handdator

Visa fullständig version : Bästa rökoljan.....



tex
2014-02-09, 20:27
Någon som kan tipsa om den "bästa" rökoljan man kan köpa färdigblandad
Jag menar alltså den som ger mest rök.
Skall användas till en 3w 157cc


Tack på förhand

thoabr
2014-02-10, 07:41
Hej

Provade disel ock röd atf olja en gång rök rätt bra hälften hälften.
färdigblandad inte en aning.

Thomas

henke2
2014-02-10, 07:53
Rökolja är klurigt. Det är givetvis ett kriterie att det skall ryka mycket. Sen finns det fler aspekter så som dess flampunkt, viskositeten, om den löser upp material eller färg i din modell etc. Exempelvis så tar viss rökvätska eld vid lägre temperaturer än andra, det kan bli jättedåligt om man kladdat med olja i/runt modellen. Viss olja är trögflytande så att alla pumpar/installationer inte orkar med den. Viss olja är mer aggressiv så som hydraulolja.

Ofta tullar man på någon egenskap när man försöker hitta billigare alternativ. Men jag förstår problemet, det går åt mycket rökolja om det skall synas och den är inte billig om man väljer tex Super dri.

Carl
2014-02-10, 13:31
Jag har testat en massa olika blandningar utan bra resultat, men med Super Dri röker det utav bara f-n. Används av fullscalaflyg också, dyr men bra!

Mer info! www.mdw-aviation.com

Mvh. Roger.

AM
2014-02-10, 17:23
Paraffinolja använder flera fullskalaflygare jag känner. Biltema har små förpackningar - för den som vill testa.

Thomas
2014-02-10, 17:35
Paraffinolja använder flera fullskalaflygare jag känner. Biltema har små förpackningar - för den som vill testa.

Låter inte det lite kladdigt??

tex
2014-02-10, 19:32
Tack som vanligt för era idéer/erfarenheter
Roger! Du vet inte om man kan få tag i Super dri oljan i Sverige?

Magoozi
2014-02-10, 20:18
Jag har hört att 3W:s rökolja är överlägset bäst.

tångarne
2014-02-10, 20:34
Hab säljer super dri har jag bestämt för mig

Björn.O
2014-02-10, 21:48
Jag har provat många oljor och upplever att Super Dri ger den tjockaste och vitaste röken. 3W oljan funkar oxå ganska bra.
Diesel ger en mörkgrå tråkig rök som fort försvinner.

henke2
2014-02-11, 06:27
Det spelar även stor roll om man förvärmer oljan, hur man sprejar ut den och vilken temperatur avgaserna har. Tamjets har en variant av munstycke med en liten sked bakom som de hävdar halverar mängden rökvätska.

Tänk även på att "diesel" inte är en produkt utan snarare ett namn på en standard att hålla sig innanför. diesel kan alltså vara väldigt olika beroende på var och när man handlar. Viss diesel kan ryka mycket, annan ingenting.

http://www.tamjets.com/original/images/Smoke%20tube.jpg

cykelbud
2014-02-11, 15:37
Det spelar även stor roll om man förvärmer oljan, hur man sprejar ut den och vilken temperatur avgaserna har.

Hej!
Funderar över det där med förvärmningen; läste runt lite och någon skrev att man ska ta värmen från annat än avgaserna, tex linda runt flänsarna, för att annars så kyler man bara avgaserna och nettovärmen blir ung samma. Stämmer det?

henke2
2014-02-11, 18:45
Hej!
Funderar över det där med förvärmningen; läste runt lite och någon skrev att man ska ta värmen från annat än avgaserna, tex linda runt flänsarna, för att annars så kyler man bara avgaserna och nettovärmen blir ung samma. Stämmer det?

