handdator

Visa fullständig version : Intresserad att bygga min egen quadcopter



ViruZ
2014-05-15, 16:55
Hejsan allihopa!

Jag är intresserad att bygga min egen quadcopter då jag vägrar spendera så mycket på en förbyggd quadheli. Jag har sätt att för billigare kan du bygga bättre än de förbyggda.

Jag har själv redan kollat på vad som krävs och behövs plus jag har kollat på youtube videoer som visar hur man gör. Det värkar ganska enkelt och behövs inte 100 olika delar för det ska fungera.

Jag är en registrerad medlem på "RCgroups" och jag har frågat där redan men ingen värkar svara. Jag har skrivit där frågorna på engelska och jag förmodar att alla kan här engelska så jag bara kopierar frågorna på engelska och klistrar in här.

(sorry om det finns stavfel)

1. When i am buying a ESC what shoud i look at?, What is ESC?, How to choose the right one?

2. When i am choosing the 4 motors what shoud i look at?, how can i see how strong and how much battery power they eat?

3. When i am buying a battery what shoud i look at?

4. I heard ine a video yesterday "K board" What is it? what do it do? after you said what it is, what shoud i look at when choosing one?

5. Flight controller. I heard its the mind of the quad?, what shoud i look at when buying one?

6. I heard a word yesterday "power distrubter" (hope its the right word), what do it do in a quad?, what shoud i look at when buying one?

7. Frame, I know what frame is but what shoud i look at when buying one?

8. Props, what shoud i look at when buying one?, do i need to buy 2 different props when choosing, I heard that there need to be 2 props which goes the click wise and 2 anti clockwise, Do i need 2 different kind of props to that?

9. Fitting problems?, I place everything on the frame right. How can i see on the web that that parts i've choosen will fit? Also how to i know that everything works together?, example "that ESCs works with that motors?".

10. What shoud i look at when choosing a 3axis kit?, and camera.

11. What shoud i look at when buying a transmitter?

12. How do i program it when it's built together?

13. Vad är KV på rotorerna?

Ni kan även lägga till saker i era svar om saker jag borde veta?, tips and tricks eller fakta/info..


Jag är själv ny på forumet men inte ny med RC. Jag styr bara Heli/flygplan inom RC eftersom det som intresserar mig mest. Dock vet jag inget om hur sakerna fungerar jag kan bara styra dem:D

Jag har även några mål som jag vill nå när jag bygger min quad. Dessa sakerna vill jag att quaden ska klara av

1080p Kamera (köper den när jag har gimbalen)
3 axis Gimbal (när det blir billigare eller på rea)
30 min flyg tid
FPV i 1 km
Kontroll inom 2 km
GPS
failsafe mode/autolanding (går det ens på en Custom built?, jag vet ej)
Den ska vara stabil
Vindmotståndligt. Jag menar att den ska klara av normalstora vindar. Inte som min micro heli nu som inte ens klarar av vindstilla där ute:D


Allt jag kan nu lärd ejag mig max 2 dagar sen, om något är fel bara kommentera det också.

Cheers

markusb
2014-05-15, 18:30
Du beskriver med dina engelska frågor att du vet absolut ingenting om detta.
Samtidigt specar du upp mål som tar flera år att uppnå på ett rimligt sätt.

Glöm gimbal, glöm 30min, glöm 2km kontroll, glöm GPS, glöm autolanding.

Läs på så mycket du kan i ämnet och förslagsvis bygger du en simpel RC explorer tricopter och lär dig flyga den.
Utöka den efterhand som du lär dig mer och bemästrar flygningen.

Fler medlemmar här på rcff kommer troligtvis säga samma sak som mig och det är bara i välmening, dina mål är inte rimliga just nu, låt det komma efterhand! Jag lovar dig att en mjukstart är att föredra.

Jag började själv med en RC explorer trikopter. Lärde mig att flyga den på klassiskt vis. Sedan monterade jag FPV kamera, sedan en HD kamera, sedan byggde jag en quad, sedan ett plan, sedan en annan tri, sedan två andra quadar, sedan flög jag iväg 1km, efter det byggde jag ett plan till och på den monterade jag GPS och annat lull och lärde mig det.

Detta är under ca 3 års tid... Jag är glad att jag tog det lugnt och njöt av alla steg i hobbyn. Jag har bra förståelse för det mesta och vet vad jag vill och behöver.

Allt skrivet i välmening och jag önskar dig en rolig och bekymmersfri start på en underbar hobby! Börja smått!

