handdator

Visa fullständig version : Skevroder konvertering.



Henke80
2014-05-17, 21:09
Hej.


Har en högvingad balsa modell med tre kanaler. Jag kommer att skära ut skevroder och testa.
Men nu till frågan.

Finns det någon universell procent av vingytan som ska vara en skevroder yta?
Detta är ett långsamt gående plan utan 3d egenskaper. Kanske framgick av att det är
högvingat.

Spännvidd ligger på runt en meter.
Är det något mer ni behöver veta så fråga på bara.

Mvh Henrik

Michael
2014-05-17, 21:43
Följande bild kan nog vara till hjälp. Ska du ha skevroder längs med hela bakkanten, s.k. "strip ailerons", föreslås 15% av kordan, dvs. vingens bredd.

45602

Henke80
2014-05-18, 06:07
Hej o tack.

Jag hade ju tänkt att ha roderytan längst ut på vingen. Men med tanke på en liten vinge så kanske det är bättre att ha hela vägen?

Annars tar jag 40% in från vingspetsen och 15% av kordan.

Mvh Henrik

jocke1963
2014-05-18, 09:10
Detta är ett långsamt gående plan

Men då behöver det väl inte ens några vingar..?
Förlåt, kunde inte låta bli... ;)

McRegor
2014-05-18, 10:06
Hej Henke,
Enklast är strip-skevroder och mitt tips är att välja den enklaste metoden för det är inte säkert att du åstadkommer nån större förändring/förbättring på en kärra konstruerad att flyga med sida/höjd.
Min lilla Multiplex Panda som bara har sida/höjd rollar t ex lika bra med dessa roder som andra seglare jag har som faktiskt är försedda med skevroder. Sen finns det väl situationer där skevroder kan hjälpa till men för kärror konstruerade för sida/höjd-styrning så ser jag få anledningar att också lägga till skevroder. Men som ett kul litet byggprojekt kan man ju ändå testa.
Roger

pgrts
2014-05-18, 10:09
Strip längs hela vingen var ju vanligt förr.
Det behöver inte vara så mycket - bara att såga/skära ut så att det blir 5 mm kvar till bakkant för spryglarna och att fästa gångjärnen i. Man kan ju även förlänga den biten man sågat av om man tycker att den är för smal.
Det behövs inte så många graders utslag för att en högvingad trainer ska vrida på sig så att det räcker.
Det man kanske skulle fixa är att minska V-formen på vingen men det kan man ju vänta med tills "det blir en reparation".....
Jag har något liknande "Sting" och den har nog ca 15 mm breda strips med utslag på ca 3-4 mm upp och ner.
Spännvidden är på runt i meter på den känns det som.

Henke80
2014-05-18, 13:13
Hej Grabbar.

Då kör jag på strip roder.
Detta blir ju ett experiment. Skulle det inte funka så har jag en färdig vinge liggandes.
Ska bara gräva lite i servo lådan o hoppas på att jag har något under 4 gram.

En dum grej bara. att nu har jag vant mig vid att köra sidroder med skevspaken på radion.

Blir lite omställning i hjärnan först.

Mvh Henrik

Henke80
2014-05-18, 13:14
Men då behöver det väl inte ens några vingar..?
Förlåt, kunde inte låta bli... ;)

Helt rätt Jocke:)

freddan_6
2014-05-18, 19:01
Hej Grabbar.

Då kör jag på strip roder.
Detta blir ju ett experiment. Skulle det inte funka så har jag en färdig vinge liggandes.
Ska bara gräva lite i servo lådan o hoppas på att jag har något under 4 gram.

En dum grej bara. att nu har jag vant mig vid att köra sidroder med skevspaken på radion.

Blir lite omställning i hjärnan först.

Mvh Henrik

Du ska ändra i radion när du byter från 3-kanal till 4-kanal. Vanligast i Sverige är mode 2.
Då har man för 3-kanalsstyrning

Gas på vänster spak (fram/bak)

Sida på höger spak (åt sidorna)
Höjd på höger spak (upp / ner)

Byter du till 4-kanal så ska du ändra så du får
Gas på vänster spak (fram/bak)
Sida på vänster spak (åt sidorna)

Skev på höger spak (åt sidorna)
Höjd på höger spak (upp / ner)

Stå bakom modellen när du provar roderriktning så är det lättare att få det rätt. Fel blir ofelbart krash.
En hint är att när skevspaken förs åt höger så går höger skev uppåt.

För att ändringen av vinge ska bli bra bör man minska V-formen när man sätter på skev. På 150cm spännvidd är det lagom med 3-5cm upp på ena vingspetsen om andra vingen är horisontell.

Henke80
2014-05-18, 20:11
Hej Freddan.

Bra beskrivning. Men jag har redan ändrat i mottagaren.
Satt sidroder servot på rätt sidroder ingång och kopplat in skevroder servot på den kanalen
där sida satt innan.

Sen så struntar jag faktiskt i att ändra på V formen. Vingen är bara balsaflak med spryglar under för att få rätt anfallsvinkel.

Går detta snett är det bättre jag gör en ny vinge med rätt v form från början. Kommer gå snabbare.

Gör detta till ett ologiskt experiment.

Mvh Henrik

Fiesler167
2014-05-18, 21:05
Hej.

Jeg har gjort skevroder på en EasyStar og en Taxi II, uden at ændre på V-formen, begge modeller flyver formidabelt og er meget morsommere at flyve med.

Henke80
2014-06-01, 23:19
Nu så är jag klar med skevroder.

Microservo emax mitt i vingen. Stötstänger i kolfiber och roderhorn i tunn plywood.

Har tänkt vikt vikt vikt!!!!.

Allt inställt o färdigt för premiär flyg.

Kollade av TP o ingen skillnad.
Så får jag se hur det går eftersom jag inte har ändrat vinkel på vingen.

Mvh Henrik