handdator

Visa fullständig version : Val av foto-kamera till multikopter?



Ålänning
2014-01-30, 18:32
Hej!

FRÅGA: Vad rekommenderar ni för OK fotokamera till en hexa?

Resten kan ni läsa om ni ork...

Jag har byggt en massa grejer och jag märker vart det barkar.
Man vill ha nåt "enkelt" som funkar som bara är att ta med i bilen.
Behöver inte vara något stort och avancerat, häftigt skrytbygge,
utan nåt som gör sitt jobb utan en massa krångel och planerande.
Jag brukar köpa, bygga, testa, sen brukar det inte bli så mycket
mer. Men nu vill jag ha nåt man kan spara och använda vid behov.

Och om jag vill fota från luften från en multikopter, vad har ni för
tips på kamera för att fota med? Behöver ej vara nån värsting.

Jag har nu en DJI-quad med gimbal, tiger-motorer, osv... som skulle
klara en liiten kamera, men det blir nog att skaffa en hexa istället.

En hexa med gimbal, naza eller apm med gps, fpv... som ska ha
en foto-kamera alltså. Något man med gps-lock kan styra ensam.
Flyga och positionera, fpv-fota, landa.

Vill inte ta bort kameran från gimbalen heller, den ska va där.
Vill inte ha en filmkamera som man tar frames ifrån, blir bara dåligt.

Det är endast för eget bruk, kanske till nån lokal motorsportsklubb
eller nåt, inte företagsjox, då rekommenderar jag bekanta som sysslar
med det. En utökning till min fotohobby helt enkelt.

/MickeM

McRegor
2014-01-30, 20:12
Hur mycket får den väga - och kosta ?
Vill du ha rejäl vidvinkel ? Kommer du att köra med "fast" brännvidd eller måste du kunna köra med olika brännvidder ?
Systemkamera eller bra kompakt ? Vädertålig ? Behövs RAW-format ? WiFi-anslutning ?
Det finns ju hur många alternativ som helst...i alla fall om man inte behöver allt jag räknat upp...:)
Roger

simonarvestrand
2014-01-30, 21:27
Jag kör med Gopro för action foto och Nex5 för foto och lite lugnare filmning, nex5an är riktigt trevlig väger ungefär 500gr med stocklins och en del mindre med 16mm pankaka som jag brukar använda

Ålänning
2014-01-30, 21:48
Vikt... vad orkar en hexa med, typ DJI 550 -> Gaui 540H typ size?

Kosta... behöver ej proffsgrejer, så några hundralappar (€)?!

Vidvinkel... vill ej ha fisheye-effekter med runda hörn. Ska typ fota ett hus, en trädgård, ett slott, alltså en bit upp i luften och fota lite omgivning.

Fast brännvidd kan funka, kommer knappast använda zoom då jag använder FPV för att "zooma".

Systemkamera typ Canon 600D-size, nix. Mindre.

Vädertålig, mjah, nån fin vinterbild, resten är väl sånt man inte flyger i.

RAW, nej, JPG funkar.

WiFi, nej.


Nex 5 är ett alternativ. Har nån exempel på bild tagen med en sådan och med 16mm?


Kommer rotera med hexan, tilta med gimbal, roll gyrostyrt. Detta stöder Nazan om jag minns rätt?
Eventuellt uppfällbara ställ, men jag tror jag bygger så de inte är i vägen.

McRegor
2014-01-30, 22:08
Idag presterar riktigt bra kompakter om än inte riktigt lika bra som en bra systemkamera med ett bra objektiv så i alla fall rätt nära - och såpass nära att de flesta av oss inte kan avgöra vad som använts om man bara kollar själva bilden.
Så ja skulle rekommendera dig att kolla en bra kompakt - t ex denna http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=PS110svart eller denna http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=xz2
Det finns givetvis ännu bättre (om än marginellt i dessa sammanhang) men då drar i regel priset iväg mera än vad förbättringen i bildkvalitet representerar.
Själv kör jag både Canon EOS och Panasonic Micro-4/3 men den kamera som ligger i jackfickan mest är min Powershot S100 som jag tycker ger mycket bra resultat. Och näst mest använda är Panasonic-kamerorna p g a att de är så små och smidiga men ändå ger bra resultat.
Roger

Zallisen
2014-01-31, 09:39
Men Sony NEX-5 verkar vara den allround bästa kameran att flyga med som även kan täcka framtida behov med sin speciella kompabilitet med DJIs dyrare styrsystem och att det är en systemkamera som går att byta objektiv på. Frågan är bara hur mycket pengar man vill lägga.
Som kamera är NEX-5 otroligt prisvärd dock, det går nog knappast se skillnad på bilder som är fotade/filmade med betydligt dyrare/tyngre systemkameror.

McRegor
2014-01-31, 10:13
Det borde väl vara NEX-systemet som sådant som har kompatibilitet med DJIs styrsystem och inte en enskild modell av systemet - eller ? Modeller kommer ju och går och är ofta "kortlivade" i dagens läge...
Sen är det nog svårt att se nån kvalitetsskillnad på bilder tagna ifrån en "modell-farkost" mellan en systemkamera och en kompakt av bra kvalitet - t ex nån av de jag länkade till. Och de flesta systemkamerahus idag är såpass bra att skillnaden till stor del ligger i vilken optik man använder - men då skall man nog vara en duktig fotograf och bl a se till att kameran sitter på ett ordentligt stativ och inte i en svävande farkost där bildkvalitetsskillnaden nog blir svår att upptäcka. Fördelen med kompakten är bl a den lägre vikten och kanske för många även det lite lägre priset även om man numera kan hitta bra systemkameror till högst överkomligt pris. Men skall man matcha med ett riktigt bra objektiv så är ju det en kostnad som tillkommer.
Roger

Stiffe
2014-01-31, 12:21
Jag kör med Gopro för action foto och Nex5 för foto och lite lugnare filmning, nex5an är riktigt trevlig väger ungefär 500gr med stocklins och en del mindre med 16mm pankaka som jag brukar använda

Ungefär samma här kör Nex 5 för foto med sigma 30mm 2.8 och i hyfsat ljus tar den riktigt bra foto i systemfotoklass , filmar gör jag med Sony videokamera eller mer och mer med nya favvokameran Gopro 3 Black

simonarvestrand
2014-01-31, 12:54
om det är väder i helgen så ska jag försöka ordna några bilder från nex5an om ingen annan hinner före , grymt smidigt med tinysnapper så man kan trycka av bilder direkt från radion.

