handdator

Visa fullständig version : Högspänning.



Nimbus-Bert
2014-04-12, 08:30
Har en fundering om en högspännings kabel kan störa ut en radiostyrning (2,4GHz). Fick veta att det ligger en högspännings kabel i åkern där jag brukar flyga. Nu efter att misslyckats flyga där så har vi misstänkt att det är vindarna som ställer till problem men kan det vara kabeln som stör.
Var med när vi mätte ut den och såg då att hans mätutrustning reagerade långt innan vi var över kabeln.

Bert

UndCon
2014-04-12, 09:32
Det beror väl på hur djupt den är nergrävd?

pgrts
2014-04-12, 09:32
Högspänningskablar är besvärliga, men mindre när de ligger i marken än de som är i luften.
På klubbfältet passerar man (förhoppningsvis) både från öster och söder vid landningsinflygning.
Det var hänt att en fena strukit med och även värre träff minst en gång.
Fast störning via radion har jag aldrig märkt. De instrument som elfirmor har för att märka ut kablar är väldigt precisa och kan ange djupet kabeln ligger på med ett par cm noggrannhet.

MrOnk
2014-04-12, 09:47
Lika dant där vi flög för ut. Massa högspännings kablar men vi flög både under och över och aldrig någonsin märkte jag eller andra av någon störning.

freddan_6
2014-04-12, 13:40
En normal anläggning av kvalitetsmärke ska klara att flyga över 800kV utan att räckvidden förändras. Frekvensen i högspänningskabeln är för låg för att påverka (50Hz vs 2400 000 000 Hz), kabeln är för tunn för att kunna skymma fri sikt. (Om det är luftledning, är det nergrävd ledning så är det nog försent om såna funderingar kommer)

Men det finns sakers som kan kännas som radiostörning

Kalllödning - har känts som radiostörning för mig
Tappad mottagarantenn - har känts som radiostörning för mig
Trasigt sändarsteg - har känts som radiostörning för min far, 2 gånger bägge med spektrum DX6i
Linjär BEC i akrobatikplan - har känts som radiostörning för mig. Jag fick brännsår när jag kände på ESC:n. Numera bytt till 40A ESC med SBEC trots att jag max drar 30A, men servon vid hovring drar så mycket att linjär BEC inte räcker.

pgrts
2014-04-12, 14:24
.. kabeln är för tunn för att kunna skymma fri sikt. (Om det är luftledning, är det nergrävd ledning så är det nog försent om såna funderingar kommer)...
:sarcastic:

Ålänning
2014-04-12, 14:44
Det är väl knappast frekvensen 2.4GHz som 50Hz högspänning kan störa OM det stör, det är väl i så fall en massa andra störningar och fält som denna högspänning ger ifrån sig som kan få elektronik att spöka, eller?

freddan_6
2014-04-12, 15:30
Det är väl knappast frekvensen 2.4GHz som 50Hz högspänning kan störa OM det stör, det är väl i så fall en massa andra störningar och fält som denna högspänning ger ifrån sig som kan få elektronik att spöka, eller?
Alla dessa "massa fält och andra störningar" är tre stycken

Elektriska växelfält med frekvensen 50Hz
Magnetiska växelfält med frekvensen 50Hz
Elektomagnetiska växelfält med frekvensen 50Hz.

Dessa stör inte 2,4GHz, förutsett att man inte gjort en konstruktion helt åt h-vete när man konstruerade anläggningen.
Det är nämligen rätt svårt att göra en 50Hz-antenn, den måste vara jättestor (C/F= 5996 km).
Ingen av de CE-märkta anläggningarna störs. Jag vet ej vad kineser hittar på de har vad jag vet snart gjort alla misstag som finns när det gäller elektronikkonstruktion.

Kenneth E
2014-04-12, 16:43
Jag tror inte heller att2.4 störs, dock är jag osäker på annan utrustning som kan påverkas av magnetiska störningar, vissa av våra farkoster har idag gps inbyggd i mottagaren och här ser jag en fara. Kan någon förklara om detta stämmer?