Nej det är inte sant. En 3W 157 puttar ut 13.6kW på vevaxeln, verkningsgraden är väl i regionen 25%, så du borde vaska ungefär 40kW i värme. Det mesta försvinner via avgaserna som är 1000grader varma. Att man skulle kyla bort 40kW med rökvätskan är inte rimligt :)

Matsa
2014-02-11, 20:09
Vänt lite nu, min krök te bensinaren är hårdlödad med silverlod som har smältpunkt 640 grader.
Kan väl aldrig bli så varmt som 1000 grader då borde jag flyga med raka rör nu :)

Matsa... som tänker prova på att börja röka, alltså med planet förståss.

henke2
2014-02-11, 20:54
Vänt lite nu, min krök te bensinaren är hårdlödad med silverlod som har smältpunkt 640 grader.
Kan väl aldrig bli så varmt som 1000 grader då borde jag flyga med raka rör nu :)

Matsa... som tänker prova på att börja röka, alltså med planet förståss.

Blir metallen lika varm som avgaserna? Hur varmt är det inne i motorns förbränningsutrymme som är av aluminium? :)

cykelbud
2014-02-12, 16:40
Är det någon som har testat biodisel? Känns liksom bättre att köra med det än vanlig disel...
ryker bättre/sämre? Luktar det lika illa som vanlig disel (som jag har hört att det gör..),

(Själv har jag bara testat blue max rökvätska, den rök juh men jag har inget att direkt jämföra med)

yak 55
2014-02-12, 22:03
Blir metallen lika varm som avgaserna? Hur varmt är det inne i motorns förbränningsutrymme som är av aluminium? :)

Nja, visst i förbränningsögonblicket är gaserna väldigt varma, men en gas som expanderar blir ju också kallare, så gaserna som kommer ut från avgasporten är inte mer än 5-600 grader normalt sett, har man ett högre mottryck kan gaserna bli något varmare, på en fyrtaktare med turbo ända upp till 900 grader, men det är väl vanliga 2-taktare vi pratar om här.

Lelle
2014-02-13, 08:42
Jag brukar kolla avgastemperaturen på avgasringen (moki 4-takt), och den ligger på ung 110-120° direkt efter landning. Inga hiskeliga temperaturer alltså. 2-taktare däremot har nog betydligt högre temperaturer.

henke2
2014-02-13, 10:08
Det är som synes en himla skillnad på avgastemp och vad kringvarande komponenter har för temp. Frågan som gjorde att jag reagerade var just att värma rökoljan med avgaserna vilket inte påverkar rökmängden negativt.

Matsa
2014-02-13, 20:43
Jäpp, så här hade jag tänkt å göra:

Jag hade tänkt mig att få förvärmning på rökoljan på det ca 5cm rostfria ravgasrör som finns strax bakom motorn.
Kopparrör skulle man kunna använda där och sno runt några varv.

Motorn är en DLE-55 RA med bakutblås, väldigt lättstartad så den är jag nöjd med.

Sedan ett block av aluminium mellan cylinderavgasporten och den rostfria avgasflänsen som nu redan sitter där.
15mm aluminium borde vara lagom tjocklek.

I detta block tänkte jag mig att gänga in en nippel som jag hårdlöder fast ex. ett mässingrör
som tittar fram mitt i avgasporten.
Öppningen på röret kläms ihop så det kommer ut mer som en fin dusch.

Rökpump hittade jag hos Airmedia, men är inte säker på hur stor tank man ska välja än.

Så är det tänkt, någon som har idér och tips på detta då det blir mitt första försök med rök ombord?

Matsa...

NitroVein
2014-02-14, 12:34
I detta block tänkte jag mig att gänga in en nippel som jag hårdlöder fast ex. ett mässingrör
som tittar fram mitt i avgasporten.
Öppningen på röret kläms ihop så det kommer ut mer som en fin dusch.


Tänk på att även om du kör utan pipa så har du ändå pulser i avgasporten, så det du sprutar in precis vid porten kommer leta sig in i motorn och behöver vara kompatibelt där också. Diesel t.ex. lär tvätta ren kolven på avgassidan ifrån den oljan som egentligen behövs där.