Nex5an eller snarare alla nexmodeller har riktigt bra kvalitet på både film och foto, visst ser jag skillnad på bilderna från Eos 5D med fullsensor men det det skiljer 20k i pris också :)

Stiffe
2014-01-31, 15:20
grymt smidigt med tinysnapper så man kan trycka av bilder direkt från radion

Kör med gentelled funkar klockrent också hdmiconverter så jag ser bilden här ett prov

43525

Tyvärr ser man inte riktigt kvalitén här på forumet ska lägga upp en länk som visar det bättre

Ålänning
2014-02-01, 18:25
Vad finns det för Nex5-modeller och är det bara tinysnappern till så är man nöjd? Har installerat en tinysnapper på en Nex5 på en hexa tidigare, så dom grejerna är man lite bekant med. Hur tar man bilderna ur den kameran enklast? Den har ju live-view också vlket är kanon.

Jesper Carlbring
2014-05-02, 13:57
Vet någon om det finns några lätta, prisvärda kompaktkameror som har time lapse? Jag har redan time lapse i min mobius, men söker en kamera med lite bättre upplösning som man kan flygfota med. Hade mest tänkt fota för eget bruk, men ändå ha en så pass bra kamera att man t.ex. kan flygfota några hus eller mindre evenemang.

McRegor
2014-05-02, 15:01
Vet någon om det finns några lätta, prisvärda kompaktkameror som har time lapse? Jag har redan time lapse i min mobius, men söker en kamera med lite bättre upplösning som man kan flygfota med. Hade mest tänkt fota för eget bruk, men ändå ha en så pass bra kamera att man t.ex. kan flygfota några hus eller mindre evenemang.
Hej,
Canon-kamera som kan köra CHDK - http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK - sen är du nog i hamn.
Video som visar hur - http://www.instructables.com/id/How-To-Take-Time-Lapse-Photos-CHDK/
Roger

eAk
2014-05-02, 15:39
Jag har en nex 5-r älskar den kameran. Filmar bra och fotar bra. den har tillockmed bättre dynamisk range än 5dmark 2. typ allt på min youtube kommer från den kameran.

https://www.youtube.com/watch?v=D4pqohIBwcw&list=UUrtgDS6HMpoyaEZQ3fpH_tQ
45274

Ålänning
2014-06-09, 19:43
Uppar denna tråd igen... Jag var inne på skaffa en hexa med nex5. Men jag vägrar skaffa en hexa förän jag blir av med lite andra RC-grejer (31 st, köp bort). Så nu dras jag envist med min DJI F450 med servogimbal.

Digital stillbildsfotokameraval nu då? Dvs behöver vara lättare än en Nex. Och jag behöver inte den kvaliteten, än. Vad tror ni om en Canon PowerShot A2300 eller liknande? http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_A2300/
Den väger inte mycket och är billig... har den det man behöver för flygfoto? Tänk er "mäklarfoto", ej höghöjdsfoto.

Antar att man inte vill ha fisheye-effekt... nåt mer?

Jag såg i nåt ortofoto-forum att den kameran användes som bugdet-alternativ utan GPS som den dyrare SX260 har.

eAk
2014-06-09, 19:58
Sony rx100 ? Ruskigt bra compakt kamera.

Ålänning
2014-06-09, 21:27
Sony rx100 ? Ruskigt bra compakt kamera.
Det hoppas jag, för den var 6 ggr dyrare typ. =)

eAk
2014-06-09, 21:30
Det hoppas jag, för den var 6 ggr dyrare typ. =)

När den kom var det den bästa. Hyffsat stor sensor objeltiv och den filmar rätt bra också.

Ålänning
2014-06-10, 22:35
Är ute efter en lätt, billig och enkel kamera för flygfoto.
Kikade idag på Canon Ixus 145, Canon PowerShot A2600 samt Canon PowerShot A3500 IS.
Men måste väl kolla dem lite mer...
Dock så saknades CHDK... än så länge.

McRegor
2014-06-11, 05:18
Varför inte köpa en sån här - http://www.siba.se/product/11281045/powershot-s110-kompaktkamera-
Mycket bra kompaktkamera till mycket vettigt pris och till den kan ni använda CHDK.
F ö skall ni vara medvetna om att Canons kameror kan ha olika namn på USA-marknaden och i Europa vilket kan stöka till det när man letar efter "sin" modell i t ex kompatibilitetstabeller för produkter typ CHDK.
Roger

Ålänning
2014-06-12, 22:04
Ja det fanns ju en himla massa kameror att välja mellan. Huh! Blir att googla runt lite och minska ner urvalet. Men en slö sak är ju att man ska få tag på kameran också. Tex A2000, A2100, A2200, A2300, A2400 och A2500 har stöd för CHDK. Men det är A2600 som är den senaste... har inte CHDK-stöd än (stod det på nån hemsida) men den lokala fotoaffären hade den intehemma och sade att den var "discontinued". CHDK-stödda kameror: http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK

McRegor
2014-06-13, 06:01
Du kanske kan köpa nån beggad av de som finns i listan ? T ex en Powershot S100 är ju fortfarande en alldeles utmärkt kamera trots att det inte är den senaste modellen...:)
Roger

dvogonen
2014-06-13, 07:42
S90 och s100 var jättebra små kameror. Finns för runt 1000-lappen på blocket. Jag tror att de stöds av CHDK, men det får du kolla.

