds skull!!!!" och så rabblade han upp alla andra kameror, program och applikationer samt plugins man kunde ladda ner och köpa. Huh!

theailer
2014-01-27, 18:06
Problemet ligger oftast på youtube. De komprimerar filerna väldigt hårt/dåligt. Har man mycket saker på skärmen som rör sig så blir det kass, och fpv filmer hör tyvärr dit. För kunde man kringgå detta genom att rendera filmerna med väldigt hög bitrate innan man skickade iväg det till tuben. Vet ej om detta fungerar fortfarande. Finns en hel del trådar på bla fpvlab om just detta.

theailer
2014-01-27, 18:08
Och för guds skull använd aldrig videoredigeringsprogrammets youtube profil. Kör direkt till fil med allt på max :)

neu
2014-01-27, 20:30
MRFS katten fick bli offer för mitt test.


https://www.youtube.com/watch?v=uT1y69as7mE&feature=youtu.be

Lika bra bild som innan jag rendera det med sony vegas FAST det blev skit när det kom upp på youtube.

Sony vegas e bra men man måste hitta rätt settings

Stiffe
2014-01-27, 21:24
500MB per vecka är ingenting, någon som betalat för uppgradering?

Japp jag har Vimeo Plus som det kallas

Utmanaren2002
2014-01-28, 07:00
Problemet ligger oftast på youtube. De komprimerar filerna väldigt hårt/dåligt. Har man mycket saker på skärmen som rör sig så blir det kass, och fpv filmer hör tyvärr dit. För kunde man kringgå detta genom att rendera filmerna med väldigt hög bitrate innan man skickade iväg det till tuben. Vet ej om detta fungerar fortfarande. Finns en hel del trådar på bla fpvlab om just detta.

Jodå, hög bitrate är ett måste och funkar fortfarande
Göran

theailer
2014-01-28, 07:05
Gött. Satte allt på max en gång för att prova och om jag kommer ihåg rätt så blev en 2minuters film på cirka 3Gb :)

simonarvestrand
2014-01-28, 07:19
när jag kör sonyvegas så använder jag FFDShow MPEG-4 codec, den har funkat bra för youtube.

Kenneth E
2014-01-28, 08:28
Någon som har en Sony Vega att låna ut eller vet vart man får tag på en?
Ken

Utmanaren2002
2014-01-28, 08:35
Någon som har en Sony Vega att låna ut eller vet vart man får tag på en?
Ken

Prova Cyberlink PowerDirector 12 den är bättre än Vegas om man inte är proffs och inte har råd att köpa Vegas (har kört bägge)
Finns i trialversion
Göran

theailer
2014-01-28, 08:51
Den körde jag med innan, men så kom det en uppdatering till mitt nvidia grafikkort och programmet blev helt oanvändbart. Laggade som tusan, annars är det ett klockrent program

hawken
2014-01-28, 17:51
Har kört med adobe premiere elements, sköter det mesta OK tycker jag och tycker inte filmen blir suddig i fullhd upplösning på tuben.. Sämre blir det ju alltid men inte suddigt. Eller jo, om man spelar upp i 480 eller vad det är så blir allt suddigt :-)

338federal
2014-01-29, 08:24
Själv har jag någon skit i datorn. Allt blir bara skit. Mina klipp om mina nybörjar flyg med helisarna skickar jag direkt från min samsung s3. Hekt ok kvalla. Men tyvärr inga fina upp piffade klipp. Bara ren flyg utan redigering.

Ålänning
2014-01-29, 19:50
Vissa Codec-paket förstör mer än gör nytta.

Medeashusse
2014-01-30, 03:43
Vi kan ta en videoredigeringskväll federal, så kan jag visa lite trick. Inte för att jag är någon större begåvning..

Kenneth E
2014-01-30, 07:11
Tack medeashusse, jag hänger med. Bara boka en tid.

Var och tittade på Elgiganten igår och de hade Pinnacle 15 och Adobe 12 är inte riktigt säker på betäckningarna men kan dessa program vara något att ha? Om man skall välja i så fall vilken verkar lämpligast?
Ken

Medeashusse
2014-01-30, 12:09
Inga seriösa lektioner utlovas! :D
Bara lite klippa ihop, klippa bort, ställa ljudnivåer och lägga till ljud och texter..
Jag brukar faktiskt vara så oseriös/lat att jag använder Youtube's eget redigeringsverktyg.

I vilket fall så är du välkommen hit till Pajala och när du är här så ska vi se om vi inte kan hitta lite exotiska filmobjekt åt dig! Typ, imponerande forsar i älvarna, hundspann som drar i full fart genom snölandskap, dagbrott i gruvan etc etc och hur många älgar och renar som du bara orkar med, lite beroende på säsong! ;)

Faktiskt så har jag redan en idé/synopsis till en film. Den 335m höga tv-masten, cirklande flygning upp utmed masten för att sedan flyga in i nödövernattnings/fikarummet för personalen uppe på toppen. Krävs väl lite övertalning och fikabröd till de som jobbar där, men folk är lite mer layd back här så det ska nog gå tillslut! :)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jupukkamasten
(Men nu håller jag ju inte på med FPV överhuvudtaget och det kanske är bäst så.... :p)