Jag glömde nämna att jag inte har någon egen erfarenhet av röksystem, så ta informationen för vad den är värd. :)

cykelbud
2014-02-14, 15:47
I detta block tänkte jag mig att gänga in en nippel som jag hårdlöder fast ex. ett mässingrör
som tittar fram mitt i avgasporten. Öppningen på röret kläms ihop så det kommer ut mer som en fin dusch.

I den här videon gör han precis det, kanske där du fått det från? http://youtu.be/TC5dBt-PSUE

Funderade på om man skulle försöka testa med du bro sinter klunkfilter som munstycke, vad tror ni om det? Tänkte att det kan sprida oljan bra? http://hobby.dubro.com/publisher/latest-news/2010/7/7/heli-pilots--tech-tip


Rökpump hittade jag hos Airmedia,
Jag har en likadan, men inte köpt därifrån. Kolla bara nipplarna till slangarna, dessa skruvades ut på min efter första körningen med läckage som följd så jag drog åt dem igen med lite locktite, nu sitter de fint.

henke2
2014-02-14, 17:31
Funderade på om man skulle försöka testa med du bro sinter klunkfilter som munstycke, vad tror ni om det? Tänkte att det kan sprida oljan bra? http://hobby.dubro.com/publisher/latest-news/2010/7/7/heli-pilots--tech-tip

Den är tvärt om mot ett munstycke, du vill ha någonting som sprejar ut oljan, medan klunken gör precis tvärt om.

Det finns många sätt, jag beskriver ett av dem. Vi vill bygga upp ett tryck med pumpen för att spreja ut vätskan. Detta vill vi göra utan att överlasta pumpen. Vi mäter därför effekten som pumpen drar medan vi justerar munstycket.

Munstycket är ett rostfritt rör som plattas till i änden, sedan slipar/kapar man av röret tills man ser en liten springa. Provkör med pumpen och noterar effekten, är den för hög kapar man lite till, är den låg och inget sprej kommer utan det är en stråle så får man banka igen röret mera. När man har en effekt som matchar ungefär vad pumpen kan ge så bör man också ha en fin sprej. Lyckas man inte så är röret för stort antagligen. Till mina små jetmodeller har jag en bränslepump från Kolibriturbinen som rökpump och en kanyl som spridare medan på de större modellerna är pumpen grövre och ett 3mm rostfritt rör används.

Man kan göra på många olika sätt, tex använda munstycke från oljebrännare eller ev från någon moped.

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash2/t31/p180x540/476118_10151089109529505_538239582_o.jpg

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/533341_10151089099954505_510750913_n.jpg


http://imageshack.us/a/img801/6840/20130427121747zed201304.jpg

Matsa
2014-02-15, 01:40
Tänk på att även om du kör utan pipa så har du ändå pulser i avgasporten, så det du sprutar in precis vid porten kommer leta sig in i motorn och behöver vara kompatibelt där också. Diesel t.ex. lär tvätta ren kolven på avgassidan ifrån den oljan som egentligen behövs där.

Jag glömde nämna att jag inte har någon egen erfarenhet av röksystem, så ta informationen för vad den är värd. :)

Bra med reflektioner! Kärran har en kanisterdämpare.

Jag har inte heller nån erfarenhet av röksystem men jag har glott runt lite för att snappa upp
hur det går till :)

Matsa...

Matsa
2014-02-15, 01:45
I den här videon gör han precis det, kanske där du fått det från? http://youtu.be/TC5dBt-PSUE

Funderade på om man skulle försöka testa med du bro sinter klunkfilter som munstycke, vad tror ni om det? Tänkte att det kan sprida oljan bra? http://hobby.dubro.com/publisher/latest-news/2010/7/7/heli-pilots--tech-tip


Jag har en likadan, men inte köpt därifrån. Kolla bara nipplarna till slangarna, dessa skruvades ut på min efter första körningen med läckage som följd så jag drog åt dem igen med lite locktite, nu sitter de fint.