ViruZ
2014-05-15, 19:40
någon här?

Edit- jag såg kommentarer tillslut:D

ViruZ
2014-05-15, 19:45
Du beskriver med dina engelska frågor att du vet absolut ingenting om detta.
Samtidigt specar du upp mål som tar flera år att uppnå på ett rimligt sätt.

Glöm gimbal, glöm 30min, glöm 2km kontroll, glöm GPS, glöm autolanding.

Läs på så mycket du kan i ämnet och förslagsvis bygger du en simpel RC explorer tricopter och lär dig flyga den.
Utöka den efterhand som du lär dig mer och bemästrar flygningen.

Fler medlemmar här på rcff kommer troligtvis säga samma sak som mig och det är bara i välmening, dina mål är inte rimliga just nu, låt det komma efterhand! Jag lovar dig att en mjukstart är att föredra.

Jag började själv med en RC explorer trikopter. Lärde mig att flyga den på klassiskt vis. Sedan monterade jag FPV kamera, sedan en HD kamera, sedan byggde jag en quad, sedan ett plan, sedan en annan tri, sedan två andra quadar, sedan flög jag iväg 1km, efter det byggde jag ett plan till och på den monterade jag GPS och annat lull och lärde mig det.

Detta är under ca 3 års tid... Jag är glad att jag tog det lugnt och njöt av alla steg i hobbyn. Jag har bra förståelse för det mesta och vet vad jag vill och behöver.

Allt skrivet i välmening och jag önskar dig en rolig och bekymmersfri start på en underbar hobby! Börja smått!

tack för svar.

Jag uppskattar din rekommendation. Men Tricopter skulle nog inte intressera mig so mycket, Quad är mer den som jag vill testa.

Jag kommer nog följa de med att glömma Camera/axis3/1 Km.

Har du kanske npgon mer rekommendation?. Rek. på delar kanske?

dvogonen
2014-05-15, 20:52
Köp billiga och välbeprövade prylar. Du kommer garanterat att gå i backen några gånger och då är det skönt att inte ha en förmögenhet monterad.

Köp ett KK2-kort som flygkontroller. Inte det mest avancerade i världen, men väldigt enkelt att använda, välflygande och mycket prisvärt.

Köp inte för stora motorer. Visst kan de bära mer, men då krävs större batteri, grövre ram och större fartkontrollers. Detta blir tyngre och dyrare. Köp motorer som max behöver 18-20 Watts fartkontrollers.

Bygg ramen i trä. Det är billigt och dämpar vibrationer bra. Lätt att laga också. Nästa quad kan du bygga i mer avancerade material.

dvogonen
2014-05-15, 20:56
Och hoppa som sagt över FPV-biten fram tills dess att du har en välfungerande quad.

radiocontrol
2014-05-15, 21:12
Den här tråden är fortfarande en bra början trots att den har 1,5 år på nacken.
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/34931-Till-alla-nyb%C3%B6rjare-inom-multirotor

Första länken till ramen har ändrats till http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__49725__Q450_V3_Glass_Fiber_Quadcopter_Frame_450m m_Integrated_PCB_Version.html

Och andra länken till styrkortet är nu http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__54299__Hobbyking_KK2_1_5_Multi_rotor_LCD_Flight_ Control_Board_With_6050MPU_And_Atmel_644PA.html

Resten verkar fungera.

Att bygga ram i trä som dvogonen skriver är också ett mycket bra råd. Jag föredrar en H-quad som jag tycker gör det enklare att se vad som är fram och bak.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1997189

JL1976
2014-05-15, 23:46
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__47013__Turnigy_SK450_Quad_Copter_Powered_By_Mult istar_Quadcopter_5X_Package_Mode_2_Ready_to_Fly_.h tml

denna kanske är intressant?

ViruZ
2014-05-16, 09:20
Köp billiga och välbeprövade prylar. Du kommer garanterat att gå i backen några gånger och då är det skönt att inte ha en förmögenhet monterad.

Köp ett KK2-kort som flygkontroller. Inte det mest avancerade i världen, men väldigt enkelt att använda, välflygande och mycket prisvärt.

Köp inte för stora motorer. Visst kan de bära mer, men då krävs större batteri, grövre ram och större fartkontrollers. Detta blir tyngre och dyrare. Köp motorer som max behöver 18-20 Watts fartkontrollers.