Ålänning
2014-06-13, 17:09
Tackar! =) Låter som jag har en plan A, B, C osv... så detta ska lösa sig. Ska se i helgen vilka modeller av alla som stöder CHDK som jag kan tänkas vilja ha. Borde ju minska ner på antalet rätt snabbt bara med vikten.

McRegor
2014-06-13, 17:26
Är vikten viktig så är oftast Ixus-modellerna lättast - t ex jämfört med Powershot S90, S100 o s v
Och för flygfoto är jag övertygad om att en hyfsat modern Ixus av det aningen mera avancerade slaget räcker långt.
Roger

Ålänning
2014-06-13, 22:28
Mitt mål är att ta bra bilder (läs helt OK) med något lätt, i första hand enstaka bilder, alltså tex ett hus, eller ett flygfoto rakt uppifrån. Det med att mergea ihop bilder i efterhand, ortofoto, etc... det är mer en bonus-skoj-grej.

UndCon
2014-06-14, 15:24
Jag sökte och hittade en kamera som jag köpte på annons...Canon Powershot SX230 HS

En kamera som givetvis har GPS och är CHDK kompatibel (ett krav)

Nu kan jag äntligen bygga färdigt mitt Ortofoto / GIS plan med nedåtriktad kamera och APM

Ålänning
2014-06-14, 17:57
SX260 HS används av Event38 i deras UAV-paket (jag har en kvaddad sådan liggandes här som inte är min som används som viktatrapp i ett ortofotoflyg och ortofotomultis, funkar fint till sånt), kostar drygt 300€ och väger 230 gram. Numera har den utgått och den sämre 280 har tagit över. 260 är dock populär. Men jag vill ha en lättare kamera.

McRegor
2014-06-14, 20:28
Hej,
Vill du ha nåt lättare så är den främst nån av de mindre Ixus-modellerna som du skall leta efter för även en S90/100/110 väger runt 200 g.
Roger

Ålänning
2014-06-14, 21:40
Ixus 110 väger 145 gram enligt Canon?

Canon PowerShot A2300 väger 129g http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_A2300/
Men den är ju gammal, dock en kamera som används som budgetalternativ till SX260. Bägge har stöd för CHDK. A2300 har ej GPS.

En likadan för så gott som samma vikt men med GPS är A3500, men den saknar GPS, vilket A3400 har. Hur bra den är för detta vet jag inte.

McRegor
2014-06-14, 21:46
Du kan ju kolla om Cyberphoto testat de modeller du är intresserad av så får du en snabb "kvalitets-vägledning" - http://www.cyberphoto.se/produktarkivet?show=4001&marke=3
Sen finns ju givetvis diverse amerikanska fotosajter som testar kameror.
Roger

Ålänning
2014-06-15, 11:51
Ixus 110 väger 145 gram enligt Canon?

Canon PowerShot A2300 väger 129g http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_A2300/
Men den är ju gammal, dock en kamera som används som budgetalternativ till SX260. Bägge har stöd för CHDK. A2300 har ej GPS.

En likadan för så gott som samma vikt men med GPS är A3500, men den saknar GPS, vilket A3400 har. Hur bra den är för detta vet jag inte.
Menade att A3500 saknar stöd (än så länge) för CHDK (skrev GPS ovan).

UndCon
2014-06-15, 13:52
Testade att lägga CHDK på minneskortet och starta kameran med det - funkade direkt (som vanligt)
Känner mig helnöjd med SX260 HS. Räknar med att ordna USB-fjärrstyrning till CHDK som får signal från APM-en

Kollat lite på Event38 och deras sida - en Skywalker inte helt olik min uppsättning mao...

Ålänning
2014-06-15, 19:34
Undcon, ska du köra grid-fotografering med APM -> SX260? Alltså att APM bestämmer när kameran ska ta bilden. Med det läget, borde man då kunna ha en enklare kamera utan GPS? Iofs behöver ortofoto-programmens som merge'ar ihop bilderna GPS-koordinaterna för att lättare placera ut dem. Jag har iaf tänkt testa grid med vilkencanonkameradetnublir. Räcke det med USB-kabel för att köra in ett CHDK-script? Hur använder man det sen? Jag har aldrig pysslat med CHDK. Räcker det med en kabel mellan APM och Canon-kameran för att "grid-fota"?

Huh, måste ta mig tid att gå igenom vilka kameror som kan vara intressant för mig... senaste RC-fritiden har gått åt att måla en RC-bogserbåt. ;-)

UndCon
2014-06-16, 07:26
Tanken är att använda den funktionen i APM/Missionplanner ja och jag vill ha med GPS-informationen för att bättre kunna nyttja programvaran för att lägga ihop bilderna senare.

Jag har lagt in CHDK på flera kameror och på alla dessa har jag bara kopierat över CHDK till minneskortet - sedan får man läsa på CHDK's sida om just din kamera hur man startar den.

Du kan installera det på 2 sätt. Autostartande CHDK eller inte (det beror kanske på vad man gör med kameran)
Jag väljer att starta det manuellt.

Skulle det av någon anledning inte gå bra att styra kameran via USB kontakten så kan man köra ett intervallscript i CHDK och då vara oberoende av APM's signal.

Ålänning
2014-06-16, 21:31
Ok! Måst skaffa en kamera med CHDK nu så jag kommer vidare... =) En lokal firma hade en Canon Ixus 140 hemma, den lär ska klara CHDK och även ha nån sorts GPS, men det där med GPS lät lite flummigt...

Vad är skillnaden mellan Ixus och PowerShot-serierna?

