handdator

Visa fullständig version : Expo d/r vid dubbelkommando?



Martin_s
2014-03-17, 15:14
Hejsan!!

En en bekant till mig vill prova på det här med rcflyg och tänkte hjälpa honom lite på traven genom dubbelkommando och undrar nu lite hur det fungerar med expo och dual rates.. Jag har en enkel spektrum dx4 ligger jag tänkt använda som slav sändare och min dx7s som master. Ställer jag på expo och d/r i dx7an får man hjälp av det då i slav sändaren eller måste man ställa sådant i den med?

jocke1963
2014-03-17, 16:10
Har DX4:an ens D/R + Expo?

Christer J
2014-03-17, 16:26
Jag flyger dubbelkomando med JR DSX9 som master och Spektrum DX6i som slav. Så länge man håller in trainerspaken så är det slaven som styr med sina inställningar (D/R + Expo) och spakrörelser.

Martin_s
2014-03-17, 16:36
Tack Christer då var det som jag trodde :-/.. Nej ingen expo på dx4 enbart en enklare form av d/r tror det är 100 allt 70% det går att välja på en switch

Martin_s
2014-03-17, 16:51
Hur är det förresten med trim? Påverkas det också alltså av slav sändaren?

Christer J
2014-03-17, 16:52
Med mina radiosändare om jag håller in trainerspaken på masterradion så är det slaven som bestämmer allt (även trim) och master ändras inte i sina inställningar än hur man ställer om på slavradion. Släpper jag traierspaken blir allt som förut igen enligt masterradions inställningar, sedan tror jag att det är så att slaven lånar själva radiosändaren från master men den lånar inte några inställningar eller spakrörelser.

pgrts
2014-03-17, 17:33
Du har väl ett par olika traner-mode på DX7-an.
Jag har ingen -s men misstänker att du kan fixa det.
Har du kollat manualen?

Pilot Link Master ger enbart spakrörelserna från slaven medan lärarradion bestämmer D/R med mera.