Ålänning
2014-04-12, 18:13
Jag menade alltså att 2.4GHz INTE störs utan att nåt annat störs av alla dessa tre fält som du räknade upp Fredrik. =) Varför tänds ett lysrör om man riktar det mot en högspänningsledning tex. Brr!

freddan_6
2014-04-12, 18:17
Jag tror inte heller att2.4 störs, dock är jag osäker på annan utrustning som kan påverkas av magnetiska störningar, vissa av våra farkoster har idag gps inbyggd i mottagaren och här ser jag en fara. Kan någon förklara om detta stämmer?
Nej stämmer ej.
GPS:en har inte magneter utan radiomottagare. GPS=Global Positioning System med 24-32 satelliter. Wikipedia förklarar bra hur det fungerar.

berthrsd
2014-04-12, 18:43
Däremot så förlitar sig multirotorer med GPS även på en magnetometer, och den störs i allra högsta grad av elektromagnetiska fält.

freddan_6
2014-04-12, 18:49
De magnetiska växelfälten på 50Hz inducerar en potentialskillnad i lysröret som får dem att tända. Ganska ofarligt.
mvh //Fredrik

frznlogic
2014-04-12, 20:11
Magnetiska fält avtar kubiskt med avståndet så de blir snabbt ganska ofarliga för magnetometrar. Så nära borde du ändå inte flyga kablarna ;-)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Michael
2014-04-12, 21:13
Magnetiska fält avtar kubiskt med avståndet så de blir snabbt ganska ofarliga för magnetometrar. Så nära borde du ändå inte flyga kablarna ;-)

Riktigt så är det inte! Den magnetiska fältstyrkan utanför en lång rak ledare (som en kraftledning) är omvänt proportionell mot avståndet till ledningen, dvs. den skalar som 1/r där r är avståndet till ledaren.

UndCon
2014-04-12, 22:00
När jag gjorde lumpen var det några som satte upp en mobil radiostation på en kraftledningsgata och de kunde inte kommunicera med omvärlden - så att säga att det inte påverkas är lite missvisande tycker jag.

frznlogic
2014-04-12, 23:17
Riktigt så är det inte! Den magnetiska fältstyrkan utanför en lång rak ledare (som en kraftledning) är omvänt proportionell mot avståndet till ledningen, dvs. den skalar som 1/r där r är avståndet till ledaren.

Oops, tackar för rättelse.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

freddan_6
2014-04-13, 11:41
När jag gjorde lumpen var det några som satte upp en mobil radiostation på en kraftledningsgata och de kunde inte kommunicera med omvärlden - så att säga att det inte påverkas är lite missvisande tycker jag.
Men de använde nog inte 2,4GHz-frekvens snarare någon militär frekvens mellan fm-radio 100MHz och teve 400MHz (om det var "nyligen" ). När jag gjorde lumpen 1980 använde man lägre frekvens än 100MHz. Den militära radioutrustningen från den tiden var inte ESD-skyddad, så som all elektronik är idag.
Hur långa var antennspröten på militärantennen?

UndCon
2014-04-13, 13:58
vet ej - det var mörkt och jag jobbade inte med sådana saker....

Nimbus-Bert
2014-04-13, 13:59
Bara funderar vidare, fjärrstyrning, fjärravläsning sker via elnätet vilken frekvens sker det vid och är det överlagrat växelspänningen?

Jordkabeln kan ligga ca 1M (enl. utmätare) under marken så visst kan jag hamna närma den.

freddan_6
2014-04-15, 16:32
Fjärravläsning sker hos mig idag via mobiltelefon, det sitter ett SIM i min elcentral. Men på förra stället jag bodde på låg det överlagrat på elnätet. Elleverantören sade att man kunde komma upp i 10/10 MBit/s som internetanslutning, men de kom aldrig över testfasen då det var för mycket problem med de nya säkringsskåpen med automatsäkringar och jordfelsbrytare. Så därför bör det vara 20MHz överlagrat.

Nimbus-Bert
2014-04-15, 18:36
Högspännings nät 444 MHz, från säker källa.