UndCon
2014-06-16, 23:01
Powershot är ofta snäppet bättre

McRegor
2014-06-17, 04:39
Nja - jag håller nog inte med om att Powershot generellt skulle vara bättre. Men om man skall se nån sorts linje så är oftast Ixus-modellerna mindre än Powershot-modellerna och kanske lite mera "formgivna". Sen kan det dessutom vara så att en modell kan tillhöra Powershot-serien i USA och Ixus-serien i Europa så vi skall nog inte generalisera alltför mycket i dessa avseenden. Bedöm istället varje modell för sig efter sina resp styrkor och svagheter och inte efter namnet.
Roger

UndCon
2014-06-17, 08:48
Så har det varit generellt för alla de modeller jag kollat på men det varierar en del.
Ofta finns det mer kreativa inställningar på Powershot. Ixus är lite "point and shoot"

radiocontrol
2014-06-17, 10:23
Jag har en Ixus 140 och fotar med.
Nej, den ger inte lika bra bilder som min systemkamera... Men den är lätt och har smidigt format och den ger helt ok bilder.
Dessutom gör det antagligen inte lika ont med billig kamera på multirotorn om den skulle gå i backen. :)

http://i864.photobucket.com/albums/ab204/epktoms/Tricopter/Trikopterkamera.jpg

Jag tror inte man ska krångla till det för mycket i onödan om man bara vill ha lite kul bilder. :)

McRegor
2014-06-17, 13:50
radiocontrol - "Jag tror inte man ska krångla till det för mycket i onödan om man bara vill ha lite kul bilder" är nog att "slå huvudet på spiken"...:)
Roger

Ålänning
2014-06-17, 20:02
Ni har så rätt! =) En sån kamera jag letar efter kostar ju inte direkt mycket, så den ekonomiska "smällen" blir ju inte så stor om det vart felköp. ;-) Det enda jag inte har koll på vad jag ska tänka på är vidvinkeln/zoomet/mm-tänket när man väljer och vad man ska ha när man ska fota. Gillar ju inte fisheye-rundningar heller, vill ju inte flyga en mil upp i luften fullt inzoomat för att få en rak bild heller. ;-)

eAk
2014-06-18, 11:06
Du vill nog ha en kamera med motsvarande 20-25mm för en fullformat. Som vidaste vinkel.

Ålänning
2014-06-18, 16:38
Ok, månne man kan ställa in det manuellt så det hålls tills nästa gång, eller kan det bli så att man måste zooma varje gång man sätter igång kameran och knappa på "Zoom in"? Ni som har Canon småkameror och råkar veta alltså. Är bara van med systemkameror.

McRegor
2014-06-18, 18:35
Många modeller återgår nog till nån form av standardläge när man slår på strömmen men min Powershot S100 behåller det senaste zoomläget så detta måste nog kollas modell för modell.
Roger

radiocontrol
2014-06-18, 19:36
Ixus 140 startar alltid upp i "vidaste" läget.
Jag tror alla mina kompaktkameror har gjort så, spännande att S100 minns var den var innan. :)

McRegor
2014-06-19, 13:05
Testade också en annan av mina småkameror, en Sony Cybershot. Den startar upp i det "vidaste" läget precis som radiocontrol säger. Även min gamla avdankade Ixus 70 gör på samma sätt som Cybershoten. Hade faktiskt inte tänkt på detta tidigare så även jag var förvånad när min S100 kom ihåg senaste brännviddsläget. Var tvungen att göra flera tester för att se att det verkligen stämde - vilket det gjorde. Startade f ö upp den alldeles nyss och den hade behållit det 100 mm läge som jag hade igår när jag stängde av den...:) Och den har GPS också för den som är intresserad men det har inte efterföljaren S110 om minnet inte sviker. Den har istället WiFi vilket jag i o f s tycker är mera användbart än GPS för med den funktionen aktiverad drar den rätt mycket ström.
Roger

UndCon
2014-06-19, 20:10
Jag 2 kameror till...Powershot A3500IS som desvärre inte har CHDK - så jag tog bort IR-filtret i den istället :D

och en Powershot G5 som jag använder på min kameradolly för timelapse
kör inte heller CHDK...

Ålänning
2014-06-20, 09:21
Har bestämt mig för att det GPS-krav, CHDK-krav och att den måste vara lätt, dvs 230 grams SX260 är för tung. Fick en hexacopter klar igår åt en polare som ska användas för ortofoto med SX260, blir väl test första bästa dag (den har flugit förr men har fått lite mer kärlek nu). Hur som helst, den kameran kräver lite större multicopter och gimbal etc så kanske runt 130 grams kamera skulle räcka för ming quad. Antalet varianter minskar.... =)

McRegor
2014-06-20, 12:53
Tja - vill du ha en kamera med "brännviddsminne" och GPS och dessutom under 230 g så är det kanske bara Powershot S100 som uppfyller kraven (min väger 194 g med handlovsrem)... Då får du dessutom en mycket kompetent kompaktkamera som ger mycket bra fotoresultat så egentligen är det inte mycket att fundera över tycker jag.
Roger

Ålänning
2014-06-20, 13:29
Jag kikade runt lite på Canon-kameror och upptäckte att det finns två olika "GPS-alternativ".

GPS-Logg (LOG, kompatibelt med meddelandeformatet NMEA 0183) är väl det som gäller? Detta har tex Canon PowerShot SX260 HS. Samt även 230 om jag minns rätt. Och som du säger, S100.

GPS via mobil (ansluten till kompatibel smartphone), detta har de flesta andra små-kameror, dvs helt värdelöst för detta ändamål.

S100 väger 173 gram.

Finns det fler Canon-kameror med äkta GPS-logg? Jag mailade hur som helst Canon.

McRegor
2014-06-21, 10:13
S100 väger 173 gram.