Jajjemen den videon inspirerade mig hur jag ska göra en injektor för rökoljan, då kan man göra fler
i olika storlekar att byta ut om man vill.

Ett bra tips till!
Man brukar märka ganska snart om man glömt bort att locktitea på en bensinare.
Förra Årets premiär motorstart blev lite komisk när skevrodren på min nya SBach 342 55cc ramla nedåt
då skruvarna till servo oken ramlade ur :)

Matsa...

Matsa
2014-02-15, 01:47
Den är tvärt om mot ett munstycke, du vill ha någonting som sprejar ut oljan, medan klunken gör precis tvärt om.

Det finns många sätt, jag beskriver ett av dem. Vi vill bygga upp ett tryck med pumpen för att spreja ut vätskan. Detta vill vi göra utan att överlasta pumpen. Vi mäter därför effekten som pumpen drar medan vi justerar munstycket.

Munstycket är ett rostfritt rör som plattas till i änden, sedan slipar/kapar man av röret tills man ser en liten springa. Provkör med pumpen och noterar effekten, är den för hög kapar man lite till, är den låg och inget sprej kommer utan det är en stråle så får man banka igen röret mera. När man har en effekt som matchar ungefär vad pumpen kan ge så bör man också ha en fin sprej. Lyckas man inte så är röret för stort antagligen. Till mina små jetmodeller har jag en bränslepump från Kolibriturbinen som rökpump och en kanyl som spridare medan på de större modellerna är pumpen grövre och ett 3mm rostfritt rör används.

Man kan göra på många olika sätt, tex använda munstycke från oljebrännare eller ev från någon moped.

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash2/t31/p180x540/476118_10151089109529505_538239582_o.jpg

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/533341_10151089099954505_510750913_n.jpg


http://imageshack.us/a/img801/6840/20130427121747zed201304.jpg

Bra med tips kring detta här, tackar för det.

Matsa...

Matsa
2014-02-21, 19:38
Nu har man kommit igång med lite prylar för röksystemet.

Tillverkade ett block i aluminium med helicoil insatsgänga
i M8 för bra hållbarhet om man vill prova olika munstycken.


43922
Gjorde 2 "munstycken" så man kan byta vid behov
ett har ca 0,3mm öppning och det större ungefär 0,5mm.
Munstycket tätas mot alublocket med kopparbricka.

43923
Monterat på plats, undras bara om tygonslangen
som ska sitta på röret klarar värmen?

Nu återstår att försöka få in en tank på runt 5dl och att
beställa en rökpump och en acc för ändamålet.

Matsa...

AM
2014-02-21, 20:29
Snyggt Mats!
Inom fullskalaflyget så ska man ha munstycket som sprutar in rökoljan en tum (2,5 cm) från avgasporten. Alltså där det är så varmt som möjligt. Rökvätska som används av de flesta airshowpiloter är paraffinolja. Jag vet att det snackades om en vegetabilisk olja som gav fantastisk rök. Den användes av industribagerier och sprejades på långa bakplåtar som gick runt runt. Så den som har försänkningar i bageribranchen kan kanske skaffa någon liter för empiriska test. :-)

Matsa
2014-02-21, 20:42
Snyggt Mats!
Inom fullskalaflyget så ska man ha munstycket som sprutar in rökoljan en tum (2,5 cm) från avgasporten. Alltså där det är så varmt som möjligt. Rökvätska som används av de flesta airshowpiloter är paraffinolja. Jag vet att det snackades om en vegetabilisk olja som gav fantastisk rök. Den användes av industribagerier och sprejades på långa bakplåtar som gick runt runt. Så den som har försänkningar i bageribranchen kan kanske skaffa någon liter för empiriska test. :-)

Tackar för det Ove :)
Jag beställde precis en rökpump av dig.

Mitt munstycke sitter 2 cm från cylinderns ytterkant så jag hoppas det blir bra.