Bygg ramen i trä. Det är billigt och dämpar vibrationer bra. Lätt att laga också. Nästa quad kan du bygga i mer avancerade material.

Tack för svar. Ja jag kollade in KK2 kortet igår i butiker och videoer och jag ser att det är enklare att programera.

jag vet inte riktigt vad "stora" motorer är. Men jag skulle vilja ha ganska starka motorer för bra pris. Funderade på om jag skulle kunna montera på ett 4000-5000 mahs battery med 4 ganska bra motorer. jag vill ha de bättre motorer eftersom jag vill kunna montera upp en billigare kamera när jag väl vet det jag ska.

Du säger bygg en av trä. Jag ska see vad jag kan göra. Jag har inget trä hemma att göra av. Klart kan jag fixa. Kanske på träslöjden kan jag fråga läraren om lätt och starkt trä..

Jag är personligen 15 år gammal och tålmodig. Jag har typ 2 hobbier. Datorer och RC...

cheers

neu
2014-05-16, 09:55
Var i landet bor du? Kan va en bra idé att åka förbi en klubb och prata lite med en fpv pilot.

Vad har du för budget? Tänk på att uttrycket "du får vad du betalar för" stämmer mycket bra när det kommer till flyg. Köp inte bara det billigaste för det blir bara dyrare i längden.

ViruZ
2014-05-16, 13:49
Var i landet bor du? Kan va en bra idé att åka förbi en klubb och prata lite med en fpv pilot.

Vad har du för budget? Tänk på att uttrycket "du får vad du betalar för" stämmer mycket bra när det kommer till flyg. Köp inte bara det billigaste för det blir bara dyrare i längden.

Budget är runt 5000 kronor. Jag har egentligen 17000 kr att spendera men resten går på en ny dator..

Jag bår i Skåne i en by runt Malmö. Jag tror att det finns en flygklubb i Malmö men jag vet ej om det är värt att gå dit och snacka med dem.

neu
2014-05-16, 14:33
Aha jo ja det är lönt att snacka med dom. Är själv från Malmö och med i MRFS. Du är välkommen ut så kan du få se grejerna. Vårat fält ligger intill kvarnby. Avtala en tid innan så det är säkert att jag eller annan fpvare är där.

5000kr är verkligen på gränsen om du ska ha radio och allt annat. Börjar du utan fpv så kan du nog bygga dig en quad för 2000kr och 1500kr+ för en radio sen så behöver du en laddare för 400kr (inte riktigt säker på vad en budget laddare kostar).

Brukar säga ta dina krav och dela dom med 2 så har du en början och allt som har med gps och autopilot att göra kan du stryka på din första quad. Börja simpelt och sen uppgradera efter hand.

ViruZ
2014-05-16, 15:50
Aha jo ja det är lönt att snacka med dom. Är själv från Malmö och med i MRFS. Du är välkommen ut så kan du få se grejerna. Vårat fält ligger intill kvarnby. Avtala en tid innan så det är säkert att jag eller annan fpvare är där.

5000kr är verkligen på gränsen om du ska ha radio och allt annat. Börjar du utan fpv så kan du nog bygga dig en quad för 2000kr och 1500kr+ för en radio sen så behöver du en laddare för 400kr (inte riktigt säker på vad en budget laddare kostar).

Brukar säga ta dina krav och dela dom med 2 så har du en början och allt som har med gps och autopilot att göra kan du stryka på din första quad. Börja simpelt och sen uppgradera efter hand.

Aha, Så jag borde bygga en sqaud som är ganska stor och uppgraderbar?

Henke.a
2014-05-16, 21:58
Bygg något i 400-500 klassen, tex en Kina kopia på dji 450, ta något du kan få reservdelar till på ett smidigt sätt..
Bygga stort rekommenderar jag att göra senare när du lärt dig grunderna :)

neu
2014-05-16, 22:48
Jepp man kommer långt med en i 450 size

Elflygarn
2014-05-17, 00:26
Som Neu säger, kom ner på klubben och kika på sakerna, snacka med oss och få dig en uppfattning om vad som krävs för att få grejorna att funka. Är det fint väder och inte karneval, som det är här i Lund denna helgen, så är det gott om folk på fältet.

Och vill du flyga quad, starta med nånting litet, tex en Hubsan, för att få koll på hur de flyger. Vill du börja köra FPV så är FPV-varianten av den med ett par goggles inte helt dumt för att få koll på hur man flyger first person utan att det kostar för mycket.