Som jag nämnde i inlägget ovanför ditt så väger S100 194 g med handlovsrem - kanske typ 190-191 g utan eftersom det är en mycket tunn rem.
Roger

Ålänning
2014-06-21, 12:06
Som jag nämnde i inlägget ovanför ditt så väger S100 194 g med handlovsrem - kanske typ 190-191 g utan eftersom det är en mycket tunn rem.
Roger
Ah ok sorry, jag läste inte så noga, bara hämtade infot från Canons hemsida. 20 gram hit eller dit. =) Vill i alla fall ha en lättare, men det kanske inte finns nån mindre lättare kamera med GPS-logg.

Kanske får skippa GPS och sikta på lätt och duglig. Vill ju fota nån gång, inte bara uppgradera, bygga, testa som jag gjort senaste tiden utan att få mer än nån test och vara nöjd, komma hem o plocka ner. =)

Så om Canon säger att det bara är SX2x0-serien samt S100 som har GPS (och CHDK-stöd) så slopar jag GPS och går på nåt lätt med CHDK-stöd. Ixus eller PowerShot som gäller då antar jag.

McRegor
2014-06-21, 13:20
Nog borde väl detta med att S100 behåller inställd brännvidd efter avslag/påslag vara lite viktigare än några gram mer eller mindre - samt att det är en mycket kompetent kamera som dessutom har GPS. Om den väger typ 50 g mer eller mindre borde inte vara avgörande...
Roger

Ålänning
2014-06-21, 14:10
Det är väl sant iofs... jag var så låst på att jag använt GoPro i gimbaln... =) Och nu väger quaden 1228 gram komplett med allt utom just gimbal och kamera. 4S + Tiger-motors + Zero S4 osv i en DJI F450. Det är denna quad jag tänkte använda: http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=12576&start=0

Jag var i och för sig också på jakt efter en billig liten enkel kamera i fall man skulle sålt iväg hela paketet istället för att slakta för att uppgradera till en hexa. Men men. Kanske man får tänka om. =) Får se.

Ålänning
2014-06-21, 14:24
Det är väl sant iofs... jag var så låst på att jag använt GoPro i gimbaln... =) Och nu väger quaden 1228 gram komplett med allt utom just gimbal och kamera. 4S + Tiger-motors + Zero S4 osv i en DJI F450. Det är denna quad jag tänkte använda: http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=12576&start=0

Jag var i och för sig också på jakt efter en billig liten enkel kamera i fall man skulle sålt iväg hela paketet istället för att slakta för att uppgradera till en hexa. Men men. Kanske man får tänka om. =) Får se.
Rättelse... quaden jag tänkte använda väger 1228 flygklar MED GoPro-kamera. Det som saknas är alltså: Bort med kameran (nere i 1131 gram) och dit med en gimbal, kamera och landställ och vad som nu behövs. En DJI F450 med 4S-setup ska väl orka med 1,6 kg eller nåt åt det hållet?

Quaddaren
2014-06-21, 16:45
Min 450 med dji originalmotorer väger lite drygt 1.500 gram och flyger drygt 8 min med 3s 5800 mah. Min 550 väger betydligt mer 2.538 gram med samma motorer men flyger fint ändå. Det innebär 423 gram/motor och översätt till 450 skulle det bli ca. 1.692 gram så 1.600 borde nog gå fint

Ålänning
2014-06-21, 20:30
Ok, då får jag väl ge mig. =) Får vänta och se vad Canon svarar på min fråga om vilka Canon-kameror som har äkta GPS-logg, verkar inte va så många. Ork int leta mig igenom alla för att se. Sen blir det att välja mellan dem, synd bara att de flesta har utgått.

Blocket:
SX260 http://www.blocket.se/stockholm/Canon_PowerShot_SX260_HS_53566382.htm?ca=11&w=3&last=1
S100 http://www.blocket.se/ostergotland/Digital_kamera_Canon_Powershot_S100_GPS_54497299.h tm?ca=11&w=3
S100 http://www.blocket.se/ostergotland/Canon_Powershot_s100_54274780.htm?ca=11&w=3
S100 http://www.blocket.se/stockholm/CANON_S100___Scott_Kelby_bocker_53996082.htm?ca=11&w=3&last=1

UndCon
2014-06-23, 07:07
Jag stötte nog på tur när jag gav 600 för min... obetydligt använd dessutom

Ålänning
2014-06-23, 19:47
Fick tre mail från Canon som var helt OK skrivna. Men slutsatsen va "Titta på Canons hemsida." :-o

MarkusH
2014-06-23, 20:33
Är inne på att köpa en billig kamera typ Canon A2600 (390kr) och ful fixa styrning av avtryckaren genom att löda dit en radioswitch. Eventuellt kan man även lätta den lite också, väger 135g orginal.

Ålänning
2014-06-23, 22:05
Jag va o kollade upp A2600 vid en lokal affär, kostade 129€, inte 40€?! E det det där jädra ålandstillägget som våra butiker har eller? :-D Dessutom va den discontinued. Den hade inte heller CHDK-stöd, än. A2500 har CHDK-stöd.

Om jag inte hittar en lättare billigare GPS-logg-Canon med CHDK-stöd, så blir det en utan GPS-logg och lätt samt billig kamera till min DJI 450 som jag kan roa mig med. Lär ju krascha några ggr med tanke på flygstilen så det känns dumt skaffa en dyrare GPS-CHDK-kamera för ortofoto. =) Får bli en sån sen till en seriösare hexa.

Men en S100 för 600kr skulle ju va nåt...

Ålänning
2014-06-23, 22:19
Följande kameror hittade jag om har GPS-logg! Äkta GPS alltså, inte nåt mobiltelefonfjanteri.

