handdator

Visa fullständig version : Walkera



teamleader
2014-02-13, 10:58
Hej

Jag undrar om Walkera är ett bra märke, har nämt detta märke för många heli killar men har fått höra att Walkera har många problem med sina modeller?

PS: När kommer länken till det utskrivbara medlemskortet 2014?

jocke1963
2014-02-14, 00:25
Jag är ingen heli-kunnig kille, men har en Walkera Creata 400 (http://www.hobby-wing.com/walkera-creata-400-helicopter.html)som jag fick med i en bytesaffär för några år sen.
Dock utan Walkeras egen radio och mottagare, som ju tydligen normalt såldes tillsammans.
Den har bara legat i garaget i 2 år, men häromveckan fick jag tummen ur och installerade en mottagare.

Har dock lite problem med setupen då den inte är som "vanliga" helis i 450-klassen.
Istället för att 3 servon sköter swashplattan har den 2 servon som sitter uppe och sköter skevning och framåt/bakåt, sen ett servo som sitter under huvudaxeln och via en tunn axel igenom den stora huvudaxeln sköter höjdjusteringen av rotorbladen.
Kallas tydligen NOR- eller HPM-mixning enl ett antal trådar jag hittat på Helifreak.com.
La in en fråga där igår ang hur jag ska programmera min DX8. Om nån härinne har några tips om hur man gör får ni gärna hojta till.. ;)

På Helifreak finns en egen Walkera-avdelning.
http://www.helifreak.com/forumdisplay.php?f=136

Vad jag sett efter att ha skummat igenom en del trådar ska de modernare Walkera-helisarna vara helt ok, men inte i samma klass som Align m.fl andra märken.

Ålänning
2014-02-14, 18:53
Walkera är nog stort, men inte är det väl direkt nåt höjdarkvalitetsmärke. De har utvecklats mycket senaste åren i alla fall. Förut om man köpte en Walkera-heli och tex en Align-heli så var Walkeran nåt skört rickel som det var svårt få tag på delar, men billig. Align var tvärtom. Idag vet jag inte ...

jocke1963
2014-02-18, 11:31
......
Har dock lite problem med setupen då den inte är som "vanliga" helis i 450-klassen.
Istället för att 3 servon sköter swashplattan har den 2 servon som sitter uppe och sköter skevning och framåt/bakåt, sen ett servo som sitter under huvudaxeln och via en tunn axel igenom den stora huvudaxeln sköter höjdjusteringen av rotorbladen.
Kallas tydligen NOR- eller HPM-mixning enl ett antal trådar jag hittat på Helifreak.com.
La in en fråga där igår ang hur jag ska programmera min DX8. Om nån härinne har några tips om hur man gör får ni gärna hojta till.. ;)

Lägger in ett bra svar själv. Fick hjälp på rcheli.se, testade och det funkar....

"still" skrev:
"Du ska nog ha det som man kallar 90 graders mixning, vissa radio fabrikanter kallar det H-1, vissa kallar det 1 servo. Dvs ingen swash mixning alls. Ett servo per funktion
Men ta och fråga på helisweden.se istället där det finns fler som kan hjälpa"


Jag skrev:
"Tackar!! Det funkar!!
Den heter mycket riktigt "1-servo" i min DX8.
Nu ska jag bara få till det där med olika pitch- och trottelkurvor oxå.... men det finns det ju en massa instruktionsfilmer om på Youtube t.ex.."