handdator

Visa fullständig version : Köpråd Radio till quadcopter



hygea
2014-04-30, 15:55
Hejsan allihopa! Har kört med min lilla hubsan x4 ett bra tag nu och pillat med nyckelringskameror o grejer men känner att det är så fruktansvärt smått, så nu har det blivit dags att bygga en egen lite större! Har tänkt mig att bygga en v-tail quad likt den på flitetest så har delarna uttänkta i alla fall, Nu så står jag i valet av en radiosändare och känner mig ganska lost... Känner inte för att lägga flera tusentals kronor på en sändare, men sen vill man ju inte förlora signal eller dyl.

Ska som sagt användas till min quad som jag har tänkt att köra fpv med också , har kikat lite på dessa:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__45026__FrSky_2_4GHz_ACCST_TARANIS_X9D_Digital_Te lemetry_Radio_System_Mode_2_.html

samt

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8992__Turnigy_9X_9Ch_Transmitter_w_Module_8ch_Re ceiver_Mode_2_v2_Firmware_.html

Så om någon kunde peka mig lite i rätt riktning med vad man bör leta efter så vore jag tacksam!

//Viktor

finnen
2014-04-30, 19:30
Kolla in taranistråden här på rcflyg, där har de en del att säga om den. Det lär inte vara en radio som du växer ur i alla fall, den klarar i princip allt och mer som även dyrare radios gör. Den har ju även telemetri som standard, vilket lär vara bra om du ska flyga FPV.

9X är ju klart mycket mer budget än Taranisen. De flesta säger att du kommer att bli tvungen att fixa till en del själv på den (löda kontakter, fixa switchar, eventuellt installera openTX). Taranisen är mer plug and play, den fungerar som den är.

PeterGBG
2014-05-01, 09:39
Jag har Taranis och är grymt nöjd med den, det är en kvalitetsradio. Har en nTurnigy 9Xr också, den funkar men är inte alls jämförbar när det gäller kvalitet på hårdvaran. Jag använder min Taranis till multirotor.

Steflo112
2014-05-01, 10:51
Hej Hygea
Jag har båda dessa sändare. Turnigyn har jag haft ca 1 år och för två veckor sedan fick jag min Taranis. Jag håller med både finnen och PeterGBG. Taranisen är klart bättre, bara att programmera och ut å flyg. Turnigyn kräver arbete, tid och lödkunskap. Då kan den ändå inte lika mycket som Taranisen. Skall du köra FPV så är Taranisen överlägsen med sin telemetri. Du kan höra ditt RSSI värde och även höra vilket "värde" dina switchar har. Grymt bra när man växlar mellan olika "flightmodes" med sina goggles på.

hygea
2014-05-03, 17:48
Tack för svaren! Lutar starkt åt en Taranis då! Är hobbyking bästa stället att införskaffa den då eller finns det någon annan sidan man missat?

McRegor
2014-05-03, 18:05
Tack för svaren! Lutar starkt åt en Taranis då! Är hobbyking bästa stället att införskaffa den då eller finns det någon annan sidan man missat?
Det beror nog främst på om du vill ha nån after-sales-service eller ej... Garanti-åtagande kan du nog i stort sett glömma - om inte annat så av fraktkostnadsskäl. Jag skulle handla inom EU - det finns ju en tråd här där det framgår att en Kina-köpt Taranis blev dyrare än en köpt av en svensk handlare.
Roger

Steflo112
2014-05-07, 17:09
Jag köpte min på HK utan problem med extra kostnader. Om du inte har några FrSky mottagare så glöm inte att ta med någon eller några, för i mitt kitt fanns varken mottagare eller batteriladdare till Taranisen. Köp någon mottagare med telemetri, om du nu vill ha det. Stefan

hygea
2014-05-07, 22:51
Jag köpte min på HK utan problem med extra kostnader. Om du inte har några FrSky mottagare så glöm inte att ta med någon eller några, för i mitt kitt fanns varken mottagare eller batteriladdare till Taranisen. Köp någon mottagare med telemetri, om du nu vill ha det. Stefan
Ok tack!

Ilfrazr
2014-05-08, 00:15
Jag köpte min på HK utan problem med extra kostnader. Om du inte har några FrSky mottagare så glöm inte att ta med någon eller några, för i mitt kitt fanns varken mottagare eller batteriladdare till Taranisen. Köp någon mottagare med telemetri, om du nu vill ha det. Stefan

Banggood.com köpte jag min. Rätt snabb lev. och hitills är jag inte annat än nöjd Thumbs upp!
PS! Välj dollar så blir det förhoppningsvis billigare i tullen om den fastnar där. FRI Frakt