De som finns på Canons hemsida som inte hamnat bort i "gamla-kameror-sållningen":
Canon PowerShot D20 http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_D20/ 228 g, CHDK
Canon PowerShot D30 http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/powershot_d30/ 218 g, CHDK?
Canon PowerShot SX280 HS http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_SX280_HS/ 233 g, Ej CHDK
Canon PowerShot S110 http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_S110/ 198 g, CHDK

Sådana jag vet om att har GPS och CHDK idag, finns säkert fler, något som jag hade hoppats Canon kunde svara på, men nej.
Canon PowerShot S100 http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_S100 198 g, CHDK
Canon PowerShot SX260 HS http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_SX260_HS 231 g, CHDK
Canon PowerShot SX230 HS http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_SX230_HS 223 g, CHDK

McRegor
2014-06-24, 09:05
Powershot S110 har inte GPS som jag nog nämnt tidigare men väl WiFi vilket S100 saknar.
Du kan alltid dubbelkolla sådana här uppgifter med t ex http://www.cyberphoto.se/foto-video/kompaktkameror - där kan du också se utgångna modeller och dom har själva testat väldigt många modeller.
Roger

Ålänning
2014-06-24, 18:30
Är det så? Jag bara kikade på Canons hemsida (som Canon själva rekommenderade haha) och där stod det att S110 har det: http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_S110/
"GPS-logg LOG kompatibelt med meddelandeformatet NMEA 0183"

Cyberphoto-länken va bra. =)

Egentligen ska väl vilken kamera som helst duga, bara man kan ställa intervallet på bildtagningen...? CHDK-stödet har man väl bara nytta av i detta fall för att själv bestämma tidsintervallet mellan varje bild.

En annan sak... det där med hur fort en kamera kan spara önskad bildstorlek utan att tappa kvalitet, hur sjutton vet man sånt? Tex om man har ett Class 10-minneskort i en viss kamera, hur vet man minimi-antalet sekunder mellan varje bild så man inte tappar kvalitet?

McRegor
2014-06-24, 19:47
S110 använder såvitt jag förstått GPS:en i en ansluten smartphone men det blir nog svårt på lite avstånd...:-)
Hastigheten som dom sparar i får du nog kolla i nån test.
Roger

Ålänning
2014-06-24, 21:09
Du verkar ha rätt. Har googlat runt lite och överallt står det att S110 använder mobiltelefonens GPS. Lite roligt att Canon.se inte vet om det. ;-) Får väl skicka upp mobiltelefon också då, haha!

Ålänning
2014-06-24, 21:16
Man borde döpa om tråden från "Val av foto-kamera till multikopter?" till "Val av foto-kamera med inbyggd GPS till multikopter?". :-D
Nu vet vi att det i stort sett är Canon PowerShot S100 eller Canon PowerShot SX260 HS som gäller om man vill ortofota.

Men för att inte tråden ska dö ut så är jag fortfarande ändå sugen på skaffa en (utgående från de två nämnda) enkel, lättare, billigare Canon-kamera som inte alls behöver GPS-stöd och inte ens CHDK-stöd. =) Vad väljer man DÅ?

Ålänning
2014-06-24, 22:31
Nu har jag glunat igenom alla aktuella Ixus och PowerShot-kameror på Canon.se.
Sållade bort de tunga, dyra och va det nu var... 30 blev 6. Sen sållade jag bort lite till och återstår gör Ixus 132 eller om man vill ha lite bättre bländare så tar man PowerShot A2500.

McRegor
2014-06-25, 09:29
Måste säga att jag har svårt att förstå hur du fått fram ditt senaste urval - inte kan det vara baserat på de önskemål som tidigare framkommit i tråden. Det är såvitt jag kan se utgångna kameror utan speciella egenskaper utan högst ordinära modeller. Ljusstyrkan skiljer ju i praktiken inte heller speciellt mycket mellan dessa 2. Kan du tulla på GPS-kravet så går det att få tag i en Powershot S110 för 1990 kr (kostade den i alla fall här hos Siba i Västerås igår) vilken är överlägsen de 2 modeller du specat i allt utom vikten och antagligen priset - om de går att få tag i. Men om kraven inte är speciellt höga så går det nog att ta i princip vilken liten kompaktkamera som helst - ja, vill du köra CHDK så måste ju kameran givetvis klara detta men det gör ju många Canon-modeller. Men personligen skulle jag prioritera kortare brännvidder än de dina två utvalda har (28 mm) - 24 mm har nämnts tidigare i tråden och det är en bra riktpunkt.
Roger

Ålänning
2014-06-25, 20:18
Haha, ja jag hade en teori... hade en plan i börjanpå tråden men har anpassat efter mitt behov. Är väl ok? Kollar man vilka Canon-kameror som klarar CHDK så får man en lista med en himla massa gammalt och jag vet inte vad som är nytt och bra av det som finns där. Så jag gick in på Canons hemsida och hoppades att det dom har på den sidan är det aktuella och inte en massa gammalt skit. Så jag gick igenom de 30 kamerorna (Ixus och PowerShit). Sållade bort de tunga då jag inte vill ha en luns och jag sållade bort de dyra eftersom jag inte vill kvadda kameror för 1000€++ på 5 krascher, dom tål ju ingenting. Jag har en GoPro 1 nu som börjar se rätt så sliten ut, men den funkar än. Inte har jag haft tur alla ggr jag flugit. ;-)

Hur jag kom fram till bara två kameror på slutet minns jag inte... men det kändes genomtänkt när jag var trött igår och gjorde sållningen. :-)

När jag var till en Canon-butik så var ju alla kameror med CHDK och även nya kameror på Canons hemsida som tex A2600 = Dicsontinued. Canon A2600 "kaaaanske får tag på den, den finns inte i lager" och samma med flera andra enligt mig/hemsidan nya kameror. !? S100 är väl ett gammalt röppel som är bra och har CHDK-stöd och inbyggd GPS-modul, men sånt har jag beslutat med att börja med sedan (han jag hjälper med ortofoto så har ett drös SX260 och hexacoptrar och X8 osv, där får jag lära mig mer om det innan jag själv skaffar nåt). Jag är alltså inte ute efter bästa möjliga kamera utan GPS och CHDK-stöd, utan är ute efter en vettig billig kamera, dvs billigare än en S110.