Jag provade med maskinrent på sprayflaska att mata munstyckena, det blir
som en bred fin dusch. Denna dusch blir ungeför 20 mm bred när den träffar
taket på mitt aluminiumblock.

Tank blir en på 3 dl, större blir svårt att få plats med i SBachen.
Det ska iaf bli kul att testa nu i vår :)

Matsa...

Matsa
2014-03-09, 20:05
Nu har jag testat rökeriet, så här gick det.


http://www.youtube.com/watch?v=VvpxP4Y0jqs

Gillar bara inte att det forstsätter att rycka lite när jag stänger brytaren för pumpen.
Sen så går det rätt så fort att tömma en 3Dl tank kan jag lova :)

Matsa...

Daniel L
2014-03-09, 21:05
Att det ryker efter du har slagit av pumpen kan ju bero på två saker. Antingen så själdrar den in rökvätskan(vilket vore lite knepigt i ju med att avgaserna borde trycka tillbaka men man vet aldrig) eller så sprutar du in alldeles för mycket och du fyller ljuddämparen men olja(mest troligt)

Snickarjävel´n
2014-03-09, 21:40
Hur mycket olja öser du in Matsa?

cykelbud
2014-03-09, 22:45
Hej Mats, kul att se att det funkar! Har du mixat pumpen mot gasen? Kan ju va bra så kommer det inte in lika mycket vid låg/halvgas.
Vilken rökvätska använde du i filmen?
Jag har också gjort ett munstycke på samma sätt som du, men utan förvärme. Det funkade bra men jag har bara provkört på marken en gång.
Så hittade jag babyolja på öb, kostar 44kr litern, ska bli kul att testa om det funkar :)

Matsa
2014-03-10, 16:48
Ok försöker svarar allehopa på ett inlägg :)

Jag misstänker att pumpen själv släpper igenom lite olja fastän den är avstängd.
Sedan så ligger tanken högre än själva munstycket också, men jag kan inte få
den lägre eftersom att canistern tar upp all plats nedtill.

Jag har ställt in så att gaskanalen är mixad med kanal 8 som pumpens esc sitter på
och den går så sakta som jag törs köra den utan att den tjyvstannar, och den ökar flödet liiite
i takt med gaspådraget.

Igentligen får man väl vara rätt nöjd med tanke på att det ryker hyffsat på första försöket.
Men en större tank skulle inte vara fel.Motorn går fint på tomgång också med rökeriet påslaget.

Rökoljan jag använder köpte jag hos HAB och den heter Super DRI.
Babyolja för 44kr Litern låter ju intressesant! Hör gärna av dig Cykelbudet om det funkar bra
för jag har bara 300 meter till ÖoB :)

Matsa...

Snickarjävel´n
2014-03-10, 16:57
Du ska ha ett flöde på ungefär 1dl per minut för bästa effekt.

Matsa
2014-03-10, 17:00
Du ska ha ett flöde på ungefär 1dl per minut för bästa effekt.

Då ligger jag rätt bra till, uppskattningsvis så räckte röken i 3 - 4 minuter med min 3dl tank.

Matsa...

Thomas
2014-03-10, 19:00
Vi har en rökmaskin på jobbet som sörplar i sig sånt här http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=product.html&artnr=220303
och det räcker läääänge...

henke2
2014-03-11, 11:34
Vi har en rökmaskin på jobbet som sörplar i sig sånt här http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=product.html&artnr=220303
och det räcker läääänge...


Skillnaden är att ute i naturen behöver du enorma mängder rök. Vi säger att svansen efter flygplanet blir 1meter i diameter, eller vi hugger 1 kvadratmeter. 200meter rök, dvs en förbiflygning blir alltså 200m³ rök. Röken måste dessutom vara väldigt tät när man på ett disco i princip bara adderar lite rök för att se ljuseffekterna bättre.

