handdator

Visa fullständig version : Skaffa balanserare eller ny laddare med inbyggd balanserare?



CoNa
2014-02-27, 07:24
Hej, jag har en swallow ac/dc2 laddare som jag har använt till mina gamla parkzone modeller och annat som behövs laddas. Har dock aldrig gett mig in på lipo.

Denna laddare fungerar visst bra med lcb-6c balanseraren, då man har en interface kabel som gör att man kan se ladd status i lcdfönstret. Hittar en sådan balanserare för ca 450-500 kr.

Min fråga är nu om det är värt att skaffa en sådan, eller skaffa en ny laddare med inbyggd balanserare.
Ser att man får en för strax under 600. Denna t.ex

http://www.rchobbysyd.nu/catalog/product_info.php?products_id=14181

Finns det andra balanserare som har samma interface funktion som lcb-6c?

Edit: hittade precis en lcb för 245kr , så då är det inte längre en fråga. Bara att köpa :)

McRegor
2014-02-27, 09:22
Personligen tycker jag bara att externa balanserare är struligare att använda så mitt förslag är trots allt att lägga på några hundringar och köpa en ny, bra laddare - t ex denna http://www.autopartner.se/icharger-106b-250w-10a-p-18314-c-213.aspx Då får du dessutom en laddare med 5 ggr så hög laddeffekt som både den du länkade till och jag gissar att även din nuvarande är en 50 W-laddare.
Vill du handla ifrån utlandet så kan du säkert hitta den lite billigare.
Snåla inte på laddare för det kan snabbt straffa sig genom ackar som får kasseras i förtid.
Roger

CoNa
2014-02-27, 11:15
Ska börja med balanseraren för att sedan gå över till något bättre som denna.
Just nu blir det lite för mycket pengar då jag har en hexa på väg in också.
Tackar för förslaget.
Rent generellt, laddar den 5ggr snabbare med 250w eller vad är vinsten?
Kommer att köra 3s runt 4000 mAh lipon.

En annan lite fråga om någon vet.
Jag har en parkzone kärra som jag kör NiMh batteri på (10.8v 1000 mAh)
Kan jag skaffa ett LiPo batteri med motsvarande kapacitet och koppla in och bara köra?
Eller behöver man göra någon modifikation?

Tänkte mig något som denna som utbyte mot den gamla accen och få lite längre flygtid på köpet.
http://www.autopartner.se/fullymax-1600mah-3s-25c-p-17513-c-135.aspx

McRegor
2014-02-27, 11:50
Hej,
Kort svar...
* Med en 50 W-laddare kan du ladda med precis 1C (4A) när du laddar din 3S4000.
* Med en kraftigare laddare - i detta fall iCharger 106B Plus - kan du med just den laddaren öka till 10 A laddström om acken klarar detta vilken de flesta moderna ackar gör (motsvarar 2,5 C-laddning). Därmed borde du klara själva laddningen på lite mindre än halva tiden jfr 4 A laddning. Sen kan just denna laddare ladda ett 6S-paket med ca: 10 A men du kan säkert hitta laddare som klarar av ännu högre ström men glöm inte att du också behöver ett nätaggregat som klarar denna väsentligt högre laddeffekt jämfört med vad du har idag (om du laddar hemma och inte via t ex bilbatteri).
* Du borde kunna byta ut NiMh-acken mot den LiPo du länkar till men det är inte 100 % säkert att fartreglaget klarar av att varna för/bryta vid låg ack-spänning så du bör nog hålla reda på flygtiden istället via t ex en timer. Men kolla med leverantören eller om du har nån spec på fartreglaget.
Roger

CoNa
2014-03-13, 09:55
Passade på att skaffa en något bättre laddare då jag beställde extra lipo. Det blev en AK610ac då jag ville slippa extra nät agg.
Den klarar max 90 w och 10A , men det är ju dubbelt mot swallow laddaren ändå. Har inte bråttom att ladda och lipona mår ju bättre av att laddas sakta har jag förstått.

Ännu en fråga uppstår dock.
Min F550 är ställd att larma vid 10.9 och landa vid 10.6 volt.
När jag landar (vid 10.9v) och laddar upp igen så fick jag in ca 1700 mAh innan den var uppe i 12.5 V
För att få ut mer flygtid och inte bara dra knappt hälften av ampen borde jag minska larmet till kanske 10.4 och landa vid 10.0?
Vad jag förstår är att volten sjunker snabbt i slutet.
Känns bara som man inte nyttjar batteriets kapacitet riktigt , men vill ju vara på den säkra sidan ändå.
Så länge man inte går under 3.1 är det väl lugnt har jag förstått.

Kenneth E
2014-03-13, 10:07
Urladdningskurvan är något du får testa på batteriet, jag brukar be mina flygkompisar hovra och klocka tiden strax över marken tills batteriet inte orkar lyfta mer. då får du en max tid som du skall har landat innan den går ut. På din radio kan du säkert sätta timers en som larmar om att det är dags att återvända och en som larmar om att du skall landa omedelbart(Typ "NU!").

Själv så kolla jag mina batterier mot klockan och antalet mAh som jag stoppar i dem.

Vad jag lärt mig är att batterier med lägre C förvarnar om att batteriet är svagt, man känner det om man flyger ofta att den börjar bli seg. Är där högre C än 25 brukar jag rekommendera timer eller strömräknar krets(Vilket finns nu på de flesta kontroller system, som indikerar med lysdiod eller telemetri) då de har en ganska skarp urladdningskurva i slutet av cykeln.

Ken