Jag har iaf lärt mig mycket av att läsa om detta ämne... (har fotat med Canon systemkamera sedan 2005 men haft noll koll på kompaktkameror) och det jag stör mig mest på är när sjutton kamerorna kom ut på marknaden så jag skulle kunna kryssa bort "allt gammalt skit".

Brännvidderna.... de hade jag ju glömt.

Om jag säger så här då, har Canon en 24mm lätt billig (100€?) kamera som duger till mitt testbehov till min APM-quad (testplattform). Alltså en kamera som inte är lastgammal och 3MP utan någorlunda möjlig att få tag på. =)

Om jag sållade bort tungviktarna och sedan gick efter 24mm så blev följande kvar:
PowerShot S110, PowerShot S120, PowerShot S200, PowerShot N100, Ixus 155, Ixus 255.
Sållar: S100, S120, S200, 255 för dyr. N100 meningslösa funktioner som vippskärm och ingen vikt angiven så orka.
Ixus 155 är kvar: http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/IXUS/ixus_155/

Duger den? =) Ok ljuskänslighet, Ok pris, Ok vikt, 24mm, Ok allt?

Jag var in på Elgiganten och där hade den en Ixus 145. Är inte den gammal???
Han jag nämnde att ortofotoflyger, han har ett gäng SX260 och sen var de slut i butikerna så det blev en SX280, den hade tydligen nån ändring åt det sämre hållet så den funka ej till ändamålet, minns ej vad det var.

Visst, jag kan köpa en beggad bra kamera istället för att kasta bort pengar på en ny.

Flahultarn
2014-06-26, 06:58
Om jag sållade bort tungviktarna och sedan gick efter 24mm så blev följande kvar:
PowerShot S110, PowerShot S120, PowerShot S200, PowerShot N100, Ixus 155, Ixus 255.
Sållar: S100, S120, S200, 255 för dyr. N100 meningslösa funktioner som vippskärm och ingen vikt angiven så orka.
Ixus 155 är kvar: http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/IXUS/ixus_155/

Duger den? =) Ok ljuskänslighet, Ok pris, Ok vikt, 24mm, Ok allt?

Jag var in på Elgiganten och där hade den en Ixus 145. Är inte den gammal???
Han jag nämnde att ortofotoflyger, han har ett gäng SX260 och sen var de slut i butikerna så det blev en SX280, den hade tydligen nån ändring åt det sämre hållet så den funka ej till ändamålet, minns ej vad det var.

Visst, jag kan köpa en beggad bra kamera istället för att kasta bort pengar på en ny.Är smått på jakt efter något med samma spec som du har och har tyckt att Ixus 130-145... modellerna verkat ok men saknat 24mm-ekvivalent optik. Vet inte hur begränsande det är men jag såg nu att batterierna klarar ca 250-300 bilder... Jag jagar också vikt och är inställd på att ge kameran extern ström och skippa batteriet. Men det kan va en parameter att ha med om man vill köra intervalltagning...

Det verkar som 155 är tämligen nysläppt. Finns ju inte med på Cyberphoto än... men hamnar priset under/runt 1000-lappen blir det nog en sådan för min del.

McRegor
2014-06-26, 09:18
Sen går det ju bra att använda ett litet servo som "avtryckare" om man vill lösa det lite mera "mekaniskt". Men en viktig sak som framkommit i tråden tror jag är att man bör kunna förinställa brännvidden och av Canon-kameror i rimlig pris- och viktklass är det möjligt att det bara är S100 (och antagligen dess efterföljare) som fixar detta. Tror f ö att det är rätt ovanligt även bland övriga märken.
Är det bara lätta kameror som är huvudintresset så måste det finnas mängder av t ex gamla Ixus-kameror att köpa begagnade till rimliga priser. Och många av dessa är bra kameror trots att dom är nåt år gamla. Sen finns ju även t ex Nikon och Sony som främst Sony har ju många små Cybershot-modeller om man nu jagar vikt. T ex så väger min lilla Cybershot DSC-W350 116 g med handlovsrem. Montera sen ett litet 3 g servo som avtryckare (om det inte går att lösa elektriskt) så är det ju fortfarande ett lätt alternativ som ger fullt OK bildresultat för sin storlek. Men problemet med dessa enkla kompakter (jfr t ex S100) är främst att dom har väldigt begränsade inställningsmöjligheter t ex beträffande om dom skall slå av automatiskt eller inte efter viss inaktivitet vilket kan ha viss betydelse om man skickar upp kameran i en flygande farkost och vill ta bilder lite då och då. I fallet med min lilla Sony så är just detta med "autoavslaget" ett faktiskt problem för jag hittar i alla fall ingenstans där man kan styra detta.
Så tipset är väl att leta upp nån "review" av aktuell kamera för att se om det framgår vilka inställningsmöjligheter som finns. Det finns t ex flera amerikanske sajter som har rätt utförliga kamera-reviews där det mesta brukar framgå. Sen kan kameramodellen har annat namn i USA och det gäller inte minst Canons kameror.
Roger

Ålänning
2014-06-26, 20:05
Det är ju helt hopplöst välja en kamera. Alla verkar olika och efterföljare är inte alltid bättre och dom heter olika här och där. Upplagt för irritation så att det börjar bli dags byta märke nästan. =)

Det hade ju vart smidigt haft en kamera i en gimbal under en multicopter som man kan flyga runt med och sen med FPV sikta och fota, utan att behöva fota hela tiden för att inte kameran stänger av sig. Vet att vissa kameror har menyval på detta, men det har ju förstås inte alla.

