handdator

Visa fullständig version : fick byta till nytt modellminne



Tobbepostis
2014-04-29, 09:22
Hej Tobbe här. Var ute och flög min tvåmotorr Islander förra veckan och allting funkade kanon.Kommer ut till fältet igår,sätter på sändaren rätt modellminne,kopplar in lipon och det bara piper,piper och piper.Efter mycket testande bla kopplar in ett nytt fartreglage på ena motorn, inget resultat bara pip och pip.Delitar modellminnet och lägger in kärran på ett nytt modellminne och VOLA funkar kanon igen.Vad kan det bero på? Radion är Futaba T8FG

Tobbe

numnutchris
2014-04-29, 13:17
Vad var det som piper o piper? - Radion piper tex. om man slår på den med nån mix på slagen, gasen inte nere, motor aktiverad om man pillat i den menyn etc.

Modellen som piper? - Fartreglagena piper om man slår på mottagaren och radion har gasen på - en klassiker verkar vara att man råkat pilla på gastrimmen... Kika tex. i radions servomeny, tex LNK - SERVO, hur servona står när det piper.

Tobbepostis
2014-04-29, 15:14
Pipet kom från motor/reglages.Propellrana rörde sig fram och till baka liksom skakade.Gasspaken i botten.Gastrimmen helt ok
Tobbe

numnutchris
2014-04-29, 15:53
Vet inte om det låter så vid signalbortfall också, men det du beskriver brukar hända när man startar fartreglage och gasen är på delvis eller fullt. (Hur kolldes gastrimmens läge om modellminnet blev raderat?)


Pipet kom från motor/reglages.Propellrana rörde sig fram och till baka liksom skakade.Gasspaken i botten.Gastrimmen helt ok
Tobbe

Tobbepostis
2014-04-30, 08:49
Jag kollade gastrimmern innan radering,jag kollade att gaskanalen var inställd revers på kanal 3 som det ska vara på Futaba
Jag gjorde en hel massa koll och råd som jag fick av flygarkompiserna,inget hjälpte innan jag bytte modellminne