Jag tror att flygplanet på filmen ovan kommer behöver minst 3ggr så mycket rök för att det skall upplevas maffigt i luften eller vad vi skall säga. Det är ju dock en enkel sak att testa sig fram i mängd rök, sen är det en teknik att skapa denna mängd utan att hälla in för mycket olja.

Kenneth E
2014-03-11, 14:58
Jag brukade också tillägga följande hjälpte: Stor diameter på proppen med liten stigning för att få motorn till att arbeta med högre varvtal med bibehållen hastighet och därmed öka rökflödet ur ljuddämparen. Så gjorde jag när jag höll på med rök på 90-talet, tror även jag gjorde likadant på Moki-stjärnan i början av 2000.

Jag byggde dessutom en rökdämpare i 0.25 SS plåt med flera kammare, ökad volym och större utsläpp för att få mer värme och rök ur systemet.
Ken

cykelbud
2014-03-22, 21:46
Nu har jag testat babyoljan, det funkade bättre när jag spädde ut med lite lampolja. Men riktiga rökoljan är fortfarande bättre.

Ren babyolja
http://youtu.be/8RpS5U1h2s0

Med lampolja, typ 25-30%
http://youtu.be/57VwvRsh-Bk

Bluemax rökolja
http://youtu.be/xmhDppAO6J0

Läste på rcgroups att biodisel är bra, ska se om jag kan få tag på lite.

henke2
2014-03-22, 21:51
Läste på rcgroups att biodisel är bra, ska se om jag kan få tag på lite.

Biodiesel är ett vitt bergrepp... Tänker du 100% RME så säljer Preem det på div ställen , närmast mig är Ikea Torsvik. Det finns en 1000l tank i Skillingaryd mest för syns skull, men den är oftast tom tyvärr.

Klura också på temperaturerna. Olika oljor behöver olika temperatur och mängd. Att bara byta olja är liksom inte hela saken.

Matsa
2014-03-22, 21:53
Kul att se hur det funkar med olika oljor, hoppas du får tag i biodisel man är ju lite nyfiken.

Matsa...

AM
2014-03-23, 09:18
Har du provat paraffinolja än?

Matsa
2014-03-23, 14:51
Jag har inte provat paraffinolja ännu, har snyggat till hjulkåpor och lite småpill.

Matsa...

Lelle
2014-04-01, 07:21
4480644807

Här ett prov på Powerbox´s rökolja. Pumpen är också powerbox. Nippeln är tillplattad så oljan kommer ut i sprayform.

cykelbud
2014-04-01, 07:40
Ser riktigt fint ut! Skulle va kul om det blev så mycket rök hos min också, ska testa att ändra nippeln lite och kanske även förvärma så borde sprayningen bli bättre.

cykelbud
2014-04-12, 21:34
Har du provat paraffinolja än?

Testade ren parafinolja idag, inte biltemas utan decomax som jag köpte på hornbach, kostar också 79 kr litern.
Den vara rätt så trögflytande så jag spädde ut med ca 50% lampolja som jag gort med babyoljan, den funkade bra men det blev riktigt kladdigt under jämfört med babyoljan. Det är ju bara att torka av så inget större problem men det kan ju vara skänt att slippa. Kanske att det behövs mer förvärme när det blir så kladdigt, jag har ju ingen alls....
Så jag ska nog köra babyolja igen, det var nästan halva priset och kladdade mindre.
Kanske att den gav något mörkare rök, paraffinoljan var vit och fin.

Matsa
2014-04-20, 23:31
Fick till ett lyckat test idag efter att jag filat till munstycket så
hålet är nu ca 3X0,5mm (1/2 bredare än första försöket)
Rökstrimman blev dubbelt så kraftigt, så det blev jag nöjd med.

På andra flygningen så lossnade slangen från munstycksröret så det rann rakt ut.
Men det löser man enkelt med en minislangklämma.

Det blev ingen filmsnutt denna gång men möjligtvis imorgon då jag ska på't igen :)

Matsa...