Ett mål jag har är att använda en av mina DJI F450 med gimbal och en lätt kamera för att slänga i bilen, fara nånstans, ta ut, flyga iväg, släppa på GPS-lock, fota nåt, tilbaks o landa. Känns som att det alltid är dåligt att satsa på att göra nåt enkelt, det slutar alltid med att man borde ha en dyr hexa, med en dyr kamera i en dyr gimbal med ett avancerat helst dyrt styrsystem samt dyra motorer och dyra ESCs samt uppfällbart och bra FPV-grejer och enorm groundstation osv. Det är just det jag inte vill ha, det måste gå att fota med nåt enkelt, som inte är en tråkig Phantom, utan något man byggt själv. Jag har tex en DJI F450 med ZeroTech och jag har Fatsharks via 5.8GHz och gimbal och landställ, Tiger-motorer, PowerHD-ESCar samt reservdelar, 8 nya batterier och allt detta är smått, kompakt och smidigt. Klart jag jagar en kamera på ca 100 gram. Den flög rätt OK med GoPro, men intevill manhänga på mer vikt egentligen. Så 200 grams kameror går bort. Får jag denna quad såld, då blir det hexacopter. Menman kan inte köpa köpa hela tiden, grejer blir liggande och ingen vill ändå ha dem. Har 31 RC-grejer redan och därav anledningen till att jag knappt hinner använda mer än en handfull. :-D Så nej, jag behöver en lätt kamera. Alla kameror har nån nackdel, vilka vill man ha... jag kan nog gå o köpa en kamera, inse att den har en dålig nackdel, sälja den, ... nej justja, ingen köper grejer för annat än skambud. =)

Flahultarn
2014-06-27, 06:16
Det är ju helt hopplöst välja en kamera. Alla verkar olika och efterföljare är inte alltid bättre och dom heter olika här och där. Upplagt för irritation så att det börjar bli dags byta märke nästan. =) Jag håller delvis med dig. För min del blir det en Ixus 155 när den dyker upp här. Kollade manualen och AUTO-OFF går att stänga av, skärmen kan inaktiveras, glugg motsvarande 24 mm, låg vikt och förmodat acceptabelt pris för något som kommer hanteras tufft är faktorer jag vill ha. Och förmodat stöd för CHDK så småningom, får väl köra med servoavtryck så länge...

Edit: En sak som dock inte framgick av manualen var hur länge det går att fördröja att objektivet dras in... minst en minut iaf ;)

McRegor
2014-06-27, 09:49
Priset på Ixus 155 är nog inget man behöver spekulare över - http://www.electroworld.se/product/foto-video/digitalkamera/IXUS155BLK/canon-ixus-155-kompaktkamera-svart?scid=PRICECOMP_PRISJAKT
Det finns en och annan "review" om ni söker på det amerikanska namnet - Canon ELPH 150 IS.
Antar att det främst är den kortaste brännvidden ni vill använda och i sådana fall så brukar det vara större chans till bra optisk kvalitet om man väljer en kamera med mindre max zoomomfång än vad t ex denna kamera har. Men visst - jag har förståelse för att det kan vara svårt att hitta nån kamera som uppfyller så många krav som möjligt. Var dock inte helt säkra på att CHDK kommer till "alla" Canons kompakter. Personligen skulle jag välja en kamera som redan har det stödet och inte nån modell som nyligen släppts. Nya modeller är heller inte liktydigt med bättre modeller...
Denna modell är trots allt en av de "enklare" i Ixus-serien så jag framhärdar i att vill ni ha bättre bildkvalitet och större inställningsmöjligheter och klarar av ca: 30 g till i vikt så är en Powershot S110 för ca: 2000 kr ett mycket bättre köp.
Då få ni en mycket kompetent kompaktkamera och inte bara en i den enklare klassen och prisskillnaden är ju inte mera än några hundralappar.
Roger

eAk
2014-06-27, 11:21
Jag har missat poängen med att kameran ska ta korten själv. Din apm kan ju ta kort.

Ålänning
2014-06-27, 19:41
Japp man kan låta APM fota efter grid-funktionen. Jag ska dock inte ha (troligtvis i det här fallet) en Ixus 155 för ortofoto, utan för "mäklarfoto". Ska det ortofotas så är det nog bäst med GPS-data i bilderna, då programmet (som ortoflygaren jag haft att göra med) använder GPS-koordinaterna för att slänga upp bilderna i ett huj och göra ortofotot klart efter lite referenspunkter etc. Då lockar helst klar S100 eller SX260 mest för mig, man kan ändå fota grid med dem, så slipper man ha en massa jox-bilder före och efter. Jag kommer dock helt klart att testa ortofoto med grid. =) Det hela handlar om trösklar och nybörjare. Man kan göra allt på rätt sätt och göra på absolut bästa sättet direkt, istället för att lära sig vad man håller på med först och veta hur man lyckas få till det rätt. Eller så inte. ;-) Jag fick nyss hem en storsvarthelikoptermedvitundersida, så nu har jag lite mindre tid... igen. :-D Men det blir en fasligt massa multicopter-mek i helgen, om jag får bestämma. Sablar, sommarn är ju snart slut. Men som nån sade i nåt inlägg ovan, att S110 är ett bättre köp... om priset inte skiljer trots allt så ja, då är det säkert klokare köpa en sån. Och då kan man iofs köpa en S100 direkt. =) Nu var vi där igen... Om det blir en S100 och den ter sig tung i min lilla quad, då får jag väl köpa en hexa då, är ju inte krångligare än det. Mindre flygtid och längre fram i framtiden. Blir väl vinter innan man har nåt som går att flyga. :-D

eAk
2014-06-28, 21:13
Okej då är jag med har man ett program som använder sig av metadata från kameran så är det ju klockrent.

Ålänning
2014-07-04, 17:56
Det vart en svart Canon Ixus 155 till min DJI F450 med gimbal och ZeroUAV-styrsystem samt FatShark FPV-kamera o goggles samt ImmersionRC videolänk, Tiger-motors, PowerHD-ESCs samt säkert nåt jag glömt. En combo som borde duga till lite flygfoton. :-D